Winter discussietopic 2014/2015 deel 2

Topic gezien door 204853 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 24 nov 2014 - 09:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Citaat van: Johann op vr 28 nov 2014 - 15:38

Snap ook niet hoe Jan Visser tot die conclusie komt. Uitgaande van de verwachte temperaturen in de hoogte valt de neerslag maandag gewoon in vloeibare vorm. Uitgaande van de Theta-E's (kaart EC00 hieronder) sneeuwvalgrens tussen de 750 en 1000meter. De kans op ijzel is dan echter reeel. Zeker iets om even goed in de smiezen te houden!

Komt zelf niet van Jan Visser af, hij heeft het weer overgenomen van het KNMI. Lijkt wel of ze daar ook al beoordelen of er sneeuw valt adhv 2m temperatuur.

Edit:

Modelbeoordeling en onzekerheden
Tot maandag is de pluim tamelijk smal. Toch moeten we zeker de storing in de gaten houden die later op zondag het noorden bereikt en in de nacht naar maandag zuidwaarts over het land trekt. Kijken we naar de EPS fractie sneeuw, dan zien we dat de neerslagkansen voor de oostelijke helft dan op 30-50% liggen. Voorwaardelijke sneeuwkansen liggen op 30-40%. Ten opzichte van de vorige runs is het aandeel van de koude oplossingen na dinsdag sterk afgenomen en laat het overgrote deel van het ensemble zachte oplossingen zien. Tot die tijd onder invloed van de oostelijke stroming enkele nachten met lichte vorst en iets beneden normale maximumtemperaturen.

Samenvatting EPS-periode:
Grote kans (60-70%) op een weertype met af en toe regen en temperaturen die meestal op of enkele graden boven normaal liggen. Rond 30% kans op een droog weertype met temperaturen onder normaal.

Paraaf meteoroloog: buscher
Uitgifte: 28/11/2014 04.03 uur LT


Zegt alweer genoeg.......
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Citaat van: winter op vr 28 nov 2014 - 15:59
Misschien neerslag afkoeling of als het in het donker valt? Of is de intensiteit te laag?

Neerslagafkoeling gaat bij deze niet, want de temperaturen op 1500 meter zijn +5, 1000m +2. Mocht het daadwerkelijk wel zo zijn dan ijsregen
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Henk1976

Citaat van: Johann op vr 28 nov 2014 - 15:38

Snap ook niet hoe Jan Visser tot die conclusie komt. Uitgaande van de verwachte temperaturen in de hoogte valt de neerslag maandag gewoon in vloeibare vorm. Uitgaande van de Theta-E's (kaart EC00 hieronder) sneeuwvalgrens tussen de 750 en 1000meter. De kans op ijzel is dan echter reeel. Zeker iets om even goed in de smiezen te houden!

Jan Visser is meestal heel voorzichtig met dergelijke uitspraken.

bisoutjee

Ik ben toch een stuk positiever dan gisteren over de LT.
Er komen een paar lagedrukgebieden aan die over IJsland en Scandinavië trekken, maar de luchtdruk boven de Noordpool blijft hoog.
GEM laat rond 5 december een enorme luchtdruk rond Groenland zien(1070) die een verbinding maakt met Azorenhoog.
Benieuwd of deze blokkade de komende dagen ook te zien blijft in de kaarten...

Johann

Citaat van: winter op vr 28 nov 2014 - 15:59
Misschien neerslag afkoeling of als het in het donker valt? Of is de intensiteit te laag?

No chance door neerslagafkoeling, eenmaal regen blijft regen. Of het donker is maakt voor de Theta's helemaal niks uit.

xzaz

Is er trouwens ergens een gif dat gecreëerd wordt van de verschillende modellen?
De winter is nog niet eens begonnen!

Weerfreak 1337

GFS komt nu al met een verlenging van de vorst in de 12z run.  :D Eens kijken wat EC te zeggen heeft straks.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

grizzrh

Citaat van: Weerfreak op vr 28 nov 2014 - 17:13
GFS komt nu al met een verlenging van de vorst in de 12z run.  :D Eens kijken wat EC te zeggen heeft straks.

Kijk dat moeten we hebben :) hopelijk gaat EC mee of wordt EC nog mooier dan die kaart hehe
Doenrade, Limburg

Johann

Citaat van: Weerfreak op vr 28 nov 2014 - 17:13
GFS komt nu al met een verlenging van de vorst in de 12z run.  :D Eens kijken wat EC te zeggen heeft straks.

Beter gepositioneerde hoogteas van het Atl hoog. Blijft eigenlijk steeds ten noorden van de LL. Later kern van hoog meer of minder boven Nederland en verder ten noorden langs naar Polen doorschuiven. dan tijdelijke helemaal geen stroming meer.  Gunstig, door verdere afkoeling onderste atmosfeer van de al ingestroomde koudere lucht ! Kan maar zo ijsdagen gaan opleveren!

Weerfreak 1337

Citaat van: grizzrh op vr 28 nov 2014 - 17:20
Kijk dat moeten we hebben :) hopelijk gaat EC mee of wordt EC nog mooier dan die kaart hehe

Nu heb ik wel over de kaarten vóór vrijdag heen gekeken: er steekt tijdelijk een noordenbries op, waardoor het in westelijk Nederland wat warmer blijft. Al denk ik dat bij rustig weer de temperatuur prima onder het vriespunt kan zakken. Gezien de dichtheid van de isobaren die trouwens heel licht is, ga ik gewoon uit van zeer weinig wind/stroming en daarmee gewoon nachtvorst.

Bovendien moet men temperaturen van GFS aan de kust niet altijd serieus nemen, de resolutie van dat model (en ECMWF ook in mindere mate) is te laag om voor die regio's een goede temperatuur te schetsen. Als het allemaal uitkwam, zou het in de winter hier niet kouder moeten zijn dan 0 graden, en in de zomer niet warmer dan een graad of 18.  ;)

Citaat van: Johann op vr 28 nov 2014 - 17:24
Beter gepositioneerde hoogteas van het Atl hoog. Blijft eigenlijk steeds ten noorden van de LL. Later kern van hoog meer of minder boven Nederland en helmaal geen stroming meer Gunstig, door verdere afkoeling onderste atmosfeer van de al ingestroomde koudere lucht ! Kan maar zo ijsdagen gaan opleveren!

Heerlijk, prima posities! Nu eens kijken of er ook nog een mooi vervolg aan vast zit!  :D Al is dat natuurlijk wel op het koffiediktermijn. :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Johann

Tot en met einde van de week prima run met temperaturen nog maar net of zelfs onder het vriespunt (maxima). Veel gaat nu afhangen van de onderste grenslaag, evt bewolking etc etc. Nice  :P

Weerfreak 1337

Citaat van: Johann op vr 28 nov 2014 - 17:30
Tot en met einde van de week prima run met temperaturen nog maar net of zelfs onder het vriespunt (maxima). Veel gaat nu afhangen van de onderste grenslaag, evt bewolking etc etc. Nice  :P

In combinatie met mist zou dat nog wel eens flink berijpte landschappen kunnen opleveren, en daarmee een winters aandoend Nederland. :P  :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Lothiriel

Op dat kaartje hierboven zie ik dat het wel erg warm lijkt in Scandinavië, nee? Of ik heb een totaal verkeerd beeld van de temperatuur daar, maar het lijkt me ergens sterk dat het amper vriest in Finland om 7 uur 's ochtends in december o.O
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Johann

Citaat van: Weerfreak op vr 28 nov 2014 - 17:32
In combinatie met mist zou dat nog wel eens flink berijpte landschappen kunnen opleveren, en daarmee een winters aandoend Nederland. :P  :)

Schaatsen uit het vet, paar nachtjes met vrieskou zijn voor sommige al voldoende (ondergelopen -gespoten banen) Moet lukken mi.
Maar goed, even de ensembles afwachten en natuurlijk big brother ECMWF. Overigens waren de EC00 50 leden vanmorgen ook fraai. Spannend!

gilleeesss

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 28 nov 2014 - 12:16
GFS laat in het duister gebied wel een hele mooie sneeuwkaart zien
Geen plaatje meequoten alsjeblieft.

Ja inderdaad had het ook gezien, ik zie de modellen allemaal wel omschakelen naar zo'n setting, maar is LT allemaal, zou wel mooi zijn zo'n glijbaan ^^ (voor d sneeuwliefhebbers)

e: ja sorry voor mijn plaatje, ging het net veranderen maar toen zag ik dat het al ge edit was, :o

& ja hoor de 12z ziet ook iets gelijksaardigs, maarja LT, maar tenminste iets om in de gaten te houden na deze 'vorstkansenweek' :D

pietjelol

Begint hier nu wat meer te waaien.

Weerfreak 1337

Citaat van: Lothiriel op vr 28 nov 2014 - 17:34
Op dat kaartje hierboven zie ik dat het wel erg warm lijkt in Scandinavië, nee? Of ik heb een totaal verkeerd beeld van de temperatuur daar, maar het lijkt me ergens sterk dat het amper vriest in Finland om 7 uur 's ochtends in december o.O

Hier heb je de reden: een "westcirculatie" ten noorden van ons, zorgt voor het zeer zachte weer in Scandinavië. Wij zitten in principe aan de warme kant van de straalstroom(vooral goed te merken op hoogte! Zie bijv: temp. op 850hPa), maar door de mooie posities van hoge en lagedrukgebieden krijgen we met die oostelijke stroming te maken, waardoor het vooral aan de "grond" een stuk kouder wordt. :)


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Lothiriel

Citaat van: Weerfreak op vr 28 nov 2014 - 17:42
Hier heb je de reden: een "westcirculatie" ten noorden van ons, zorgt voor het zeer zachte weer in Scandinavië. Wij zitten in principe aan de warme kant van de straalstroom(vooral goed te merken op hoogte! Zie bijv: temp. op 850hPa), maar door de mooie posities van hoge en lagedrukgebieden krijgen we met die oostelijke stroming te maken, waardoor het vooral aan de "grond" een stuk kouder wordt. :)

Dankje voor de uitleg en het duidelijke kaartje! :). Interessante situatie :)
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Bacci

Citaat van: gilleeesss op vr 28 nov 2014 - 17:39
Ja inderdaad had het ook gezien, ik zie de modellen allemaal wel omschakelen naar zo'n setting, maar is LT allemaal, zou wel mooi zijn zo'n glijbaan ^^ (voor d sneeuwliefhebbers)

e: ja sorry voor mijn plaatje, ging het net veranderen maar toen zag ik dat het al ge edit was, :o

& ja hoor de 12z ziet ook iets gelijksaardigs, maarja LT, maar tenminste iets om in de gaten te houden na deze 'vorstkansenweek' :D

Het zou toch niet he, net voordat ik op vakantie ga. Achja hopelijk pik ik nog net een sneeuwsituatie mee, ben allang tevreden met de komende dagen.

grizzrh

Vanacht zal het toch ook al een stukje frisser gaan worden! Het voelt hier al redelijk koud aan met 4,5c en wat wind
Doenrade, Limburg

Powered by EzPortal