Stormkansen maandag 28 oktober 2013

Topic gezien door 102919 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 25 okt 2013 - 14:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

matroesjka-world

Hoe groot is de kans dat het ECMWF model uitkomt?

Ik zie net dat ze het op RTL4 over 3 modellen hebben, maar dan is het ECMWF model wel het meest gunstigste voor ons als stormliefhebbers en vooral voor mij in het noorden van het land   ::)
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

MamaAs

Ben benieuwd hoe laat het KNMI met een weeralarm komt.

Man moet morgen de afsluitdijk over me een bus die de aerodynamica van een schuttingdeel heeft.  ::)

Ramon Oost


martijn

Geen code oranje voor Gelderland?

Jenkie

Weerman Reinier zegt op twitter dat de storm noordelijker koerst. Wat gunstiger is voor Nederland (voor degene die niet van een flinke woei houden dan). Wel dat we niet ontkomen aan de zware windstoten.... Quote van Reinier.....

Jan van Ooijen

Citaat van: matroesjka-world op zo 27 okt 2013 - 19:36
Hoe groot is de kans dat het ECMWF model uitkomt?

Ik zie net dat ze het op RTL4 over 3 modellen hebben, maar dan is het ECMWF model wel het meest gunstigste voor ons als stormliefhebbers en vooral voor mij in het noorden van het land   ::)


Ze gaan altijd uit van ECMWF, dus vind het raar dat ze nu ineens andere kaarten erbij pakken
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

matroesjka-world

Citaat van: Jenkie op zo 27 okt 2013 - 19:49
Weerman Reinier zegt op twitter dat de storm noordelijker koerst. Wat gunstiger is voor Nederland (voor degene die niet van een flinke woei houden dan). Wel dat we niet ontkomen aan de zware windstoten.... Quote van Reinier.....


Vind ik niet leuk  >:(
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

SniperEye

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 27 okt 2013 - 19:49

Ze gaan altijd uit van ECMWF, dus vind het raar dat ze nu ineens andere kaarten erbij pakken

Die Tweet van Reinier las ik ook. Betekend iets minder wind in binnenland. Hoe denk jij hier over Jan?

Jan van Ooijen

Citaat van: SniperEye op zo 27 okt 2013 - 19:51
Die Tweet van Reinier las ik ook. Betekend iets minder wind in binnenland. Hoe denk jij hier over Jan?

Wind is altijd lastig en vooral de windstoten. 9 van de 10 keer zitten we te laag, zelf verwacht ik binnenland wel 110 haalbaar en aan de kust 125-135. 110 km/h in binnenland is extreem veel hoor. De storm in 2007 werd een windstoot gemeten van 124 km/h bij Herwijnen en we weten allemaal wat er toen aan de hand was
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Ramon Oost

*Update (zware) zuidwesterstorm *

Een verder uitdiepende randstoring gaat bij ons voor het eerst sinds 2007 waarschijnlijk voor een zware storm zorgen. De stormdepressie trekt via Groot-Brittannië over de Noordzee richting Noord-Denemarken. Bij deze stormdepressie zit een flink windveld waardoor voornamelijk de Waddeneilanden te maken gaat krijgen met zeer zware windstoten tot misschien wel 140 km/h.

De kern van de stormdepressie trekt in de tweede helft van de ochtend van het vaste land de Noordzee op. In de loop van de ochtend neemt de wind dan ook al flink in kracht toe, naar stormachtig tot storm, kracht 8 a 9. In de loop van de ochtend krijgt voornamelijk het noordwestelijk kustgebied te maken met zware storm met windkracht 10. Misschien komt er op de Wadden tijdelijk een windkracht 11 te staan. Daarnaast moeten we ook rekening houden met zeer zware windstoten. Het binnenland moet morgen rekening houden met windstoten van 90 tot 120 km/h. Langs de kust kunnen er windstoten tot 130 km/h voor komen. Op de Waddeneilanden zijn er windstoten mogelijk van 140 km/h.


Windstoten berekent door het weermodel ECMWF. Windstoten van ruim 130 km/h moet volgens dit weermodel haalbaar zijn in het noordwestelijk kustgebied.

In de loop van de middag neemt de wind alweer in kracht af omdat de stormdepressie vrij snel richting topje Denemarken trekt. Een flink onstuimig dagje morgen met een grote kans op schade (grote takken die afbreken, bomen omwaaien, dakpannen waaien weg). Ook kunnen weggebruikers hinder ondervinden van de wind. Oppassen dus!

© Topshelf Meteo, Ramon Oost

Voor meer updates ben ik te volgen op Twitter.

NitroGenetics

Citaat van: htoutenh op zo 27 okt 2013 - 18:35
Vreemde reacties op mijn vraag. Ik vroeg mij af of het een "storm in een glas water kan worden", kijkende naar de laatste 3 runs van GFS. Daar wordt in de antwoorden niet serieus op in gegaan. Misschien in het vervolg de vraag beter lezen? Of is het GFS model hier minder populair?
als 1 model niet overeen komt met alle andere modellen die overigens wel eens met elkaar gaan kan je ervan uit gaan dat in dit geval gfs run een tikje weg heeft en je die run niet serieus moet nemen, immers is het al met ruime zekerheid te zeggen dat we met een mooie storm temaken zullen krijgen het is nou niet dat het nog dagen duurt

Koen-IJM

Zoals ik er over denk. Gebaseerd op meerdere modellen en eigen gevoel (herinneringen uit verleden met stormen)
Denk dat de Wadden een maximale windstoot van 145 km/h gaan halen.

Jan van Ooijen

Al het nieuws omtrent de storm komt in het nieuwsgedeelte, zou houden we het enigszins overzichtelijk.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

matroesjka-world

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 27 okt 2013 - 20:22
Al het nieuws omtrent de storm komt in het nieuwsgedeelte, zou houden we het enigszins overzichtelijk.

Waar vinden we dat?
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!


daankempeneers

Is het verstandig om morgen met de bus te reizen?

o.a. Philipsdam(Oosterschelde) en Haringvlietbrug(Hollands Diep)

Joep


wkeijzer

Citaat van: daankempeneers op zo 27 okt 2013 - 20:27
Is het verstandig om morgen met de bus te reizen?

o.a. Philipsdam(Oosterschelde) en Haringvlietbrug(Hollands Diep)

Flipjesdam is geen enkel probleem, de haringvlietbrug....geen idee, het zal sowieso file rijden worden..ook afhankelijk van het tijdstip dat je moet reizen. de busonderneming zal hierovergaan of ze uberhaupt zullen reizen. Als ze gaan, zou ik gewoon meegaan!

matroesjka-world

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 27 okt 2013 - 19:49

Ze gaan altijd uit van ECMWF, dus vind het raar dat ze nu ineens andere kaarten erbij pakken


Ja die van UKMO, die van KNMI en die van ECMWF, doe mij die van ECMWF maar, dan ben ik tevree  ;)
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

martijn

Citaat van: Joep op zo 27 okt 2013 - 20:32
bron reinier van de Berg
Wat zijn de windstoten en de gemiddelde windkracht in het lichtblauwe gebied?

Powered by EzPortal