Winter discussietopic 2013/2014 deel 5

Topic gezien door 296164 bezoekers
Gestart door Johann, do 09 jan 2014 - 19:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

Bacci

Het zou toch wat zijn als de neerslag in het zuidwesten naar het noordoosten uitbreidt zoals GFS laat zien.

Weatherman

Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

ThaGhostNL

Er is inderdaad een Ausnahmezustand "noodtoestand" afgekondigd in Berlijn vanwege blitzeis "ijzel" Op sommige plaatsen in Oost-Duitsland ligt al ruim 2cm blitzeis. De bewoners worden daarom ook met klem verzocht binnen te blijven en vooral niet de straat op te gaan.

Bron: Der spiegel
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

gilleeesss

Eventjes nog over de sneeuw vanacht? ik denk dat er wat winterse neerslag kan vallen. Extremeweather heeft zo'n kaartjes wat er dan weldegelijk valt van de berekende sneeuw/ met grens en melting enzo..

hier:

@TaL ja... Pff het wil maar niet tot hier komen he..

winter

Zeker mogelijk want in Nederland in uiterste NO en groningen vriest het bijna zowel op 2 m hoogte als vlak aan de grond. Maar ja wat zijn de bovenlucht temperaturen.

WEL MOOIE GFS PLUIMEN! ECMWF ook redelijk alleen erg veel spreiding
UKMO ook mooie ochtendrun met dat trekpaard boven Italië die naar ons de kou kan sturen.
JMA ook redelijk wel iets minder dan de UKMO.
Maar het lijkt steeds beter, hopelijk vrijdag al een mooi laagje sneeuw en GEEN UITSTEL.

Remy

Hier momenteel zeer lichte motregen bij nul graden. Gaat nog interessant worden :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Bacci

Ik ben echt zo benieuwd naar dit weekend, hopelijk stijgen de sneeuwkansen vanavond verder.


gilleeesss

Citaat van: Remy op ma 20 jan 2014 - 16:10
Hier momenteel zeer lichte motregen bij nul graden. Gaat nog interessant worden :)

jaloers:( hier 7.8°C)

grizzrh

Het wordt hier steeds mistiger nu, begin weer beetje winterfeeling te krijgen  :P
Doenrade, Limburg

Lucas

KNMI heeft al twee keer vandaag de temperatuurkaartjes op de homepage bijgesteld.
Vanochtend stond er  3 a 4 C voor het noorden. is nu 1 a 2 C geworden.
Morgen 4 graden in het noorden. is nu 2 graden geworden.

Eventuele sneeuw weigeren ze vooralsnog in te tekenen...
Aanhoudende sneeuwval

grizzrh

Doenrade, Limburg

JPP78

GFS 06 komt met 10 cm sneeuw voor komende nacht voor m.n. Brabant.  GFS 12 nu 5 cm mn  gelderland. op zeer korte termijn dus nog grote verschillen.

Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

gilleeesss

Citaat van: JPP78 op ma 20 jan 2014 - 16:40
GFS 06 komt met 10 cm sneeuw voor komende nacht voor m.n. Brabant.  GFS 12 nu 5 cm mn  gelderland. op zeer korte termijn dus nog grote verschillen.

inderdaad, daarom zou ik ECMWF en de hirlam erbij afwachte, hirlam is meestal redelijk goe qua sneeuw

Energizer85

Citaat van: gilleeesss op ma 20 jan 2014 - 16:44
inderdaad, daarom zou ik ECMWF en de hirlam erbij afwachte, hirlam is meestal redelijk goe qua sneeuw

Zou t er mee te maken hebben dat t neerslag gebied toch langer leeft dan verwacht, en het straks gaat afkoelen?

Weatherman

Hoe realistisch is die 10 cm voor hier ?
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

winter

KIEKS hier mooie site met 0 graden niveau. http://www.weather-forecast.com/locations/Helmond/forecasts/latest
Tevens sneeuw voor mijn woonplaats volgens deze site.

HEeft iemand misschien een site met de live temperaturen op 850 hPa?

Bacci

Citaat van: gilleeesss op ma 20 jan 2014 - 16:44
inderdaad, daarom zou ik ECMWF en de hirlam erbij afwachte, hirlam is meestal redelijk goe qua sneeuw

Ik denk dat hiram alleen wat lichte sneeuw aangeeft, anders had Jan al een gifje geplaatst.

gilleeesss

Citaat van: Energizer85 op ma 20 jan 2014 - 16:48
Zou t er mee te maken hebben dat t neerslag gebied toch langer leeft dan verwacht, en het straks gaat afkoelen?

Dat kan wel. Maarja, we zien wl :D gfs laat bv nu laagje voor woe/do toch later afzakken enzo.. En ECMWF zag d sneeuw voor 'vanacht' niet.. Als ecmwf ook sneeuw berekent vanacht voor dat gebied, word de kans natuurlijk wel groter.

winter

IK BEN HEEEEEEEEEL BLIJ :D :D
Meteovista-MOS

GFS (pardon)

Marsel

Citaat van: Johann op ma 20 jan 2014 - 12:10
Op sneeuwvalgrens moet je voor as zondag even niet "vastpinnen". Zoals ik al schreef hebben we in eerste instantie te maken met neerslag behorende bij een opkomend (geknepen) warmtefront (kaart Theta-E's hieronder). De zachtere lucht zal in het geval van GFS06 vooral hogerop in de atmosfeer doorzetten. Bijkomende zgn "opglijdings processen" zullen met name op het grensgebied van de koude lucht de neerslag gaan triggeren. Omdat er, wanneer het laag precies met zijn kern over de Benleux trekt, een zgn. "isotherme" grenslaag zal zijn die onderin "koud" is en met weinig wind niet of slechts gedeeltelijk zal worden opgeruimd kan het gewoon sneeuwen. Pas bij koufront dan evt natte sneeuw of regen (gemaskeerd koufront). Wat verder ook nog belangrijk kan gaan worden is de timing van het front. Voorlopend daarop kan het oiv een tussenhoog in de nacht -ochtend nog even goed afkoelen wat de onderste koude grenslaag weer ten goede zal komen !

Niet te moeilijk maken Johan, nergens voor nodig ;).
Ik ben het met je eens dat je alleen op basis van theta-E zaterdag waarschijnlijk bedrogen uitkomt op de getoonde kaart. Juist dan zijn voor de meteoroloog andere methodieken voorhanden.
Na even spieken (progtemps en dwarsdoorsnedes) blijkt dat, wanneer deze situatie zich letterlijk voor zou doen, de complete luchtkolom boven NL onder nul zou zijn. Met uitzondering van het uiterste zuidwesten, maar daarover straks meer.
Immers, de warmste lucht (in de warme sector) laat Nederland links liggen aangezien het occlusiepunt zuid van ons land langs trekt. Zie anticylonaal gekromd patroon in theta's.

Voor de gebieden naar het zuidwesten toe (zuid en west van de kern, België en zeeland in dit geval) is het een ander verhaal want daar komt met een aanlandige wind alleen in de onderste 1000-2000ft zachtere zeelucht binnen en zal de overheersende neerslagvorm vloeibaar(der) zijn.

Maar goed, deze setting is zo ontzettend fragiel dat we met details als deze maar even moeten wachten. Neemt niet weg dat dergelijke schermutselingen langs een strak front en eventueel een pak sneeuw mij op een vreemde manier ook wel gelukkig zouden maken.  ;D

Powered by EzPortal