Stormkansen maandag 28 oktober 2013

Topic gezien door 102086 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 25 okt 2013 - 14:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sven

Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Weerfreak 1337

Er is onweer in het westen :D
Tweede bui al vandaag :D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Ramon Oost

In noord Duitsland en zuid Denemarken kwam het vanmiddag ook tot zeer zware windstoten met als uitschieter 173 km/h in St. Peter-Ording, Duitsland (zichtbaar in de cirkel).


ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

yookin

Wat een topdag vandaag (en dan heb ik niet over slachtoffers/schade natuurlijk) Maar wat geweldig genieten. Wat een kracht op het ijsselmeer.
De officiële windmeter op de haven knipperde windkracht 11. Maar misschien zijn dat windstoten geweest. Wat een geweld. Machtig.

Bedankt voor de goede verwachtingen! Klasse!
Stavoren

Marsel

Citaat van: Ramon Oost op ma 28 okt 2013 - 19:12
In noord Duitsland en zuid Denemarken kwam het vanmiddag ook tot zeer zware windstoten met als uitschieter 173 km/h in St. Peter-Ording, Duitsland *knip*
Wat een snelheden...de meeste mesoschaal modellen deden het bijzonder goed vandaag. Echter dergelijke snelheden heb ik nergens teruggezien. Ongekend.

Ik kan me nog de progtemps die ik twee dagen geleden poste herinneren....temps met 80kts op 2000ft in een onstabiele/neutrale opbouw. Iets hogerop zelfs wat absurdere waarden. Dit gebeurt er dan dus....
Ik had graag even op de wadden rondgelopen vandaag. Kippenvel bij de beelden op tv en op de fora.

Zelf had ik 130-140km/h in de smiezen, maar dit :o...

ron12

Citaat van: yookin op ma 28 okt 2013 - 19:19
Wat een topdag vandaag (en dan heb ik niet over slachtoffers/schade natuurlijk) Maar wat geweldig genieten. Wat een kracht op het ijsselmeer.
De officiële windmeter op de haven knipperde windkracht 11. Maar misschien zijn dat windstoten geweest. Wat een geweld. Machtig.

Bedankt voor de goede verwachtingen! Klasse!
Dit hebben we gewoon verdient,is een mooie goed makertje in een (bijna) onweersloze jaar :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Joep

Twee enorme inslagen hier!!!!!!!

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

jorentje1997

Citaat van: Marsel op ma 28 okt 2013 - 19:19
Wat een snelheden...de meeste mesoschaal modellen deden het bijzonder goed vandaag. Echter dergelijke snelheden heb ik nergens teruggezien. Ongekend.

Ik kan me nog de progtemps die ik twee dagen geleden poste herinneren....temps met 80kts op 2000ft in een onstabiele/neutrale opbouw. Iets hogerop zelfs wat absurdere waarden. Dit gebeurt er dan dus....
Ik had graag even op de wadden rondgelopen vandaag. Kippenvel bij de beelden op tv en op de fora.

Zelf had ik 130-140km/h in de smiezen, maar dit :o...

Zozo Marsel die iets onderschat, dat komt zelden voor  ;)

Vandaag was echt een topdag die me toch nog even bij zal blijven, hier ''maar'' windstoten tot 120km/uur maar wat ik vandaag allemaal op sociale media gezien heb verbaasde me toch (schade uit Nederland,UK,Duitsland,...). Storm 'Christian' was een super maar helaas dodelijke storm.

hj32

Het was te gek...was in lauwersoog...150 km/u gevoeld...foto's en filmpjes geschoten en regionale nieuws gehaald.
Bij terugkomst achterruit auto kapot...wooo...leve carglass  :P

Wat een dag...genote!  :D

Borislav

Volgende week maandag opnieuw storm :)
Borislav Lekic

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Arend

Citaat van: Fluffje op ma 28 okt 2013 - 17:42
...en hier het vervolg van het begrip orkaan.

Snappen we het nog of snappen we het nog  ;)

Ja hoor, wat ik niet snap, is dat er zo moeilijk gedaan wordt over een term die al heel lang in gebruik is en gewoon door het KNMI gebruikt wordt (check de tabel hieronder). KNMI zet de standaard, niet een forum. Hoewel ik de verwarring begrijp.

Citaat van: Remy op ma 28 okt 2013 - 17:33
Dan moeten we de taalkundigen maar eens gaan vragen wat die er van vinden,dit is een discussie gelijk aan die of elektrische spanning voltage mag genoemd worden en of stroom niet loopt maar vloeit.
Is al sinds de ontdekking van het elektron een oeverloze discussie waar telkens weer op ingehakt wordt,de wetenschappelijke versie van zwarte piet komt in mij op.

Straks moeten we nog een petitie starten voor het behoud van het begrip orkaan.  :P

Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

enrico1972

Citaat van: borislavje op ma 28 okt 2013 - 19:55
Volgende week maandag opnieuw storm :)?

Ben benieuwd. Zou wel wat zijn want dan is ook het maandelijkse proefalarm om 12:00 uur en is er een test met NL-Alert naar mobiletelefoons.
Theoretisch gezien zouden er dan in ieder geval minder bomen moeten kunnen omwaaien lijkt mij gezien wat er vandaag al is omgewaaid.
In dit land dient u de wet te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen zijn.

In dit land dient u https://sites.google.com/site/johannsmeteouitleg/ te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen zijn.
Met dank aan lid Nickname.

Edwin

Hahaha, jaa hoorr,...zit je op zee, vraag iemand yo, wat staat er aan wind vandaag? Ja, een flauwe koelte...lekker duidelijk :P. een stijve bries? Maar goed, het moge dus nu wel duidelijk zijn dat windkracht 12 dus gewoon een orkaan is, storm met orkaan kracht is hetzelfde...officieel was dat er vandaag dus niet. Het duurde op Vlieland ongeveer 20 minuten
Never Stop Exploring

ron12

Januari 1990 hebben we ook 2 stormen gehad vlak na elkaar,toen was het in Februari weer raak,als deze  ze storm vergelijken met 1990 zou het best kunnen  ;) ik zie dat hem in verkeerde topic geplaats heb,moet herfst topic zijn
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Diem

Het waaide lekker vandaag, al viel het hier wel mee als je het vergelijkt met het noordwesten :o
De zwaarste storm in weet ik hoeveel jaar? In het noordwesten wel ja, maar hier en ook in veel andere delen van het land was het op 18 januari 2007 heftiger, vooral de windstoten.
Vandaag was hier de maximale windstoot 'slechts' ongeveer 95 km/h, in 2007 was dat 120 km/h. Scheelt nogal een stuk.
In mijn beleving kan deze storm dan ook niet tippen aan die van 2007.

Hieronder de kaarten van de maximale windstoten op 18 januari 2007 en vandaag.

27 m/s: 97 km/h
30 m/s: 108 km/h
33 m/s: 119 km/h
36 m/s: 130 km/h

Borislav

Zijn er meer modellen die ook volgende week voor storm gaan ?
Borislav Lekic

Marsel

Citaat van: Remy op ma 28 okt 2013 - 17:33
Dan moeten we de taalkundigen maar eens gaan vragen wat die er van vinden,dit is een discussie gelijk aan die of elektrische spanning voltage mag genoemd worden en of stroom niet loopt maar vloeit.
Is al sinds de ontdekking van het elektron een oeverloze discussie waar telkens weer op ingehakt wordt,de wetenschappelijke versie van zwarte piet komt in mij op.
Ja, absoluut mee eens. De 'wel of geen orkaan discussie' is inderdaad van een vergelijkbare strekking.
De verwarring is naar mijn idee ook vrij logisch.

Feit is dat op de schaal van beaufort windkracht 12 de naam orkaan of hurricane heeft. Daarbij wordt echter géén onderscheid gemaakt tussen tropische varianten en 'onze' extra tropische systemen.
Wel moeten we in de gaten houden dat we een uurgemiddelde van tenminste 117km/h aan moeten houden volgens het KNMI. Dat is vandaag niet voor gekomen.

Échte orkanen zijn overigens typisch voor (sub)tropische regionen juist iets noord en iets zuid van de ITCZ, alwaar verticale windschering niet gek groot is, voeding van onderaf boven warme wateroppervlakken aanwezig is en alwaar convectie op grote schaal aanwezig kan zijn. Deze uit de hand gelopen convectieve ontwikkelingen (CISK) op voor de Atlantische regio westwaarts verplaatsende 'troggen' (easterly waves) staan aan de basis van de ontwikkeling van  deze grote systemen .
Bovendien zijn fronten niet herkenbaar maar worden duidelijke spiraal armen en een eyewall zichtbaar, verliest het systeem z'n kracht boven land of koeler water en is een vrijwel rond windveld om het oog aanwezig.

In al deze opzichten zijn topische orkanen anders dan het systeem wat vandaag gepasseerd is.
Immers, 'onze' storm werd op een barokliene zone getriggerd (golf in polaire front) door invloeden van bovenlucht fenomenen in een omgeving waar verticale windschering enorm groot was (jet) . Convectie stond,  en staat nog steeds, niet aan de basis van het systeem. De sterkste winden waren alleen zichtbaar aan de SSE-flank en bovendien diepte het laag verder uit ongeacht de ondergrond.

Officieel hadden we het systeem een orkaan mogen noemen, mits de wind het juiste uurgemiddelde had gehad. En dát is nu juist niet het geval geweest. Een zeer zware storm daar moeten we het mee doen.

En die uitschieters dan? Dat zijn simpelweg winden met orkaan kracht. Niets meer, en niets minder.

Powered by EzPortal