Stormkansen maandag 28 oktober 2013

Topic gezien door 102027 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 25 okt 2013 - 14:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

ron12

Citaat van: matroesjka-world op za 26 okt 2013 - 14:03
Dat is mooi, want dan kan ik er thuis toch nog van genieten  ;D
Werk namelijk tot 15:15 uur
how wacht, even is aan gepast zie ik tussen 10.00uur en 19.00 uur is de hoogte punt van de storm,gister kwam die later over
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weatherman

Wat is nu precies de situatie maandag, ik lees best veel dingen maar wel veel verschillende dingen.
Rond welke tijdstip waait het, het hardste.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Jur

Citaat van: Weatherman op za 26 okt 2013 - 14:14
Wat is nu precies de situatie maandag, ik lees best veel dingen maar wel veel verschillende dingen.
Rond welke tijdstip waait het, het hardste.

19u:47m:16s...

Kom op hey, hoe lang hou je je nou al bezig met het weer... dat is toch niet te zeggen man.

Weatherman

Citaat van: Jur op za 26 okt 2013 - 14:23
19u:47m:16s...

Kom op hey, hoe lang hou je je nou al bezig met het weer... dat is toch niet te zeggen man.
Ey, ik lees hier toch continu tijden voorbij voorbij komen. Dan lijkt het me logisch dat ik het vraag aangezien ik Maandag het vliegtuig in stap naar NL.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Giso84

Moet eerlijk toegeven dat ik het wel spannend vind, de "storm" van aanstaande maandag.

Ben benieuwd hoe hard het moet waaien voordat de bussen stoppen met rijden, ik hoop al met Bft 10 want dan blijf ik thuis en ga genieten van de wind. Vandaag waait het ook prima, heerlijk het huis gelucht met alle ramen en deuren open, echt een aanrader.
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

Weatherman

Natuurlijk komt het zeurderig over of wat dan ook maar, vind het doodeng om zo het vliegtuig in te stappen. Heb geen vliegangst maar wel met situatie's zoals deze. En daarom vind ik het fijn om dingen juist uit te vragen hier.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

matroesjka-world

Citaat van: Weatherman op za 26 okt 2013 - 14:25
Ey, ik lees hier toch continu tijden voorbij voorbij komen. Dan lijkt het me logisch dat ik het vraag aangezien ik Maandag het vliegtuig in stap naar NL.

Gewoon in dat vliegtuig stappen en het over je heen laten komen, je kunt er toch niks aan veranderen.
Voor je het weet sta je weer veilig op Nederlandse bodem en als ze het niet vertrouwen dan gaan ze echt niet vliegen hoor.
Dus stop met druk maken, je komt vanzelf weer thuis, is het niet maandag dan wel een andere dag  ;)
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Weatherman

Citaat van: matroesjka-world op za 26 okt 2013 - 14:32
Gewoon in dat vliegtuig stappen en het over je heen laten komen, je kunt er toch niks aan veranderen.
Voor je het weet sta je weer veilig op Nederlandse bodem en als ze het niet vertrouwen dan gaan ze echt niet vliegen hoor.
Dus stop met druk maken, je komt vanzelf weer thuis, is het niet maandag dan wel een andere dag  ;)
Ja, sorry het is zo. Ben soms te paniekerig, daarom ga ik ook emotietherapie volgen  ;) voorkomend van mijn adhd.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Jan van Ooijen

Citaat van: Weatherman op za 26 okt 2013 - 14:31
Natuurlijk komt het zeurderig over of wat dan ook maar, vind het doodeng om zo het vliegtuig in te stappen. Heb geen vliegangst maar wel met situatie's zoals deze. En daarom vind ik het fijn om dingen juist uit te vragen hier.

Best wel pittig hoor op 5 kilometer hoogte de wind. Windstoten tegen de 200 kilometer per uur aan!

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

matroesjka-world

Citaat van: Weatherman op za 26 okt 2013 - 14:36
Ja, sorry het is zo. Ben soms te paniekerig, daarom ga ik ook emotietherapie volgen  ;) voorkomend van mijn adhd.

Dan ga ik met je mee, heb ik ook wel nodig  :P
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Weatherman

Citaat van: matroesjka-world op za 26 okt 2013 - 14:37
Dan ga ik met je mee, heb ik ook wel nodig  :P
Haha, ja erg he!

@Jan, Bedankt voor je reactie, hoop dat Transavia een goede beslissing neemt.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

vossejongk

ach joh  maak je niet druk over die wind, vliegtuigen gaan uit zichzelf al 6-900km/u dus een windje van 200 kunnen ze prima hebben.

Jan van Ooijen

Vlieland momenteel max 130 km/u aan windstoten in de berekeningen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

dennis089

spannend dit stormpje. hopelijk gaan er veel dingetjes rondvliegen  :o

Tyshane

Ziet er goed uit nog, het hoogtepunt lijkt toch een beetje maandagavond te zijn heb ik het idee, dat komt wel goed uit eigenlijk. In verband met het nowcasten en bijhouden! :) Momenteel waait het al wat harder dan de norm, verder heerlijk weer, beetje benauwd zelfs... Hebben jullie nou ook als stormliefhebbers dat mensen er niets van begrijpen dat je nu gespannen bent en enorme zin hebt in die storm?

TaL

VRIJDAG 25 OKTOBER 2013
++ ER IS EEN WAARSCHUWING VAN KRACHT VOOR ONWEER VOOR ZONDAG 27/10++

++ ER IS EEN WAARSCHUWING VAN KRACHT VOOR ZWARE WINDSTOTEN OP ZONDAG 27/10 EN MAANDAG 28/10 ++

++ UPDATE 26/10 - 13Z ++

Voor de algemene bespreking: zie eerder bericht hieronder

+ periode 26/10 14Z - 18Z
Een golvend gefragmenteerd KF sleept vandaag deels over het zuiden van BE. Aan de warme zijde van een stabiele golf (deze namiddag over BE), is de luchtmassa onstabiel en tevens is er erg veel windshear in dit gebied, zowel diepe als low level shear, met een aanzienlijke SREH. Er is deze namiddag kans op vooral geïssoleerde buien, deels geadvecteerd uit Frankrijk. Onder een aanwezige jetstreak kunnen de buien uitgroeien tot kleine bow segmenten en vooral enkele (low topped) supercells. De SREH is daartoe meer dan voldoende. Er is kans op een lokale windhozen, gezien de zeel lage LCL waarden rond 200-300 m.

+ periode 27/10 09Z - 27/10 15Z


Op de doortocht van een kortgolvige trog in de hoogte zal een actieve buienlijk van west naar oost over de regio trekken. De buien kunnen lokaal dynamisch van aard zijn door de sterke windshear alsook sterke SREH (rond 200 m²/s²). Bovendien komt de linker uitgang van een jetstreak snel naderbij. Op en achter de buienlijn dus kans op zware windstoten (70-85 km/h) bij actievere onweerscellen en lokaal een verhoogde kans op een windhoos. In de late namiddag snel stabilisering door advectie van warme lucht in de hoogte.

+ periode 28/10 06Z - 28/10 18Z

Wat de storm betreft zijn er veel gelijkenissen met de storm van 27 oktober 2002, dit even ter informatie.
Het traject van de storm blijft constant, de berekende kerndruk is in vergelijking met de afgelopen runs een 5 hPa lager maar veel zal dit niet veranderen in onze regio. Wat de bijhorende gemiddelde wind betreft verwacht ik een zware tot eventueel zeer tijdelijk zeer zware storm (11 bf!) in het Kanaal en over de Noordzee. Het noordwesten van Nederland krijgt het maximum van dit gemiddeld windveld vol over zich heen en in voorzie daar vanaf maandagmiddag een storm , waarschijnlijk zelfs zware storm.

Wat de stormdepressie zelf betreft voldoet ze volledig aan het Shapiro-Kyeser model (itt het Noorse School model) waarbij het koufront nauwelijks actief is en het warmfront ( en WCB) domineert. Daarbij is in de modellen eveneens sprake van een seclusie waarbij warme lucht in de depressie is gedraaid als afzonderlijk pakker. Er zal zich tegen maandagvoormiddag een 'cloudhead' gevormd hebben met bezuiden deze krul een sterke intrusie van droge stratosferische lucht. Dit is het gebied waar eventueel een tijdelijke 'sting jet' kan gevormd worden. Zo'n sting jet is een gebied in de hoogte met extra hoge windsnelheden waarbij het gevaar bestaat dat een deel ervan dmv impulsen naar de grond worden gebracht door daalbewegingen. Zeer zware windschade was in het verleden vaak gekoppeld aan dit fenomeen. De modellen geven echter dit gebied voor het oosten van Engeland en de Noordzee, en eventueel nog net de Waddenregio.

Onderstaand enkele modelkaarten uit GFS waarop dit concept is weergegeven.
 






De zwaarste windstoten worden sowieso verwacht in het gebied met IPVA en nabij/net bezuiden de cloudhead (seclusiebel). Daar kunnen de rukwinden oplopen naar zo'n 140 km/h of iets meer. Over onze regio hou ik het op rukwinden tot zo'n 95-105 km/h landinwaarts en 100-110 km/h in westelijke gebieden. Over NW-NL 110-130 km/h, in het slechtste geval wat meer. Dit gekoppeld aan een 850 hPa wind tot 70-75 kts landinwaarts en tot 85 kts in het westen. De zwaarste wind komt voor (zowel gemiddeld als als rukwind) in de postfrontale regio, achter het relatief inactieve koufront. Er is immers nabij de seclusie sprake van een postfrontale vore waarop de felste wind voorkomt. Sowieso zijn de felste windpieken daar te verwachten door het onstabiele tot neutrale karakter van de atmosferische opbouw. In de prefrontale warme sector loopt de wind op 850 hPa eveneens op tot zo'n 75 kts maar de opbouw is daar danig stabiel dus met de windstoten zal het daar nog wel meevallen al zijn ook daar (voormiddag bij ons) ook wel windstoten te verwachten rond 80-90 km/h.

Een aandachtspunt is nog het mogelijke split karakter (katafront) over N-NL. Daar staat de jetstreak haaks op het front en ontstaat er een splitfront karakter waarbij WRF een convectieve structuur laat zien op het grontfront. Mogelijks dat daar een tijdelijke piek voorkomt nog voor de eigenlijke piek later in de namiddag, al bevindt de eventuele buienlijn zich daar in de rechter uitgang wat geenszins gunstig is.





De impact van de storm moet vergeleken worden met deze van 27 oktober 2002 gezien de grote synoptische gelijkenissen (inclusief Sting Jet: zie link). Door de deels volle kronen van de bomen is de impact ivm latere winterstormen groter. Bovendien zijn de eerste stormen altijd gevaarlijker omdat zij zieke bomen etc als eerste 'testen' en eventueel omleggen. Tenslotte moet de bodem in rekening gebracht worden, door het relatief natte weer van de laatste weken is de bodem allesbehalve droog en dit heeft een invloed op de wortels van de bomen, in die zin dat de bomen iets sneller ontworteld kunnen worden.

http://severeweatheroutlook.blogspot.be/
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Danny

Mooi krul al te zien op de sateliet. Het hoofd laag dat het 'storm' laag vanaf de Oceaan onze kant op slingert produceerd een prachtige krul.

ron12

Eerste paars verschijnt op de waarschuwings kaarten http://www.wetteronilne.de/unwetter?type=FX&day2 effe overmorgen aan klikken
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal