Winter discussietopic 2013/2014 deel 5

Topic gezien door 296434 bezoekers
Gestart door Johann, do 09 jan 2014 - 19:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

Johann

Citaat van: Romigo op do 23 jan 2014 - 23:04
Mij is geleerd, dat de neerslag als sneeuw kan vallen als de temperatuur op 1500 m (850 hPa) -5ºC of lager moet zijn. En als ik naar de laatste kaartjes kijk, dan is de temperatuur op 1500 m bij passering van de neerslagzone rond 0ºC.

Algemeen kom je hier een heel eind mee maar er zijn diverse andere factoren die van invloed zijn op de hoogte van de sneeuwvalgrens. Daarnaast hebben we zondag maandag zoals ik al een paar keer eerder heb aangeduid te maken met een warmtefront (occlusie) tong. In deze situatie zijn de T850hPA en ook Theta-E's niet of slechts deels bruikbaar omdat de (onderste) luchtlaag een zgn isotherme opbouw heeft (de temperatuur in die luchtlaag in de verticale richting verandert niet of maar weinig). Juist bij warmtefronten in de winter wordt het volumen aan lucht niet of slechts langzaam tot aan de bodem weg geruimd (te weinig stroming / wind en daardoor "ontkoppeling van de grootschalige stroming). Daarom is de kans op sneeuw (zoals ook het ECMWF keurig berekent) op passage van de occlusie zeer reëel !  Zodra de wind er dan inkomt wordt de isothermie opgeruimd en kan de neerslag in regen over gaan.

Overigens zijn ook de criteria voor sneeuw adhv de T850hPa voor sneeuw "Grenzwertig" en ook evt. neerslagafkoeling die juist bij bovenstaande verhaaltje op zijn sterkst is kan nog een belangrijke rol gaan spelen.  Kortom heel spannend allemaal (mede ook gezien de timing -maandagochtendspits)  ::)

Bacci

Citaat van: gilleeesss op do 23 jan 2014 - 23:13
daaaamnn, jij bent precies ene zoals ik :p ik stress ook altijd, en kom boos als het niets word (dus voorlopig ben ik nog half boos omdat het niet tot west belgie graakt) :DDDDDDDd

Als ik jouw was zou ik uit de raam gaan springen, ik weet hoe frustrerend het is, wel genoeg meegemaakt afgelopen winters. Maar zoals het er nu naar uitziet krijgt de hele Benelux volgende week kansen, wie weet valt er dan ook sneeuw.

ron12

Hel mannetje komt ook uit de winterslaap  www.winterplaza.nl/  ::)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Bacci

Citaat van: Johann op do 23 jan 2014 - 23:22
Algemeen kom je hier een heel eind mee maar er zijn diverse andere factoren die van invloed zijn op de hoogte van de sneeuwvalgrens. Daarnaast hebben we zondag maandag zoals ik al een paar keer eerder heb aangeduid te maken met een warmtefront (occlusie) tong. In deze situatie  zijn de T850hPA en ook Theta-E niet of slecht deels bruikbaar omdat de (onderste) luchtlaag een zgn isotherme opbouw heeft (de temperatuur in die luchtlaag in de verticale richting verandert niet of maar weinig). Juist bij warmtefronten in de winter wordt het volumen aan lucht niet of slechts langzaam tot aan de bodem weg geruimd ( te  weinig stroming / wind) en daardoor "ontkoppeling van de grootschalige stroming ). Daarom is de kans op sneeuw (zoals ook het ECMWF keurig berekent) op passage van de occlusie zeer reeel !  Zodra de wind er dan inkomt wordt de isothermie opgeruimd en kan de neerslag in regen over gaan.

Overigens zijn ook de criteria voor sneeuw adhv de T850hPa voor sneeuw "Grenzwertig".  Kortom heel spannend allemaal (mede ook gezien de timing -maandagochtendspits)  ::)

Is het misschien daarom dat GFS nog regen berekend?  ???

Johann

Citaat van: Bacci op do 23 jan 2014 - 23:29
Is het misschien daarom dat GFS nog regen berekend?  ???

Geen idee, heb GFS nog niet echt goed in detail bekeken. Verhaaltje is gebaseerd op het ECMWF (EC12)

glenn

Citaat van: Johann op do 23 jan 2014 - 23:22
Algemeen kom je hier een heel eind mee maar er zijn diverse andere factoren die van invloed zijn op de hoogte van de sneeuwvalgrens. Daarnaast hebben we zondag maandag zoals ik al een paar keer eerder heb aangeduid te maken met een warmtefront (occlusie) tong. In deze situatie  zijn de T850hPA en ook Theta-E niet of slecht deels bruikbaar omdat de (onderste) luchtlaag een zgn isotherme opbouw heeft (de temperatuur in die luchtlaag in de verticale richting verandert niet of maar weinig). Juist bij warmtefronten in de winter wordt het volumen aan lucht niet of slechts langzaam tot aan de bodem weg geruimd (te  weinig stroming / wind en daardoor "ontkoppeling van de grootschalige stroming). Daarom is de kans op sneeuw (zoals ook het ECMWF keurig berekent) op passage van de occlusie zeer reëel !  Zodra de wind er dan inkomt wordt de isothermie opgeruimd en kan de neerslag in regen over gaan.

Overigens zijn ook de criteria voor sneeuw adhv de T850hPa voor sneeuw "Grenzwertig" en ook evt. neerslagafkoeling die juist bij bovenstaande verhaaltje op zijn sterkst is kan nog een belangrijke rol gaan spelen.  Kortom heel spannend allemaal (mede ook gezien de timing -maandagochtendspits)  ::)

Zoals we het hier dus lezen mogen we er voor 50% zeker van zijn dat EC in haar berekeningen wel rekening houd met de hoogte luchtkolom en dat voor bv nu berekend de sneeuwval voor Noord Belgie wel een zeker heid zou kunnen worden dat de temperaturen daar ook koud genoeg zullen zijn want nu neemt het oosten van de provincie antwerpen heel veel sneeuw in de nieuwste run van ec Of ben ik fout ?

hopelijk wordt er morgen ook eens even naar belgië gegaan in de bespreking ;-)

Bacci

Voelt lekker koud aan daar in Groningen!

Romigo

Citaat van: Johann op do 23 jan 2014 - 23:22
Algemeen kom je hier een heel eind mee maar er zijn diverse andere factoren die van invloed zijn op de hoogte van de sneeuwvalgrens. Daarnaast hebben we zondag maandag zoals ik al een paar keer eerder heb aangeduid te maken met een warmtefront (occlusie) tong. In deze situatie zijn de T850hPA en ook Theta-E's niet of slechts deels bruikbaar omdat de (onderste) luchtlaag een zgn isotherme opbouw heeft (de temperatuur in die luchtlaag in de verticale richting verandert niet of maar weinig). Juist bij warmtefronten in de winter wordt het volumen aan lucht niet of slechts langzaam tot aan de bodem weg geruimd (te weinig stroming / wind en daardoor "ontkoppeling van de grootschalige stroming). Daarom is de kans op sneeuw (zoals ook het ECMWF keurig berekent) op passage van de occlusie zeer reëel !  Zodra de wind er dan inkomt wordt de isothermie opgeruimd en kan de neerslag in regen over gaan.

Overigens zijn ook de criteria voor sneeuw adhv de T850hPa voor sneeuw "Grenzwertig" en ook evt. neerslagafkoeling die juist bij bovenstaande verhaaltje op zijn sterkst is kan nog een belangrijke rol gaan spelen.  Kortom heel spannend allemaal (mede ook gezien de timing -maandagochtendspits)  ::)

Weer wat geleerd vanavond.  ;)  Johann, bedankt.

Romigo

   
Weer

Beoordeling lange termijn

Beoordeling door meteoroloog

Geldig van zondag 26 januari tot vrijdag 07 februari

Synoptische ontwikkeling
In het weekeinde en het eerste deel van komende week bevindt het aandachtsgebied zich op de scheidslijn van koude vrieslucht boven Noordoost-Europa en mildere polaire lucht boven West-Europa. Lagedrukgebieden bevinden zich dan in de omgeving IJsland/Schotland met een vore tot over onze omgeving, met daarin fronten die zo nu en dan voor regen of sneeuw zorgen. In de nacht van zaterdag op zondag snoert zich in de frontale vore boven ons land een aparte lagedrukkern af. Een tweede frontaal systeem stagneert maandag in onze omgeving. Halverwege volgende week beweegt het laag richting Frankrijk of het Alpengebied. Aan de noordflank van dit laag krijgt de koude lucht boven Noordoost-Europa dan de kans om tijdelijk over het gehele aandachtsgebied uit te stromen. Pas in het weekeinde daarop lijkt de depressieactiviteit vanaf de Oceaan weer toe te nemen en vertoont de temperatuur weer een stijgende tendens.

Modelbeoordeling en onzekerheden
Het grootschalige stromingspatroon wordt tot en met volgende week eenduidig beschreven door het EPS-ensemble. De spreiding die in de temperatuurpluimen zichtbaar is wordt veroorzaakt door de onzekerheid in de precieze grens van de koude lucht en de mildere lucht. Hierbij valt op het noordoosten van het land veelal net aan in de vorst zit en het midden en zuiden veelal enkele graden boven nul. De neerslagkansen zijn tot en met dinsdag groot te noemen. Hierbij is de ligging van de grens tussen koude en mildere lucht voor ons land van groot belang. Grootste kans op sneeuw is voor het noordoosten, de kleinste in het zuidwesten. Voor een serieus sneeuwdek lijkt de temperatuur in een groot deel van het land net een paar graden te hoog, in het noordoosten van het land is de kans op een sneeuwdek beduidend groter. Vanaf halverwege volgende week lijkt het gehele land in de vorst terecht te komen, de kans op een ijsdag ligt op woensdag in het noordoosten al 60%, elders dan nog rond 20%. Op donderdag en vrijdag ligt de kans op een ijsdag in het gehele land rond 80%. In de nachten neemt de kans op matige vorst fors toe, in het noordoosten zien we zelfs een 30% kans op strenge vorst. Dat laatste zal echter afhankelijk zijn van het al dan niet aanwezig zijn van een sneeuwdek en brede opklaringen. Vanaf het daarop volgende weekeinde zien we een geleidelijke toename in temperatuur waarbij de temperatuur op lange termijn weer boven nul komen.

Samenvatting meerdaagse-periode:
In het algemeen veel bewolking en van tijd tot tijd regen, vooral in het noordoosten ook kans op sneeuw. Overdag ligt de temperatuur rond 5 graden, in de nacht rond het vriespunt. In het noordoosten is het beduidend kouder. Vanaf halverwege volgende week wordt het in het hele land beduidend kouder met 's nachts lichte tot matige vorst en overdag temperaturen rond het vriespunt.

Samenvatting EPS-periode:
Aanvankelijk vrij grote kans op koud weer met 's nachts lichte tot matige vorst en overdag temperaturen rond het vriespunt. In de loop van de periode loopt de temperatuur weer geleidelijk op.

Paraaf meteoroloog: homan
Uitgifte: 24/01/2014 02.10 uur LT
Bron: KNMI

Richard

Mooi om te zien, wind draaide zonet naar het oosten en meteen daalt de temperatuur weer.
Toch wel een interessante situatie zo op de grens tussen de koude en zachte lucht  :)

glenn

**Stand van zaken**

Temperatuur Tact : -0.6°c en dalende
dauwpunt      Tact: -1.0°c en dalende
Natte bol       Tact: -0.8°c en dalende
Neerslag onderweg (aantal kleine buitjes)

Marcellang

Citaat van: glenn op vr 24 jan 2014 - 07:36
**Stand van zaken**

Temperatuur Tact : -0.6°c en dalende
dauwpunt      Tact: -1.0°c en dalende
Natte bol       Tact: -0.8°c en dalende
Neerslag onderweg (aantal kleine buitjes)
Netjes Glenn, jullie zijn klaar voor het witte goud in Arendonk  8)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

jonkheer

Hier in Leeuwarden is het nu rond de 1.5C. Wel lekker koud maar geen vriesweer. Wel mist en nevel.

Joep


Joep

Vooruitzichten

In het algemeen veel bewolking en van tijd tot tijd regen, vooral in het noordoosten ook kans op sneeuw. Overdag ligt de temperatuur rond 5 graden, in de nacht rond het vriespunt. In het noordoosten is het beduidend kouder. Vanaf halverwege volgende week wordt het in het hele land beduidend kouder met 's nachts lichte tot matige vorst en overdag temperaturen rond het vriespunt.

KNMI geeft voor volgende week donderdag overdag 0 tot -4 graden overdag :)

http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/

Marsel

Mooi dat men het nu ook gezien heeft en oppakt.
Halverwege volgende week, we konden er ook bijna niet meer omheen.
Ook in de 00Z operationele uitvoer liggen vrijwel alle rekenbreinen in dat opzicht nog op één dezelfde lijn: vanaf woensdag op uitgebreidere schaal structureel kouder weertype.

Klinkt misschien gek uit mijn mond, maar ergens heb ik wel 'zin in' wat kou ;).

Remy

Ik was net even buiten en er zijn hier en daar behoorlijk gladde plekken,ook op de tuintafel ligt een mooi helder laagje ijs met hier en daar een half gesmolten sneeuwvlok er in :D
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

jeffrey83

Citaat van: Marsel op vr 24 jan 2014 - 08:54
Mooi dat men het nu ook gezien heeft en oppakt.
Halverwege volgende week, we konden er ook bijna niet meer omheen.
Ook in de 00Z operationele uitvoer liggen vrijwel alle rekenbreinen in dat opzicht nog op één dezelfde lijn: vanaf woensdag op uitgebreidere schaal structureel kouder weertype.

Klinkt misschien gek uit mijn mond, maar ergens heb ik wel 'zin in' wat kou ;).

Nu lees is vooral mee... Maar hier valt mn mond toch even open van verbazing!  Marsel die zin heeft in kou.. :o

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

klimascepie

Vreemd misschien maar het is eigenlijk en gewone winter zo als er 50 in en dozijn gaan. Goed niet leuk maar ook dit is winter.
En natuurlijk de winter loop van 1 december tot 1 maart of van 21 december tot 1 maart. Natuurlijk kun je dus roepen de winter is over want we hebben nog maar 40 dagen of zo. Natuurlijk kun je roepen dat 2 derde van de winter al achter ons ligt.

Daar mee is echter veel mis. Het belangrijkste is misschien wel dat deze dat gekozen zijn op en kalander. Helaas heeft de natuur en daar mee het klimaat nog en kalender nog en fax of email.

Kijken we naar de over kant waar ze de zelfde kalender hebben dan begon de winter ver voor de officele winter en duurt deze ook al erg lang. Het is ook wel zeker dat die cavia dit jaar lekker binnen blijft.

De winter KAN ook hier dus nog gewoon toe slaan. Ook KAN de winter hier lang duren. Het KAN dus ook best dat het in april nog winter is.

O en BTW als je kaartjes kijkt doe het dan vooral ook goed. En lagedrukgebied kan op zeker moment en zuidelijke stroming geven maar je moet dan zeker ook kijken waar de stroming weg komt.
Het grootste deel van de mensheid blijkt graag te willen geloven maar wil geen kennis vergaren om te

Powered by EzPortal