Stormkansen maandag 28 oktober 2013

Topic gezien door 102976 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 25 okt 2013 - 14:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

NitroGenetics

hier dan even estofex derbij



A level 1 was issued for parts of France, Belgium, Netherlands, Germany, Czech Republic, Poland, as well as Ireland, mainly for severe convective wind gusts and tornadoes.


SYNOPSIS

A large depression centered west of Scotland has transported a broad plume of relatively warm low level air deep into Europe. A sharp shortwave trough dramatically visible in IPV fields is racing from western France to eastern Poland during the period. Together with a northwesterly jet axis left exit region, it forces rising air with steepening lapse rates between central France and the Netherlands in the morning, which shifts into Germany during the afternoon and Czechia/Poland in the evening. Thedynamic tropopause(PV)/jet axis intersection region moves just north of the Alps. There is a strong wind field with a corridor over southern Germany with >30 m/s winds in the lowest kilometers.
Late in the night, a side disturbance of the main low arrives in the English Channel region with signs of rapid cyclogenesis en-route to Denmark, producing gale conditions on Monday.



TaL

Er komt nog iets af voor de Belgische kust
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen


jorentje1997



Winds with this storm Monday are expected to hit the northern coast of France, southern England, much of Belgium and into Netherlands with gusts of over 90 kph (50 mph) and even some of the stronger gusts to hurricane-force winds.
Paris, France and London, England look to be inland enough to avoid much of the problem with these winds. However, even there winds could gust to 70 kph (40 mph), and along with the heavy rainfall, there could be trees and power lines downed.
Amsterdam, Netherlands and Antwerp, Belgium, are looking to see some of the strongest winds with this storm, as sustained winds on Monday look to be near 80 kph (50 mph) on its own with gusts to near 110 kph (70 mph). This could not only cause power outages and tree damage, there could be structural damage and any large profile vehicles could be overturned.


RELATED:


Rain and Wind for NFL Game in London
Thousands of Animals Killed in Australia Wildfires
AccuWeather.com Forecast for Amsterdam, Netherlands
This storm threat will begin to come to an end in the afternoon for much of England and western France while much of Belgium and Netherlands will have to wait until after Monday night for these winds to diminish.
In addition to wind, flooding rain also threatens the area. With the potential for inches of rain to fall in just a few hours, in addition to the rain falling from the active pattern lately, ponding on the roadways and flooding are concerns across the southern United Kingdom. International flights coming into and out of Europe to and from North America may be affected by the winds causing delays.

Bron:http://www.accuweather.com/en/weather-news/wind-europe-england-france/19269578

NitroGenetics

ook de markermeer/ijselmeer heeft een windkracht van 8 in de handen met een windsnelheid van ong 20 meter per seconden het gaat spannend worden de komende 24/36 uur!

Arend

EC00z van vanmorgen oogt wat minder extreem dan de 12z run van gisteravond wat betreft mogelijke windstoten (De Bilt).



Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Marco_Goes

Pffff frontale aanrijding tussen een auto en een bus bij de Zeelandbrug. Zou goed door de wind veroorzaakt kunnen zijn. Zoiezo een dodelijk slachtoffer.

Jan van Ooijen

Wadbewoners kunnen er tegen morgen.

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Mrkos

Jan,

Op jou foto die je net poste staat Nachmittag morgen 8-9 Boven 150 km/u 12 bft. Is het nou 8-9 bft of 12? 12 toch dan?

Jan van Ooijen

Citaat van: Mrkos op zo 27 okt 2013 - 12:53
Jan,

Op jou foto die je net poste staat Nachmittag morgen 8-9 Boven 150 km/u 12 bft. Is het nou 8-9 bft of 12? 12 toch dan?

De böen is 150 km/h (12 Bft), echter de windstoten worden nooit in Bft gemeten.... Waarom de Duitsers dat niet aanpassen is mij niet bekend. Wind is inderdaad 8-9 Bft en in mijn ogen nog te laag
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

matroesjka-world

Piers Corbyn voorspelde deze storm zo'n 6 weken geleden al he? Was jullie dat al bekend?

http://www.weatheraction.com/displayarticle.asp?a=594&c=5
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

TaL

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 27 okt 2013 - 12:56
De böen is 150 km/h (12 Bft), echter de windstoten worden nooit in Bft gemeten.... Waarom de Duitsers dat niet aanpassen is mij niet bekend. Wind is inderdaad 8-9 Bft en in mijn ogen nog te laag

De gemiddelde bft staat erbij hoor, in de cirkel, ze zetten gewoon hoeveel de rukwinden ook in bft zijn. Niet meer en niet minder :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

wiebel

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 27 okt 2013 - 12:56
De böen is 150 km/h (12 Bft), echter de windstoten worden nooit in Bft gemeten.... Waarom de Duitsers dat niet aanpassen is mij niet bekend. Wind is inderdaad 8-9 Bft en in mijn ogen nog te laag

Als ik mij niet vergis is Beaufort sowieso de 10-minute sustained. De 10-minute sustained is bij benadering 0.8 maal de windvlaag (gust / böen) snelheid.

Mrkos


SniperEye

Ik zie dat het heel lastig is om de koers te bepalen. Zeker over land ben ik erg benieuwd. Vanmorgen kon de brandweer van Weert er al uit omdat op de daken van flats bouwmaterialen LOS liggen vanwege het vervangen van daken aldaar.

I lees overigens veel over de kustgebieden in dit topic echter erg weinig over het binnenland. Gebrek aan interesse bij de verschillende leden van dit forum?  ;)

Citaat van: Marsel op zo 27 okt 2013 - 10:35
We bevinden ons hier op gematigde breedten en niet in Florida of aan de Golf van Mexico. Laten we het hoofd koel houden!


Ho ho, maar ik wel, volgende week dan ;)

Uiteraard geheel eens met je betoog.

jorentje1997

Update KMI:



Van 28/10 05u tot 28/10 13u :  Morgen maandag trekt een diepe stormdepressie over de Britse Eilanden en de Noordzee. Morgenvoormiddag verwachten we storm uit zuid tot zuidwest en later uit zuidwest met rukwinden tot 100 km/u in het binnenland, tot 110 km/u in het westen van het land en zelfs tot 120 km/u langs de kust. Na de middag neemt de zuidwestenwind geleidelijk af.




Van 27/10 12u tot 27/10 19u :  Deze namiddag trekt een actieve buienlijn snel van west naar oost over ons land. De buien kunnen hevig zijn , onweerachtig en gepaard gaan met harde windstoten, tot 90 km/u. Vanavond neemt de wind tijdelijk af.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marsel

Citaat van: SniperEye op zo 27 okt 2013 - 13:12
Ik zie dat het heel lastig is om de koers te bepalen. Zeker over land ben ik erg benieuwd. Vanmorgen kon de brandweer van Weert er al uit omdat op de daken van flats bouwmaterialen LOS liggen vanwege het vervangen van daken aldaar.

I lees overigens veel over de kustgebieden in dit topic echter erg weinig over het binnenland. Gebrek aan interesse bij de verschillende leden van dit forum?  ;)

Ho ho, maar ik wel, volgende week dan ;)

Uiteraard geheel eens met je betoog.
Ook voor jouw regio morgen in de loop van de ochtend een periode met serieuze wind (6-7bft) en windstoten. Uiteindelijk richting 100km/h oplopend, uit zuidwest. Tijdens de middag weer langzaam afnemend.

wkeijzer

Citaat van: Marco_Goes op zo 27 okt 2013 - 12:35
Pffff frontale aanrijding tussen een auto en een bus bij de Zeelandbrug. Zou goed door de wind veroorzaakt kunnen zijn. Zoiezo een dodelijk slachtoffer.

Dat hoeft niet per sé hoor! Er rijden hier vele factoren rond (witte platen, zwarte letters) die zich niet aan doorgetrokken strepen houden, vanmorgen ook nog een tegengekomen, maar on topic..

Powered by EzPortal