Stormkansen maandag 28 oktober 2013

Topic gezien door 101823 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 25 okt 2013 - 14:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Remy

Zoals je kan zien duurde de upload langer dan de edit :)

Die gasten hebben het weer druk gehad vandaag,moesten snel door naar nog meer brandhout.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Fluffje

Citaat van: Fluffje op ma 28 okt 2013 - 17:25
Dit is wat KNMI zegt(schrijft)





Waar haal jij dan dat uur gemiddelde vandaan , ook bij de uitleg tropische orkaan staat 117 km/h over minstens 10 min...
onweersdagen 2013: 10
onweersdagen 2014: 25[/

Tyshane

Citaat van: borislavje op ma 28 okt 2013 - 20:34
Zijn er meer modellen die ook volgende week voor storm gaan ?

Ik heb nu meerderen gehoord over een eventuele storm voor volgende week, dat wordt dus even de kaarten induiken!  :D

Edit, voor exact over een weekje staat er wel flinke woei in de kaarten. Nou we zullen het zien wat er van terecht komt.  ;)

Tyshane

Citaat van: Remy op ma 28 okt 2013 - 21:01
Zoals je kan zien duurde de upload langer dan de edit :)
Die gasten hebben het weer druk gehad vandaag,moesten snel door naar nog meer brandhout.

Nou inderdaad, er zijn er behoorlijk wat opgewaaid en dus behoorlijk wat werk geweest dat allemaal in stukken te choppen. Nou dat is dan weer een positieve bijkomstigheid, dat er voor komende winter weer wat brandhout in voorraad is.  ;)

Arend

Citaat van: Marsel op ma 28 okt 2013 - 20:56
Ja, absoluut mee eens. De 'wel of geen orkaan discussie' is inderdaad van een vergelijkbare strekking.
De verwarring is naar mijn idee ook vrij logisch.

Feit is dat op de schaal van beaufort windkracht 12 de naam orkaan of hurricane heeft. Daarbij wordt echter géén onderscheid gemaakt tussen tropische varianten en 'onze' extra tropische systemen.
Wel moeten we in de gaten houden dat we een uurgemiddelde van tenminste 117km/h aan moeten houden volgens het KNMI. Dat is vandaag niet voor gekomen.

Échte orkanen zijn overigens typisch voor (sub)tropische regionen juist iets noord en iets zuid van de ITCZ, alwaar verticale windschering niet gek groot is, voeding van onderaf boven warme wateroppervlakken aanwezig is en alwaar convectie op grote schaal aanwezig kan zijn. Deze uit de hand gelopen convectieve ontwikkelingen (CISK) op voor de Atlantische regio westwaarts verplaatsende 'troggen' (easterly waves) staan aan de basis van de ontwikkeling van  deze grote systemen .
Bovendien zijn fronten niet herkenbaar maar worden duidelijke spiraal armen en een eyewall zichtbaar, verliest het systeem z'n kracht boven land of koeler water en is een vrijwel rond windveld om het oog aanwezig.

In al deze opzichten zijn topische orkanen anders dan het systeem wat vandaag gepasseerd is.
Immers, 'onze' storm werd op een barokliene zone getriggerd (golf in polaire front) door invloeden van bovenlucht fenomenen in een omgeving waar verticale windschering enorm groot was (jet) . Convectie stond,  en staat nog steeds, niet aan de basis van het systeem. De sterkste winden waren alleen zichtbaar aan de SSE-flank en bovendien diepte het laag verder uit ongeacht de ondergrond.

Officieel hadden we het systeem een orkaan mogen noemen, mits de wind het juiste uurgemiddelde had gehad. En dát is nu juist niet het geval geweest. Een zeer zware storm daar moeten we het mee doen.

En die uitschieters dan? Dat zijn simpelweg winden met orkaan kracht. Niets meer, en niets minder.

Zo moet het voor iedereen duidelijk zijn. Dank je Marsel.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Remy

Citaat van: Tyshane op ma 28 okt 2013 - 21:07
Nou inderdaad, er zijn er behoorlijk wat opgewaaid en dus behoorlijk wat werk geweest dat allemaal in stukken te choppen. Nou dat is dan weer een positieve bijkomstigheid, dat er voor komende winter weer wat brandhout in voorraad is.  ;)
Vrachtwagens vol zijn er verladen vandaag,zie andere youtube filmpjes van mij voor voorbeelden van weer in Nederland.
Onderweg naar de supermarkt niet eens gestopt voor afgeknakte bomen tot ik dus op de terugweg vast stond achter deze verse actie video maar zag overal mensen met kettingzagen en groot materieel in de weer om hout te halen waar het niet moet zijn ;)
Kudt als het verkeerd valt,maar een dak dat weg waait geeft meer te denken.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Arend

Citaat van: Fluffje op ma 28 okt 2013 - 21:04
Waar haal jij dan dat uur gemiddelde vandaan , ook bij de uitleg tropische orkaan staat 117 km/h over minstens 10 min...

Citaat uit het stukje dat via onderstaande link te vinden is:

Voor de klimatologie is sprake van een orkaan als de wind gemiddeld over minstens een uur windkracht 12 bereikt met gemiddelde windsnelheden van meer dan 117 km/uur.

Dat is dus de voorwaarde om als orkaan de boeken in te gaan.

http://www.knmi.nl/cms/content/25772/orkaan
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

studio dewolf

De storm viel toch mee vind ik. De wind was niet zo sterk genoeg. Amper schade bij mij. Vele kleine takken en bladeren.

Jelte

Citaat van: Marsel op ma 28 okt 2013 - 20:56
Officieel hadden we het systeem een orkaan mogen noemen, mits de wind het juiste uurgemiddelde had gehad. En dát is nu juist niet het geval geweest. Een zeer zware storm daar moeten we het mee doen.

Beaufort wordt gerekend als gemiddelde over 10 minuten. Dus tien minuten was genoeg geweest om het een orkaan te noemen. Ik denk dat we dat gehaald hebben? Dan is het een orkaan.

Waar het probleem vandaan komt is dat er twee compleet verschillende verschijnselen orkaan genoemd worden. Lees http://www.futura-sciences.com/magazines/environnement/infos/dico/d/meteorologie-ouragan-3581/ (frans maar goed te lezen) voor de oorsprong van het woord.

Net zoals een zowel een mol als een blauwe vinvis zoogdieren zijn, maar de overeenkomst lastig te vinden is.

Aangezien ooit is afgesproken dat elke storm die 12Bft meet een 'orkaan' is, is elke storm die 12Bft haalt een orkaan. Uiteraard heeft dit weinig van doen met een tropische cycloon.

Overigens is het sowieso niet handig om je blind te staren op windsnelheid. Een winterstorm met 5 graden Celsius is een compleet ander beest dan een tropische orkaan bij 25 graden, alleen al omdat de wind een stuk 'dichter' is. Kitesurfers kunnen je dit goed vertellen. Windkracht 7 in Brazillie is prima te doen. Windkracht 7 in Nederland is heftig.

Anyway, orkaan betekent gewoon 'idioot veel wind' en is dus gewoon van toepassing op beide fenomenen.

Citaat van: Marsel op ma 28 okt 2013 - 19:19

Ik had graag even op de wadden rondgelopen vandaag. Kippenvel bij de beelden op tv en op de fora.


Er was weinig rondlopen bij kan ik je vertellen. Op de top van de storm bij stoten van 140-150 km/u was het niet meer okee om buiten te zijn. Veel en veel te link. Freaky gewoon.

Mellie

Citaat van: ron12 op ma 28 okt 2013 - 20:22
Januari 1990 hebben we ook 2 stormen gehad vlak na elkaar,toen was het in Februari weer raak,als deze  ze storm vergelijken met 1990 zou het best kunnen  ;) ik zie dat hem in verkeerde topic geplaats heb,moet herfst topic zijn
Bron: http://www.beleven.org/vandaag/25_januari
CiteerOp 25 januari 1990 trekt een storm met orkaankracht over Nederland. In IJmuiden word gedurende minstens een uur windkracht 11 gehaald, met windstoten van 159 km/uur. Landinwaarts komen windstoten tot 140 km/uur voor. De avond tevoren had het KNMI al gewaarschuwd voor windkracht 10, maar het wordt een windkracht 11-storm, die zijn zijn hoogtepunt bereikt tijdens de avondspits. De luchthaven Schiphol, waar windstoten tot 161 km/u worden gemeten, moet gesloten worden. Het weg- en treinverkeer wordt volledig ontwricht door omgewaaide bomen, vernielde bovenleidingen en defecte spoorwegovergangen. Duizenden reizigers stranden in de grote steden en moeten daar noodgedwongen de nacht doorbrengen. 17 mensen komen om door vallende bomen en instortende gebouwen. Bron:zwaailichten.org
In mijn beleving was 1990 een nog ergere storm dan vandaag  ;)


Remy

De manier waarop bomen omgaan en dan de straat of andere vloer mee trekken blijft uniek,het blijft hangen als een soort rokje rond de wortels. Gewoon iets om op in te stellen/de gaten te houden of en hoe dat zit. Maar ziet er wel tof uit :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

ron12

storm blaast steiger weg http://www.zie.nl/video/storm-blaast-steiger-omver/m1mz9nsfpr8l blijft leuk zulke filmpje had je in 1990 niet ;D filmpje uit denemarken
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Romigo

Misschien volgende week opnieuw storm? Iets om in de gaten te gaan houden.

Marsel

Citaat van: Jelte op ma 28 okt 2013 - 21:50
Beaufort wordt gerekend als gemiddelde over 10 minuten. Dus tien minuten was genoeg geweest om het een orkaan te noemen. Ik denk dat we dat gehaald hebben? Dan is het een orkaan.

Waar het probleem vandaan komt is dat er twee compleet verschillende verschijnselen orkaan genoemd worden. Lees http://www.futura-sciences.com/magazines/environnement/infos/dico/d/meteorologie-ouragan-3581/ (frans maar goed te lezen) voor de oorsprong van het woord.

Net zoals een zowel een mol als een blauwe vinvis zoogdieren zijn, maar de overeenkomst lastig te vinden is.

Aangezien ooit is afgesproken dat elke storm die 12Bft meet een 'orkaan' is, is elke storm die 12Bft haalt een orkaan. Uiteraard heeft dit weinig van doen met een tropische cycloon.

Overigens is het sowieso niet handig om je blind te staren op windsnelheid. Een winterstorm met 5 graden Celsius is een compleet ander beest dan een tropische orkaan bij 25 graden, alleen al omdat de wind een stuk 'dichter' is. Kitesurfers kunnen je dit goed vertellen. Windkracht 7 in Brazillie is prima te doen. Windkracht 7 in Nederland is heftig.

Anyway, orkaan betekent gewoon 'idioot veel wind' en is dus gewoon van toepassing op beide fenomenen.

Er was weinig rondlopen bij kan ik je vertellen. Op de top van de storm bij stoten van 140-150 km/u was het niet meer okee om buiten te zijn. Veel en veel te link. Freaky gewoon.
Klopt als een bus, althans vwb beaufort. Stormen worden echter al sinds jaar en dag op uurgemiddelde beoordeeld. Dit ter voorkomimg van het ongelukkige feit dat een QLCS (mcs met interne oplijning) in hartje zomer bijvoorbeeld de klimatologie in zou kunnen gaan als orkaan of zware storm. Je moet simpelweg een filter toepassen. Dat doet men dus ook door uurgemiddeldes te nemen. Neem dat van mij aan ;).

Overigens, interessante kwestie over die 'dichte wind' bij de tropische variant.  Dat wist ik nog niet. Thx!

mauriceb

Orkaan, geen orkaan, inderdaad een interessant stukje over de herkomst van het woord. Tropische cyclonen zijn inderdaad wat anders.
Wel zou het handig zijn als het om wind gaat naast de Beaufort maatstaf ook nog een andere maatstaf te hebben voor de dichtheid van de wind. Zoals Jelte al aangaf is de dichtheid mede bepalend. Zie het als Koppel (Nm) bij een auto. Veel Pk's zegt niet veel over de kracht van een auto. Zo ook niet de Beaufort schaal over de beleving van wind.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal