Graag jullie raad gevraagd voor een nieuw weerstation...

Topic gezien door 10021 bezoekers
Gestart door Ronny St., di 10 dec 2013 - 16:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ronny St.

Hallo iedereen,
Zoals ik in het 'Stel je voor' gedeelte van dit forum al gezegd heb, ben ik op zoek naar een degelijk nieuw weerstation.
Drie jaar geleden kocht ik een Alecto WS3000. Momenteel is de windmeter echter stuk en ik vind het te duur om te vervangen (1/3 van de prijs die ik destijds betaald heb). Ik zou dan ook liever een meer geavanceerd systeem aanschaffen, omdat ik er meer plezier aan heb gehad dan oorspronkelijk gedacht en ik nauwkeuriger metingen wil. Eerst dacht ik aan een Alecto WS4000 of WS5000, maar dacht ook meteen 'waarom niet ineens wat meer investeren en het op een hoger level brengen ?'
Mijn budget is ongeveer 350 euro. Zo kwam ik, na wat rondzoeken, op een Davis Vantage Vue, maar dan blijkt dat je nog eens 150 euro moet neertellen voor de datalogger en dat vind ik wel wat overdreven. Nu, zoals wel meer het geval is, hoe meer je zoekt op internet hoe meer je door het bos de bomen niet meer ziet :), vandaar mijn vraag om uw expertise/hulp.
Mijn vereisten :
* nauwkeurige metingen van binnen-en buitentemperatuur en -vochtigheid, windsnelheid en -richting, neerslag, luchtdruk (en mogelijk nog meer parameters ?)
* draadloos tot 30 meter minimaal
* intern geheugen om historiek op te slaan
* USB aansluiting om data in te lezen in de laptop (nog beter zou een draadloze verbinding zijn met de laptop)
* regelmatige update (de WS3000 doet dit pas elke 45 seconden, wat me soms nogal veel lijkt)
* montage mogelijk aan de zijgevel van het huis hangt (zie foto), mogelijks op de L-arm waarop momenteel mijn WS-3000 zit. Het platte dak dat je ziet is echter met roofing bedekt, dus ik vraag me af in welke mate dit de temperatuursmetingen beïnvloedt.
* ...
Misschien ook nuttig om weten is dat ik hier een draadloze router dag en nacht heb opstaan, dus mogelijk kan ik via die router een webpagina online zetten met actuele data, maar dat heeft niet echt prioriteit.

Ik kwam al op uit op volgende types : Oregon WMR2000, La Crosse WS-1600, TFA Nexus Pro, TFA Opus, TFA Primus, La Crosse WS-2800 (de 3 laatsten blijken dezelfden te zijn  onder een andere naam enz. soms prijs ?!), ...

Wat raden jullie aan vanuit jullie ervaringen ?
Alle tips, opmerkingen, ervaringen, ... zijn meer dan welkom !

Alvast bedankt,

Ronny

PS mijn excuses voor de lange topic, maar ik trachtte zoveel mogelijk informatie te bezorgen

Hier een foto van de huidige opstelling :


zorba

Ikzelf heb niet veel verstand van weerstations omdat ik er geen heb (niet practisch met hoe ik woon), maar die Davis Vantage Vue die je noemt is wel een toppertje.
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Wouter Pringels

Ikzelf gebruik een Vantage VUE met een vantage pro 2 console. Ben er heel tevreden van! Super ontvangst :)
TFA is wel goed, kan ook op PC maar heeft een langere tijdsinterval voor de gegevens te verzenden naar de PC.
Deze had ik eerst ook maar was niet echt goed genoeg om het te gaan combineren met een website, en elke sensor had batterijen nodig en de verbinding met de console viel HEEL veel weg, ik weet niet waarom maar het was zo. Wel jammer als het onweert of als er hevige rukwinden waren dat je bereik weg viel..
De VUE heeft maar 1 batterij nodig en word nog extra van stroom voorzien door het solar paneltje.
Oregon WMR2000 heb ik ook al in werking gezien, en is volgens mij ook een goed en mooi weerstation!

Johann

Citaat van: Ronny St. op di 10 dec 2013 - 16:42
Hallo iedereen,
Zoals ik in het 'Stel je voor' gedeelte van dit forum al gezegd heb, ben ik op zoek naar een degelijk nieuw weerstation.
-knip-

Gooi er liever iets meer geld tegenaan en kies voor de kwaliteit van de Vantage (Vue)


Ronny St.

Iedereen alvast bedankt voor de input.
Ik zou er inderdaad wel meer geld willen tegenaan gooien, als ik dan iets had wat echt aan mijn vragen voldoet.
De Davis Vantage Vue blijkt nogal eens problemen te hebben met een juiste calibratie van de regenmeter, en ik vind de manier waarop ze een curve weergeven niet echt duidelijk :



Het lijken meer random stipjes dan een grafiek, althans naar mijn bescheiden mening. Als een student een dergelijke grafiek zou afgeven op een examen bij mij, dan zou er in alle geval de nodige commentaar op komen ;) De weergave op http://www.weerstationgouda.nl/ vind ik dan weer wel super ! Ik vraag me af met welk station/software dit gemaakt is en of de pc hier ook constant moet voor aanstaan.

Ook vind ik niet terug of ik de Davis toestellen toestel ineens kan aansluiten op mijn router, zodat mijn pc niet altijd moet aanstaan of dat ik niet om de haverklap weer moet gaan werken met usb kabels e.d.. En voor hoelang kan je de data (als je de minimum tijd voor refresh instelt) kan je opslaan in de console zelf ?

Ik heb intussen ook al wat handelaars aangeschreven om raad te vragen en kreeg volgende berichten terug :

Beste keuze is inderdaad de Davis Vue of andere toestellen, probleemloos ook radiografisch op 30 mtr afstand !

Goede 2e keuze is de WMR-200. Probleem is een beetje de afstand kan heel goed werken, kan ook minder of zelfs niet werken. Dt is helemaal afhankelijk van de omstandigheden, rolluiken, HR++ glas, muren, planten etc.  Grote voordeel is dat deze al een eigen USB interface heeft en tevens uitgebreid kan worden met extra sensoren. Tijdelijk leveren we een GRATIS UV sensor mee bij de al lage prijs van de WMR 200.
De overige modellen komen niet in aanmerking, omdat je 30 mtr schrijft is de kans van slagen klein. Meestal is het na een mtr of 15 wel afgelopen.
http://www.***********.nl/weerstations/oregon/wmr-200uv-weerstation-30


en

Heeft u al eens naar het merk Oregon gekeken? Er zijn twee interessante modellen die dicht in de buurt komen van al uw wensen.
http://www.***********.nl/oregon-scientific-wmr200
http://www.***********.nl/oregon-scientific-wmr-180
Deze modellen doen zeer accurate metingen en tevens kunt u allerlei sensoren gebruiken, zelf een sensor voor de temperatuur uw zwembad mocht u die toevallig hebben
Uiteraard zijn deze modellen draadloos en een afstand overbruggen van 30 meter is geen probleem.
Beide modellen beschikken over een zogenaamde datalogg functie en bij de WMR 200 gaat het zelfs tot anderhalf jaar.
De WMR 180 beschikt over een draadloze USB hub. Wat de frequentie van de updates is durven wij zo even niet te zeggen maar dit zal waarschijnlijk tussen de 30 tot 60 seconden liggen, we kunnen hier wel eventueel achter komen.


M.a.w. ik ben er nog echt niet uit. Ik heb zelfs al een aantal handleidingen gedownload en gelezen, maar ook daarmee kom ik niet echt verder.

En welke extra voordelen biedt de console van de vantage pro 2, zoals wouter heeft ?

En tenslotte, er zijn vele vormen van de Avantage Vue beschikbaar, ik zou een link willen posten, maar ben niet zeker of dit hier wel mag, dus doe ik het voorlopig niet. Dat is ook de reden waarom ik hierboven sterretjes heb gezet op de webadressen. Nu, op een bepaalde webpagina vind je niet minder dan 11 mogelijke versies van de vue en de pro 2. Dat maakt het allemaal niet eenvoudiger ;)

Daarom nog steeds uitkijkende naar jullie adviezen e.d. voor ik tot de definitieve aankoop overga.

Alvast bedankt !

Ronny

Ronny St.

Nog eens even terug oprakelen ;)
Ik heb intussen weer heel wat reviews e.d. gelezen en neig hoe langer hoe meer over naar de Davis. Ik heb besloten mijn voorziene budget een pak op te trekken om zeker te zijn dat ik een degelijk toestel in handen krijg.
Momenteel lijkt me de combinatie Vue met een console van de Pro 2 (zoals Wouter heeft) het interessantste te zijn. Dat in combinatie met een datalogger moet normaliter een mooi geheel opleveren.
Hetgeen me nog doet twijfelen zijn de volgende zaken :
1. wat is de effectieve grootte van het scherm van beide consoles (Vue en Pro 2) ? Op een Engelse website vond ik het volgende : "Console LCD display size    Vue : Medium (4 x 3 inches)    Pro 2 : Large (6 x 3.5 inches)" maar klopt dit ? ik vind het nergens anders terug
2. wat met de opmerkingen ivm onjuiste calibratie van de regenmeter van de Vue die je op internet vindt ? en het feit dat de condensator die gebruikt wordt voor het intern geheugen nogal eens durft te gaan lekken ?
3. de nieuwere VP2 wordt geleverd met een anemometer ZONDER reed switch, en zijn het niet net die reed switchen die meestal stuk gaan na een tijd ?
4. welke datalogger neem je best ? op internet blijkt dat de USB logger niet functioneert, dus dan moet je serieel gaan, maar mijn laptop heeft geen seriële poort meer (wat mij logisch lijkt, want de seriële poort is gewoonweg verouderd te noemen in de computerwereld).
5. hoeveel data kunnen die consoles in feite opslaan ? ik zie het niet gebeuren dat ik elke dag mijn console moet gaan aansluiten aan de laptop om de data erin te downloaden, maar als je een langere tijd wil wachten, dan zal de sampling rate wel een pak omhoog gaan vermoed ik; ook hierover vind ik nergens iets terug.

Sorry voor de waslijst van vragen, maar ik wil me echt zo goed mogelijk informeren alvorens een bestelling te plaatsen ;)

Groeten vanuit Broechem (België),

Ronny

Ronny St.

Niemand die nog reageert ? Op vraag 1 en 2 heb ik intussen het antwoord als gevonden (via een ander forum)...

joboy52

Heb gister WS-4000 gekocht, ben er zeer tevreden over

Ronny St.

16 dagen geleden en intussen nog niemand die er op mijn verdere vragen een antwoord gegeven heeft ...  ???

Ronny St.

Citaat van: Ronny St. op ma 30 dec 2013 - 00:20
16 dagen geleden en intussen nog niemand die er op mijn verdere vragen een antwoord gegeven heeft ...  ???

En vandaag een maand verder en nog geen verdere reactie (ondanks dat dit reeds meer dan 400 keer gelezen is)... ik heb nog steeds niets aangekocht en ben nog altijd op zoek naar antwoorden en raad.

studio dewolf

Misschien beter vragen aan andere weersites. Ben je lid van groep 'Weerliefhebbers' op Facebook? Je kunt daar vragen stellen en je krijgt zeker snellere antwoord  ;) Ik ken niks van het weerstation. Dus ik kan jou niet helpen  :-\

Ronny St.

Bedankt Studio dewolf,

Toch iemand die nog een teken van leven geeft. Intussen zijn we al meer dan 2 maanden verder. Ik kan dit moeilijk een actief forum noemen  :-[


mvg

Ronny

Shadow112

Misschien ligt het aan het seizoen. In de winter draait alles meestal om het wintertopic, in de lente/zomer is het allemaal wat dynamischer ;)

studio dewolf

Ja, en als geen sneeuw dan is site inactief in winter anders wel  ::)

Ronny St.

En intussen 4 maand geleden dat ik een paar vragen gesteld heb. Meer dan 1000 lezers maar niemand weet blijkbaar de antwoorden :(

Nickname

Ik zou deze proberen, storingsvrij, werkt altijd, en op een afstandje uit te lezen met overzichtelijke interface (wel Fries);


ron12

En nog een dan touwtje verbrand, bliksem inslag  :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

T_I

Mooie opstelling. Ik zie dat bij jou de sensoren allemaal boven het dak uit komen. Heeft de locatie geen invloed op je windmetingen?

Oxize

Ronny ik heb de WMR-200 gehad. Als je voor Oregon Scientif gaat, koop dat dan de nieuwste WMR. De resoluties (data in decimalen) zijn stukken beter dan bij de WMR-100 en WMR-200. De WRM 100 had een regenmeter die regen alleen in mm's kon  uitlezen en de nieuwste WMR achter de komma.

Als je voor semi-proffesioneel weerstation wil gaan, dan zou ik voor Davis of Oregon Scientic WMR weerstations gaan. Deze zijn beide te koppelen aan proffesionele software.

Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Powered by EzPortal