Winter discussietopic 2014/2015 deel 2

Topic gezien door 204937 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 24 nov 2014 - 09:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Vincent

Citaat van: Extremissimorum op ma 01 dec 2014 - 11:06
En Hoorn misschien ook!

Ec pluim voor noordwesten is overigens raar... Vandaag kouder, morgen en overmorgen bijna lente, dag daarna weer kouder, de dag daarna bijna zomer en dan grote onzekerheid. Wat moet ik hier nu mee?

Kijk eens naar de temperatuur aan de linkerkant.  ;D

Remy

Ghmm even overnieuw,met mijn dikke vingers in de kou op een telefoon browsen ging niet helemaal goed :)
Nu warm binnen vanaf de pc.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

JerryL

Citaat van: Extremissimorum op ma 01 dec 2014 - 11:06
En Hoorn misschien ook!

Ec pluim voor noordwesten is overigens raar... Vandaag kouder, morgen en overmorgen bijna lente, dag daarna weer kouder, de dag daarna bijna zomer en dan grote onzekerheid. Wat moet ik hier nu mee?

Voor wat het weekeind betreft: een schijtpluim. Bij Meteo zoeken ze het weerwoord van 2014. Ik ga voor ''Schijtpluim'' Wat is dat? Een pluim die koude uit blijft stellen en alle winterliefhebbers op de zenuwen werkt. Een Schijtpluim. Een winter met vele schijtpluimen, zoals de laatste, noemt men in de volksmond een Schijtwinter met hoofdletter S

Henk1976

Citaat van: Remy op ma 01 dec 2014 - 12:00
Ghmm even overnieuw,met mijn dikke vingers in de kou op een telefoon browsen ging niet helemaal goed :)
Nu warm binnen vanaf de pc.

Kiek, op dei ploatjes zitt'n wie te wacht'n!  (Kijk, op die plaatjes zijn we aan het wachten!)

bliksems

even een vraag tussendoor:
wanneer kan ik mijn geweldige avatar weer bewonderen?
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Ramon Oost

Citaat van: Marsel op ma 01 dec 2014 - 09:31
Af en toe een vlok (natte) sneeuw is in dit geval as we speak wel mogelijk Ramon, de wat drogere variant dan voor in het ENE. Kijk eens waar de neerslag producerende bewolking zich in jouw- en onderstaande temp bevindt?
Juist precies onder die warme massa. Dat is vaak ook hetgeen er plaatsvindt onder dergelijke inversies, het meeste vocht en dus ook bewolking bevindt zich ónder de inversie(!). Die hoge T850 staat dus los van eea.

Als we dan uitgaan van neerslag (veelal door coalisentie) vanuit die St/Sc zal voor een neerslagdeeltje de temperatuur tijdens het afdalen voor het overgrote deel rond of iets onder nul liggen, het langst in het ENE. Alleen in de onderste honderden ft zullen temperaturen enkele tienden (ENE) tot een enkele graad (SW) boven nul liggen, zie ook T2m momenteel.
Neemt niet weg dat het overgrote deel, als er al wat valt, gewoon in (al dan niet enigszins bevroren) regenvorm naar beneden komt.

Of had jij het over de neerslag van de buien van gisterenavond?

Ik had het inderdaad over de neerslag gisteravond maar bedankt voor je toevoeging! ;)

Tyshane

Wat een negativiteit weer, elk keer weer hetzelfde liedje.  :D Het is pas sinds vandaag winter, dus geef het de kans zich te ontwikkelen. Nu al huilen is een beetje triest naar mijn idee en maakt het er hier ook niet gezelliger op. Geniet van de voorpret, het delen van de informatie, de hoop en het verheugen op een dik pak sneeuw.  8)

En als je echt een weerliefhebber bent ga je lekker naar buiten. En als je echt van kou enzo houdt, ga je NU naar buiten en niet binnen achter je laptop huilen omdat het volgende week geen winter wordt.  ::)


Tyshane

Citaat van: bliksems op ma 01 dec 2014 - 12:38
even een vraag tussendoor:
wanneer kan ik mijn geweldige avatar weer bewonderen?

Ik denk dat je die opnieuw moet uploaden aangezien er bestanden corrupt zijn geraakt: http://www.meteo-service.nl/index.php/topic,4975.html

bliksems

"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

bliksems

Citaat van: JerryL op ma 01 dec 2014 - 12:29
Voor wat het weekeind betreft: een schijtpluim. Bij Meteo zoeken ze het weerwoord van 2014. Ik ga voor ''Schijtpluim'' Wat is dat? Een pluim die koude uit blijft stellen en alle winterliefhebbers op de zenuwen werkt. Een Schijtpluim. Een winter met vele schijtpluimen, zoals de laatste, noemt men in de volksmond een Schijtwinter met hoofdletter S
maar je geloofd er wel nog in?;)
wel een beetje onsmakelijk en overdreven hoor om dat woord 5x te gebruiken.
na 1x dat woord gebruikt te hebben zouden we ook al door hebben dat je er negatief tegen aankijkt.


"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Energizer85

Ach jongens... dit hebben we inderdaad al mooi meegenomen toch? En met temps van 5 a 6 graden hoop ik op een paar lekkere winterse buien... eventueel met onweer natuurlijk :)

En dan strakjes... vanaf halverwege december eens kijken (mijn gevoel zegt op de een of andere manier 2e helft van december serieuzer winter)

We zullen zien...


bliksems

juist,niet elke verwachting komt nou eenmaal uit,zo gaat dat.
laten we blij zijn dat er nog heel veel kansen kunnen komen,aangezien VANDAAG de winter pas is begonnen!
nog 3 maanden te gaan!(of 4)yes!hahaa!
er komt zeker wel een winterse periode met vorst en sneeuw in die tijd.
gewoon geduld hebben.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Henk1976

Citaat van: Tyshane op ma 01 dec 2014 - 12:42
Wat een negativiteit weer, elk keer weer hetzelfde liedje.  :D Het is pas sinds vandaag winter, dus geef het de kans zich te ontwikkelen. Nu al huilen is een beetje triest naar mijn idee en maakt het er hier ook niet gezelliger op. Geniet van de voorpret, het delen van de informatie, de hoop en het verheugen op een dik pak sneeuw.  8)

En als je echt een weerliefhebber bent ga je lekker naar buiten. En als je echt van kou enzo houdt, ga je NU naar buiten en niet binnen achter je laptop huilen omdat het volgende week geen winter wordt.  ::)

[knip]

Amen! Het is heerlijk koud buiten, en dit hebben we maar weer mooi binnen. Ik was vanochtend zo blij als een kind dat de motregen op mijn auto gelijk bevroor toen ik de ruitenwissers gebruikte. Temp rond 0 en een lekkere oostenwind. Dat was lang geleden.  En wellicht dat de pluimen volgende week weer heel wat anders aan gaan geven  8)

Joep

Piets wintervoorspelling. (vind hem wel heel sumier deze voorspelling  ???)


Wintervoorspelling 2014-2015
Vandaag | 12:54 uur   -   Laatste update Vandaag | 13:05 uur

Normaal, wel (even) op natuurijs!
Vandaag kom ik met mijn definitieve wintervoorspelling. Ik ga er vanuit dat het een normale tot te zachte winter wordt. Hierdoor is het over het algemeen sterk wisselend weer. Maar, in een normale winter past ook een echt koude periode. Dus toch nog (even) op natuurijs!
In december verwacht ik periodiek te hoge temperaturen, maar het kan wel eens de maand worden met de eerste sneeuw. Januari en februari zijn de maanden die nog kunnen zorgen voor in ieder geval een of misschien wel twee kortere of langere perioden met vorst. Nog (even) schaatsen op natuurijs. Met name denk ik dan eerst aan de ijsbanen. De kans daarop lijkt vooral in februari te liggen. Dan is er sprake van een late winter. Ook zal het weer eens wit worden met op meerdere dagen een sneeuwdek.
Verder wordt het een winter met de nodige overlast voor het verkeer. Dit in zowel de koudere als de zachte periode(n).
Over het algemeen zal de komende winter gemiddeld als een normale winter uit de bus komen of zelfs aan de zachte kant.

Hoe tot stand gekomen?
Mijn voorspelling gaat over een lange termijn van meer dan vier maanden en is niet alleen op computermodellen en de meteorologische wetenschap gebaseerd. Ik kijk ook altijd naar het stromingspatroon van de afgelopen anderhalf jaar. Verder vind ik de activiteit van de zon belangrijk en met name ook de ontwikkelingen in de herfst, zoals de opbouw van hogedrukgebieden in het noorden en de daarmee samenhangende opbouw van kou.

Piet paulusma

Joep

Bron Ronald de Wildt

- handhaving van het koude weerbeeld t/m vrijdag, zie 1e kaart, af en toe zijn er opklaringen (vooral later in de week), meest stratus en zelfs af en toe kans op wat winterse neerslag. In de nacht rond het vriespunt, bij opklaringen lichte vorst, overdag rond of nipt boven nul.

- vanaf vrijdag dan geleidelijk inzettende W/NW stroming onder invloed van vrij plat gelegen westelijke hogedruk én op gang komende vrij noordelijk gelegen westcirculatie. Geleidelijk neemt dan kans op regen en windtoename toe met eerst vooral in de kustgebieden en na het weekend ook in het oosten en zuiden van het land temperaturen rond normaal met geen vorstkans meer in de nacht. Onzekerheid over deze periode is obv Uitvoer 00z vrij gering, alle hoofdmodellen zijn het over +120/+144 eens, slechts 25-30 % van het GFS ens opteert nog voor handhavende hogedruk.

Daarna wordt de vraag welke positie het Azorenhoog gaat innemen. Blijft ie vrij westelijk dan kan de straalstroom zuidelijker worden zoals op geplaatste kaart en gaan wij over naar een waterkoud en wisselvallig weertype. In het andere scenario, mn GFS oper/para 00z, blijft hogedruk meer boven het zuiden van Europa, hierdoor minder wisselvallig met iets hogere maxima en iets lagere minima dan het andere scenario.

Maar obv Uitvoer 00z heeft 't er alle schijn van dat deze 1 december een beetje winter geeft (Nieuw Beerta -0.3 C als minimum) en het hier vanaf het einde van de week voorlopig bij blijft.

EC pluim laat zien dat Uitvoer in ieder geval wél in stand houdt dat echte zachtheid - in ieder geval de eerste helft van de maand- uitblijft, gemiddelde blijft meest -duidelijk- onder de norm.

Zynex

1~5 graden is zo ontzettend useless. doe dan gewoon 11~15 graden. Goed koud of helemaal niet.
Wat een ranzig weer is het vandaag.

En wat een voorspelling van Piet zeg. Zo zit je altijd goed.

lans

wat een negativiteit altijd als het ff iets minder eruit ziet en dat valt nu heel erg mee geniet eerst is even van de komende week korte termijn gewoon een lekker koud weertje. De winter begint vanaf vandaag goed begin zou ik zeggen. maar het valt me op dat als de pluim positief is op middel en lange termijn dan moet je er niet vanuit gaan en mag je niet te blij worden en als de pluim negatief is dan komt dat blijkbaar wel uit en gaan hier  veel leden heeeel negatief doen.
achterhoek

JerryL

Citaat van: bliksems op ma 01 dec 2014 - 12:59
maar je geloofd er wel nog in?;)
wel een beetje onsmakelijk en overdreven hoor om dat woord 5x te gebruiken.
na 1x dat woord gebruikt te hebben zouden we ook al door hebben dat je er negatief tegen aankijkt.

Tegen die ene pluim kijk ik negatief aan. Zullen we schijtpluim dan afkorten in SP? Wie stemt er voor de SP als woord van het jaar  :P

Nee serieus, ik geloof in deze winter, maar dergelijke pluimen bezorgen soms wat onrust. Krijg dan direct dejavutjes. De vorige winter is voor menigeen een trauma.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

JerryL

natte sneeuw. Nou ja, het is een begin.....

Powered by EzPortal