Winter discussietopic 2013/2014 deel 5

Topic gezien door 296518 bezoekers
Gestart door Johann, do 09 jan 2014 - 19:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Dennis

Citaat van: Bacci op wo 22 jan 2014 - 11:11
De 00 UTC run van GFS is zeker niet slecht! de recente 06 run die nu binnenloopt is minder.

Ja zondagnacht/maandagochtend, doe maar luxe! Kaarten zo blijven graag  ::)

GFS 6H is ook een "mindere" run - het wordt nowcasten

Edwin

Never Stop Exploring

Jan van Ooijen

Citaat van: Edwin op wo 22 jan 2014 - 11:16
Hier anders gewoon regen:

zal nog wel aantal keer goed veranderen :)

Klopt, dat is GFS, maar ik laat EC zien ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Dennis


Weatherman

Citaat van: Johann op wo 22 jan 2014 - 11:15
Nee, integendeel.  Zachtere en vochtiger lucht vanuit het westen probeert vervolgens ook naar het oosten op te schuiven (zie links op kaart hogere Theta-E waardes). Dit front (occlusie) en een daarop volgende lopen echter stuk op de hogedruk naar het oosten toe. Voor het grote werk, dus het "aanzuigen" van de koudere lucht is toch echt wat zwaarder geschut (laagje) nodig.
En dat (laagjes) verhaal heb ik ergens al over gelezen.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Roan


glenn

nu komt GFS maandag ook met veel sneeuw

Johann

Sneeuw adhv het ECMWF (EC00)
Zaterdagavond neerslag die ten oosten van de grote rivieren in natte sneeuw en droge sneeuw overgaat.  Ten noordoosten van de grote rivieren en in het (heuvelland) in het oosten van België kan zich een sneeuwdek van 2 tot 15 cm gaan vormen (1e kaartje) . Tot maandagavond berekent het model lokaal tussen de 15 en 30cm 2e kaartje) 

kaartjes zijn copyright

gilleeesss

Citaat van: Ramon Oost op wo 22 jan 2014 - 10:49
Het ECMWF laat vanochtend sneeuw zien voor de noordoostelijke en oostelijke helft van het land. Mogelijk dat het midden ook nog wat mee pakt. Het model laat nu zo'n 5 tot 10 cm sneeuw zien in het uiterste noordoosten.

ECMWF00


Mooi... Het is vrijwel zeker voor noordoosten (noord) qua sneeuw. En het lijkt totaal niet verder dan midden nederland te komen. Hetzelfde met de kkou :(

edit: zie kaart van jan voor zondagavond/maandag :) daar zit hele benelux in de sneeuw (wel overgaand in regen voor stuk belgie)

Edwin

Die 2e is het totaal t/m maandagavond toch? Dat levert hier dan een dekje van 5-10 cm op :) wel hoop ik dat het daarna niet gaat regenen of boven nul wordt. Plaats je ze morgen en vrijdag weer ;)?
Never Stop Exploring

maarten89

Word het maandag chaos met ochtendspits dan?? Moet vanuit westen naar oosten.

Groetjes,

Maarten

Edwin

Citaat van: maarten89 op wo 22 jan 2014 - 11:46
Word het maandag chaos met ochtendspits dan?? Moet vanuit westen naar oosten.

Groetjes,

Maarten

Jeweettoch...als men het woord sneeuw leest of hoort in een weerbericht dan heb je al bijna chaos ;)
Never Stop Exploring

nickr

Citaat van: maarten89 op wo 22 jan 2014 - 11:46
Word het maandag chaos met ochtendspits dan?? Moet vanuit westen naar oosten.

Groetjes,

Maarten

Vergelijkbaar met maandag 8 februari 1999

arjanbruggink

Citaat van: Roan op wo 22 jan 2014 - 11:31
.....zucht

Ik denk 1,5 meter!  :o
Nou, ik denk nog wel meer!!!
Maareh, sta je al in de starthouding voor het Hellmanntopic??  8) ;D ;)
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

xzaz

Maandag, met deze onzekerheid snap ik niet dan Johann dat nu al post.
De winter is nog niet eens begonnen!

Johann

Citaat van: maarten89 op wo 22 jan 2014 - 11:46
Word het maandag chaos met ochtendspits dan?? Moet vanuit westen naar oosten.
Groetjes,
Maarten

Ik zou er maar rekening mee houden en het iig goed in de gaten gaan houden (timing)
EC00 (en ook GFS)  laat een warmtefront met neerslag (eerst sneeuw) van westen uit opkomen. Dit warmtefront wordt door een snel inlopend koufront "geknepen" (vorming occlusie) en het is maar de vraag hoe dat allemaal precies zal gaan verlopen.
Hoe dan ook grote kans op problemen door gladheid tgv sneeuwval in gehele land. Er kan maandag maar zo 5 tot 15cm gaan vallen !

Johann

Citaat van: xzaz op wo 22 jan 2014 - 11:53
Maandag, met deze onzekerheid snap ik niet dan Johann dat nu al post.

Ik laat enkel de kaarten zien zoals het EC dat simuleert.
Hoe het één en ander in detail gaat verlopen is nog onzeker maar dat heeft niets met de kaarten te maken zoals die er nu bijliggen.
Of moeten we kaarten die binnen de termijn van 5  a 6 dagen liggen niet meer laten zien omdat de onzekerheid groot is ??


Bacci

Na de meest depressieve periode achter de rug te hebben (zowel het weer als mentaal) kan ik me haast niet voorstellen dat het dit weekend gaat sneeuwen, billenknijpen de komende dagen  ;D

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

SniperEye

Citaat van: Johann op wo 22 jan 2014 - 11:58
Ik laat enkel de kaarten zien zoals het EC dat simuleert.
Hoe het één en ander in detail gaat verlopen is nog onzeker maar dat heeft niets met de kaarten te maken zoals die er nu bijliggen.
Of moeten we kaarten die binnen de termijn van 5  a 6 dagen liggen niet meer laten zien omdat de onzekerheid groot is ??

Juist wel. Hierdoor kan je het verloop van de verwachtingen goed volgen. Helaas zijn er altijd mensen die een enkele kaart voor als sluitende verwachting aannemen. Zo werkt het helaas niet.

Powered by EzPortal