Stormkansen maandag 28 oktober 2013

Topic gezien door 102089 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 25 okt 2013 - 14:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mellie

Citaat van: Koen-IJM op ma 28 okt 2013 - 15:40
Of het nou een cycloon of een storm met orkaankracht is over gemiddeld 20 minuten, Terschelling heeft te maken gehad met een Orkaan, punt.
Een orkaan komt altijd voort uit een tropische depressie. Zonder een tropische depressie kan er geen sprake zijn van een orkaan. Een storm met windkracht 12 die niet ontstaan is uit een tropische depressie heet geen orkaan maar is officieel een storm met orkaankracht.
Een tropische depressie is een lagedrukgebied dat boven zeewater ontstaat binnen tropische en subtropische zones. Dat gebeurt in de regel tussen 5 en 20 graden noorderbreedte of zuiderbreedte. Dicht bij de evenaar is het corioliseffect te beperkt, waardoor daar zelden tropische depressies ontstaan.
Alle tropische depressies inclusief orkanen moeten aan drie kenmerken voldoen:
1) Er moet voldoende atmosferische convectie zijn
2) Er dient sprake te zijn van een gesloten circulatie, dat wil zeggen volledig rond en niet onderbroken door een front
3) De depressie moet een warme kern hebben, wat betekent dat de warmste lucht  zich in het oog van de depressie moet bevinden.
Om een orkaan te laten ontstaan is er een zeewatertemperatuur nodig van minimaal 26 graden Celsius en warme lucht boven het zeewater om een tropisch systeem te activeren. Daarom is het ontstaan van een orkaan gebonden aan een locatie en een seizoen. Het exacte orkaanseizoen is daarom verschillend per halfrond.

Bron: http://www.landen.net/weer-klimaat/orkaan.htm

Punt!!!  ;)

SniperEye

Citaat van: Marsel op ma 28 okt 2013 - 15:49
(...) Laten we het hier op het forum vooral zuiver meteorologisch correct houden. Anders verzanden we in een schreeuwerig telegraaf achtige setting.
Er gaat op dit soort dagen altijd een bepaalde sensatiezucht door sommigen heen. Het kan niet gek of extreem genoeg zijn. Nu komen orkanen blijkbaar ook al op onze breedtes voor (...)

Geheel mee eens. Valt me tegen dat mensen tegen beter weten in toch roepen dat het een orkaan was. Verplicht op vakantie naar Florida of Mexico sturen komende orkaanseizoen.



Tyshane

Op zich valt de schade hier mee, behoorlijk wat takken, en in de verte een gevelde boom, maar verder geen enorme schade. Het was wel spannend en ook wel lekker om even een stormpje weer eens te ervaren. De dynamiek is fantastisch om mee te maken!


Citaat van: SniperEye op ma 28 okt 2013 - 16:07
Verplicht op vakantie naar Florida of Mexico sturen komende orkaanseizoen.

Dat is dan weer een beetje overdreven, het zou ook al leuk zijn dat mensen hier op dit forum wat bijleren toch. Door elkaar te wijzen op bepaalde zaken en uitleg te geven ontstaat er juist een leerzaam topic.

Tyshane

Citaat van: Mrkos op ma 28 okt 2013 - 16:10
Zwaarste storm sinds 1976

http://www.weerplaza.nl/weerinhetnieuws/Zwaarste+storm+sinds+1976/1832

Dat had ik niet verwacht, maar op basis van de statistieken en de criteria kan ik niet anders concluderen dat het inderdaad zo is! ;)

Reutel

Ik begrijp die discussies over orkanen wel, zelfs MeteoConsult is de weg kwijt.

https://twitter.com/MeteoConsult/status/394785149319409664



ron12

En dit dan.Als het 10 minuten harder waait dan 117 kilometer per uur dan is het een orkaan,volgens wiki http://nl.wikipedia.org/wiki/schaal_van_Beaufort
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Remy

Citaat van: Tyshane op ma 28 okt 2013 - 16:14
Dat had ik niet verwacht, maar op basis van de statistieken en de criteria kan ik niet anders concluderen dat het inderdaad zo is! ;)
Ik denk ook wel dat het de zwaarste is geweest binnen mijn leven,sowieso de eerste die ons kippenhok sloopt en heeft ook hard genoeg blazen om die windmolens op tilt te krijgen.
Ik kwam net de brandweer nog achterop rijden terwijl ze net begonnen wat bomen van de weg te zagen,die gasten rennen nu ook hun benen uit hun lijf waarvoor nogmaals bedankt!
Filmpje duurt ongeveer acht minuutjes,alles bij elkaar hebben ze er krap een kwartiertje over gedaan.
Filmpje zal ik zo hier ook wel ff posten.
Duurt wat langer,ik heb verkeerde compressie ingesteld nu is mijn computer 600MB naar youtube aan het uppen... maar hij is al een poosje onderweg dus nu laat ik hem maar effe zo lopen.
Kan ik straks direct eens zien wat beter is,zelf thuis comprimeren of youtube dat laten doen,volgens mij maakt het voor de kwaliteit weinig uit.



Edit,Effe reaceren op wat reacties die hier na deze kwamen: gaat dat nu nog zo door?? Het zou iedereen inmiddels wel duidelijk moeten zijn dat storm met orkaankracht geen orkaan hoeft te zijn.
Het is aangeven hoe hard het waait met een sprekende vergelijking,zoiets als "vandaag waaide het harder dan dat ik met mijn kop uit het raampje van een Nederlandse sneltrein hang" (doen 130,soms 150~160) en dat dan gaan vergelijken met een TGV.
Onze treinen zitten bij 160 al op hun top,die TGV dendert gewoon nog vrolijk door naar de driehonderd en houdt dat uren lang vol.
Wind met orkaankracht dus. Gewoon keiharde storm is dat voor ons.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Ramon Oost

Citaat van: ron12 op ma 28 okt 2013 - 17:03
En dit dan.Als het 10 minuten harder waait dan 117 kilometer per uur dan is het een orkaan,volgens wiki http://nl.wikipedia.org/wiki/schaal_van_Beaufort

Nog even voor de duidelijkheid, de zware storm van vandaag was geen orkaan. Maar een storm met orkaan kracht. Op de vorige pagina's is dat al duidelijk gemaakt door onder andere Marsel:

Citaat van: Marsel op ma 28 okt 2013 - 15:34
Dan nog even over de orkaan-discussie.
Het was GEEN (!) orkaan.  Orkanen komen hier niet voor, punt.
Deze depressie lijkt in geen enkel opzicht op dergelijke grote tropische storingen. Depressies worden ook cyclonen genoemd, extratropische cyclonen in it geval, maar zijn compleet anders opgebouwd.
Winden met orkaankracht zijn iets heel anders. Die komen immers over de hele wereld voor. Denk aan katabatische valwinden zoals de Bora bijvoorbeeld.  Dat maakt het geen orkaan....

SniperEye

Citaat van: Tyshane op ma 28 okt 2013 - 16:12

Dat is dan weer een beetje overdreven, het zou ook al leuk zijn dat mensen hier op dit forum wat bijleren toch. Door elkaar te wijzen op bepaalde zaken en uitleg te geven ontstaat er juist een leerzaam topic.

Er zat natuurlijk een dosis cynisme bij. Het forum is een beetje een weerspiegeling van de samenleving met gedeelde interesse voor het weer. Dit betekend dat je net als in het echte leven sensatiezoekers hebt en mensen met een ander denk en werkniveau en van verschillende leeftijden.

Gevolg is dat hierdoor soms verschil van inzicht ontstaat.

MamaAs

Stavoren.
Via TipStavoren


En een boerderij bij Tsjerkwerd. ( gemaakt door mij ).
Veel schade gezien. Bolsward centrum deels afgesloten, vrachtwagens die van de weg zijn gewaaid en talloze omgevallen bomen.
Rare, maar bijzondere ( en ook we enge ) dag.

Fluffje

Dit is wat KNMI zegt(schrijft)




Kon het niet laten ;D
onweersdagen 2013: 10
onweersdagen 2014: 25[/

ron12

Zo juist een zware regen en hagelbui,met flinke windstoten gepasseerd in Nijmegen
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Remy

Citaat van: Fluffje op ma 28 okt 2013 - 17:25
Dit is wat KNMI zegt(schrijft)

Edit Zorba: Plaatjes svp niet meequoten ;-)


Kon het niet laten ;D
Dan moeten we de taalkundigen maar eens gaan vragen wat die er van vinden,dit is een discussie gelijk aan die of elektrische spanning voltage mag genoemd worden en of stroom niet loopt maar vloeit.
Is al sinds de ontdekking van het elektron een oeverloze discussie waar telkens weer op ingehakt wordt,de wetenschappelijke versie van zwarte piet komt in mij op.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Fluffje

...en hier het vervolg van het begrip orkaan.



Snappen we het nog of snappen we het nog  ;)
onweersdagen 2013: 10
onweersdagen 2014: 25[/

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Tjitske

Hallo, even een vraag. een vriend van me die in bellingwolde woont loopt te zeggen dat daar een tornado is geweest, hij kan dit echt niet bewijzen. hij heeft wel een foto maar ziet er erg nep. en dacht dat echte tornado´s hier niet voorkwamen..en die foto die hij laat zien is toch echt een tornado en geen windhoos. is hij te groot voor.. kan iemand bevestigen dat ding er is geweest want ik vind het serieus moeilijk te geloven omdat ik er verder niks over gehoord heb.

Tjitske


Powered by EzPortal