Winter discussietopic 2013/2014 deel 5

Topic gezien door 296109 bezoekers
Gestart door Johann, do 09 jan 2014 - 19:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

bliksems

Citaat van: ron12 op za 18 jan 2014 - 09:32
Kaartje voor a.s woensdag wordt je ook niet vrolijk van  :'(
onee?waarom niet dan?
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Sven

Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Danny

Tot woensdag zijn de meeste leden het aardig met elkaar eens. Een dalende trent maar nog geen echte kou. De koers van de Lage druk op donderdag gaat echt bepalend zijn!

SniperEye

Citaat van: Shadow112 op vr 17 jan 2014 - 20:28
Tot eind januari geen winterweer?

OK, de kaarten kunnen altijd snel keren maar het lijkt er sterk op dat het tot het einde van de maand niet meer gaat winteren. Dit op basis van enkele globale modellen en bijhorende EPS verwachtingen. Bovendien keert de 'polar vortex' weer op zijn plaats en wordt deze weer vrij circulair wat zou inhouden dat op termijn de zonale stroming niet echt tot stilstand komt.

Opvallend hoe warm januari tot nog toe is verlopen. Met een gemiddelde temperatuur van ruim 7 graden hadden we een situatie zoals deze eind maart van kracht is.

Lees verder

Toen ik dit gsiteravond las moest ik even mijn wenkbrauwen fronzen. Karim trekt naar mijn mening nogal een verstrekkende conclusie. Ik was daarom vooral benieuwd naar de mening hierover op het forum en wat zie ik vanmorgen? :)

Citaat van: Johann op vr 17 jan 2014 - 21:00

Kan deze uiteen zetting van Karim niet volgen ? :o
De SPV ligt nog steeds op zijn plaats en is nog steeds circulair. Kleinere opwarmingen aan de Aziatisch kant hebben behalve wat lichte disturbance daaraan tnt maar weinig veranderd ! Troposferisch zien we de PV wel wat meer uit de pas lopen met een split in 2 aparte kernen boven NO Canada en Siberië. Markant daarbij ook de hoogtetrog boven N Amerika.

(...)

Al met al genoeg ingrediënten  :D om het eens lekker te laten knallen !  :P
Overigens zijn de ontwikkelingen voor volgende week (laagjes, jet) ook nog steeds ontzettend spannend !


arjanbruggink

Citaat van: Sven op za 18 jan 2014 - 09:31
Een zomer zonder hittegolf is geen zomer, idem als dat menig winterliefhebber een winter niet duld met normale temperaturen ;)

Even verbeteren er was een hittegolf, maar goed iedereen ziet natuurlijk liever extreme temperaturen. Zo gaat ook het hart van een winterliefhebber tekeer bij een week lang -10 :) Maar ja vooral het gebrek aan onweer maakt hem waardeloos :)
Nee hoor. 20-25ºC is meer dan genoeg. Alles erboven: (zoals soms ook gezegd wordt) "is geen weer veur 'n blanke"
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

gilleeesss

Citaat van: Danny op za 18 jan 2014 - 10:16
Tot woensdag zijn de meeste leden het aardig met elkaar eens. Een dalende trent maar nog geen echte kou. De koers van de Lage druk op donderdag gaat echt bepalend zijn!

Ik vind pluim verbetert :) lange termijn moet je toch nie naar kijke. Tot woe/do vele leden met elkaar, en zelf veel onder 0 op woe/do

Enkel de sneeuw blijft maar opschuiven? waar is de sneeuw van dinsdag/woe/do/vrij gebleveen? -- naar zaterdag geschoven?

Johann

Het blijft spannend !
Vanmorgen in het Alpenweer ook even aandacht voor de "winter" opties in de "Lage Landen"

Zie >>  Alpenweer

Sven

Citaat van: arjanbruggink op za 18 jan 2014 - 11:01
Nee hoor. 20-25ºC is meer dan genoeg. Alles erboven: (zoals soms ook gezegd wordt) "is geen weer veur 'n blanke"

Ik had jou al verwacht, ouwe dwarsligger :P Nee, maar 30+ begint erop te lijken, brengt ook meer onstabiele lucht met zich mee.. niet dat het altijd boemt, maar goed.. menig onweersliefhebber loopt er warm voor :) en geen weer voor een blanke.. dan ben ik gekleurd :)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

martijn

Citaat van: Johann op za 18 jan 2014 - 11:20
Het blijft spannend !
Vanmorgen in het Alpenweer ook even aandacht voor de "winter" opties in de "Lage Landen"

Zie >>  Alpenweer
Wederom een duidelijk verhaal johann afwachten dus

Bacci

Yes, pluim is verbeterd met sneeuwkansen rondom het weekend.

@Johann, bedankt voor de update!

gilleeesss

Citaat van: Johann op za 18 jan 2014 - 11:20
Het blijft spannend !
Vanmorgen in het Alpenweer ook even aandacht voor de "winter" opties in de "Lage Landen"

Zie >>  Alpenweer

zo trekt het laagje toch redelijk goed? enkel geen/nie veel sneeuw berekend dan? of??

+ alweer prachtstuk van je johan :)

+ na 200u is gfs 06z wel sneeuwrunnetje :) (LANGE TERMIJN)

Bacci

Citaat van: gilleeesss op za 18 jan 2014 - 11:38
zo trekt het laagje toch redelijk goed? enkel geen/nie veel sneeuw berekend dan? of??


Er wordt dan wel sneeuw voor het noordoosten berekend
Alleen wordt het laagje voor zaterdag wel veel te noordelijk berekend, boven denemarken (zo krijgt duitsland wel sneeuw maar wij niet).

Koen-IJM


DSDLimburg

Dit ziet er toch even goed uit, mocht er neerslag vallen is dat toch in de vorm van winterse neerslag voor het noorden en midden? kaart 2 is wel zeer LT.
seizoen 2018/2019

glenn

Op termijn gemidelde flink kouder in het ensemble van gfs is nu al duidelijk vooral temperatuur op 850 hpa is flink afgekoeld !

DSDLimburg

23-1-014, Kijk die tempratuur als die nu even wat meer wil gaan zakken naar het zuiden ben ik ook tevreden 8)
http://earth.nullschool.net/#2014/01/23/0600Z/wind/isobaric/1000hPa/overlay=temp/orthographic=11.01,50.94,1699
seizoen 2018/2019

aloa

De modellen zijn het steeds meer met elkaar eens.


gilleeesss

Citaat van: aloa op za 18 jan 2014 - 13:27
De modellen zijn het steeds meer met elkaar eens.



Volgens gfs gaat kou toch meer naar zuiden, die andere 2 is nog altidj een strijd boven benelux

Bacci

Wel raar dat GFS dan op zaterdag sterk oplopende temperaturen laat zien met regen (doordat laagje dan te noordelijk trekt). Hopelijk verandert dat nog in sneeuw  ::)

Powered by EzPortal