Winter discussietopic 2013/2014 deel 2

Topic gezien door 208629 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, ma 18 nov 2013 - 20:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

zorba

KNMI geeft Code Oranje voor Zuid Holland, Noord Holland, de Waddeneilanden, Friesland en Groningen.




Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Bacci

Ik heb toch het gevoel dat we na de storm de winter in duiken  ;)

jens

ik denk dat ook,de nieuwe gfs is niet zo goed maar laat op het einde toch weer een groenlandblokking zien :)
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

glenn

nu niet om gfs in de grond te duwen maar het lijkt me toch de moeite dat jullie allemaal eens even elk model bekijken op korte termijn vooral die dat de details wat beter kunnen inschatten , zo laten de meeste modellen de bovenluchten afkoelen tot waardes tussen de -8°c en de -10°c op 850 hpa .
Terwijl er bij gfs geen of nauwelijks neerslag inzit voor belgie zien alle of bijna alle andere moddelen wel een boel neerslag voor geheel belgie en dat bij temperaturen op 850hpa van tussen de -8°c en de -10 ik hoef jullie niet te zeggen dat dit wel mooie winterse plaatjes kan gaan opleveren ?

Coennn

Zal me niet verbazen als KNMI morgen een code rood afgeeft. Beschrijving bij de code rood op 28-10-'13 is bijna precies hetzelfde als de beschrijving nu.

MamaAs

Harmonie ( via twitter ).
Om 17 uur max 140 kmph.


vdweste

Citaat van: glenn op wo 04 dec 2013 - 18:20
nu niet om gfs in de grond te duwen maar het lijkt me toch de moeite dat jullie allemaal eens even elk model bekijken op korte termijn vooral die dat de details wat beter kunnen inschatten , zo laten de meeste modellen de bovenluchten afkoelen tot waardes tussen de -8°c en de -10°c op 850 hpa .
Terwijl er bij gfs geen of nauwelijks neerslag inzit voor belgie zien alle of bijna alle andere moddelen wel een boel neerslag voor geheel belgie en dat bij temperaturen op 850hpa van tussen de -8°c en de -10 ik hoef jullie niet te zeggen dat dit wel mooie winterse plaatjes kan gaan opleveren ?

Mag ik van jou dan even wat plaatjes daarvan zien?  :)

glenn

1 ste plaatje

"Ukmo op +36 u temp op 850hpa naar waardes van -8°c"

2 de plaatje

"ukmo op +36 u met de neerslag bij bovenluchttemperaturen van tussen de -8°c en de -10°c"

3 de plaatje

"JMA model op +36 u met bovenluchttemperaturen tussen de -8°c en de -10°c"

4 de plaatje

"JMA model met de neerslag op +36u ook opnieuw in België met bovenluchttemperaturen van tussen de -8°c en de -10°c !"

vdweste

Citaat van: glenn op wo 04 dec 2013 - 18:32
1 ste plaatje
"Ukmo op +36 u temp op 850hpa naar waardes van -8°c"
2 de plaatje
"ukmo op +36 u met de neerslag bij bovenluchttemperaturen van tussen de -8°c en de -10°c"
3 de plaatje
"JMA model op +36 u met bovenluchttemperaturen tussen de -8°c en de -10°c"
4 de plaatje
"JMA model met de neerslag op +36u ook opnieuw in België met bovenluchttemperaturen van tussen de -8°c en de -10°c !"

Kijk, dat zijn duidelijke onderbouwingen! JMA komt overigens wel met een stuk meer neerslag dan overige modellen?

winter

Citaat van: vdweste op wo 04 dec 2013 - 18:36
Kijk, dat zijn duidelijke onderbouwingen! JMA komt overigens wel met een stuk meer neerslag dan overige modellen?

Is toch Japense model en die heeft toch de hoogste resolutie en zou dus eigenlijk het beste alles moeten kunnen bepalen!

O ja en Glenn de temp op 850 hPa op de afbeeldingen die je plaats komen NAUWELIJKS onder de -8 je moet naar de lijn kijken en niet alleen naar de kleur. Wel in heel NED temp op 850 hPa onder de -8.

jens

inderdaad glenn goede onderbouwing,dat willen we zien ik denk dat jij sowieso sneeuw gaat zien jij woont ook in het noordelijkste puntje van belgie he
ik hoop dat jou kaarten uitkomen :) :D ;D
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2


Energizer85

Ik ben nu al benieuwd waar we morgenavond rond dit tijdstip over praten... T wordt extreem, ik voel t!

hakkenbar

In de nacht van donderdag op vrijdag sluit Rijkswaterstaat zowel de Oosterscheldekering als de Algerakering in de Hollandsche IJssel. Dat is nodig vanwege de verwachte hoge waterstanden. De Oosterscheldekering is in 2007 voor het laatst gesloten.

Uit voorzorg gaat ook de dijkdoorgang in Den Oever dicht en worden de zeesluizen bij IJmuiden en Terneuzen gesloten. Er wordt ook dijkbewaking ingesteld.

De noordwesterstorm valt morgen samen met springtij. De hoogste waterstanden worden verwacht in het zuidwesten en het uiterste noordoosten.

Bron: Nos teletekst

GHkstra

Wordt een spannend dagje morgen  :)
Ik heb er zin in.

TaL

Dus als ik het goed lees, zal de kust van België minder wind krijgen dan Nederland maar wel hogere waterstanden krijgen.
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

wkeijzer

Wij wonen hier vlak naast de Oosterschelde (klein kilometertje verderop)  :o wel heel geruststellend dat de schuiven naar beneden gaan! We zijn hier heel veel gewend, maar de volgende site hou ik toch wel even in de gaten: http://www.rws.nl/geotool/wind.aspx?cookieload=true
Wat kan het internet (soms) een zegen zijn!

matroesjka-world

Kom er nu nog een apart topic over de storm??  :-\

Ik had het al lang en breed verwacht...
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Mrkos

Is in de maak, kan er alleen nog niet inkomen

zorba

Is al enkele keren aangegeven dat Ramon vanavond een nieuw topic aanmaakt.
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Powered by EzPortal