Winter discussietopic 2013/2014 deel 5

Topic gezien door 296085 bezoekers
Gestart door Johann, do 09 jan 2014 - 19:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Joep


Stapje voor stapje jouder en kouder

Dat is de conclusie die ik nog steeds met betrekking tot de komende periode heb.
Waar is dat op gebaseerd?
Meer op gevoel dat op een bestendige Uitvoer zeg ik u eerlijk.
Want die is nog steeds zeer verschillend in mogelijke patronen, wisselend per run en ook onderling tussen de modellen is er weinig tot geen overeenstemming.
UKMO had vandaag weer mindere runs dan gisteravond, GFS is wisselend met betrekking tot de komende week maar wél unaniem dat volgend weekend de verzachting er weer in gaat komen.
EC is ook enorm divers, met oplossingen waarin het matig tot streng kan vriezen maar ook legio die het tot maxima van 6-10 C laten komen.

Zoals ik al aangaf denk ik dat we vanaf morgen, stapsgewijs, bijna met een thermische achteruitgang van 1 graad per dag slechts bij wijze van spreken, maar toch duidelijk naar steeds kouder weer zullen gaan.

Dit aan de hand van de volgende ontwikkelingen:

Eerste en tweede kaart laat de situatie van de komende 5 dagen zien, een dagelijkse strijd tussen noordoostelijke hogedruk met kou en westelijke lagedruk vol zachtheid.
Morgen merken we al als het noorden meest droog weer heeft met af en toe zon, vrij krachtige oostenwind en maxima 4-5 C, dit terwijl het zuiden 's morgens al met regen te maken krijgt, met een zwakke tot matige zuiden wind en maxima 8-9 C.
De geleidelijke afkoeling zorgt er voor dat woensdag/donderdag de neerslag in met name het noorden en oosten een winters karakter kan hebben met maxima nog slechts iets boven nul. In het zuiden en zuidwesten kan het dan nog 3-5 C worden. In de nacht en ochtend in eerste instantie iets onder het vriespunt in het noorden, enkele graden er boven in het zuiden en westen. Tegen het midden van de week overal lichte vorst in de nacht en ochtend, tot minus 3-4 C in het noordoosten.

Eind komende week, 3e kaart, dan een fase waarin tijdelijk de noordoostelijke hogedruk de regie zal voeren. Droog, zonnige perioden, in de nacht en ochtend lichte tot plaatselijk matige vorst en overdag -1/+2 C.

Vierde kaart laat dan tegen volgend weekend een nieuwe poging van westelijke lagedruk zien om de zonaliteit terug te laten keren.
De kans op neerslag neemt dan weer toe in de strijd die beide luchtsoorten juist boven onze omgeving gaat plaatsvinden. Tegen die tijd zijn grote delen van Noord- Oost en Midden Europa volledig winters.
Mede daarom acht ik het best wel denkbaar, zie 5e kaart, dat die strijd gewonnen gaat worden door noordelijke hogedruk, terugkeer/aantrekken van de continentale aanvoer betekent dan overgang naar een vol winters weertype.

Mvg, Ronald.


bliksems

"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

gilleeesss

Citaat van: ron12 op zo 19 jan 2014 - 00:56
-40 in  noord Zweden en Noorwegen http://www.nordicweather.net/worldwx.php?en naar beneden scrollen  8)

ja, -36°C in finland (noorden) heb daar iemand waar ik contact mee heb, zou eens moeten vragen welke stad precies ofzo.

Bacci

Huh, ik lees eerst allemaal positieve dingen over de recente EC run, kom ik terug is het een zware tegenvaller, we zijn dus nog steeds niets wijzer geworden maar wel dat de pluim weer warmer is geworden en de tijd tikt. Morgen is mijn laatste dag dat ik het nog een kans geef, als het daarna toch omdraait hoor ik het vanzelf wel.
Tuurlijk het kan alle kanten op, maar morgen of overmorgen moet toch echt duidelijk gaan worden wat het nou wordt, anders komen er steeds meer warme oplossingen bij en wordt de kans alleen maar kleiner.
Dus wat ik denk, als morgen het gemiddelde hetzelfde blijft of nog iets warmer wordt de kans klein is op winterweer volgende week, wordt hij weer iets kouder dan heb ik geduld.
Ja, dan hebben we de erg lange termijn kaarten nog, als die consistent blijven kunnen we misschien wel een februari wintertje krijgen. Zolang de koude lucht in de buurt blijft kan elk detail voor een grote verandering zorgen.

Marsel

Citaat van: Bacci op zo 19 jan 2014 - 02:28
Huh, ik lees eerst allemaal positieve dingen over de recente EC run, kom ik terug is het een zware tegenvaller, we zijn dus nog steeds niets wijzer geworden maar wel dat de pluim weer warmer is geworden en de tijd tikt. Morgen is mijn laatste dag dat ik het nog een kans geef, als het daarna toch omdraait hoor ik het vanzelf wel.
Denk je wel om je hart Bacci?  :P ;D

Citaat van: Bacci op zo 19 jan 2014 - 02:28
Ja, dan hebben we de erg lange termijn kaarten nog, als die consistent blijven kunnen we misschien wel een februari wintertje krijgen. Zolang de koude lucht in de buurt blijft kan elk detail voor een grote verandering zorgen.
Precies, en zolang we ons in een stukje niemandsland bevinden kan het dubbeltje dus ook in het voordeel van de zachte lucht vallen.
Ik ga daar dan ook geen bindende uitspraken over doen.
Ergens zou ik het mooi vinden als de koude lucht het dan uiteindelijk wint, maar blijf ten alle tijden beseffen dat de kans voor het overgrote deel van de Benelux in de praktijk (muv het ONO) nooit gek groot is geweest.

Al vele dagen verbaas ik me dan ook over het persistente volhouden (respect voor hen die dit volhouden) vwb het bekijken van de kaarten vanuit het oogpunt van de koele lucht. Wederom op termijnen waar je u tegen zegt.
Toegegeven, het is allemaal kilometerwerk en we bevinden ons midden in de strijdarena maar vergeet niet dat de zachte lucht op net zulke kleine afstand van NL ligt als de koude.
Daarbij lijkt men de ongunstige drukverdeling een stukje westelijker op de oceaan, alwaar nog steeds de 'standaard' drukverdeling met westelijke stroming aanwezig is, te vergeten.

Straks maar even de 00Z EPS data afwachten (ik ben benieuwd!), immers wellicht liggen de opers van GFS en EC wederom hoog in het ensbemble.

Duidelijk is wel dat de 00Z operationele uitvoer van EC en GFS in ieder geval vanaf 120h niet gunstig zijn voor hen die van kou houden. Tot die tijd koelt het in en vanuit het NO langzaam af, waarschijnlijk zonder dat de gehele Benelux op kou en sneeuw hoeft te rekenen.
Het ONO van NL komt wellicht vanaf woensdag net aan de koude kant met dus winters weer maar ook dat is wederom simpelweg kilometerwerk.

Spannend? Tsja, het is maar wat je wilt zien. We hebben in het nabije verleden wel eens kanslozere situaties gehad... ;).

Marsel

Tja, zeg het maar. Wat een enorme spreiding. Zachte leden voor het grootste deel van NL wel in de meerderheid over de gehele linie maar de kou ligt erg dichtbij.
Echter voor het ONO (2e pluim) vanaf dinsdag/woensdag tot aan het weekend grote kans om aan de aan de koude kant van het frontenkerkhof boven onze omgeving te komen met dan dus koud winterweer.
Kortom, kilometerwerk! Of zoals Johan het verwoorde: op het scherpst van de snede.

Jan van Ooijen

Gewoon een goede pluim tov gisteren, meer leden voor kou en op de korte termijn ook veel onder 0. Niets aan het handje
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

gilleeesss

Citaat van: Marsel op zo 19 jan 2014 - 10:00
Tja, zeg het maar. Wat een enorme spreiding. Zachte leden voor het grootste deel van NL wel in de meerderheid over de gehele linie maar de kou ligt erg dichtbij.
Echter voor het ONO (2e pluim) vanaf dinsdag/woensdag tot aan het weekend grote kans om aan de aan de koude kant van het front te komen met dan dus koud winterweer.
Kortom, kilometerwerk! Of zoals Johan het verwoorde: op het scherpst van de snede.

Ik snap niet wat er negatief is aan deze pluimen??

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 19 jan 2014 - 10:16
Gewoon een goede pluim tov gisteren, meer leden voor kou en op de korte termijn ook veel onder 0. Niets aan het handje

Citaat van: gilleeesss op zo 19 jan 2014 - 10:16
Ik snap niet wat er negatief is aan deze pluimen??

Ik ben ook niet negatief, maar geef alleen aan dat het echt bijzonder nauw luistert. Zit je ten zuidwesten van de stukgelopen frontale zone dan is het ruimschoots boven nul, kom je aan de noordoostkant te zitten wordt het koud winterweer.
Zo simpel is het.

Reutel

Citaat van: Marsel op zo 19 jan 2014 - 09:16
...
Al vele dagen verbaas ik me dan ook over het persistente volhouden (respect voor hen die dit volhouden) vwb het bekijken van de kaarten vanuit het oogpunt van de koele lucht. Wederom op termijnen waar je u tegen zegt.
...

Ik ook Marsel, respect hoor voor al die optimisten. Mijn medicatie is tweemaal daags een EC pluim, en daar laat ik het bij. Zolang ik geen overtuigende trend zie dat het op middellange termijn koud gaat worden, voor mij geen kaarten. Ik vind overigens de pluim op LT veel te veel naar het langjarig gemiddelde afwijken. Juist die kaarten zie ik hier regelmatig voorbij komen en dat geeft valse hoop. Maar nogmaals, respect voor degene die het vol kan houden!

stratocumulus

Hmm...wordt denk ik een leuk weekje bij de de icing op Schiphol. De hele winter hebben ze weinig te doen gehad, maar in een overgangszone is het altijd oppassen geblazen.

gilleeesss

Citaat van: Marsel op zo 19 jan 2014 - 10:20
Ik ben ook niet negatief, maar geef alleen aan dat het echt bijzonder nauw luistert. Zit je ten zuidwesten van de stukgelopen frontale zone dan is het ruimschoots boven nul, kom je aan de noordoostkant te zitten wordt het koud winterweer.
Zo simpel is het.

ja wat moet ik dan klagen ik woon in het westen van belgie, tegen kou hier is.

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Remy

Heeft niemand hier last van de wind? Het waait hier sinds vannacht vrijwel onophoudelijk en bij vlagen best hard.
Mijn windmeter is kapot gewaaid,maar er zijn echt beste windstoten bij veel hoger dan het gemiddelde.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

yookin

Enorme wind... en behoorlijk gedraaid naar het oosten. :)
Stavoren

Joep

Ik wil nog opmerken dat de onzekerheden in de loop van de volgende week sterk gaan toenemen. Deze onzekerheid wordt met name veroorzaakt door de precieze koers die de lagedrukgebieden gaan nemen op hun weg naar midden Europa. Cruciaal daarbij is ook in hoeverre de koudere lucht vanuit het noorden en oosten zal (kunnen) worden aangetapt. Vandaag zijn de operationele oplossingen duidelijk wat minder optimistisch voor wat betreft de instroom van de arctische lucht (winter Lage Landen) maar kijken we naar de diverse ensemble oplossingen en ook de toenemende bandbreedte dan is er nog niets beslist.

Johann's Alpen weer

http://alpenweer.blogspot.nl/

Ijsbloem

@ Stratocumulus.
Gewone doordeweekse dag zonder winterse taferelen.
20 - 1  half bew.  zzo 3    minima  3. C   maxima  7.C
21 -1  bewolkt     oost 4    min      1.C   maxima   6.C
22-1   regen       ozo 5     min      2.C   maxima   5.C
23-1   bewolkt     z-o  4     min     2.C   maxima   4.C
24-1  bewolkt      zuid 4    min      2.C   maxima   5.C
25-1  bewolkt      zzw 4    min      3.C   maxima   6.C
26-1   regen       zzw 5     min      4.C   maxima   8.C

Zoals ik al op eerdere kaarten zag breidt de Azorenpuist
zich te ver maar naar het noorden uit.
Voor Nederland niet meer dan wat stilstaande afkoelende lucht.
Vanaf donderdag of vrijdag vervalt de winter weer in het voor deze
winter bekende patroon.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

simonelgersma

Gisteren veel groepen vogels weg zien trekken.... Voorbode???

Weerfreak 1337

Citaat van: simonelgersma op zo 19 jan 2014 - 11:30
Gisteren veel groepen vogels weg zien trekken.... Voorbode???


Weg zien trekken?
Ik zag vanochtend hordes ganzen richting het noorden trekken en de spechten begonnen al tegen de bomen te ratelen.
Een echte anti-winter deze winter :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Powered by EzPortal