Winter discussietopic 2013/2014 deel 4

Topic gezien door 162494 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, zo 29 dec 2013 - 19:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hector Pascal

Citaat van: grizzrh op do 09 jan 2014 - 14:10
GFS wordt alleen maar mooier  ;D ;D
ECMWF laatste run ziet er toch ook echt niet slecht uit zelfs op LT niet
Ik weet niet op welke kaarten jij kijkt, maar de GFS kaarten zijn niet mooier, ze zijn slechter dan de afgelopen dag. Na 20 januari weer een westenwind.
Nul bestaat niet.

SniperEye

Citaat van: Marco_Goes op do 09 jan 2014 - 14:42
Waar kan men die frontjes goed volgen?

Ten tijde van het daadwerkelijk neerslag via buienradar. Herkenbaar aan de lijnvormige structuur van de buien.

Marco_Goes

Citaat van: SniperEye op do 09 jan 2014 - 14:59
Ten tijde van het daadwerkelijk neerslag via buienradar. Herkenbaar aan de lijnvormige structuur van de buien.

Ja weet ik maar Jan heeft altijd van die mooie kaartjes met koufrontjes enzo, vooral 's zomers

NitroGenetics

Citaat van: Rayonhoofd op do 09 jan 2014 - 13:55
"Normaal" is een temperatuur van een graad of 5-6 overdag en 's nachts 1. Dus de komende periode wordt per definitie abnormaal, omdat vorst niet meer de norm is binnen het tijdvak waar we nu leven.

Het oogt idd nog niet heel spectsculair: overdag rond het vriespunt en 's nachts lichte vorst en op sommige plaatsen matige vorst; maar laten we het sneeuwsignaal niet vergeten. De  modellen rekenen nu nog allemaal zonder sneeuwdek(je). Mocht er een pakje sneeuw vallen, dan kunnnen de temperaturen wel eens een aantal graden lager gaan uitvallen.

weet niet waar jij vandaan komt hoor maar het gemiddelde momenteel hoort 3.1 graden te zijn ;)

http://www.knmi.nl/klimatologie/maand_en_seizoensoverzichten/maand/jan13.html

wijsneuzen soms :-)

yookin

Citaat van: Hector Pascal op do 09 jan 2014 - 14:08
Ondanks alle positiviteit van sommigen, ben ik er nog niet geheel gerust op. Het oogt allemaal behoorlijk kwetsbaar en een vervolg zie ik ook nog niet zitten. Winter is voor mij overdag ook onder nul. Kijk, een keer boven nul is niet erg, als de toon maar vriezen is. Maar ik hoop het zo dat we een flinke veeg winter krijgen...

Het is winter he... dan komen er bijna ieder jaar winterse periode voor... Dit zijn de kaarten die normaal gesproken zorgen voor een koude periode... met een normale spreiding zoals meestal (volgens mij dan) Het kan altijd anders... maar laten we zeggen dat ze er nog niet zo goed bij hebben gestaan als op dit moment. En de knmi gematigd is ivm grotere en andere belangen...

Ik hoop dat mijn vader (vroeger boomkweker) gelijk heeft, die zegt dat na zoveel regen er altijd kou achteraan komt.
Stavoren

Lucas

Citaat van: NitroGenetics op do 09 jan 2014 - 15:16
weet niet waar jij vandaan komt hoor maar het gemiddelde momenteel hoort 3.1 graden te zijn ;)

http://www.knmi.nl/klimatologie/maand_en_seizoensoverzichten/maand/jan13.html

wijsneuzen soms :-)

Het gemiddelde van ongeveer 6 en 1 is dan ook ongeveer 3(,1)...

Geeft niet  ;)
Aanhoudende sneeuwval

Remy

Front passage was duidelijk waarneembaar,(op de sat ook)was pittig bakje water en wind dat even voorbij kwam schuiven.
Wel mooie lucht nu :)

Dat gemiddelde daar hecht ik geen waarde aan,een gemiddelde is het gevolg van extremen die worden vlak gestreken.
Weer kan een jaar lang heel extreem uithalen en aan het eind exact op het gemiddelde uitkomen.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

J

Ik maak me toch wel enigszins zorgen.. De pluim van het GFS (spreiding daarvan) is de laatste runs gewoon wel een stukje zachter (of nou ja, minder koud is een beter woord) geworden. Ook zie je dat de afscheiding van zachter en kouder weer gewoon dicht bij Nederland ligt in de laatste run. De EC blijft gelukkig wel een stuk stabieler met een ruime meerderheid voor het flink koudere weertype. Ik hoop gewoon niet dat de EC vanavond en later in aanloop van komende week meegaat met het GFS.. zou zonde zijn als deze mooie kans niet benut gaat worden (zo zie ik het tenminste als winterliefhebber). Dit waren vaak de momenten in de vorige winters dat de zekerheid in zo'n pluim toenam wat ons vaak ook winterplezier gaf laatste jaren.. Aan de andere kant.. vorige week hadden we staan juichen met zulke pluimen. Het werkt eigenlijk ook wel een beetje hebberig in de zin van dat je steeds meer (kouder dus) wilt haha.




Tyshane

Ik ben er ook niet helemaal gerust op betreffende een langere winterperiode, maar goed, op LT lijken kansen te keren, en die griojp ik graag aan.  8)


Citaat van: NitroGenetics op do 09 jan 2014 - 15:16
weet niet waar jij vandaan komt hoor maar het gemiddelde momenteel hoort 3.1 graden te zijn ;)
http://www.knmi.nl/klimatologie/maand_en_seizoensoverzichten/maand/jan13.html
wijsneuzen soms :-)

Wijsneus zegt ie!  :D Lees nog eens goed je aangehaalde tekst. ;)

Jan van Ooijen

Citaat van: NitroGenetics op do 09 jan 2014 - 15:16
weet niet waar jij vandaan komt hoor maar het gemiddelde momenteel hoort 3.1 graden te zijn ;)

http://www.knmi.nl/klimatologie/maand_en_seizoensoverzichten/maand/jan13.html

wijsneuzen soms :-)

Haha dat is gemiddelde dagtemperatuur :P
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

DSDLimburg

Het is geloof ik al een paar keer uitgelegd maar sommige raken toch al snel in paniek bij een wat mindere pluim! :)
Johann :
Logisch dat de spreiding flink is toegenomen. Kijk eens naar die LMG , daar gaat boven west en centraal Europa een hevige strijd ontbranden tussen de (zeer) koude arctische luchtmassa's en de minder koude (maritiem polaire) Atlantische lucht. Interessant gaat worden wat de polaire jet gaat doen en in hoeverre (via welke route) depressies "onderdoor" richting de Middellandse Zee koersen !
Ik denk dat we ons momenteel niet teveel op de diverse DMO (direct model output) en details moeten vastpinnen maar meer kijken naar de trends (stromingspatroon). 

Heb het in het Alpenweerbereicht van vanmorgen ook nog eens nader aangehaald
Zie >> Alpenweer
bron: http://forum.topshelfmeteo.nl/index.php/topic,4770.500.html  :)
seizoen 2018/2019

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!


winter

Citaat van: Jan van Ooijen op do 09 jan 2014 - 16:47
Haha dat is gemiddelde dagtemperatuur :P

Jan vraagje ga jij nog een uitgebreider verhaal vertellen over deze winteraanval/inval? De kansen dat deze gaat lukken? En wat betreft sneeuw misschien aankomende maandag al?

Maurice Vroegrijk

Er komt vannacht of morgen ochtend een nieuw topic.... :D  Met iets wat alleen Jan en Johann nog gezien hebben. Spannend.. ::)
we zullen het wel zien...

Jan van Ooijen

Citaat van: Maurice Vroegrijk op do 09 jan 2014 - 16:56
Er komt vannacht of morgen ochtend een nieuw topic.... :D  Met iets wat alleen Jan en Johann nog gezien hebben. Spannend.. ::)

Johann heeft het eind vorig jaar al aangekaart, ik zei eerste week januari en Johann eind december echter heeft wat vertraging opgelopen. Je moet het niet gaan zoeken op de 500 hPa kaarten want dan zal je van de koude kermis thuis komen. Vannacht of morgen komt er inderdaad een nieuw topic
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

PatrickM

GFS weer minder.  Pluim/EC even afwachten.. :)

glenn

Citaat van: PatrickM op do 09 jan 2014 - 17:26
GFS weer minder.  Pluim/EC even afwachten.. :)

Volgens mij is deze oper een warme uitbijter oftewel wordt het niks jammer genoeg ben bernieuwd

Weerextrem

Citaat van: glenn op do 09 jan 2014 - 17:42
Volgens mij is deze oper een warme uitbijter oftewel wordt het niks jammer genoeg ben bernieuwd

GFS Oper helemaal vergeten, duidelijke uitbijter!, GEM is stukje kouder. Vermoedelijk nu ook uitbijter!.
straks naar GFES en GEM ENS kijken.

Romigo

Bron: KNMI

Synoptische ontwikkeling
Vrijdag passeert er in een westelijke stroming een trekrug, zaterdag gevolgd door een frontaal systeem behorend bij een zich boven Zuid-Scandinavië afsnoerend laag. Na passage van het front bouwt er zondag een hoogterug op die zich ontwikkelt tot een blokkade in het zeegebied tussen Groenland en Noord-Scandinavië. Ons land ligt zondag onder de rugas tussen twee hogedrukkernen, één boven de Noorse Zee en één boven Midden-Europa. Maandag komt een frontaal systeem van de Atlantische Oceaan in onze omgeving tot stilstand, waarschijnlijk net ten noordoost van ons land. Arctische kou stroomt over Scandinavië zuidwaarts en zal maandag en dinsdag ergens boven Denemarken en het noorden van Polen stagneren. Vanaf woensdag zijn er verschillende scenario's mogelijk. Een mogelijkheid is dat er een dominerend hoog boven Noord-Europa komt te liggen en lagedrukgebieden Zuidwest-Europa komen te liggen, in dit scenario komt de koudere lucht boven Noordoost-Europa geleidelijk onze kant op. Door de nog warme Oostzee zal de arctische lucht wel enigszins aangewarmd worden. Een andere mogelijkheid is dat het hoog boven Noord- of Noordoost-Europa minder prominent aanwezig is en lagedrukgebieden net zuidwest van de Britse Eilanden met de bijbehorende fronten wel weer invloed op onze omgeving krijgen. In dit laatste geval zal de kou boven Noordoost-Europa geen kans krijgen onze kant op te komen.
Modelbeoordeling en onzekerheden
Het EPS-ensemble is tot en met dinsdag behoorlijk consistent, gisteren was dat nog tot en met zondag. De tweedeling in de oplossingen vindt nu pas op woensdag plaats. De reden van deze verschuiving is dat het nu vrijwel zeker is dat de frontale zone maandag in zijn geheel over ons land noordoostwaarts schuift en pas ten noordoosten van ons land tot stilstand komt. De kou maakt pas vanaf woensdag echte kans om ons land binnen te stromen. Het aantal leden met een koude oplossing vanaf woensdag is ten opzichte van de 12 UTC-run van dinsdag amper afgenomen. Het percentage leden dat gaat voor temperaturen beneden het langjarig gemiddelde ligt nog steeds rond 60%. Kans op vorst in de nacht is dan eveneens 60%, 30% gaat nog steeds voor matige vorst. De kans op ijsdagen ligt eind volgende week rond 35%. We zien wel dat het in het noordoosten van het land duidelijk kouder is dan in het zuidwesten. Aan de andere kant zien we ook nog steeds een 40% van de leden die voor het tweede scenario gaan met temperaturen van rond of boven het langjarig gemiddelde. De neerslagkans op maandag is met 80% vrij groot, de kans dat de regen in het noorden en noordoosten van het land wordt voorafgegaan door (natte) sneeuw ligt rond 35%, in het midden en zuiden beduiden ligt deze kans lager. Gedurende de rest van de periode ligt de neerslagkans ligt rond 40%, de kans op sneeuw daarbij ligt rond 10%.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Zaterdag bewolkt en af en toe regen, zondag droog met af en toe zon. Maandag weer bewolkt met af en toe regen, in het noordoosten mogelijk voorafgegaan door (natte) sneeuw. De minimumtemperatuur ligt vanaf zondag rond het vriespunt en de middagtemperatuur rond 6 graden. Vanaf woensdag wordt het mogelijk kouder.
Samenvatting EPS-periode:
Vrij grote kans (ca. 60%) op een winters weertype met in de nachten lichte, mogelijk matige, vorst en overdag temperaturen rond het vriespunt. Daarnaast is er nog een ca. 40% kans op een wisselvallig weertype met temperaturen rond of boven het langjarig gemiddelde.

Paraaf meteoroloog: homan
Uitgifte: 09/01/2014 03.47 uur LT

Powered by EzPortal