Winter discussietopic 2013/2014 deel 2

Topic gezien door 208666 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, ma 18 nov 2013 - 20:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

jorentje1997

Citaat van: Nopie op wo 04 dec 2013 - 16:46
Beetje vreemd dat meteo alarm alleen waarschuwt voor storm in Duitsland en Denemarken http://www.meteoalarm.eu/index.php?lang=ne_NL

Meteoalarm plaats alle waarschuwingen die geplaatst worden door de officiële weersite van dat land (België: KMI, Nederland KNMI) zo lang zij geen waarschuwing geven zul je dit ook niet op Meteoalarm zien.

jorentje1997

Een diepe depressie zakt af richting het zuiden van Scandinavië waarbij een sterk windveld zich ontwikkelt aan de zuid- en westflank. Afhankelijk van het gebruikte weermodel, kunnen lokaal rukwinden verwacht worden tussen 130 en 180 km/h nabij het sterkste windveld. Voor het noorden van Nederland kan dit pieken richting 130 km/h opleveren, nabij Denemarken en en noorden van Duitsland kan dat meer zijn. In deze gebieden valt dus flink wat schade te verwachten.

Bijkomend probleem is de vorm van het lagedrukcomplex over Scandinavië. De lagedruk strekt zich uit tot ver in het noorden waardoor er over de Noorse Zee en Noordzee en erg langgerekt gebied ontstaat met hoge drukgradiënt en bijhorend krachtig windveld (zie afbeelding). Hierdoor wordt er een hoge 'opzet' veroorzaakt. De 'opzet' is de verhoging van het zeeniveau ten gevolge o.a de windstroming, bovenop de astronomische hoogte van het zeeniveau (tgv getijden). Het continue krachtige windveld duwt als het ware het water voor zich uit waardoor er een opstuw is over het zuiden van de Noordzee. Vooral donderdagnacht wordt ook een hoge waterstand voorzien los van deze meteorologische situatie (puur astronomisch dus t.g.v de aantrekkingskracht van vooral de maan). Het is dan namelijk 'springtij'. De opzet donderdagnacht wordt geschat op 1.2m. Het astronomisch peil bedraagt op dat moment 4.8m TAW. Samen zorgt dit voor een niveau tot 6m TAW. men spreekt vanaf 5.9m TAW van 'gevaarlijk stormtij'. Dit zijn waarde voor Oostende. TAW staat voor Tweede Algemene Waterpassing  en is de referentiehoogte voor hoogtemetingen in ons land. Een TAW-hoogte van 0m is gelijk aan het gemiddeld zeeniveau bij laagwater in Oostende.

Aan onze kust wordt vooral donderdagnacht hoogwater verwacht met een hoogte tot wel 6m wat zeer hoog is en kritisch is aangaande overstromingen. Deze waarde heeft niks te zien met de golfhoogte, het is gewoon de verhoging van de gemiddelde zeespiegel ten gevolge de getijden en meteorologische factoren (luchtdruk, wind,...). Op deze 6m komen nog golven te staan rond 2.5m aan onze kust.

Het is dus niet zozeer het krachtige stormveld van de al bij al kleine stormdepressie welke voor de hoge waterstanden zal zorgen maar wel de algemene drukverdeling nabij het zeegebied van de Noorse Zee en de Noordzee.

De situatie doet denken aan de watersnoodramp van 1 februari 1953 toen meer dan 2000 doden vielen in vooral Nederland maar ook in

Een gevaarlijk stormtij komt niet zo vaak voor en de situatie moet nauwgezet gevolgd worden in ieder geval. U kunt de waarschuwingen van het OMS/KMI volgen op deze link

Bron: Weerspinsel-Karim

winter

Jan zei ook nagenoeg  :P
GFS verwacht net zo'n 2 cm dat valt, dus best wel weinig. Als je weet dat die tevens de grootste hoeveelheid is.

GHkstra


zorba

Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

jorentje1997


bliksems

goh deze run vind ik tocht een stuk minder.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

jens

hirlam is goed,met een beetje geluk pak ik hier in mechelen ook wat buien mee,volgens mij onderschatten de modellen de buien ,ik denk ook dat het zuidelijker komt
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Bacci

Citaat van: zorba op wo 04 dec 2013 - 16:56
HIRLAM 12Z

Nou toch nog kans(jes) op sneeuw vooral in de nacht naar vrijdag, hopen op de eerste vlokken van dit seizoen.
Volgens GFS noorden meeste kans op wat sneeuw.

Edwin

Xaver piekt tijdens pakjesavond

Xaver koerst via de Noordzee naar het zuiden van Zweden. Daar komt de depressie donderdagavond te liggen. De luchtdruk in de kern is dan gedaald tot onder de 960 hPa. Door het verder uitdiepen van het lagedrukgebied blijft de wind toenemen.

De maximale windkracht wordt bereikt langs de westkust van Denemarken, het noordwesten van Duitsland en een deel van de Nederlandse noordkust. Daar kan de wind toenemen tot windkracht 11, een zeer zware storm, met windstoten die boven de 150 km/uur uitkomen.

Wat staat Nederland te wachten?
De donderdag begint met geregeld zon. De wind waait uit zuidwest tot west en is 4 tot 7 Bft. De ochtendspits zal geen hinder ondervinden van het weer.

9 uur: 8 Bft langs de noordkust
11 uur: 9 Bft, zuidwesterstorm, langs de noordkust. 8 Bft langs de westkust. Binnenland 5 of 6 Bft.

12 uur: Regen trekt via het noorden het land in.
13-14 uur: 10 Bft, zware westerstorm, langs de noordkust. 9 Bft langs de westkust. Binnenland 6 tot 8 Bft.
15-16 uur: WINDPIEK. Het koufront bereikt de noordkust en zorgt voor extra wind. Tijdelijk is 11 Bft als 10-minuten gemiddelde mogelijk, zeer zware storm, met windstoten die boven de 130 km/uur uitkomen. Het regengebied bedekt vrijwel heel het land. De avondspits zal vroeg beginnen en vanwege het slechte weer zeer druk kunnen worden.
17 uur: Het koufront trekt over het land. Windstoten rond de 100 km/uur breiden zich over het westen, midden en oosten van het land uit. Aan zee draait de wind naar noordwest. Na een kortstondige afname neemt de wind nu weer toe.

18 uur: De avond breekt aan. Langs de noordkust is de wind 9 tot 10 Bft, storm tot zware storm. Windstoten tot 130 km/uur blijven gevaarlijk. Na de passage van het koufront neemt langs de westkust en in de zuidelijke helft van het land de wind langzaam af.
Enige stormschade valt te verwachten
Enige stormschade valt te verwachten
21 uur: De atmosfeer wordt kouder. Buien beginnen een winters karakter te krijgen. De wind neemt langzaam verder af. Slechts af en toe zijn er langs de noordkust nog zeer zware windstoten.
0 uur: De wind haalt op de Wadden soms nog stormkracht, 9 Bft. Langs de westkust en landinwaarts is de wind geen issue meer. De temperatuur daalt tot dicht bij het vriespunt. De neerslag valt steeds vaker in de vorm van sneeuw. Plaatselijk wordt het wit en dus glad.

Bovenstaande schema is waar Weerplaza op woensdagmiddag 16.00 uur van uitgaat. Donderdagochtend zullen we het aan de hand van de nieuwste modelberekeningen bijwerken.







Aldus weerplaza
Never Stop Exploring

winter


TaL

Citaat van: jorentje1997 op wo 04 dec 2013 - 16:38
Eerste keer dat ik dit zie bij KMI:

SVP plaatjes uit de quote halen.

Ze hebben hun waarschuwingselementen uitgebreid zie ik: oa mist, stormtij en combinaties van sommige zijn erbij gekomen. Vind ik persoonlijk wel handig ;)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

jorentje1997

Citaat van: TaL op wo 04 dec 2013 - 17:17
Ze hebben hun waarschuwingselementen uitgebreid zie ik: oa mist, stormtij en combinaties van sommige zijn erbij gekomen. Vind ik persoonlijk wel handig ;)

Spannend dagje worden, kijken hoe het gaat.



DSDLimburg

seizoen 2018/2019

jasper-k

Citaat van: Nopie op wo 04 dec 2013 - 16:46
Beetje vreemd dat meteo alarm alleen waarschuwt voor storm in Duitsland en Denemarken http://www.meteoalarm.eu/index.php?lang=ne_NL

Als je bij morgen (donderdag) kijkt, dan staat er ook een waarschuwing voor Nederland.

TimK21

Mwah, voor Nijmegen en omstreken niet meer dan een guur dagje met wat regen.
Challenge accepted!

hakkenbar

Ben Lankamp ?@BenLankamp 18m
Laatste informatie van o.a. GFS model zou wijzen op minder wind. Herinnering: 28 oktober zat GFS ca. 18 uur tevoren 1 tot 2 Bft te laag.

Ramon Oost

KNMI code geel vanwege zeer zware windstoten (100-130 km/h aan de noordwestkust).


jorentje1997

Citaat van: TaL op wo 04 dec 2013 - 17:17
Ze hebben hun waarschuwingselementen uitgebreid zie ik: oa mist, stormtij en combinaties van sommige zijn erbij gekomen. Vind ik persoonlijk wel handig ;)

Er is nog wat werk aan...


Ramon Oost

Citaat van: hakkenbar op wo 04 dec 2013 - 17:31
Ben Lankamp ?@BenLankamp 18m
Laatste informatie van o.a. GFS model zou wijzen op minder wind. Herinnering: 28 oktober zat GFS ca. 18 uur tevoren 1 tot 2 Bft te laag.

Wat ik op zich wel vreemd vind aangezien het GFS nog steeds 55kt laat zien (55 kt is ongeveer 102 km/h). wat een 'nette' windkracht 10 is. Mogelijk tijdelijk even kracht 11.


Powered by EzPortal