Winter discussietopic 2014/2015 deel 2

Topic gezien door 204950 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 24 nov 2014 - 09:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

lans

De pluim is iets slechter ja maar ga nu niet roepen jammer de winter is ver weg je ziet de onzekerheid kan allekanten op. Een paar dagen geleden waren we blij met deze pluim gemiddelde blijft onder de 5 graden.
achterhoek

MamaAs

Even een weerspreuk vor 1 december er in gooien:
'Vangt met Eligius de winter aan
dan stut hem voort drie maal de maan'

Danny

Voor zondag en maandag is de onzekerheid toch iets toegenomen in de pluim. De oper run hoort vanaf dinsdag bij de warmere oplossingen en is zelfs 1 van de warmste runs uit de pluim voor dinsdag en woensdag. Gemiddelde loopt daardoor ook weer iets op in vergelijking met de pluim van gisteren. Toch zijn er nog steeds genoeg leden die voor een voortzetting van de kou gaan. Niks is beslist nog steeds.

xzaz

Ligt het nou aan mij of is de kou gewoon uit de kaarten? Enkele runs / modellen zeggen nog wel wat kou maar de ijsdagen zijn weg?
De winter is nog niet eens begonnen!

mauriceb

Die spreiding is dinsdag zo groot dat het echt alle kant op kan.
Feit is dat het de komende dagen wat kouder gaat worden. Wat er na dinsdag gaat gebeuren wordt de komende dagen wel duidelijk. Spannend is het wel. Het kan maar zo dat de kou enigzins in de buurt blijft. en een Noordstroming is ook niet erg, koelt de Noordzee ook een beetje af. :)

Johann

Ter vergelijk nog de 50 ECMWF leden voor T850hPA en T2m prikpunt Leeuwarden. Vergelijk je die met bv gisteren dan zie je voor het T850hPA nauwelijks verandering. Van een verzachting is dan ook geen sprake en veel zal gaan afhangen van hetgeen zich in de grenslaag afspeelt en met name de windrichting. Opvallend zoals ook al hierboven getoond de toenemende onzekerheid.



xzaz

Citaat van: Johann op do 27 nov 2014 - 10:52
Ter vergelijk nog de 50 ECMWF leden voor T850hPA en T2m prikpunt Leeuwarden. Vergelijk je die met bv gisteren dan zie je voor het T850hPA nauwelijks verandering. Van een verzachting is dan ook geen sprake en veel zal gaan afhangen van hetgeen zich in de grenslaag afspeelt en met name de windrichting. Opvallend zoals ook al hierboven getoond de toenemende onzekerheid.
De scope van de onzekerheid speelt zich af rond de -1 a -2 graden 's nachts in het Noorden van het land. Dan moet het westen nog maar hopen voor een paar graden onder nul in de nacht.
De winter is nog niet eens begonnen!

Henk1976

Citaat van: mauriceb op do 27 nov 2014 - 10:50
Die spreiding is dinsdag zo groot dat het echt alle kant op kan.
Feit is dat het de komende dagen wat kouder gaat worden. Wat er na dinsdag gaat gebeuren wordt de komende dagen wel duidelijk. Spannend is het wel. Het kan maar zo dat de kou enigzins in de buurt blijft. en een Noordstroming is ook niet erg, koelt de Noordzee ook een beetje af. :)

Spannend dus. Maar idd amen als het gaat om een noordelijke stroming. Laat die lauwe visbak idd maar afkoelen.

NewWeatherfan

ik voorspel nu al vast de kerstdooi

zo hebben we dat ook gehad

SniperEye

Gelukkig voorspellen meteorologen niets maar maken ze verwachtingen op basis van computermodellen. ;)

We naderen met rasse schreden de kortste dagen van het jaar. Invloed van de zon is daarmee nihil, of nog beter gezegd, eigenlijk helemaal geen invloed.

Meteorologisch begint de winter dan ook a.s. maandag. We staan dus slechts aan de vooravond.

Jasneker

Vooruit dan maar ook een spreuk ter lering en vermaeck:
Als de dagen gaan lengen gaan de nachten strengen....
We zitten nog in de herfst, winter moet allemaal nog, en nu al gaan roepen dat het niks wordt?
Dat kunnen we beter voor eind maart bewaren dan weten we hoe deze winter verlopen is ;)

Armand

Oei oei oei, GFS 06z is niet om aan te zien. Hogedrukgebied wordt tegengehouden door sterke Lagedrukgebieden hoog in het noorden. Hierdoor verdwijnt die oostelijke stroming al vanaf dinsdag en dan komen we dus in de westelijke stroming terecht. Hoop toch dat GFS oper hoog in de pluimen zit  :-\

Shadow112

Met de recente koude in het noorden van de VS, zie ik het niet somber in voor deze winter bij ons. Het moet eens gaan verschuiven! zo vroeg in het jaar daar nu de koude vindt ik persoonlijk een goed ontwikkeling!

grizzrh

Hopelijk is de volgende run beter... Want hier wordt je toch beetje triest van :P
Doenrade, Limburg

Hector Pascal

Ik denk dat mensen zich moeten realiseren die zeggen dat het alle kanten nog op kan gaan, dat de kans dat het winter wordt, niet heel groot is. Het is geen 50/50. De kans op winterweer is gewoon kleiner. Geeft ECMWF en GFS geen winterweer op de kaarten, weet je zeker dat het geen winter wordt. Komen ze wel op de proppen met goede kaarten, moet je eerst afwachten of dit elke run weer naar voren komt. Is dat zo, dan is de kans dat het winter wordt inderdaad aanwezig. Nu is het bagger vanaf volgende week woensdag tot zover ze kunnen kijken. Nu moeten we de volgende run weer afwachten. Mocht dit weer iets positiefs hebben, dan weer afwachten of dit terug blijft komen.
Nul bestaat niet.

Shadow112

Citaat van: Hector Pascal op do 27 nov 2014 - 12:08
Ik denk dat mensen zich moeten realiseren die zeggen dat het alle kanten nog op kan gaan, dat de kans dat het winter wordt, niet heel groot is. Het is geen 50/50. De kans op winterweer is gewoon kleiner. Geeft ECMWF en GFS geen winterweer op de kaarten, weet je zeker dat het geen winter wordt.

Er is meer dan alleen gfs en ec hé ;)

vdweste

Citaat van: Hector Pascal op do 27 nov 2014 - 12:08
Ik denk dat mensen zich moeten realiseren die zeggen dat het alle kanten nog op kan gaan, dat de kans dat het winter wordt, niet heel groot is. Het is geen 50/50. De kans op winterweer is gewoon kleiner. Geeft ECMWF en GFS geen winterweer op de kaarten, weet je zeker dat het geen winter wordt. Komen ze wel op de proppen met goede kaarten, moet je eerst afwachten of dit elke run weer naar voren komt. Is dat zo, dan is de kans dat het winter wordt inderdaad aanwezig. Nu is het bagger vanaf volgende week woensdag tot zover ze kunnen kijken. Nu moeten we de volgende run weer afwachten. Mocht dit weer iets positiefs hebben, dan weer afwachten of dit terug blijft komen.

Zoals jij het omschrijft, is het inderdaad de manier voor een pessimist om naar de kaarten te kijken:
- zijn de kaarten goed (winterweer), moet je maar afwachten of het op de kaarten blijft en uitkomt
- zijn de kaarten slecht (geen winterweer), weet je zeker dat deze kaarten kloppen en het dus geen winterweer wordt

Optimisten (en die zijn gelukkig in de meerderheid op deze site, anders zou het maar een trieste boel worden) kijken naar slechte kaarten eerder met het idee: ook van deze kaarten is het niet zeker dat ze uit komen, dus het kan altijd. Sommige zien één goede kaart en zetten daar direct al hun hoop op, dat is dan weer het andere uiterste.

Voorlopig is één ding zeker: vanaf het weekend gaan de temperaturen flink zakken. Hoe ver ze zakken en of ze in de loop van de volgende week ook laag zullen blijven? Wie zal het zeggen.

Hector Pascal

Citaat van: Shadow112 op do 27 nov 2014 - 12:14
Er is meer dan alleen gfs en ec hé ;)
Weet ik ;) Gaat mij meer om het principe. Het is namelijk geen 50/50 wat sommigen denken.
Ik vind alles best, als het vanaf half december maar begint... ::)
Nul bestaat niet.

Hector Pascal

Citaat van: vdweste op do 27 nov 2014 - 12:17
Zoals jij het omschrijft, is het inderdaad de manier voor een pessimist om naar de kaarten te kijken:
- zijn de kaarten goed (winterweer), moet je maar afwachten of het op de kaarten blijft en uitkomt
- zijn de kaarten slecht (geen winterweer), weet je zeker dat deze kaarten kloppen en het dus geen winterweer wordt

Optimisten (en die zijn gelukkig in de meerderheid op deze site, anders zou het maar een trieste boel worden) kijken naar slechte kaarten eerder met het idee: ook van deze kaarten is het niet zeker dat ze uit komen, dus het kan altijd. Sommige zien één goede kaart en zetten daar direct al hun hoop op, dat is dan weer het andere uiterste.

Voorlopig is één ding zeker: vanaf het weekend gaan de temperaturen flink zakken. Hoe ver ze zakken en of ze in de loop van de volgende week ook laag zullen blijven? Wie zal het zeggen.

Ach ja, pessimist of realist liggen hier wel heel dicht bij elkaar.
Nul bestaat niet.

Marsel

Citaat van: Hector Pascal op do 27 nov 2014 - 12:20
Ach ja, pessimist of realist liggen hier wel heel dicht bij elkaar.

Klopt. Als je geen lid bent van de 'winterclub' ben je al snel een pessimist ;). Er lijkt soms geen tussenweg te zijn.

Ergens snap ik de winterliefhebber wel.
Je wil gewoon graag kou en sneeuw en pakt dan ook alles aan om dat gevoel te bevestigen. Dat je daarbij ver over de betrouwbaarheidshorizon gaat en je daarbij af en toe op glad ijs begeeft maakt dan voor dat moment niet veel uit....Totdat het daadwerkelijke omslagpunt daar is en het eea mogelijkerwijs op een bust uitloopt. Dan is de miserie niet te overzien.
Zo gaat dat nu eenmaal. Ik heb me er inmiddels bij neergelegd.

Een realistische blik op de kaarten, zonder dat onderbuikgevoelens en verlangens meespelen, is ook erg moeizaam te bewerkstelligen. We zijn immers allemaal mensen, en mensen hebben de nare eigenschap om gevoelens te hebben en dingen te zien die ze wíllen zien.
Ook ik heb dat  soms met onweersdagen of warme opstuwingen tijdens de zomer.
Ik denk dat je als niet winterliefhebber in dit seizoen een stuk neutraler naar de kaarten kunt kijken en daar wellicht betere resultaten mee behaalt, al is dit natuurlijk zeer arbitrair. Probleem is dan wel dat je pessimistisch genoemd wordt ;).

Overigens werkt het uiteraard andersom tijdens de zomer wanneer er warmte op de LT in de modellen zit. Een niet zomerliefhebber zal dan neutraal de kaarten bekijken en wellicht addertjes onder het gras zien. 'Gelukkig' is de kans van slagen tijdens het warme seizoen dan vele malen groter.

Powered by EzPortal