Stormkansen maandag 28 oktober 2013

Topic gezien door 102951 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 25 okt 2013 - 14:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Weerfreak 1337

Citaat van: ron12 op zo 27 okt 2013 - 13:49
Kans morgen op herhaling van die januari storm uit 1990 ? http://www.liwwadders.nl/mogelijk-windkracht-11-kans-op-waterhozen/#.Um0JiSIgXIU

Iets klopt er niet in dat artikel, naar mijn weten komen waterhozen juist voor bij niet al te veel stroming in de atmosfeer. (marsel?) :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marsel

Citaat van: Weerfreak op zo 27 okt 2013 - 15:00
Iets klopt er niet in dat artikel, naar mijn weten komen waterhozen juist voor bij niet al te veel stroming in de atmosfeer. (marsel?) :P
Correct en tevens juist ;). Veel wind(-schering) is absoluut niet bevorderlijk.

Shadow112

En daar is Shadow weer na een druk jaartje ;)

En inderdaad vind ook ik die waarschuwing voor hozen een beetje dubieus. @ Marsel hoe denk jij over de passage van de UK. Zou dat in theorie de druk van het systeem niet moeten verhogen, Of wordt dat meegenomen in de modellen?

Marsel

Citaat van: Shadow112 op zo 27 okt 2013 - 15:23
En daar is Shadow weer na een druk jaartje ;)

En inderdaad vind ook ik die waarschuwing voor hozen een beetje dubieus. @ Marsel hoe denk jij over de passage van de UK. Zou dat in theorie de druk van het systeem niet moeten verhogen, Of wordt dat meegenomen in de modellen?
Ha shadow, welkom terug  ;). Hoe bedoel je deze vraag? Waarom zou de UK de kerndruk beinvloeden?

Dergelijke laagjes ontstaan langs barokliene zones en worden vanaf dat moment vooral gereguleerd door dynamische factoren zoals in dit geval de bulderende jet en de gunstige positie tov een langzaam verscherpende hoogtrog (pva).
Bovendien worden met het verder uitdiepen de conveyorbelts beter herkenbaar en komt (zuid)westelijk van het grondlaag stratosferische lucht in beweging (daling, met op WV beelden later mooie donkere gloed rondom de kern). De hiermee gepaard gaande pva (als gevolg van de hoge potentiële vorticiteit van stratosferische lucht) zorgt voor een verdere uitdieping van het grondlaag.

De ondergrond is in deze dynamische settings meestal van ondergeschikt belang.

EDIT: Op de airmass RGB van 12Z is de inmiddels in gang gezette rapid cyclogenesis onder de dalende stratosferische lucht mooi zichtbaar door de rode gloed over de 'cloudhead' heen.

Shadow112

Citaat van: Marsel op zo 27 okt 2013 - 15:55
Ha shadow, welkom terug  ;).

Ty Marsel :)

Ik doelde meer op de voeding van onder uit, Maar dat wegvallen van voeding (Warme water van de warme golfstroming en het daarna wegvallen ervan boven land in de UK) Is in deze dus niet van toepassing? Dus ook het warmere Noordzee water kan dan geen extra stimulans geven?

Ik persoonlijk dacht namelijk dat e.e.a wel invloed zou kunnen hebben?

Edit: Morgen vanaf 9.00 zijn de veerboten uit de vaart naar de eilanden. Misschien alvast een mooi weetje voor sommige mensen.

Marsel

Citaat van: Shadow112 op zo 27 okt 2013 - 16:05
Ty Marsel :)

Ik doelde meer op de voeding van onder uit, Maar dat wegvallen van voeding (Warme water van de warme golfstroming en het daarna wegvallen ervan boven land in de UK) Is in deze dus niet van toepassing? Dus ook het warmere Noordzee water kan dan geen extra stimulans geven?

Ik persoonlijk dacht namelijk dat e.e.a wel invloed zou kunnen hebben?

Edit: Morgen vanaf 9.00 zijn de veerboten uit de vaart naar de eilanden. Misschien alvast een mooi weetje voor sommige mensen.
Inderdaad, van ondergeschikt belang. Oorzaken van het uitdiepen liggen in dit geval in de bovenlucht. Je zult zien dat ook wanneer het laagje boven de UK aankomt het uitdiepen gewoon doorgaat :).
Voor ons van belang is de uiteindelijke diepte en de exacte track. En die is nog steeds enigszins onzeker. En dan moet je denken aan variaties van hooguit tientallen tot ruim 100km.

SniperEye

Citaat van: Marsel op zo 27 okt 2013 - 14:13
Ook voor jouw regio morgen in de loop van de ochtend een periode met serieuze wind (6-7bft) en windstoten. Uiteindelijk richting 100km/h oplopend, uit zuidwest. Tijdens de middag weer langzaam afnemend.

Thanks voor je toelichting :)

Tyshane

Op het moment is de atmosfeer hier wat rustiger aan het worden, na een redelijk ruige ochtend. Behoorlijk wat wind en windvlagen geweest en er liggen behoorlijk wat bladeren en takken op de grond. Een leuk voorspel voor het moment supreme van morgen.

Citaat van: Shadow112 op zo 27 okt 2013 - 15:23
En daar is Shadow weer na een druk jaartje ;)

Welkom terug Shadow!

martijn

Zal het openbare vervoer rijden?

daankempeneers

NS aangepaste dienstregeling wordt net bekend.

Shadow112

@TY bedankt..Ja met zulke atmosferische setting's kan het niet anders, maar heb nu ook iets meer tijd :D.

@Marsel, Dank voor de toelichting. Ja na het bekijken van de kaartjes zag ik ook wel dat het op "globaal niveau" gezien millimeter werk wordt. We gaan de volgende run maar afwachten. Maar zoals altijd is de voorpret ook al genoeg :D   

cd-ron

Citaat van: daankempeneers op zo 27 okt 2013 - 16:32
NS aangepaste dienstregeling wordt net bekend.

Niet alleen NS. Ook de ANWB, Schiphol en de veerdiensten verwachten problemen. Ze waarschuwen voor vertragingen en annuleringen.

Nederland wordt wakker :)
Carpe Noctum

matroesjka-world

Citaat van: cd-ron op zo 27 okt 2013 - 16:49
Niet alleen NS. Ook de ANWB, Schiphol en de veerdiensten verwachten problemen. Ze waarschuwen voor vertragingen en annuleringen.

Nederland wordt wakker :)


Zal tijd worden !!

Hoe laat komt de storm in Engeland aan? Zijn er al links met foto's te vinden of ben ik nu nog te vroeg?
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Ijsbloem

 ;) Ach ja ... de NS. Is toch geen vermelden waard. Die leggen alles plat
als het weer een beetje afwijkt van gemiddeld. Het enige wat nooit afwijkt
zijn de jaarlijks terugkerende forse prijsverhogingen.  :-\
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

ron12

Zou dit een reden kunnen zijn,dat we nu met een zware storm komen te zitten http://www.chicagotribune.com/business/sns-rt-us-weather-hurricanes-20131024,0,6760682.story Want ze moeten toch ergens hun energie kwijt.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Ijsbloem

 ;) En wat Schiphol betreft,
Dan mag de overlast voor hen door stormen
het hele jaar  voort duren...
'Koekje van eigen deeg, zullen we maar zeggen. :P
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

vnauta

Citaat van: Ijsbloem op zo 27 okt 2013 - 16:59
;) En wat Schiphol betreft,
Dan mag de overlast voor hen door stormen
het hele jaar  voort duren...
'Koekje van eigen deeg, zullen we maar zeggen. :P
Hoe bedoel je dat?

ron12

Citaat van: matroesjka-world op zo 27 okt 2013 - 16:52

Zal tijd worden !!

Hoe laat komt de storm in Engeland aan? Zijn er al links met foto's te vinden of ben ik nu nog te vroeg?
20.00 uur zuidwest kust van GB ROND 01.00 UUR West frankrijk ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

matroesjka-world

Citaat van: ron12 op zo 27 okt 2013 - 17:02
20.00 uur zuidwest kust van GB ROND 01.00 UUR West frankrijk ;)


Thanks !!  Dan zie ik de beelden morgen wel bij Jan de Hoop in het ontbijtnieuws  :P
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal