Stormkansen maandag 28 oktober 2013

Topic gezien door 103008 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 25 okt 2013 - 14:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Stephanie

Hier in de tuin (Sprang Capelle) ook een boom om. Gelukkig net niet op de auto gevallen.

GHkstra

Wind verder afgenomen tot 7 bft. Windstoten nog rond de 75 km/u.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

GHkstra

Overzicht van de schade in en om Harlingen.

Citeer
- Nieuwe Willemshaven Harlingen: loszittend dakleer loodsen (inzet brandweer)
- Spoorstraat Harlingen Jumbo: vlaggemasten
- Spoorstraat Harlingen Jumbo: omgewaaide bomen
- Almenumerweg Harlingen: omgewaaide bomen (inzet brandweer)
- Johan van Oldenbarneveltstraat MFC Het Vierkant Harlingen: losgewaaid dak
- Tsjessingawei Minnertsga: dak loods ingestort (inzet brandweer)
- Waling Dijkstrastrjitte Franeker: boom omgewaaid
- De Bleek Franeker: muurtje omgewaaid
- Industriehaven Harlingen ESCO: beplating loods losgewaaid
- Roptaweg Harlingen: dak losgewaaid (inzet brandweer)
- Ossemarkt Harlingen: losgewaaide schoorsteen (inzet brandweer)
- Franekereind Harlingen: loszittende delen gebouw (inzet brandweer)
- Willemshaven Harlingen: Muur loods omgewaaid
Diverse locaties: bomen ontworteld/omgewaaid en schade aan daken. Voor zover bekend geen persoonlijk letsel.
Bron: http://www.scannernet.nl

Reutel

Zou de CityHoppert van Weatherman al geland zijn?   ???  ::)  ;D

GHkstra

De Friesland vertrekt weer richting Terschelling.


Tyshane

Citaat van: Reutel op ma 28 okt 2013 - 15:08
Zou de CityHoppert van Weatherman al geland zijn?   ???  ::)  ;D

;) Ik denk dat ze het een dagje hebben uitgesteld?!

Romigo

Citaat van: Tyshane op ma 28 okt 2013 - 15:14
;) Ik denk dat ze het een dagje hebben uitgesteld?!

Waarschijnlijk vertraagd of uitgeweken naar een ander vliegveld. We horen het wel van hem.
Hier enkele bomen omgewaaid, maar verder valt het mee qua schade.

GHkstra

Veerboot naar Vlieland ook weer vertrokken.
Windkracht 7 à 8 bft, windstoten rond de 70 km/u.

ron12

Bekijk het positief,Storm is goed voor werkgelegenheid  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marsel

Zo mensen, dat was 'm dan! En hoe....
Pittig ding met vooral in een smalle kuststrook bizarre snelheden. Ik heb zelf 152 km/h gezien op de wadden.
Mag toch bijzonder genoemd worden ;D.

Dan nog even over de orkaan-discussie.
Het was GEEN (!) orkaan.  Orkanen komen hier niet voor, punt.
Deze depressie lijkt in geen enkel opzicht op dergelijke grote tropische storingen. Depressies worden ook cyclonen genoemd, extratropische cyclonen in it geval, maar zijn compleet anders opgebouwd.
Winden met orkaankracht zijn iets heel anders. Die komen immers over de hele wereld voor. Denk aan katabatische valwinden zoals de Bora bijvoorbeeld.  Dat maakt het geen orkaan....

Tyshane

Citaat van: ron12 op ma 28 okt 2013 - 15:26
Bekijk het positief,Storm is goed voor werkgelegenheid  ;)

Inderdaad, maar dat niet alleen, het zorgt er ook voor dat alle oude rotte bomen en takken 'sneuvelen'. Oke dat kan gevaarlijk zijn, maar het is ook wel handig dat dat spul er nu tenminste weer uit gefilterd is. Zodoende wordt de eerste storm van het seizoen ook wel saneringsstorm genoemd. ;)

frankaloe

ik heb hier de vliegtuigen voor eindhoven airport over zien komen, dus ik denk dat weatherman wel geland zal zijn..anders even op de vluchtgegevens kijken he..
http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=303 webcam
niets zo veranderlijk als het weer

Koen-IJM

Citaat van: Marsel op ma 28 okt 2013 - 15:34
Zo mensen, dat was 'm dan! En hoe....
Pittig ding met vooral in een smalle kuststrook bizarre snelheden. Ik heb zelf 152 km/h gezien op de wadden.
Mag toch bijzonder genoemd worden ;D.

Dan nog even over de orkaan-discussie.
Het was GEEN (!) orkaan.  Orkanen komen hier niet voor, punt.
Deze depressie lijkt in geen enkel opzicht op dergelijke grote tropische storingen. Depressies worden ook cyclonen genoemd, extratropische cyclonen in it geval, maar zijn compleet anders opgebouwd.
Winden met orkaankracht zijn iets heel anders. Die komen immers over de hele wereld voor. Denk aan katabatische valwinden zoals de Bora bijvoorbeeld.  Dat maakt het geen orkaan....

Of het nou een cycloon of een storm met orkaankracht is over gemiddeld 20 minuten, Terschelling heeft te maken gehad met een Orkaan, punt.

Tyshane

Hier is het een stuk rustiger geworden, dat is overigens vrij snel gegaan!


Citaat van: frankaloe op ma 28 okt 2013 - 15:40
ik heb hier de vliegtuigen voor eindhoven airport over zien komen, dus ik denk dat weatherman wel geland zal zijn..anders even op de vluchtgegevens kijken he..

Nou dat gaat me nou net iets te ver... ;)

Marsel

Citaat van: Koen-IJM op ma 28 okt 2013 - 15:40
Of het nou een cycloon of een storm met orkaankracht is over gemiddeld 20 minuten, Terschelling heeft te maken gehad met een Orkaan, punt.
Zonder aanstoot aan je nogal koppig overkomende post te nemen wil ik je meegeven om je nog eens in de materie te verdiepen. Laten we het hier op het forum vooral zuiver meteorologisch correct houden. Anders verzanden we in een schreeuwerig telegraaf achtige setting.
Er gaat op dit soort dagen altijd een bepaalde sensatiezucht door sommigen heen. Het kan niet gek of extreem genoeg zijn. Nu komen orkanen blijkbaar ook al op onze breedtes voor.... ::)

Maargoed, I rest my case. Geloof wat je wilt geloven.

ron12

Wat het hoogste uur gemiddelde daar dan,als dat boven de 120 kilometer per uur is.Dan is het toch een orkaan????
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Eric

Een tropische cycloon, ook wel orkaan, cycloon, tyfoon of taifoen, is een tropische storm, waarvan de windsnelheden de orkaandrempel, windkracht 12, overschrijden. Dat houdt in dat er windsnelheden voorkomen van meer van 63 knopen. In kilometers per uur is het ongeveer 117.

Tropische cyclonen kunnen ontstaan in de tropen en subtropen (tot ongeveer de 35ste breedtegraad), maar niet te dicht aan de evenaar, doordat daar het corioliseffect te zwak is. Dit wordt ook wel de intertropische convergentiezone genoemd. Een tropische cycloon is per definitie een tropische depressie, die al naargelang haar kracht een tropische storm kan worden of een tropische cycloon, die naar gelang zijn locatie, orkaan, taifoen of cycloon wordt genoemd. Een storm zonder tropische kenmerken, die de orkaandrempel overschrijdt heet een (extra-tropische) storm met orkaankracht. Alle tropische depressies, dus ook tropische cyclonen, voldoen aan drie kenmerken: I Voldoende atmosferische convectie, II een gesloten circulatie, dat wil zeggen volledig rond en niet onderbroken door een front en III een warme kern: de warmste lucht bevindt zich in het oog van de depressie.
Bron Wikipedia

Marsel

Citaat van: Eric op ma 28 okt 2013 - 15:57
Knip
Thanks Eric. Je was er snel bij ;D.
Maakt het eea mooi duidelijk. Er zijn nog veel meer meteorologische redenen en factoren waarom onze storm geen orkaan zou zijn, maar dat volgt op een later moment nog wel.

Tyshane

Citaat van: ron12 op ma 28 okt 2013 - 15:55
Dan is het toch een orkaan????

Nee zoals ik vanmiddag al eerder aangaf worden er een aantal zaken door elkaar gehaald. Zie uitleg Marsel en link van Eric.

Powered by EzPortal