Stormkansen maandag 28 oktober 2013

Topic gezien door 103015 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 25 okt 2013 - 14:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Ramon Oost

Citaat van: martijn op zo 27 okt 2013 - 20:39
Wat zijn de windstoten en de gemiddelde windkracht in het lichtblauwe gebied?

Dat staat gewoon op de afbeelding ingetekend...

marctsm

meteo-info.be, heeft de waarschuwing voor west-vlaanderen opgeschaald van oranje naar rood van maandagavond tot dinsdagmorgen
http://alarm.meteo-info.be/getwarning_nl.php?plz=8020&uwz=UWZ-BE&lang=nl

Joep

Noodweercentrale, Code rood west NL, violet voor zuid engeland.
Waarom is het daar erger?


enrico1972

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 27 okt 2013 - 20:22
Al het nieuws omtrent de storm komt in het nieuwsgedeelte, zou houden we het enigszins overzichtelijk.

Begrijp ik het goed omdat dat onderwerp op slot zit dat alleen moderators daar berichten in mogen plaatsen ?
2e vraag wat voor berichten kunnen worden aangedragen om daar in te laten plaatsen mocht het zo zijn dat alleen de moderators daar in mogen plaatsen ?
In dit land dient u de wet te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen zijn.

In dit land dient u https://sites.google.com/site/johannsmeteouitleg/ te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen zijn.
Met dank aan lid Nickname.

martijn

Citaat van: Ramon Oost op zo 27 okt 2013 - 20:40
Dat staat gewoon op de afbeelding ingetekend...
Dan zie ik het plaatje verkeerd

Joep

Citaat van: marctsm op zo 27 okt 2013 - 20:43
meteo-info.be, heeft de waarschuwing voor west-vlaanderen opgeschaald van oranje naar rood van maandagavond tot dinsdagmorgen
http://alarm.meteo-info.be/getwarning_nl.php?plz=8020&uwz=UWZ-BE&lang=nl

is van noodweercentrale  ;)

Arend

Citaat van: Joep op zo 27 okt 2013 - 20:32
bron reinier van de Berg

Dat kaartje is niet van Reinier zelf, maar van Robert de Vries. http://www.robertdevries.net/weerbericht.php
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

jorentje1997

Boven de Noordzee al ruim 100km/uur



+Waarschuwing Meteociel:


Jenkie

Blijft opvallend :-) Als ik 2 kilometer oostwaarts ga, zit ik opeens in code oranje  ;D http://www.meteoalarm.eu/ne_NL/1/0/EU-Europa:.html

Joep

Prognose voor Maandag 28/10

Wadden mss 12 BFT rond /net na middag uur
Update 27/10 21.30

Momenteel ligt de kern recht onder de jet-streak, komende nacht en morgen overdag komt het laag onder de linker uitgang te liggen. Door deze ontwikkeling vindt er snelle cyclogenese plaats, de minimale kerndruk komt rond 965 hPa te liggen. De koers van het laag is noordoostwaarts, vannacht trekt het over Wales en Midden-Engeland, morgenochtend via Humber en Dogger om aan het einde van de middag al bij het Kattegat aan te komen.

Opmerkelijk is de dry-intrusion die in de tweede helft van de ochtend achter het koufront zichtbaar wordt in de Watervapour progsatbeelden, dit is een extra trigger voor het optreden van (zeer) zware windstoten.


Hirlam is nu qua timing gelijk aan de voorgaande run, maar heeft de lagedrukkern morgen aan het einde van de ochtend weer een fractie zuidelijker, de kerndruk zelf is weer een paar hPa hoger.

Zeer snelle dalingen nu gemeten.

Dennis de Bruin

http://dutchweathernl.blogspot.nl/

Joep

Bij het laag is nu eigen kern zichtbaar. Kerndruk neemt snel af en ten zuiden van kern neemt wind sterk toe

bliksemdictectie.nl

Jelte

De superforecast van Windfinder blijft voor Terschelling (www.windfinder.com/weatherforecast/terschelling)voor morgen toch echt steken op 9Bft en stoten tot 110 km/h. Over het algemeen weet ik uit kitesurfervaringen dat dat redelijk betrouwbaar is. Ik denk niet dat we 10Bft gaan halen morgen hier. En wat de windstoten betreft... het zou me verbazen als we boven de 110 uitkomen. We gaan het meemaken.  Anders mag ik morgen in windkracht 10 op mn fietsje naar het werk (andere kant van het dorp) en aangezien ik in een loods werk met 2000 vierkante meter golfplaat erop, merk ik het vanzelf als we boven de 140 uitkomen...  8)

Tjitske

Begrijp ik nou goed uit de vorige berichten dat de storm afzwakt? Sorry als ik het fout heb maar begrijp die moeilijke woorden niet.


mauriceb

windstoten van 109 km/h al voor de kust van Normandië. Dit gaat wat worden!

Sven



A large trough centered over NW Europe with an intense surface cyclone moving from central UK across the North Sea into southern Scandinavia. A strong cold front progressing rapidly across the north-central Europe and towards the Baltic sea.

A HIGH risk has been issued for parts of extreme N France, English Channel, SE United Kingdom, coastal Belgium, the Netherlands and extreme NW Germany into SW Denmark with threat for severe damaging winds, tornadoes and heavy rain. A large area within the HIGH risk area is exposed to potentially dangerous weather situation given the expectation of an intense wind storm crossing the region during the 00 – 12 UTC timeframe on Monday. Very impressive shear and helicity conditions, despite only marginal instability, are conductive for a few tornadoes as well along the leading convective line on the rapidly moving front. Though the main threat should be severe damaging winds, both convective and non-convective in nature.

A MDT and SLGT risks have been issued for surrounding areas of HIGH risk and towards the Baltic sea with threat for severe winds, heavy rain and some threat for tornadoes.

Bron: Severe-weather.eu
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

jorentje1997


Koen-IJM

Blijkt nu ineens dat het laag toch zuidelijker trekt? Dat is goed nieuws voor stormliefhebbers  :) :)

alfons


weermanwouter

even een paar dingen

Vinden jullie dat het KNMI deze storm onderschat ?

Is er verstandig om morgen gewoon op de fiets te stappen ?

is er al een tijds verloop bekent ?  :)


Powered by EzPortal