Winterverwachting 2014-2015 (discussie topic)

Topic gezien door 285257 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 11 jul 2014 - 08:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joep


bliksems

"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Joep

De opbouw is in ieder geval begonnen :)

Vrijwel geheel West-Europa staat onder controle van een warmbloedige hoogterug. Net ten noorden van de rug bevindt zich boven delen van Scandinavië en het Oostzeegebied een enigszins ongeorganiseerd hoogtelaag (500 hPa -28º). Boven de Noorse Zee is echter een nieuwe blokkade tot ontwikkeling gekomen. Zeer koude lucht is ondertussen tot het noordoosten van Europees Rusland doorgedrongen. Op het 500 hPa-vlak is de temperatuur gezakt tot beneden -40º.

Tekst j. Visser

Joep

Citaat van: bliksems op za 22 nov 2014 - 22:31
beneden 0 zou ik beter vinden.

Euh tis dan nog herfst :)

Edit : net stond er wat anders, nl dat je liever onder nul hebt in de winter

bliksems

Citaat van: Joep op za 22 nov 2014 - 22:35
Euh tis dan nog herfst :)

Edit : net stond er wat anders, nl dat je liever onder nul hebt in de winter

haha,ja klopt,ik bedacht me even.
maar je hebt zeker een punt;)
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

matroesjka-world

Laat de sneeuw a.u.b. of voor 16 januari of na 22 januari vallen, want er tussenin zit ik in Lapland en daar is natuurlijk sneeuw zat  :P
Ik wil niet dat m'n vrienden me uitlachen, omdat ik altijd om sneeuw roep hier in Nederland en dan in Lapland zit en zij hier lekker van de sneeuw in Nederland kunnen genieten, want dat wil ik ook met m'n 3 honden die niet mee gaan naar Lapland..  ::)
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Johann

Citaat van: MamaAs op za 22 nov 2014 - 12:46
Johann, wat is jouw kijk hier op?

We (ik) hebben hier al eerder over gebrainstormed (PV, model sCast)
Mocht Cohen gelijk krijgen, en waarom niet (Siberisch hoog) dan zou dit voor W-Europa gunstig kunnen gaan uitpakken.
Datzelfde geldt voor de  SW en PV split.
Uiteindelijk gaat het er dan om welke posities de sturende druksystemen zullen gaan innemen (blokkade)
Al met al denk ik dat we vanaf december geleidelijk een compleet anders stromingspatroon zullen gaan krijgen, hetzij vanaf het westen, hetzij vanaf het oosten (continentaal)

Marsel

Citaat van: Johann op zo 23 nov 2014 - 00:11
Al met al denk ik dat we vanaf december geleidelijk een compleet anders stromingspatroon zullen gaan krijgen, hetzij vanaf het westen, hetzij vanaf het oosten (continentaal)

De westelijke variant lijkt mij richting het eind van deze maand/het begin van December (tijdelijk?) het meest aannemelijk.

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op zo 23 nov 2014 - 00:37
De westelijke variant lijkt mij richting het eind van deze maand/het begin van December (tijdelijk?) het meest aannemelijk.

Het lijkt er inderdaad op dat we zoals je zegt, tijdelijk meer westinvloed krijgen. Kan nog wel eens leuk worden met de "nauwelijks" afgekoelde zee. Daarna lijkt de straalstroom snel weer te gaan meanderen. Zie bijvoorbeeld EC run vanavond. :) Hopelijk valt het dan nog goed op zijn plaats.  :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Johann

Citaat van: Marsel op zo 23 nov 2014 - 00:37
De westelijke variant lijkt mij richting het eind van deze maand/het begin van December (tijdelijk?) het meest aannemelijk.

Mogelijk, ofschoon zich interessante ontwikkelingen voordoen (hoog Noordzee)
Ook de EC ensembles unaniem neerwaartste trend begin december. T850hPA "nog maar" op -1 tot -3°C en zowaar eindelijk weer eens 1 a 2 graden onder het langjarig klimatologisch gemiddelde. T2m ook steeds lager met de mediaan zo tussen 4 en 5 graden. (en een deel duidelijk ook nog kouder)

glenn

GEM heeft er zin in begin December temperaturen op 850 hpa tot -12°c , met neerslag (sneeuw) en temperature op 2 m die overdag de 0° grens niet meer halen benieuwd hoe de andere modellen er over denken deze ochtend

Jan van Ooijen

Het is nog niet helemaal je van het bij het Europees weermodel, echte kou is ver te zoeken. Temperaturen op 1500 meter bijvoorbeeld, die liggen ongeveer rond de -1 tot 3 graden. Temperaturen op 5 kilometer hoogte maar krap aan op -23. Maar goed, de operationele run van ECMWF geeft enkele vorstnachten aan. Kijken wat de pluim gaat doen dadelijk. (Verwacht Oper een koude)





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

simonelgersma

Na het extreme sneeuwgeweld en koude in het noordoosten van de V.S. de afgelopen week gaan daar (naar verwachting) de temperaturen behoorlijk in de lift. Richting 10+ volgende week. Hopelijk kunnen wij over een week of 2 wat winterfoto's richting de V.S. sturen!!

winter

ECMWF komt met een PRACHTIGE pluim op toch nog lange termijn eind volgende week en de rest erna.
Vooral wat hoop geeft is de kleine spreiding tussen de leden! Maar aan de controle kan je zien dat de hoge temp en lage temp heel dicht bij elkaar liggen. (Zie tevens Jan zijn afbeelding 2 reacties hierboven, aan de kust ruim boven de 5 graden in het oosten bijna matige vorst)

winter

Om de noordelingen helemaal gek te maken hier jullie pluim!

Duitje

Kan aan mij liggen maar ik zie geen winterweer (lees: vrieskou) in de pluim hoor  :P
@Kees_Zwaan

lans

Citaat van: Duitje op zo 23 nov 2014 - 10:54
Kan aan mij liggen maar ik zie geen winterweer (lees: vrieskou) in de pluim hoor  :P

De meeste leden zitten tussen de 0 en 5 graden is toch een prima begin.
achterhoek

Bacci

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 23 nov 2014 - 08:51
Het is nog niet helemaal je van het bij het Europees weermodel, echte kou is ver te zoeken. Temperaturen op 1500 meter bijvoorbeeld, die liggen ongeveer rond de -1 tot 3 graden. Temperaturen op 5 kilometer hoogte maar krap aan op -23. Maar goed, de operationele run van ECMWF geeft enkele vorstnachten aan. Kijken wat de pluim gaat doen dadelijk. (Verwacht Oper een koude)


Nederland weer duidelijk op de grens tussen koude en zachte lucht.

gilleeesss

Citaat van: Bacci op zo 23 nov 2014 - 12:58
Nederland weer duidelijk op de grens tussen koude en zachte lucht.

Ja in het westen lekker 7 graden waar ik woon :D maar dat is vaak zo, er moet een begin zin, en dat start meestal via het oosten met de vrieskou, ik wilg ewoon geen winter waar de grens in benelux ligt :p, maargoed, de pluimen beginnen toch naar 'koudere' temps te gaan..

grizzrh

Citaat van: Duitje op zo 23 nov 2014 - 10:54
Kan aan mij liggen maar ik zie geen winterweer (lees: vrieskou) in de pluim hoor  :P

Idd meeste leden rond 0-5 en kansen op nachtvorst.. Wat wil jij dan meteen -20 ofzo ?
Doenrade, Limburg

Powered by EzPortal