Winter discussietopic 2014/2015 deel 2

Topic gezien door 204935 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 24 nov 2014 - 09:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Ramon Oost

Vanaf het weekend krijgen we te maken met een noordoostelijke stroming en kan er koudere lucht naar ons land stromen. De temperaturen gaan zaterdag al flink naar beneden met in het noordoosten een maximumtemperatuur van slechts 4 graden. Deze koude lucht schuift de dagen erna verder over ons land en begin volgende week komt de temperatuur overdag overal niet meer boven de 3/4 graden uit op de warmste plekken. GFS en ECMWF komen zelfs met een ijsdag in het noordoosten op maandag 1 december. In de nachten vriest het licht tot matig.

Volgens de laatste berekeningen krijgen we begin volgende week dus te maken met de eerste winterprik van het seizoen. Details zullen uiteraard de komende dagen duidelijk worden aangezien het nog een kleine week ver is.

ECMWF12 - Dinsdag 2 december 00utc

Weerfreak 1337

Duidelijke update Ramon! :)

De avondpluim is binnen, 50/50 op de extreem lange termijn.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

benjamin112

Pluim in het zuiden wel iets verslechterd sneeuw kans wel hoger.

Remy

Ik heb er wel zin in om weer een boel sneeuw te moeten schuiven,altijd leuk werk voor een echte Nederlander omdat het inhoudt dat er eindelijk weer een keertje sneeuw ligt :) Ik blijf dit ieder jaar zeggen tot het een keertje zo veel sneeuwt dat ik het niet leuk meer vindt :)
Het meest dat ik heb meegemaakt hier (toen Borger)was een meter in een nacht en dat was nog leuk,zelfs gewoon met mijn auto nog doorheen gereden.Maar goed kan altijd beter zoals dat in Japan gebeurde en de bekende vette sneeuwmuur filmpjes opleverde.
Ik zou er een tunnel doorheen graven,heb je ook geen probleem als er verse sneeuw valt.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Koen-IJM

Nog de oude run, maar een prachtig kaartje. Oostenwind wint ;-)

Bacci

Citaat van: Weerfreak op wo 26 nov 2014 - 21:52
Duidelijke update Ramon! :)

De avondpluim is binnen, 50/50 op de extreem lange termijn.

Yep, ietjes warmer dan de vorige. Belangrijk is nu dat we met grote zekerheid in ieder geval een paar koude dagen krijgen. Is toch heerlijk?
Eindelijk vrieslucht woohoo  ::)

Koen-IJM

GFS 18Z geeft iig tot donderdag winterweer  ;)

Jan van Ooijen

Citaat van: Koen-IJM op wo 26 nov 2014 - 23:24
GFS 18Z geeft iig tot donderdag winterweer  ;)

Inderdaad 5 ijsdagen, maar is de pubrun dus wachten we even op de pluim van GFS. Hieronder animatie gifje

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

winter

Alle kaarten liggen nog open ben zeker benieuwd wat het gaat worden.
Kan dus zomaar eens zeer serieuze winterperiode aankomen als we het gifje zien. Nu hopen en genieten !

Nog een vraagje wat doen de andere modellen? GEM/ UKMO? Want, volgens mij gaf GEM ook al langer aan dat er een winterprik zou komen, maar nu nog steeds?

Jan van Ooijen

Citaat van: winter op do 27 nov 2014 - 00:57


Nog een vraagje wat doen de andere modellen? GEM/ UKMO? Want, volgens mij gaf GEM ook al langer aan dat er een winterprik zou komen, maar nu nog steeds?

Hierbij de nieuwe run van het weermodel GEM, die laat bijna strenge vorst zien in het zuiden

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

benjamin112


Weatherman

Laat maar komen, sneeuw ook graag als het kan  ;D
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Jan van Ooijen

Citaat van: benjamin112 op do 27 nov 2014 - 08:13
Ziet er goed uit.

Dan zullen we het maar niet over EC en GFS hebben....
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

pascal

Nieuwe runs van EC en GFS zijn niet om aan te zien. ( voor een winterliefhebber ) Alweer een mooie virtueele winterworst.


stratocumulus

hmm.. zachte lucht ligt wel dichtbij met die plas voor de deur.. details maken het verschil tussen letterlijk vriezen en dooien. Wel spannend, zo.  :)

JerryL

Hoe groot is de kans dat het goed gaat? Zitten we inmiddels boven de 50%? Of herhaling van vorige week?

Hector Pascal

Sommigen hebben het over spannend. Na dinsdag gewoon weer oplopende temperaturen en vanaf dan is de winter gewoon ver weg. Ik vind het niet echt spannend, alleen in het weekend wat kouder. Zeker niets bijzonders.
Nul bestaat niet.

MamaAs

Jammer joh!
Hopen dat de kou wat blijft plakken *duimduim*

Jan van Ooijen

Hier een stukje wat Johann geschreven heeft op zijn site

Schaatsen uit het vet?

Even in "whisper mode" met oor voor de lage landen

De komende 4 dagen is het nog (vrij) zacht met temperaturen die duidelijk boven het langjarig klimatologisch gemiddelde uitkomen. Na het weekend gaat er echter het een en ander veranderen. Geleidelijk gaat de stroming via de zuid naar de oost tot noordoost draaien en wordt er gevoelig koudere lucht aangevoerd. De lucht koelt een graad of  6 tot 8 af en daarmee komen de temperaturen vanaf dinsdag nog maar enkele graden boven het vriespunt uit. In de nacht neemt de kans op licht en mogelijk lokaal matige vorst toe, dit geldt helemaal wanneer het in de nachten opklaart en de wind niet al te sterk doorstaat. Wellicht hier en daar op ondergelopen "baantjes" eerste schaats mogelijkheden.



In de tweede helft van de week komt de as van hogedruk gevaarlijk dichtbij, dit betekent dat de oostelijke stroming afzwakt en mogelijk zelfs naar noord tot noordwest gaat draaien. Dit betekent onherroepelijk meer bewolking en wat oplopende tempeaturen (Noordzee). Of en hoe dat gaat gebeuren is nog volledig open. Daarnaast is het ook nog moeilijk te zeggen wat zich precies in de onderste grenslaag gaat afspelen. Beetje mist of stratus (lage bewolking) en we hebben lokaal zelfs zomaar een ijsdag te pakken. Spannend dus en in ieder geval zullen we verlost worden van die oervervelende zuidelijke hoogtestromingen.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

zorba

Brrr, vind het nu al koud zat, moet niet gekker worden  ;D  ;)
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Powered by EzPortal