Winter discussietopic 2013/2014 deel 5

Topic gezien door 296341 bezoekers
Gestart door Johann, do 09 jan 2014 - 19:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

winter

Ik weet niet ik heb het gevoel dat het hem ook niet gaat worden als ik GFS bekijk de kou is gewoon niet sterk genoeg aanwezig en hoog lijkt te zwak. Hopelijk zijn er andere optimisten Jan/ Johann wat verwachten jullie ervan. Qua percentages? Zien jullie een reële kans want het is hem gewoon steeds net niet. Hopelijk straks mooie pluimen.

gilleeesss

Citaat van: winter op za 18 jan 2014 - 17:17
Ik weet niet ik heb het gevoel dat het hem ook niet gaat worden als ik GFS bekijk de kou is gewoon niet sterk genoeg aanwezig en hoog lijkt te zwak. Hopelijk zijn er andere optimisten Jan/ Johann wat verwachten jullie ervan. Qua percentages? Zien jullie een reële kans want het is hem gewoon steeds net niet. Hopelijk straks mooie pluimen.

Pluimen verbeteren wel steeds :) ik zie nergens 8 graden staan in die pluim op zaterdag , waarbij de oper hem al 2x op zaterdag 8 graden staat.. En laten we EC en EC pluim ook maar afwachten

Bacci

Citaat van: winter op za 18 jan 2014 - 17:17
Ik weet niet ik heb het gevoel dat het hem ook niet gaat worden als ik GFS bekijk de kou is gewoon niet sterk genoeg aanwezig en hoog lijkt te zwak. Hopelijk zijn er andere optimisten Jan/ Johann wat verwachten jullie ervan. Qua percentages? Zien jullie een reële kans want het is hem gewoon steeds net niet. Hopelijk straks mooie pluimen.

Het is elke keer weer anders, echt alles staat nog open.

Johann

Citaat van: Bacci op za 18 jan 2014 - 17:23
Het is elke keer weer anders, echt alles staat nog open.

Precies ! Mooie run van GFS12 en alles nog steeds "op het scherpst van de snede".
LT dan mooie blokkade !


ron12

Volgens mijn trekt die depressie ten zuiden van ons land Europa in, via Engeland zijn toch mooi vooruitzichten , vooral op de laatste beelden rond 28 januari
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Bacci

Citaat van: Johann op za 18 jan 2014 - 17:40
Precies ! Mooie run van GFS12 en alles nog steeds "op het scherpst van de snede".
LT dan mooie blokkade !

Ja erg lange termijn is wel echt mooi!

gilleeesss

Citaat van: Bacci op za 18 jan 2014 - 17:45
Ja erg lange termijn is wel echt mooi!

ik blijf hoop houden op dit, heb het al eens zien langs komen..  En korte termijn, ik weetniet wat we moeten verwachten eigenlijk..

winter

Citaat van: Bacci op za 18 jan 2014 - 17:45
Ja erg lange termijn is wel echt mooi!

Ja op erg lange termijn heel mooi maar ja daar hebben we niet zoveel aan. Maar Johann sneeuw aankomende week in Zuid-NED?
(regio Eindhoven kansen???) Want die lijken namelijk niet zo groot.

Johann

Citaat van: Bacci op za 18 jan 2014 - 17:45
Ja erg lange termijn is wel echt mooi!

Korte en middellange termijn ook ! Dat warmtefront op zaterdag (ontkomen we niet aan en wordt al dagen door de modellen berekend) wordt mi door de OPER wel aardig "overgewaardeerd" (OPER warme broeder binnen de ENS ?). Verwacht dat het de komende runs behoorlijk wordt "samengeknepen" door navolgende cyclogenese. Zoals ik schreef, alles in lijn met eerdere uitdraai en op scherpst van snede. Alle opties dus gewoon nog volledig open !

gilleeesss

Citaat van: Johann op za 18 jan 2014 - 17:56
Korte en middellange termijn ook ! Dat warmtefront op zaterdag (ontkomen we niet aan en wordt al dagen door de modellen berekend) wordt mi door de OPER wel aardig "overgewaardeerd" (OPER warme broeder binnen de ENS ?). Verwacht dat het de komende runs behoorlijk wordt "samengeknepen" door navolgende cyclogenese. Zoals ik schreef, alles in lijn met eerdere uitdraai en op scherpst van snede. Alle opties dus gewoon nog volledig open !

Heeft me ook opgevallend at oper de temps wat hoog uitpakt vergeleken met de ens :) maar waar vind ik een pluim met de OPER er bij van gfs? ik zie enkel met de leden en controlerun telkens?

Johann

Citaat van: gilleeesss op za 18 jan 2014 - 17:59
Heeft me ook opgevallend at oper de temps wat hoog uitpakt vergeleken met de ens :) maar waar vind ik een pluim met de OPER er bij van gfs? ik zie enkel met de leden en controlerun telkens?

Zie http://www.wetterzentrale.de/topkarten/fsnewenszr.htm
Klik op kaart voor de ensembles van bv Nederland, de OPER  wordt vertegenwoordigd door de groene lijn (Hauptlauf). Wel even wachten op de update(s) na elke DMO uitdraai (tijden staan rechts boven, GFS00, GFS06, GFS12 en GFS18)

gilleeesss

Citaat van: Johann op za 18 jan 2014 - 18:03
Zie http://www.wetterzentrale.de/topkarten/fsnewenszr.htm
Klik op kaart voor de ensembles van bv Nederland, de OPER  wordt vertegenwoordigd door de groene lijn (Hauptlauf). Wel even wachten op de update(s) na elke DMO uitdraai (tijden staan rechts boven, GFS00, GFS06, GFS12 en GFS18)

Oke bedankt. Benieuwd of alles wel goed gaat vallen deze keer. & hopelijk niet enkel voor nederland :D

petje

winter of geen winter
sneeuw of geen sneeuw

een ding is zeker na jaren het steeds vergeten en als het dan nodig is.
zijn ze uitverkocht!!!!!

dus deze winter of de volgende
maar mijn nieuwe SNEEUWSCHUIVER heb ik nu eindelijk gekocht :-))

winter

ECMWF ziet er redelijk uit en ;ijkt nagenoeg hetzelfde op de vorige Run! Positief! Nu zie toch al een aantal dagen dat de control heel koud is aan het einde, terwijl dit toch degene is met de meeste rekenkracht e.d. Dus wie weten volgen de andere leden in de pluim straks  ;)

AANPASSING: 192 h --) Zuidwesten wind --) kou zakt af naar oostblok landen als Roemenië e.d.

Extremissimorum

Hoorn, zie kaartje om te zien waar dat ligt, lijkt telkens een grensgeval. Wat denken jullie? Wel of niet vorst en sneeuw?

Cdtj3

@Ramonoost
ECMWF oper laat sneeuw zien voor NO Nederland a.s. dinsdag met tijdelijke oostenwind. Koers lagedrukgebied belangrijk.

Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

gilleeesss

Citaat van: Cdtj3 op za 18 jan 2014 - 19:58
@Ramonoost
ECMWF oper laat sneeuw zien voor NO Nederland a.s. dinsdag met tijdelijke oostenwind. Koers lagedrukgebied belangrijk.



Veel plezier NO nederland :)

gilleeesss

Citaat van: winter op za 18 jan 2014 - 19:41
ECMWF ziet er redelijk uit en ;ijkt nagenoeg hetzelfde op de vorige Run! Positief! Nu zie toch al een aantal dagen dat de control heel koud is aan het einde, terwijl dit toch degene is met de meeste rekenkracht e.d. Dus wie weten volgen de andere leden in de pluim straks  ;)

AANPASSING: 192 h --) Zuidwesten wind --) kou zakt af naar oostblok landen als Roemenië e.d.

Jup, scandihoog lijkt 'tijdelijk' te zakken?
Met op LT wel prachtige 850hPA kaarten

Jan van Ooijen

Citaat van: winter op za 18 jan 2014 - 19:41
ECMWF ziet er redelijk uit en ;ijkt nagenoeg hetzelfde op de vorige Run! Positief! Nu zie toch al een aantal dagen dat de control heel koud is aan het einde, terwijl dit toch degene is met de meeste rekenkracht e.d. Dus wie weten volgen de andere leden in de pluim straks  ;)

AANPASSING: 192 h --) Zuidwesten wind --) kou zakt af naar oostblok landen als Roemenië e.d.

Lol redelijk? Oper -7 in Noorden om 13u



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

gilleeesss

Citaat van: Jan van Ooijen op za 18 jan 2014 - 20:16
Lol redelijk? Oper -7 in Noorden om 13u

LOL :OOOOO hier 4 graden. Ben er ook al tevreden mee.. Maar ik weet het niet. NO zal kouder worden, maar de rest, zit geen supervaste lijn in momenteel.

Powered by EzPortal