Winterverwachting 2014-2015 (discussie topic)

Topic gezien door 284591 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 11 jul 2014 - 08:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Marsel

Citaat van: JerryL op di 15 jul 2014 - 10:28
Hmzz, maar het is op zijn minst opmerkelijk nat geworden. Je geeft overigens aan dat voor de overvloedige watervallen van de afgelopen week een andere verklaring is, ik merkte al eerder op van het weer an sich weinig verstand te hebben, misschien zou je om die reden willen toelichten waar al dat water vandaan komt?

De luchtsoort die vorige week ons land via het NE binnen kwam had z'n oorsprong ver weg over SE-Europa en bevatte, vooral nabij en vlak achter de frontale zone, in een smalle zone überhaupt veel water (PW ging lokaal naar >30mm). Zie onderstaande temp uit N-DU waarin duidelijk te zien is dat over grote diepte vocht voorradig was en dat de opbouw onstabiel was. Als we een Tx van lokaal 27-28C intekenen komt de bulk onstabiliteit goed tevoorschijn.

De warme luchtsoort werd zelfs midden op de dag gekenmerkt door hoge Td's (soms rond de 20C !!), zeker nabij convergentiegebieden alwaar het zogenaamde 'moisture pooling' optrad. Dit geeft bij vorming van cumuliforme bewolking veelal aanleiding tot een enorm grote waterinhoud alsmede een grote CAPE.
Je kunt je dan voorstellen dat in een vochtige atmosfeer verdamping van condensatieproducten maar ook van neerslag nauwelijks optreedt. Met de zeer lage treksnelheid van de buien in het achterhoofd kunnen we dan gemakkelijk verklaren waarom buien op lokale schaal zo veel water konden lozen.

JerryL

Oké. Weer wat geleerd. Dan zal het op termijn ergens anders bovengemiddeld gaan regenen door de Noordzee (afhankelijk van de wind).

Je deelt, mag ik aannemen, wel de stellingname dat bij warmer water sneller en meer verdamping plaats zal vinden. De aanstaande hittegolf zal het zeewater alleen maar verder doen verwarmen. Ergens zal het dus weer naar beneden gaan komen.

Marsel

Citaat van: JerryL op wo 16 jul 2014 - 13:07
Oké. Weer wat geleerd. Dan zal het op termijn ergens anders bovengemiddeld gaan regenen door de Noordzee (afhankelijk van de wind).

Je deelt, mag ik aannemen, wel de stellingname dat bij warmer water sneller en meer verdamping plaats zal vinden. De aanstaande hittegolf zal het zeewater alleen maar verder doen verwarmen. Ergens zal het dus weer naar beneden gaan komen.

Die mening deel ik zeer zeker! Maar dan, en dat geef je zelf ook al aan, moet het drukpatroon wel zodanig zijn dat de Noordzee ook daadwerkelijk inspraak heeft op de situatie voor ons land.

TaL

Citaat van: Marsel op vr 18 jul 2014 - 17:23
Die mening deel ik zeer zeker! Maar dan, en dat geef je zelf ook al aan, moet het drukpatroon wel zodanig zijn dat de Noordzee ook daadwerkelijk inspraak heeft op de situatie voor ons land.

De noordenwinden met zeer koude bovenluchten in liefst september/oktober  ;D ;D
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

dondertje127

Citaat van: Jan van Ooijen op za 12 jul 2014 - 10:39
Omdat het juli is mogen we er niets over plaatsen wat andere schrijven??? Beetje raar

Ik heb nooit gezegd dat het niet mag. Ik had het alleen liever nog niet gelezen en daarop reageerde ik prompt. Het was met een knipoog maar ik had gedacht dat het begrepen werd. Eigenlijk zoiets en ook inhoudelijk een beetje zoals Jeroen22 erna zei. En bovendien, ertussenin zit ook nog een herfst ;)

En nu ga ik weer naar de zomer, ik krijg het koud hier :)


JerryL


glenn

haha dit is alvast een leuke kaart voor dinsdag 9 november dat zou redelijk vroege sneeuwval kunnen opleveren haha natuurlijk 0.0% betrouwbaar maar toch iets om naar uit te kijken een winter met nog eens sneeuw vorige winter geen vlok gezien !

JerryL

Nou Glenn, hoewel ik hoop dat je kaartje waarheid wordt is de betrouwbaarheid inderdaad 0,0%. Ik snap alleen niet waarom die kaarten op zo'n lange termijn überhaupt worden gemaakt......

winter

Citaat van: JerryL op do 14 aug 2014 - 10:52
Nou Glenn, hoewel ik hoop dat je kaartje waarheid wordt is de betrouwbaarheid inderdaad 0,0%. Ik snap alleen niet waarom die kaarten op zo'n lange termijn überhaupt worden gemaakt......


Ik denk om te kijken of we "de mensheid/de weerbureau's/instanties" misschien een rekenmodel kunnen vinden die het weer over een hele lange periode kan voorspellen of zo nauwkeurig mogelijk kan voorspellen.

Of te wel men probeert gewoon mbv rekenmodels met variabelen er in zo goed mogelijk het weer over een zo lang mogelijke periode te voorspellen. Heeft natuurlijk enorm veel voordelen als we ergens een orkaan of dergelijke kunnen voorspellen qua levens en ECONOMISCH gezien.

winter

Nog iets interessant is, is dat de hoeveelheid zee ijs op de Noordpool ruim binnen de normaalmarges zit en zelfs tegen het gemiddelde aanhikt en ruim boven het minimum zit.
http://nsidc.org/arcticseaicenews/

Jasneker

FF artikel doorlezen?
July 2014 average ice extent was 8.25 million square kilometers (3.19 million square miles). This is 1.85 million square kilometers (714,000 square miles) below the 1981 to 2010 average for the month.

July 2014 is the 4th lowest Arctic sea ice extent in the satellite record, 340,000 square kilometers (131,000 square miles) above the previous record lows in July 2011, 2012, and 2007. The monthly linear rate of decline for July is 7.4% per decade.

Volgt nog steeds de lijn die het gemiddelde weergeeft van de vermindering van het ijs.

NitroGenetics

Citaat van: winter op do 14 aug 2014 - 14:46
Nog iets interessant is, is dat de hoeveelheid zee ijs op de Noordpool ruim binnen de normaalmarges zit en zelfs tegen het gemiddelde aanhikt en ruim boven het minimum zit.
http://nsidc.org/arcticseaicenews/
en daar is juist waar mensen zich zo erg in vergissen, ze hebben hier over het oppervlakte, maar niet de dikte, het is al zoveel minder als de laaste jaren, minimum is geen sprake van.

MarkB

Ben erg benieuwd wat de komende winter gaat brengen. Persoonlijk hoop ik dat er deze winter wel sneeuw gaat vallen wat vorige winter niet had. Ook mag het wat kouder zijn dan afgelopen winter, gewoon hoe een winter hoort te zijn met soms wat extreme situaties.
Onweersdagen Nijkerk 2013: 12 | Conclusie: Slecht jaar
Onweersdagen Nijkerk 2014: 20

extremeweather

We zijn er lekker vroeg bij met de winterverwachting. Ben erg benieuwd wat er gaat komen. Hopelijk krijgen we bakken met sneeuw. Iets wat ik de vorige winter heel erg heb gemist.

jonkheer

Een mooie winter met veel vriesweer en een heerlijk zonnetje zou prachtig zijn. En natuurlijk wat sneeuw.

bliksems

"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

gilleeesss

Aangezien de zomer niets is, heb ik maar besloten dit forum weer op te zoeken!

Ik heb laatste week gewoon wat CFS LangeTermijn kaarten bekeken (dus NIET betrouwbaar)

En ik  heb wel vertrouwen in een goede winter ( slechter dan vorig jaar kan al niet, dat is al positief)

Een  winter met redelijk aantal sneeuwdagen hoop ik dan toch wel :-) onlangs kwam ik kaartje van 1070hPa tegen nabij groenland. (-onrealistisch) maar  wat me al was opgevallen, dat er toch nabij groenland/ijsland regelmatig een blokkade uitbreid tot Engeland. Maargoed het is LT dus beter trek ik nog geen conclusies.


JerryL

Zolang er geen horror-winter wordt voorspeld heb ik er vertrouwen in. Op het moment dat de horror-winter weer wordt voorspeld kunnen we het zomertopic voor 2015 alweer gaan aanmaken. Dus even afwachten.

Ijsbloem

Volgens  IRI  december 0.5 tot 1.C boven normaal.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Powered by EzPortal