Enorme aardbevingszwerm bij vulkaan Bardarbunga (zuid-oosten IJsland)

Topic gezien door 56043 bezoekers
Gestart door 4seasons, za 16 aug 2014 - 18:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

glenn

Het blijkt dat de chemische samenstelling van de lava uit de spleeteruptie die momenteel actief is, anders blijkt te zijn dan het magma in de magmakamer onder de vulkaan. Tot nu werd aangenomen dat het magma in de intrusion (en dus de spleeteruptie) uit de magmakamer kwam van de vulkaan, hetgeen dus niet zo blijkt te zijn. Vraag die ik mij dan stel is waar al dat magma dan vandaan komt en wat er met het magma gebeurt in de magmakamer ???

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Oxize

Bij vulkanen in Hawaii zie je vaak nieuwe vulkanen onstaan 1 a 2 km van de oude vandaan. Misschien dat dat hier ook het geval is. Want op moment rommelt het weinig direct op de crater van Bardarbunga.
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Reutel

Citaat van: glenn op ma 01 sep 2014 - 15:45
Het blijkt dat de chemische samenstelling van de lava uit de spleeteruptie die momenteel actief is, anders blijkt te zijn dan het magma in de magmakamer onder de vulkaan. Tot nu werd aangenomen dat het magma in de intrusion (en dus de spleeteruptie) uit de magmakamer kwam van de vulkaan, hetgeen dus niet zo blijkt te zijn. Vraag die ik mij dan stel is waar al dat magma dan vandaan komt en wat er met het magma gebeurt in de magmakamer ???

http://www.ruv.is/frett/bardarbunga-slowly-sinking

Deze geleerde meneer zegt iets heel anders. Volgens hem is de magmakamer leeg aan het lopen en zijn de aardbevingen het gevolg van het inzakken van de top van de vulkaan. Niets aan het handje dus...

ron12

Weinig aardbevingen in dat gebied op dit moment, maar 6 stuks de laatste uur,vreemd
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Danny

Zorgelijke ontwikkelingen in IJsland momenteel. Sinds gisteren lijken de aardbevingen een omgekeerde route te volgen. Vanuit de noordkant van de ontstane magma rivier (waar momenteel ook de spleet eruptie plaatsvindt) lijken de aardbevingen een omgekeerd patroon (zuidwaarts) te laten zien sinds gisteren. Op bijgevoegde aardbevingskaart is een plek met veel geregistreerde bevingen onder de gletsjer te zien. Door deze ontwikkeling is de algemene aanname dat de kans op een uitbarsting onder de gletsjer en de daarbij behorende gevolgen (explosie, vloedstroom etc.) toeneemt momenteel.

Edit: In IJslandse media wordt gesproken over een waargenomen vulkaan krater die gevormd zou zijn onder de gletsjer. Dit zou de een uitbarsting op korte termijn kunnen opleveren (mogelijk al enkele uren) met als gevolg een reactie met het ijs van de gletsjer. Dit kan een grote aswolk gaan opleveren en de kans op een gletsjervloed wordt ook als groot omschreven.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

glenn

Citaat van: ron12 op wo 03 sep 2014 - 17:45
WORDT SPANNEND LAATSTE NIEUWS http://www.bardarbungavolcano.com/Home/News/53 en ook nog een live blog  https://twitter.com/hashtag/bardarbunga?f=realtime

Zou het dan toch gaan gebueren? heeft er iemand een nieuw kaartje al van hoe de aswolk nu zou gaan?

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

glenn

Nu zou de aswolk niet ricthing belgie komen als ik het zo goed zie?

Danny

Citaat van: glenn op wo 03 sep 2014 - 18:32
Nu zou de aswolk niet ricthing belgie komen als ik het zo goed zie?

Weinig aan de hand voor west Europa momenteel volgens de actuele hoogtekaarten.

Caps

Er komen ook steeds meer scheuren tussen Bardarbunga en de huidige fissure, of het nou door de lava komt, of door de hoeveelheid aardbevingen dat is me nog niet helemaal duidelijk

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

4seasons


ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Caps

Citaat van: Caps op do 04 sep 2014 - 16:18
Er komen ook steeds meer scheuren tussen Bardarbunga en de huidige fissure, of het nou door de lava komt, of door de hoeveelheid aardbevingen dat is me nog niet helemaal duidelijk
Citaat van: ron12 op vr 05 sep 2014 - 13:34
Nieuwe spleet ontstaan dichter bij gletsjer http://www.ruv.is/frett/new-eruption-creeping-towards-glacier hier video opname zo juist geplaats http://www.ruv.is/frett/sprungan-er-ruma-tvo-km-fra-dyngjujokli

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Ben benieuwd of we dit ook te zien krijgen op Ijsland, zoals hier op Papua New Guinea bij een vulkaan uitbarsting van afgelopen week aldaar.Moet je die schok golf zien en horen  8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal