Winterverwachting 2014-2015 (discussie topic)

Topic gezien door 285267 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 11 jul 2014 - 08:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Duitje

Citaat van: lans op zo 23 nov 2014 - 11:18
De meeste leden zitten tussen de 0 en 5 graden is toch een prima begin.

Dat is zeker een mooi begin! En wat mij betreft blijft het ook bij deze temperatuur  ;)
Maar om nou dingen als "Om de noordelingen helemaal gek te maken" te plaatsen gaat mij een beetje ver. Het is een pluim die een, voor deze tijd, normale temperatuur aangeeft. Zo bijzonder is dat niet.
@Kees_Zwaan

grizzrh

Citaat van: Duitje op zo 23 nov 2014 - 13:28
Dat is zeker een mooi begin! En wat mij betreft blijft het ook bij deze temperatuur  ;)
Maar om nou dingen als "Om de noordelingen helemaal gek te maken" te plaatsen gaat mij een beetje ver. Het is een pluim die een, voor deze tijd, normale temperatuur aangeeft. Zo bijzonder is dat niet.

Beetje doelloos bericht wat je hier typt... :/
Doenrade, Limburg

lans

Citaat van: Duitje op zo 23 nov 2014 - 13:28
Dat is zeker een mooi begin! En wat mij betreft blijft het ook bij deze temperatuur  ;)
Maar om nou dingen als "Om de noordelingen helemaal gek te maken" te plaatsen gaat mij een beetje ver. Het is een pluim die een, voor deze tijd, normale temperatuur aangeeft. Zo bijzonder is dat niet.

Dat zijn ook niet mijn woorden. Ik ben het met je eens dat het normaal is en niet bijzonder.
achterhoek

Duitje

Citaat van: lans op zo 23 nov 2014 - 13:50
Dat zijn ook niet mijn woorden. Ik ben het met je eens dat het normaal is en niet bijzonder.

I know ;-) 2e gedeelte bedoelde ik ook meer in het algemeen :)
@Kees_Zwaan

Bacci

Citaat van: grizzrh op zo 23 nov 2014 - 13:19
Idd meeste leden rond 0-5 en kansen op nachtvorst.. Wat wil jij dan meteen -20 ofzo ?

Ja graag doe maar ;D

Marsel

Mensen, kinderen. Iedereen staart zich weer blind op die (M)LT, zoekend naar lichtpuntjes. Begrijp ik, maar aangezien dit een weerforum en geen winterforum is (hoewel dit wellicht het verkeerde topic is, i know ;) ) kan ik het niet laten om jullie even te attenderen op de toch bijzondere situatie van dit moment. Want er sneuvelen wederom records!

Diep in de warme sector is as we speak de subtropische luchtmassa over heel NL uitgestroomd. Het zogenaamde warmtekanon doet onder begeleiding van wat meer zon dan gisteren dan ook goed haar werk.
Ook in het noord(oost)en is de koude laag in de grenslaag verdwenen en vindt er in tegenstelling tot gisteren niet echt opglijding meer plaats. Dat levert aan de voorzijde van het KF nu temperaturen tussen 13 en ruim 16 (!) graden op! Dat mag, tegen 7.9C normaal, op z'n minst bijzonder genoemd worden. Uiteraard speelt in het zuidoosten een stukje föhn over het Ardennenmassief mee.

Letten we verder even op de belachelijke wind- en de temperatuursprong op het KF?
Zitten we aan de warme zijde met zuidelijke tot zuidoostelijke winden en temperaturen lokaal tot >15C, gaan we achter het KF naar 7-9C met een strakke noordwestelijke wind.

Kom even achter die computer vandaan, ga even naar buiten en geniet van het weer zoals het nú is, ook al is het compleet anti-winters. Onze hobby is volgens mij niet gestoeld op virtueel weer, maar op het weer zoals het zich daadwerkelijk voordoet. Al lijkt dit laatste tegenwoordig (winterseizoen icm belachelijke hoeveelheid data op internet) toch een ondergeschoven kind te worden.

grizzrh

Citaat van: Bacci op zo 23 nov 2014 - 14:43
Ja graag doe maar ;D

Ja ik ook haha maarja.. Hopelijk heeft die opwarming in Amerika een positieve invloed op hoe de winter hier gaat verlopen vanaf eind volgende week
Doenrade, Limburg

MamaAs

Het is hier niet 'warmer' dan 11 graden geweest, wel wat zon maar ook niet bijzonder.
Prima weer om de zolder op te ruimen, haha.

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op zo 23 nov 2014 - 14:55
*verhaal*

Mooi geschreven Marsel! :)

Jammer dat het aanstaande koufront niet zo actief is, ondanks de grote sprong in wind en temperatuur. Actie in deze herfst blijft maar uit.. :P

Zolang die puist bij Rusland daar blijft liggen (ligt op een erg ongunstige plek), met wat extra van zijn smerige uitlopers boven West-Europa, hoeven we voorlopig ook nog geen verandering te verwachten in het weer. Heel misschien op de lange termijn, zoals eerder vandaag aangekaart werd.
Voorlopig dus nog even een zuidelijke tot (oost)zuidoostelijke stroming met vooral zacht weer, en misschien soms een nachtje vorst (zie bijv. maandag op dinsdag). Ik heb het nu vooral over de komende dagen btw.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Jan van Ooijen

Het Europees weermodel (Oper) laat lichte tot matige vorst zien op het einde. Benieuwd naar de pluim die om 21u al binnenkomt hier



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weerfreak 1337

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 23 nov 2014 - 20:20
Het Europees weermodel (Oper) laat lichte tot matige vorst zien op het einde. Benieuwd naar de pluim die om 21u al binnenkomt hier



Da's lekker Jan. :) Ik zag al in de kaarten een klein gebiedje met koudere lucht ons land naderen (850hPa).

Even wat actueels:

Koufront is zojuist overgetrokken, direct een frisse noordenwind (6 bft), het ruikt anders (zeelucht) en de temperatuur zakt.


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Jan van Ooijen

Citaat van: Weerfreak op zo 23 nov 2014 - 20:35
Da's lekker Jan. :) Ik zag al in de kaarten een klein gebiedje met koudere lucht ons land naderen (850hPa).



Op 850 hPa en op 500 hPa is en blijft het echt triest

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weerfreak 1337

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 23 nov 2014 - 20:37
Op 850 hPa en op 500 hPa is en blijft het echt triest

Jep, behoorlijk "warm" op die hoogtes. Geduld... het komt wel.. ;) :)  ::)

We zitten in ieder geval volgens de oper op dat moment in een ietwat koudere luchtsoort(in de onderste luchtlagen op dat moment) vanaf het continent. Een paar mooie vorstnachten is in ieder geval een begin(netje). :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marsel

Citaat van: Weerfreak op zo 23 nov 2014 - 20:35
Koufront is zojuist overgetrokken, direct een frisse noordenwind (6 bft), het ruikt anders (zeelucht) en de temperatuur zakt.
Klopt! Hier nu eenzelfde gewaarwording:  Wind ruimt rap naar NNW en de temperatuur zakt langzaam weg. 
Wel enigszins opvallend is hoe dun de koele polaire luchtlaag onderin is direct naar de windsprong: initieel niet meer dan 1-1,5km. Op hoogte blijft de warme massa in eerste instantie nog even aanwezig. Dat levert dan ook voldoende stabiliteit onderin op om (niet echt klassiek) het voor het KF uit te laten motregenen uit dikke St/Sc.
Eigenlijk hangt het hele frontale vlak enigszins naar achteren.
Pas vannacht komt de polaire massa ook op wat grotere hoogtes door.

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op zo 23 nov 2014 - 20:51
Klopt! Hier nu eenzelfde gewaarwording:  Wind ruimt rap naar NNW en de temperatuur zakt langzaam weg. 
Wel enigszins opvallend is hoe dun de koele polaire luchtlaag onderin is direct naar de windsprong: initieel niet meer dan 1-1,5km. Op hoogte blijft de warme massa in eerste instantie nog even aanwezig. Dat levert dan ook voldoende stabiliteit onderin op om (niet echt klassiek) het voor het KF uit te laten motregenen uit dikke St/Sc.
Eigenlijk hangt het hele frontale vlak enigszins naar achteren.
Pas vannacht komt de polaire massa ook op wat grotere hoogtes door.

Eigenlijk best jammer, gezien de vrij grote temperatuur- en windsprong die je vandaag benoemde.
Als het KF dus meer als één geheel door was gekomen ipv langzaam, met eerst die dunne polaire laag en "warmte" op hoogte, dan had het dus waarschijnlijk een wat spectaculairdere passage geweest (vraag) ? :P

Edit:

Eigenlijk gaf je het antwoord al: warmte op hoogte, betekend wat meer stabiliteit als de onderste luchtlagen ietwat kouder zijn. :P Wat natuurlijk logisch is.. ;D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

winter

GFS komt toch weer met een koelere pluim lijkt richting de ECMWF pluim te trekken.


Bacci

Pluim is ongeveer hetzelfde gebleven, da's niet slecht  ;) Vanaf a.s zondag duidelijk kouder.

bisoutjee

De pluim van ECMWF is op LT wel wat kouder geworden.
Wel opvallend dat GEM al een paar dagen komt met opbouwende hogedruk in Scandinavië/Rusland vanavond volgend weekend, waarbij depressie richting de Middellandse Zee trekt.
Hopen dat dit uit gaat komen...

lander20

toch op langere termijn zeer koude poollucht die richting scandinavie en delen va Rusland trekt! het word daar veeel kouder en als een hogedrukgebied nu even goed gaat liggen kan deze poollucht uitstromen richting west europa.

Powered by EzPortal