Winter discussietopic 2014/2015 deel 2

Topic gezien door 204966 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 24 nov 2014 - 09:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Danny

De situatie van komende week (dinsdag / woensdag) ligt me nog in het geheugen van volgens mij afgelopen "winter". Toen volgens mij ook in December. Nederland op de grens van koele/koude lucht uit het oosten of noorden en warme lucht vanaf de oceaan lag. Weermodellen hadden het lastig met de berekeningen en verschilden van run tot run (vergelijkbaar met de huidige situatie).

Op het moment dat de overgang zou plaatsvinden bleek de overgang van koel naar warmer toch moeilijker als vele modellen hadden ingeschat. De koude lucht bleef langer plakken in ons land.
Een dergelijke situatie kan zich ook deze maal gemakkelijk weer voordoen. Wederom lijkt Nederland het toneel te gaan worden van de strijd tussen warm en koud. Winnaar voorlopig onbeslist en daarmee kan het dus nog alle kanten op. Ik sluit niet uit dat de koude lucht toch best wel eens wat steviger in het zadel zou kunnen komen te zitten dan de meeste modellen nu lijken te voorzien.

Energizer85

Zoals elke winter en zomer.... Schuiven de modellen praktisch altijd, zo zijn er wisselende uitkomsten van runs met soms warmere en soms koudere uitkomsten. Zeker als de verschillende luchtsoorten zo dicht bij elkaar zitten.

Feiten: kou komt even in ons land. (Vooral nachtvorst en overdag een kleine plus)
De windrichting en stroming gaat hoe dan ook veranderen vanaf dinsdag, en hoe gunstig dat uitpakt, is nu nog niet te voorspellem.. Er is zoveel spreiding. Zelfs als de modellen vanavond weer onwijs koud zijn, is het nog lang niet zeker.

Conclusie, we gaan het iets kouder krijgen, en wat er na dinsdag gaat gebeuren is nog niet duidelijk :)

Marsel

Citaat van: Danny op do 27 nov 2014 - 12:40
De situatie van komende week (dinsdag / woensdag) ligt me nog in het geheugen van volgens mij afgelopen "winter". Toen volgens mij ook in December. Nederland op de grens van koele/koude lucht uit het oosten of noorden en warme lucht vanaf de oceaan lag. Weermodellen hadden het lastig met de berekeningen en verschilden van run tot run (vergelijkbaar met de huidige situatie).

Kan ik me ook nog herinneren, maar was dat niet ergens half januari? Het was een beetje het maak- of breekpunt van de afgelopen winter. Alleen het NE van NL kwam toen eventjes aan de koude kant met sneeuwval en vorst. Daarna was het vrij snel over....

Koude lucht is sowieso wat plakkeriger en gezien de pluim van EC00 zal me het scenario wat jij schetst helemaal niet verbazen. Overigens, mooi geformuleerd. Er is nu nog geen zinnig woord over te zeggen, louter speculatie.

bisoutjee

Je ziet nu toch wel duidelijk dat het hoog bij Rusland geen verbinding gaat krijgen met het hoog bij Groenland. Depressie komt vanaf zondag/maandag toch wel snel dichtbij.
Ik ben bang dat de temperaturen na het weekend toch snel omhoog gaan

grizzrh

Citaat van: bisoutjee op do 27 nov 2014 - 12:56
Je ziet nu toch wel duidelijk dat het hoog bij Rusland geen verbinding gaat krijgen met het hoog bij Groenland. Depressie komt vanaf zondag/maandag toch wel snel dichtbij.
Ik ben bang dat de temperaturen na het weekend toch snel omhoog gaan

Het kan nog allemaal gebeuren... we gaan het snel zien ;)
Doenrade, Limburg

Joep


bisoutjee

Citaat van: grizzrh op do 27 nov 2014 - 13:07
Het kan nog allemaal gebeuren... we gaan het snel zien ;)

klopt en dat hoop ik ook absoluut! je moet alleen wel realistisch blijven als vrijwel alle modellen dit na maandag aangeven;)
Ik hoop dat ik ongelijk krijg:P

Hector Pascal

Citaat van: Marsel op do 27 nov 2014 - 12:36
Klopt. Als je geen lid bent van de 'winterclub' ben je al snel een pessimist ;). Er lijkt soms geen tussenweg te zijn.

Ergens snap ik de winterliefhebber wel.
Je wil gewoon graag kou en sneeuw en pakt dan ook alles aan om dat gevoel te bevestigen. Dat je daarbij ver over de betrouwbaarheidshorizon gaat en je daarbij af en toe op glad ijs begeeft maakt dan voor dat moment niet veel uit....Totdat het daadwerkelijke omslagpunt daar is en het eea mogelijkerwijs op een bust uitloopt. Dan is de miserie niet te overzien.
Zo gaat dat nu eenmaal. Ik heb me er inmiddels bij neergelegd.

Een realistische blik op de kaarten, zonder dat onderbuikgevoelens en verlangens meespelen, is ook erg moeizaam te bewerkstelligen. We zijn immers allemaal mensen, en mensen hebben de nare eigenschap om gevoelens te hebben en dingen te zien die ze wíllen zien.
Ook ik heb dat  soms met onweersdagen of warme opstuwingen tijdens de zomer.
Ik denk dat je als niet winterliefhebber in dit seizoen een stuk neutraler naar de kaarten kunt kijken en daar wellicht betere resultaten mee behaalt, al is dit natuurlijk zeer arbitrair. Probleem is dan wel dat je pessimistisch genoemd wordt ;).

Overigens werkt het uiteraard andersom tijdens de zomer wanneer er warmte op de LT in de modellen zit. Een niet zomerliefhebber zal dan neutraal de kaarten bekijken en wellicht addertjes onder het gras zien. 'Gelukkig' is de kans van slagen tijdens het warme seizoen dan vele malen groter.
De spijker op zijn kop. En het grappige is dat ik wel degelijk winterliefhebber ben, maar meer ben (van uit mijn oogpunt) neutraal naar het weer zit kijken.
Nul bestaat niet.

bisoutjee

Citaat van: Hector Pascal op do 27 nov 2014 - 13:31
De spijker op zijn kop. En het grappige is dat ik wel degelijk winterliefhebber ben, maar meer ben (van uit mijn oogpunt) neutraal naar het weer zit kijken.

ja precies, je kan beter wat neutraler en met minder grote verwachtingen vooruit kijken, dan kan het alleen maar meevallen ;)

grizzrh

We zullen in de aankomende runs meer gaan weten wat we nu precies begin komende week gaan krijgen, ben er wel benieuwd naar wat de modellen nu weer gaan doen  ;D blijft interessant zo dat weer!
Doenrade, Limburg

Ijsbloem

 :) Netweather komt in ieder geval met een poisitieve noot over aankomende winter.
Aanvankleijk is er in december niet zoveel te beleven maar
Vooral aan het einde van december en in januari kansen.
Over de komende dagen:" Een beetje niemandsland met al snel een inversie-situatie.
Daar waar het mistig blijft om en nabij het vriespunt.
Koude plaklaag. t/m dinsdag maar daarna zonaler  lichte westcirculatie met  de jet over Scandinavie.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Armand

AO negatief en NAO positief. Tja nu is de een negatief, maar de andere weer niet  :P


Armand

Deze kaart zag ook nog voorbij komen. Deze is wel heel erg ver weg en de waarde die je eraan kunt hechten is 0,1%, maar ik vond het wel leuk om te zien ;) Je hebt hier ook goed voorbeeld dat het boven Groenland veel warmer is dan normaal als het in Europa koud is!

gilleeesss

netweather komt met een 'vuile winter' puur samengevat :)

ja ik weet niet of ik met links mag werken maar dit is de link naar de gehele verwachting:
http://www.netweather.tv/index.cgi?action=winter-outlook-in-depth%3Bsess%3D

Stukje samenvattingen zal ik toch hier posten:

Netweather Winter Forecast 2014/2015

Overall the key conclusions are that winter will have the following characteristics:

- Slightly colder than average.
- Around average rainfall but conditions favour wetter further south and drier to the north of the UK.
- December likely to be the most unsettled month with the risk of a significant wind event (though less so compared to last year).
- February the most settled and driest month.
- Late December and into January is most likely to herald a significant wintry spell, though other major cold snaps throughout the winter are likely as well.
- Most of the UK likely to see some settling snow at some point.

Overall Winter CET of 3.5-4°c.
December CET forecast: 4-4.5°c.
January CET forecast: 3-3.5°c.
February CET forecast: 3.5-4.5°c.

Winter Overall

Overall, we are likely to see a winter that starts off slowly, but gains momentum as the stratospheric vortex is destroyed by tropospheric wave activity. This will significantly increase the risk of a cold and snowy spell in the heart of winter, which will then slowly fade as the stratospheric vortex slowly recovers.

bron: netweather.tv

Henk1976

Citaat van: gilleeesss op do 27 nov 2014 - 15:17
netweather komt met een 'vuile winter' puur samengevat :)

ja ik weet niet of ik met links mag werken maar...
http://www.netweather.tv/index.cgi?action=winter-outlook-in-depth%3Bsess%3D

Flink wat leeswerk achter de link in ieder geval. Mooi leesvoer voor op de koude donkere avond  :P

gilleeesss

Citaat van: Henk1976 op do 27 nov 2014 - 15:21
Flink wat leeswerk achter de link in ieder geval. Mooi leesvoer voor op de koude donkere avond  :P

En het leukste van alles wat je leest, het is nog positief ook :) maar goed, het blijft een verwachting. Maar deze vind ik toch wel 1 waar veel tijd is ingestoken, en onderbouwd.

simonelgersma


bliksems

peper het nog effe in...
en strooi meteen even met zout daar haha.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

simonelgersma


Marc.S


Powered by EzPortal