Winter discussietopic 2013/2014 deel 5

Topic gezien door 295998 bezoekers
Gestart door Johann, do 09 jan 2014 - 19:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Joep

OK ik weet het ver weg maar GEM ziet de winter wel zitten :)


gilleeesss

Citaat van: glenn op za 18 jan 2014 - 12:47
Op termijn gemidelde flink kouder in het ensemble van gfs is nu al duidelijk vooral temperatuur op 850 hpa is flink afgekoeld !

Ben benieuwd naar de 15:00 pluim van gfs :)

Joep

Sneeuwaccumulatie t/m donderdag en t/m na volgend weekend (lange termijn maarja :) )

Jenkie

Als.....ALS.....die NW-storm er zaterdag komt, en de sneeuwbom van Jan er zaterdag komt.....wordt het leuk hier in Twente!  ;) ::)

Bacci

Citaat van: Joep op za 18 jan 2014 - 13:56
Sneeuwaccumulatie t/m donderdag en t/m na volgend weekend (lange termijn maarja :) )

Ziet er goed uit! GEM laat zaterdag dus alles als sneeuw vallen in heel de benelux.
@Gilleeesss misschien dan toch?  ;)

gilleeesss

Citaat van: Bacci op za 18 jan 2014 - 13:47
Wel raar dat GFS dan op zaterdag sterk oplopende temperaturen laat zien met regen (doordat laagje dan te noordelijk trekt). Hopelijk verandert dat nog in sneeuw  ::)

Europees model laat toch zoiezo zaterdag redelijk wat neerslag zien. Of het sneeuw of regen word. Is te zien van trekrichting van laagje. Wat je wel ziet is dat GFS dan laagje noordelijker laat trekken, maar de leden laten het zuidelijker trekken 'denkik?'

gilleeesss

Citaat van: Bacci op za 18 jan 2014 - 14:00
Ziet er goed uit! GEM laat zaterdag dus alles als sneeuw vallen in heel de benelux.
@Gilleeesss misschien dan toch?  ;)

::) ::) ::) ::) ::)
Zou mooi zijn, heel de benelux een laagje sneeuw.

Weerfreak 1337

Kan best zijn dat de "regen" die door ECMWF berekend word natte sneeuw kan zijn!
Bovendien is het daarmee nog niet gezegd.
Alles zal afhangen van de trekrichting van het laagje. Deze moet het liefst ten zuiden van Nederland langstrekken wil heel het land met sneeuw te maken krijgen.
Sterker nog, als zo'n laag ten zuiden langstrekt, verplaatst zich daarmee ook direct het zwaartepunt van de sneeuw naar het midden en zuiden van het land. Het noorden zit dan wel dieper in de koude lucht bij zo'n situatie, en vaak is het daar dan ook een stuk kouder, maar wel droger.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Bacci

Zo'n situatie hebben eigenlijk al best vaak gehad, wel een beetje vergeten hoe ze allemaal verliepen, iemand hier kaarten van of die het nog weet? Ik weet wel dat vorig jaar juist een laagje te zuidelijk trok en in het zuiden langdurig ging sneeuwen.

Het verschil tussen GEM en GFS is wel erg groot en alles daartussen is mogelijk.

gilleeesss

Citaat van: Bacci op za 18 jan 2014 - 14:29
Zo'n situatie hebben eigenlijk al best vaak gehad, wel een beetje vergeten hoe ze allemaal verliepen, iemand hier kaarten van of die het nog weet? Ik weet wel dat vorig jaar juist een laagje te zuidelijk trok en in het zuiden langdurig ging sneeuwen.

Het verschil tussen GEM en GFS is wel erg groot en alles daartussen is mogelijk.

als je datums weet, kan'k wel terugvinden

DIT ZIJN KAARTEN VAN VROEGER

Wat ik wel zou willen is zo'n situatie. December 2010 :) (1ste kaart) en vorig jaar in januari hadden we iets gelijksaardigs ook of niet?(2de kaart) (azorenhoog is hier wel totaal niet aanwezig) maar wel depressie nog op zee, laagje ten zuiden van ons, een scandihoog(deze won wel meer terein dan deze van nu)

vdweste

Ik zie bij alle modellen eind januari een immens hogedrukgebied vanuit de Noordpool richting het zuiden trekken, kan dit gunstige gevolgen hebben voor ons winterweer? (Depressies die zuidelijker gaan ofzo?)

gilleeesss

Citaat van: vdweste op za 18 jan 2014 - 15:10
Ik zie bij alle modellen eind januari een immens hogedrukgebied vanuit de Noordpool richting het zuiden trekken, kan dit gunstige gevolgen hebben voor ons winterweer? (Depressies die zuidelijker gaan ofzo?)
kan je eens aantonen met een kaart van elk model ofzo?

Is wel LT. maar bedoel je een groenland-ijslandhoog? Die 'gaattrouwenmet' azorenhoogje?

vdweste

Citaat van: Johann op vr 17 jan 2014 - 21:00
Opvallend ook de ontwikkeling van het polaire hoog op 500hPa en het afzakken naar de omgeving van Spitsbergen (kerndruk tot 1055 hPa)!

@Gilleess; zie bovenstaande post onder andere van Johann, om van elk model een plaatje te zoeken gaat me een beetje ver, maar ik zie het wel vaker terugkomen.

winter

Kieks hier geen laagje op wo--) do maar een vinger --) NO wind en koude bovenluchten! Benieuwd naar vervolg van de run  :D
Kijk hoe dicht bij die kern van 1030 hPa in zuid zweden.

winter

GFS laat laagje mooi onder NEDERLAND DUIKEN.



bliksems

het ging toch over dat laag van zaterdag?
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Joep

Komende woensdag vorst op fietsafstand van Groningen

meteoconsult

gilleeesss

Citaat van: winter op za 18 jan 2014 - 15:45
Kieks hier geen laagje op wo--) do maar een vinger --) NO wind en koude bovenluchten! Benieuwd naar vervolg van de run  :D
Kijk hoe dicht bij die kern van 1030 hPa in zuid zweden.


Dit zijn meer Oost winden en geen NO stroming, denk ik dan toch

Bacci

Nieuwe GFS druppelt binnen en laat al wat lichte sneeuw zien voor het noordoosten op dinsdag!

gilleeesss

Citaat van: Bacci op za 18 jan 2014 - 16:53
Nieuwe GFS druppelt binnen en laat al wat lichte sneeuw zien voor het noordoosten op dinsdag!

NO is toch bijna zeker op toch redelijke koud een wat vlok(jes) sneeuw.. Denkik dan toch. Leuk voor hen, nu nog opschuiven (a)   ::) ::) ::)

regen/sneeuw op donderdagmiddag. Waarschijnlijk voor het NO en Oosten van nederland sneeuw??

Powered by EzPortal