Winter discussietopic 2014/2015 deel 2

Topic gezien door 204921 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 24 nov 2014 - 09:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Bacci

Hehe eindelijk komt EC met sneeuw, hopelijk ook in de pluim, vond het allemaal zo saaai :P

Ramon Oost

Winterse neerslag?

Verspreid over het land komen meldingen binnen van winterse neerslag. Natte sneeuw, ijsregen en korrelhagel worden genoemd. Sneeuw is gewoonweg onmogelijk omdat de temperatuur op 850 hPa (1,5 km) rond de 8 graden ligt. Met deze temperaturen op hoogte is sneeuw gewoon niet mogelijk. De andere vormen van winterse neerslag (ijsregen en korrelhagel) zijn wel mogelijk gezien de opbouw van de atmosfeer momenteel.

Hieronder ziet u een sondering van Essen (Duitsland). In deze sondering is het eerste wat opvalt de forse inversie (warme laag) rond de 900 hPa. De eventuele sneeuw die door deze laag valt smelt voordat hij het aardoppervlak kan bereiken. De neerslag valt dus als regen. Maar dat is bij lichte neerslag vanavond niet het geval. De neerslag is gesmolten als het door de warme laag heen valt maar aangezien de temperatuur tussen de 500 en 700 meter iets onder 0 ligt (te zien in het cirkeltje) krijgt lichte neerslag de mogelijkheid om te bevriezen. Aan het aardoppervlak valt dan ook geen lichte regen maar ijsregen of korrelhagel. Gezien de temperatuur op 1,5 meter overal nog boven het vriespunt ligt is van gladheid geen sprake.

Sondering Essen (30 november 2014, 12utc)




RicardoDimm

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 30 nov 2014 - 20:31
Euh EC komt met sneeuwrunnetje op 9 december. GFS laat het rond die tijd ook iedere keer zien.


In hoeverre is dit betrouwbaar?

Lothiriel

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 30 nov 2014 - 20:31
Euh EC komt met sneeuwrunnetje op 9 december. GFS laat het rond die tijd ook iedere keer zien.

De sneeuw gaat precies wel terug over in gewone regen volgens deze run :P.

Iemand die wat beter Duits kan dan ik overigens, ik weet dat Regen regen is en Schnee, sneeuw, maar is Schauer 'buien'? En wat die oranje en gele kleur moet voorstellen weet ik ook niet  :(
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

fgfredje

Citaat van: Lothiriel op zo 30 nov 2014 - 21:12
De sneeuw gaat precies wel terug over in gewone regen volgens deze run :P.

Iemand die wat beter Duits kan dan ik overigens, ik weet dat Regen regen is en Schnee, sneeuw, maar is Schauer 'buien'? En wat die oranje en gele kleur moet voorstellen weet ik ook niet  :(
Schauer is inderdaad buien

Joep

pluim deze week goed maar daarna?


Armand

Citaat van: Lothiriel op zo 30 nov 2014 - 21:12
De sneeuw gaat precies wel terug over in gewone regen volgens deze run :P.

Iemand die wat beter Duits kan dan ik overigens, ik weet dat Regen regen is en Schnee, sneeuw, maar is Schauer 'buien'? En wat die oranje en gele kleur moet voorstellen weet ik ook niet  :(

Oranje is ijsregen.  Geel is ijzel. Ik weet het niet zeker, maar denk dat dit de betekenis is

ron12

Citaat van: Armand op zo 30 nov 2014 - 21:37
Oranje is ijsregen.  Geel is ijzel. Ik weet het niet zeker, maar denk dat dit de betekenis is
Geel is volgens mij hagel  :-\
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Joep

 rond 9 dec sneeuw en harde wind volgens pluim?

Lucifer

Het ging hier zo'n anderhalf uur geleden eventjes los in het oosten van Vlaams-Brabant. Donder, bliksem en korrelhagel vermengd met regen en natte sneeuw zorgden toch voor een winters zicht buiten.  :)

ron12

Wat een gevoels temperaturen in noord Nederland, We hebben lang moeten wachten op zulke waardes :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Mrkos

Ik mis de zon hier toch wel een beetje hoor. Al paar dagen geen zonnetje niks, alleen maar grauw koud en grijs... Liever echt koud en helder.... Raar, want was wel voorspeld toch?

matroesjka-world

Citaat van: Mrkos op zo 30 nov 2014 - 22:08
Ik mis de zon hier toch wel een beetje hoor. Al paar dagen geen zonnetje niks, alleen maar grauw koud en grijs... Liever echt koud en helder.... Raar, want was wel voorspeld toch?

Die zon zul je de komende week niet tot nauwelijks te zien krijgen, we hebben last van een status quo:

http://nieuws.weeronline.nl/nederlands-weer-status-quo/

bron: weeronline
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Hector Pascal

Ik vind de kaarten nog steeds niet hoopgevend, maar ook niet echt slecht. Wat we nu hebben is leuk, maar de hele winter?? Het moet toch echt een keer gebeuren. Gewoon - 18C een aantal dagen, beginnend op 18 december om op 29 december de tocht te rijden. Moet toch lukken? :o
Nul bestaat niet.

Mrkos

Citaat van: matroesjka-world op zo 30 nov 2014 - 22:13
Die zon zul je de komende week niet tot nauwelijks te zien krijgen, we hebben last van een status quo:

http://nieuws.weeronline.nl/nederlands-weer-status-quo/

bron: weeronline
Gadverdamme joh, triest kut weer noem ik het.... En nog is ongezond ook ;)

Bacci

Geen slechte pluim, op lange termijn wat warmer maar ook meer neerslagkansen en dus kans op sneeuw.
Op korte termijn wel echt geweldig!

Lothiriel

Hier net ten oosten van Leuven ging het tot een uur geleden helemaal los, heel harde regen, onweer, eventjes heel veel wind en ook korrelhagel en op het einde ook natte sneeuw. Heb helaas geen foto's getrokken, maar was toch het eerste echt winterse wat ik al gezien heb dit jaar. Is al meer dan vorige winter :)
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

winter

Denk dat als de temperaturen vannacht onder het vriespunt komen rond de -2 dat we morgen een ijsdag zullen krijg in het noorden als het bewolkt blijft. Zitten nu op 0,1 graden Celsius  :o

TaL

Wat een spreiding al vanaf dinsdag  :o
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Powered by EzPortal