Winter discussietopic 2013/2014 deel 5

Topic gezien door 296177 bezoekers
Gestart door Johann, do 09 jan 2014 - 19:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 12 gasten bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Citaat van: gilleeesss op do 16 jan 2014 - 16:05
Dus moeten we eigenlijk bijna in het paars zitten, willen we sneeuw krijgen?

Nee in het donkerblauwe is al genoeg voor sneeuw
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

martijn


gilleeesss


Bacci

Zitten we een keer niet in het overgangsgebied ?, Nederland heeft echt de perfecte ligging hiervoor, elk jaar weer dezelfde strijd die of boven ons land plaatsvindt of een paar km verder.

gilleeesss

Citaat van: Johann op do 16 jan 2014 - 15:32
Tekst en uitleg

.....

Wordt vervolgd

Gfs 12z laat het laagje minder zuidelijker trekken.

Romigo

Nou, van mag het nog even uitgesteld worden die sneeuw in Nederland. Hoop meer op een pak sneeuw in Oostenrijk, dat vind ik veel voornamer, zegt de egoïst.  :D :D ;)

jens

de nieuwe gfs is wel interessant het hogedrukgebied is veel sterker en er is veel meer kou in scandinvie en het laagje lijkt toch naar het zuiden te duiken ook al leek het eerst noordelijker te gaan
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

gilleeesss

Citaat van: jens op do 16 jan 2014 - 17:28
de nieuwe gfs is wel interessant het hogedrukgebied is veel sterker en er is veel meer kou in scandinvie en het laagje lijkt toch naar het zuiden te duiken ook al leek het eerst noordelijker te gaan

Klopt :) hoge druk veel meer aanwezig.(zelf 1040hPa te zien nu in nw rusland :) Enkel ja, idk hoe het kan evolueren nog.

jens

hier een kaartje
je zult wel zien de modellen gaan vandaag volledig om,straks de pluimen gemiddeld rond 0 overdag,let op mijn woorden
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

gilleeesss

Citaat van: jens op do 16 jan 2014 - 17:31
hier een kaartje
je zult wel zien de modellen gaan vandaag volledig om,straks de pluimen gemiddeld rond 0 overdag,let op mijn woorden

Niet zo snel met dat gemiddeld. Daarvoor moet er eerst nog paar dagen een NO-O stroming komen voor we echte koude krijgen. maar nachtvorst gaan er wel meer leden zien (hoop ik) als het geen kodue uitbijter is. En met de tekst van johan in ons achterhoofd( hij had het daar wel over ECMWF, maar misschien draait gfs bij naar ECMWF)

jens

ja de vorstperiode is in de nieuwe gfs run alweer gedaan maar warm word het zeker niet :)
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

gilleeesss

Citaat van: jens op do 16 jan 2014 - 17:37
ja de vorstperiode is in de nieuwe gfs run alweer gedaan maar warm word het zeker niet :)

Korte/midden termijn zijn goed, midden termijn is verbetert. Hangt gewoon veel af van dat laagje :) beter dat het nu niet perfect draait, maar wel 2daagjes ervoor. Ipv nu perfecte run's te hebben en dan 2dagen voordien weer alles weg zien te gaan

Weerfreak 1337

Citaat van: jens op do 16 jan 2014 - 17:31
hier een kaartje
je zult wel zien de modellen gaan vandaag volledig om,straks de pluimen gemiddeld rond 0 overdag,let op mijn woorden

Ik vraag me af of het met zo'n vaart loopt. Bovendien worden we vast wel weer in de maling genomen door de weermodellen. ;) Ik kijk nergens meer van op.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Romigo

Citaat van: Weerfreak op do 16 jan 2014 - 17:49
Ik vraag me af of het met zo'n vaart loopt. Bovendien worden we vast wel weer in de maling genomen door de weermodellen. ;) Ik kijk nergens meer van op.

Ik denk, dat een kans op storm (eind januari) groter is, dan koud winterweer. Cynisme ten top, maar dat krijg je als je steeds voor de gek wordt gehouden en de puzzelstukjes iedere keer net de verkeerde kant op vallen.
@Johann: bedankt voor je motivering en analyse. Jou valt niets te verwijten, dat het telkens net niet is.  ;)

Ijsbloem

Ach mwah. Ik ben niet al te optimistisch (nog.) .... Maar dat wisten jullie al  8)
De situatie van volgende week doet mij sterk aan een gevalletje winter 2006 denken.
Duitsland had een koude winter en wij moesten het doen met wat kruimels.
Het was bijna aandoenelijk hoe de vorstgrens stagneerde bij onze oostgrens.
Ook toen een prachtig hogedrukbastion bovenN- N-O Europa maar een ander plakhoog: Een Bartlett -kreng
verpestte het feest.
Het werd toen vreemd genoeg met weinig hellmanpunten toch een iets te koude winter .
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Marsel

Citaat van: Romigo op do 16 jan 2014 - 17:55
Ik denk, dat een kans op storm (eind januari) groter is, dan koud winterweer. Cynisme ten top, maar dat krijg je als je steeds voor de gek wordt gehouden en de puzzelstukjes iedere keer net de verkeerde kant op vallen.
@Johann: bedankt voor je motivering en analyse. Jou valt niets te verwijten, dat het telkens net niet is.  ;)
Inderdaad, simpelweg inherent aan het vak. Je begeeft je soms op glad ijs.
Zo is dat met LT verwachtingen maar net zo goed op de korte termijn in bijvoorbeeld mist- of onweerssituaties.
In dat opzicht voelt het deze winter vaak, ondanks alle effort van de twee j's, een beetje als een hooggespannen onweersdag die met een sisser afloopt.
Blijkt maar weer eens hoe lastig eea correct te verwachten is.

Ik moet daarbij eerlijk zeggen dat het me soms stoort dat het internet tijdens het winterseizoen de laatste jaren jammerlijk bol staat van de onduidelijke, gepersonaliseerde en soms ' kansloze'  LT verwachtingen. Dat doen we in de zomer toch ook niet? Waarom hechten we in deze tijd vh jaar wel waarde aan +240h kaarten? Het is mij nog steeds een raadsel. Immers, de onzekerheden liggen niet compleet anders.
Misschien is bovenstaande wel de belangrijkste rede dat ik minder actief ben tijdens het winterhalfjaar.

Shadow112

Citeer
Ik moet daarbij eerlijk zeggen dat het me soms stoort dat het internet tijdens het winterseizoen de laatste jaren jammerlijk bol staat van de onduidelijke, gepersonaliseerde en soms ' kansloze'  LT verwachtingen. Dat doen we in de zomer toch ook niet? Waarom hechten we in deze tijd vh jaar wel waarde aan +240h kaarten? Het is mij nog steeds een raadsel. Immers, de onzekerheden liggen niet compleet anders.
Misschien is bovenstaande wel de belangrijkste rede dat ik minder actief ben tijdens het winterhalfjaar.


Het is en blijft een moeilijk verhaal Marsel, ik denk mede dat mensen niet snappen dat een flinke koude inval van >5 dagen meer moeite kost in ons klimaat dan een flinke aanval van warmte >25 c . Laat staan een hittegolf tegen over een koudegolf. We hebben het getroffen de laatste winters maar nu zie je weer hoe fragiel ons kleine stukje land aan de Noordzee is qua temps.

We moeten het in de winter echt van een straffe n-o, oosten of in het minste geval z-o hebben.

De zomer komen we wel relatief warm door als de drukverdelingen niet al te gek doen. De winter is een heel ander verhaal helaas.

Maar goed, dat weten jij, ik, en de meeste mensen hier ook wel. De boel moet even op de schop in het hoge noorden. Hopen dat het ook gebeurd. zie het persoonlijk op mid-termijn nog niet gebeuren...Hoop zelf dat ik het fout heb ;)

Weerfreak 1337

EC op dit moment weer wat winterser voor aankomende donderdag en vrijdag. De laatste kaart moet nog komen (+240). Naar mijn verwachting zal die slecht uitpakken. Namelijk omdat een opkomende oceaandepressie en een verkeerd uitbreidend hoog de boel naar alle waarschijnlijkheid weer niet goed op zijn plek zal laten vallen.

Edit:

De kaart +240 is binnen. Deze blaast de "winter" weer weg, maar laat wel een hele mooi luchtdrukverdeling zien met heel veel opties.
Aangezien deze ontwikkelingen in de luchtdruk, verwacht ik dat de pluim vanavond veel meer spreiding zal gaan tonen, en er meerdere opties komen voor een kouder weertype.
Hier de kaart: (+240 ECMWF OPER)



Op +216 (volgende week zaterdag) berekend EC even een (tijdelijk) sterk afkoelende bovenlucht.
850hPa temperaturen richting -6 tot -8.
Johann sprak al eerder over de kans op sneeuw, mits het laagje goed langstrekt waardoor de poort van koude (tijdelijk) opengaat.



Het moet allemaal natuurlijk wel opnieuw goed op zijn plek gaan vallen, iets wat moeilijk is in deze winter.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Maxim

Weerfreak, +240 is wel heeeeeel erg ver he :)

Weerfreak 1337

Citaat van: Maxim op do 16 jan 2014 - 20:36
Weerfreak, +240 is wel heeeeeel erg ver he :)

Zeker, ik spreek ook over de oper en de ontwikkelingen daarvan ;) Ik zeg niet dat het met zekerheid te zeggen is dat het daadwerkelijk gaat uitkomen. Ik bespreek het alleen en laat het zien. ;) :)
Ik maak daarom ook een verwijzing naar de pluim. Bovendien zijn het de enige 3 kaarten die enige winterse opties vertonen. (+192 tot +240)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Powered by EzPortal