Stormkansen maandag 28 oktober 2013

Topic gezien door 102954 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 25 okt 2013 - 14:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

jornonweer

radarbeelden van 16:45 en 16:50 , die bui boven noord-oost belgie, verdacht ofniet?
Danger is real, fear is a choice.

SniperEye

Citaat van: ron12 op zo 27 okt 2013 - 17:11
Morgen 07.00 uur Nederland net bekend gewordenhttp://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/zware-storm-bereikt-al-ochtend-ons-land

Dit wist Jan nog eerder te melden, volgens mij als eerste zelfs. Baas boven baas  :P

jornonweer

gfs alweer een stuk minder op het laatste moment, zien welk model gelijk gaat krijgen..
Danger is real, fear is a choice.

htoutenh

GFS is in de laatste 3 runs al een stuk minder. Wordt het dan een storm in een glas water?

Shadow112

Net via Scheepvaart scanner een 12 B voor de Noordzee uitgegaan van de Brandaris . Alsnog met korreltje zout nemen. Maar als die uitkomt...:P

NitroGenetics

Citaat van: Shadow112 op zo 27 okt 2013 - 17:42
Net via Scheepvaart scanner een 12 B voor de Noordzee uitgegaan van de Brandaris . Alsnog met korreltje zout nemen. Maar als die uitkomt...:P
12 b is rieel op zee met hoe de kaarten er nu bij staan

Jenkie

Jan, kun je met een update komen hoe het er nu voor staat? Lees in bovenstaande 3 berichten alleen al tegenstrijdige info :-) De een zegt: storm in een glas water en bericht daaronder heeft het over windstoten boven 12 bft.....

Jan van Ooijen

Citaat van: Jenkie op zo 27 okt 2013 - 17:56
Jan, kun je met een update komen hoe het er nu voor staat? Lees in bovenstaande 3 berichten alleen al tegenstrijdige info :-) De een zegt: storm in een glas water en bericht daaronder heeft het over windstoten boven 12 bft.....

Storm in een glas water horen we wel vaker helaas zonder enige onderbouwing wat betreft kaarten oid. Maar zoals het er nu voorstaat blijft de 140 km/u Wadden/Noordwesten intact! 120-130 kilometer per uur westkust en in binnenland 100-110 kilometer per uur.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jenkie

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 27 okt 2013 - 18:05
Storm in een glas water horen we wel vaker helaas zonder enige onderbouwing wat betreft kaarten oid. Maar zoals het er nu voorstaat blijft de 140 km/u Wadden/Noordwesten intact! 120-130 kilometer per uur westkust en in binnenland 100-110 kilometer per uur.

Dankjewel! Dat dacht ik al. Ik denk dat mensen zich indekken tegen een eventuele teleurstelling....

marctsm

mijn weerbericht voor morgen is de deur uit, wat denken jullie ervan ? (het is wel bedoeld voor belgië)

https://www.facebook.com/BelgianWeatherservice

jornonweer

Citaat van: Jenkie op zo 27 okt 2013 - 18:15
Dankjewel! Dat dacht ik al. Ik denk dat mensen zich indekken tegen een eventuele teleurstelling....

ik deelde gewoon even mee dat de gfs kaarten vandaag minder goed zijn als die van de vorige dagen, ben zelf ook benieuwd welk model gelijk gaat krijgen  ::)
Danger is real, fear is a choice.

jorentje1997

Mensen die de storm volledig van de  kaarten zien, willen jullie dat even uitleggen?

htoutenh

Vreemde reacties op mijn vraag. Ik vroeg mij af of het een "storm in een glas water kan worden", kijkende naar de laatste 3 runs van GFS. Daar wordt in de antwoorden niet serieus op in gegaan. Misschien in het vervolg de vraag beter lezen? Of is het GFS model hier minder populair?

Shadow112

Citaat van: htoutenh op zo 27 okt 2013 - 18:35
Vreemde reacties op mijn vraag. Ik vroeg mij af of het een "storm in een glas water kan worden", kijkende naar de laatste 3 runs van GFS. Daar wordt in de antwoorden niet serieus op in gegaan. Misschien in het vervolg de vraag beter lezen? Of is het GFS model hier minder populair?

Hoezo hier?

Wij kijken hier meerdere modellen net als het knmi.

"WIND:
Zie ook de modelbeoordeling. Momenteel nog zware windstoten tot 80 km/uur in het noordwestelijk kustgebied. Voor morgen gaan Hirlam volgen, ondersteund door Harmonie en EC. De piek morgen in de wind valt tijdens de tweede helft ochtend, eerste helft middag. Aan de kust 9-10 Bft, bij de noordwestelijke Wadden mogelijk even 11. Qua windstoten levert dit een beeld op van 100-120 km/u in de kustprovincies en IJsselmeer, in het noordelijk kustgebied mogelijk tot 130 kn. Landinwaarts 75-100 km/u. De windpiek is kortstondig, in de loop van de middag neemt de wind van het zuiden uit vrij snel in kracht af."

jornonweer

Citaat van: htoutenh op zo 27 okt 2013 - 18:35
Vreemde reacties op mijn vraag. Ik vroeg mij af of het een "storm in een glas water kan worden", kijkende naar de laatste 3 runs van GFS. Daar wordt in de antwoorden niet serieus op in gegaan. Misschien in het vervolg de vraag beter lezen? Of is het GFS model hier minder populair?

nee is het zeker niet, kan zeker zijn dat het niet zo zwaar uitpakt, maar kan ook zijn dat het zwaarder uitpakt, ligt gewoon aan de positie van het laag, trekt het noordelijker, dan pakt het niet of minder zwaar uit, trekt het wat zuidelijker dan gaat het lelijk huishouden.
Danger is real, fear is a choice.

Jelte

Citaat van: Marsel op zo 27 okt 2013 - 15:55
EDIT: Op de airmass RGB van 12Z is de inmiddels in gang gezette rapid cyclogenesis onder de dalende stratosferische lucht mooi zichtbaar door de rode gloed over de 'cloudhead' heen.

Interessant! Kunnen wij die beelden ook ergens vinden?

Ik blijf een beetje afwachtend. Het laagje wat de problemen zou moeten gaan geven kan ik nog niet terugvinden op de (zichtbaar/ir) satellietbeelden (wat niet onverwacht is trouwens). Wanneer dat goed gedefinieerd is kun (vind ik) pas goed kijken naar koers en welke modellen meer of minder de situatie in de smiezen hebben.
Hoe dan ook, morgenochtend weten we pas meer over wat ons te wachten staat. Of op z'n vroegst vanavond laat. Het verschilt niet veel van het nowcasten van een mogelijk ontstaand onweersbuiencomplex in de zomer. Een klein verschil in uitgangspunt heeft grote gevolgen voor het resultaat.

ron12

Storm komt op gang in GB http://meteoalerte.com/france/situation.php?style=meteocentre&day=1&region=uk&parametre=all Ik moest deze nog effe opzoeken waar die ook al zat,we hebben al zo lang geen noodweer meer gehad.gouw maar effe op gezocht.alles kun je zelf instellen wat je maar wilt zien,veel plezier ermee  ;) tot 24 uurs raporten aan toe  8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weatherman

Citaat van: jornonweer op zo 27 okt 2013 - 18:48


nee is het zeker niet, kan zeker zijn dat het niet zo zwaar uitpakt, maar kan ook zijn dat het zwaarder uitpakt, ligt gewoon aan de positie van het laag, trekt het noordelijker, dan pakt het niet of minder zwaar uit, trekt het wat zuidelijker dan gaat het lelijk huishouden.
Dan mag het van mijn part heerlijk noordelijk trekken, kan ik rustig met vliegtuig landen in Eindhoven.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

vnauta

Citaat van: Shadow112 op zo 27 okt 2013 - 18:45
Hoezo hier?

Wij kijken hier meerdere modellen net als het knmi.

"WIND:
Zie ook de modelbeoordeling. Momenteel nog zware windstoten tot 80 km/uur in het noordwestelijk kustgebied. Voor morgen gaan Hirlam volgen, ondersteund door Harmonie en EC. De piek morgen in de wind valt tijdens de tweede helft ochtend, eerste helft middag. Aan de kust 9-10 Bft, bij de noordwestelijke Wadden mogelijk even 11. Qua windstoten levert dit een beeld op van 100-120 km/u in de kustprovincies en IJsselmeer, in het noordelijk kustgebied mogelijk tot 130 kn. Landinwaarts 75-100 km/u. De windpiek is kortstondig, in de loop van de middag neemt de wind van het zuiden uit vrij snel in kracht af."

Ik hoop dat je 130 km/h bedoeld. 130 knopen komt overeen met 240 km/h  :o

matroesjka-world

Citaat van: Weatherman op zo 27 okt 2013 - 18:53
Dan mag het van mijn part heerlijk noordelijk trekken, kan ik rustig met vliegtuig landen in Eindhoven.


En dat zeg je nu pas?? Dat je in Eindhoven gaat landen??  Dan heb je toch niks te vrezen?
Ik dacht dat je naar Schiphol moest..  ???
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Powered by EzPortal