Stormkansen maandag 28 oktober 2013

Topic gezien door 101816 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 25 okt 2013 - 14:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TaL

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Johann

Citaat van: Ramon Oost op vr 25 okt 2013 - 14:40
Stormkansen maandag 28 oktober 2013

knip knip knip

© Topshelf Meteo, Ramon Oost

Nice weergegeven Ramon, thx.

jorentje1997

Windfinder:



Gifje (Morgen komt de rest, verder ging het nog niet  ;) )



Legende:


TaL

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Cdtj3

Citaat van: TaL op vr 25 okt 2013 - 21:28
NAVGEM komt met dit, BIZAR

Dit lijkt me nou niet echt reeël  :-\
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

TaL

Citaat van: Cdtj3 op vr 25 okt 2013 - 21:42
Dit lijkt me nou niet echt reeël  :-\

Mij ook niet, maar het is en blijft een bizarre kaart, gelukkig zal het alleen bij een bizarre kaart blijven. Ook al zijn de andere modellen ook heftig :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Ramon Oost

Citaat van: TaL op vr 25 okt 2013 - 21:53
Mij ook niet, maar het is en blijft een bizarre kaart, gelukkig zal het alleen bij een bizarre kaart blijven. Ook al zijn de andere modellen ook heftig :)

Vorige run kwam NAVGEM ook al met windstoten van 180 km/h aanzetten voor de Wadden. Dit lijkt me inderdaad niet realistisch. ECMWF houdt het net als de run van vanochtend op lokaal 133-149 km/h langs de westkust. Alsnog veel maar wel wat realistischer.

Ramon Oost

ECMWF komt in de nieuwe berekeningen (12z) wederom met windstoten van 118-133 km/h. Vlak langs de westkust 133-149 km/h. kijken of het er in blijft staan komend weekend.


Arend

Waarschuwing voor UK van Met Office:

http://www.metoffice.gov.uk/news/releases/archive/2013/storm-risk-extended

De kop van het artikel dat de Daily Star er over schrijft is dan weer grappig:

Killer Megastorm to batter Britain on Monday

Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Arend

Behoorlijk lang verhaal van Karim over zondag/maandag op http://severeweatheroutlook.blogspot.nl/

Karim bespreekt het mogelijk optreden van een "Sting Jet". Uitleg hier (Engels): http://www.metoffice.gov.uk/news/in-depth/1987-great-storm/sting-jet

VRIJDAG 25 OKTOBER 2013

De komende dagen staat ons weer onder invloed door een grootschalige hoogtetrog over de Atlantische Oceaan. zaterdag trekt de straalstroom, bezuiden de trog, aan tot ruim 300 km/h op 300 hPa. In de rechter ingang van de jetstreak diept een secundair lagedrukgebied uit waarna deze depressie snel de eigenschappen vertoont van 'rapid cyclogenese'. Deze depressie bevindt zich maandagmiddag over Engeland met een kerndruk rond 970 hPa.

Tot het zover is, moet er nog het een en ander gebeuren over de Oceaan. Eerst en vooral is er actueel sprake van het snel uitdiepen van een grootschalige depressie voor de noordoostkusten van Canada, ten gevolge de uitbraak van polaire lucht in die streken richting het zeegebied nabij New Founland. Deze depressie ontwikkelt zich in de linker uitgang van dezelfde jetstreak waarover eerder sprake en zal tegen zaterdag het zeegebied bereiken een stuk bezuiden Groenland met kerndruk rond 955 hPa. Bijhorende occlusie trekt zondagvoormiddag over ons land en wordt meteen gevolgd door een kortgolvige hoogtetrog en bijhorende buienlijn. Op 500 hPa zakt het kwik snel naar zo'n -20 graden. De trog trekt echter vrij snel door.

Op datzelfde ogenblik (zaterdagmiddag) is de stormdepressie van zondag al aan het uitdiepen in de rechter ingang van de jetstreak. De toevoer van energie kan mogelijks gunstig beïnvloed worden door de nabijheid van tropische depressie Lorenzo (zie link). Tegen de avond van zondag trekt alweer een zwakke mobiele hoogtewig door waarna het wachten is tot maandagmiddag, wanneer de stormdepressie aankomt over het oosten van Engeland.

Twee perioden zijn voor ons van belang: de eerste uren na de passage van de occlusie rond zondagmiddag en de periode maandag 06z - maandag 18z.

Dit allemaal gebaseerd op de actueel berekende tracking van de kleine depressie en bijhorende kerndruk. het spreekt voor zich dat veranderingen hierin voor een afwijkend scenario zorgen.

Eerst en vooral zondagnamiddag. Niettegenstaande de hoogtewind in vergelijking met maandag een pak minder is moeten we uitzien voor buien die van de hoge windshear kunnen profiteren.

Wat de storm op maandag betreft lijkt een storm/zware storm op volle zee waarschijnlijk met een gemiddelde windrond 50 kts (9-10 bf). Uiteraard blijft bij een zuidwesterstorm de noordelijke kust van NL het meest gevoelig en dus voor die regio, waaronder de Wadden, met daar vooral vanaf de middag kans op een volle 9, wie weet net tijdelijk 10. landinwaarts staat er gemiddeld een 6bf, tijdelijk mogelijk 7. Daar meer dan elders zijn het de rukwinden die van belang zijn.

Op 850 hPa piekt de wind vanaf de voormiddag van maandag naar 75 kts. In de namiddag en avond over noordelijk Nederland tot 85 kts. In theorie kan dit voor rukwinden zorgen in onstabiele lucht tot zo'n 150 km/h. Maar dan moet alles gunstig zijn daarvoor. Vooral de Wadden kunnen zeer zware windstoten te    verduren krijgen waarvan ik voorlopig een prikwaarde geef tot 120-130 km/h. Meer zuidelijk in het binnenland (BE/NL) hou ik voorlopig rekening met windstoten rond 100 km/h (110 km/h aan de Belgische kust).

De windpieken hangen o.a af van mesoschaal fenomenen welke vooraf moeilijk uit te maken zoals al dan niet de aanwezigheid van een 'Sting Jet' net bezuiden de 'kop' van de storm. Deze kom trekt waarschijnlijk net benoorden de Lage Landen en vermeld moet daarbij worden dat de depressie dan nog aan het uitdiepen is. Voorts moet rekening gehouden met een isallobarische windcomponent gezien we achter de depressie een 'stijgklap' zien rond +12hPa/3h, al trekt het maximum wel over zee en later enkel de Waddenregio en N-NL.

Samenvattend moeten we vooral uitkijken voor maandag met rukwinden rond 100 km/h op veel plaatsen en over de eerder genoemde gebieden (een stuk) meer. Gezien de nog redelijk volle bomen staan dergelijke rukwinden garant voor schade op vrij verspreide schaal, zonder meteen aan rampscenario's te moeten denken. Evenwel, komt de kern iets dichter dan is er over een groot gebied gevaar voor rukwinden van 110-120 km/h en is de schade wel erg belangrijk en wijdverspreid. Voorlopig ga ik uit van een traject over Oost-Engeland. Dat de kerndruk amper daalt onder 975 hPa hoeft terloops geen reden te zijn op zware stormschade. Eén van de laatste zware stormen (27 oktober 2002) had eveneens maar een druk van 975 hPa en bleef een eind uit onze buurt, met een wind op 850 hPa van zo'n 80kts. In dat opzicht vrij gelijkaardige weerkaarten dus. De schade toen was aanzienlijk...

Later meer updates...

Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Marsel

Tja, en zo, bijna zaterdag, begint ons stormpje langzaam een iets duidelijkere gedaante aan te nemen. Nog steeds enigszins gesluierd achter een laken van onzekekerheden. Maar dat er iets serieus broeit is overduidelijk. 

Opvallend is de windtoename op enige hoogte achter het fronten systeen gekoppeld aan de stormdepressie. Modeloutput van 12z suggert zuid van de kern over de Benelux op veel plaatsen 80-90kts tussen 800-700hPa(!). De polaire luchtmassa is in die regio bovendien onstabiel van opbouw en dus is uitwisseling met bovenliggende luchtlagen mogelijk. Uiteraard hoeven we deze snelheden gelukkig niet te kopiëren naar surfsce level. Juist daar de meest intense uitschieters tot vrij gemakkelijk 130km/h oplopend langs de kusten....als, en dat zeg ik er met nadruk bij, als de kaarten zo geschud blijven.

Erg interessant allemaal. Blijft lastminute werk dit soort events.

EDIT: ik zie dat karim een grofweg vergelijkbaar idee heeft. Dat geeft de burger moed.  ;D
Laten we hopen op een flinke woei mensen!

Tjitske

Ik heb een vraag.. ik woon in Veenhuizen en moet maandag naar groningen met openbaar vervoer en wil graag weten of het veilig is om dat te doen aangezien ik met debus langs een vaart moet....zie er eerlijk gezegd heel erg tegenop omdat ik weet dat die bussen enorme windvangers zijn...kan mij hier een antwoord op geven? Alvast bedankt!

Arend

Citaat van: Marsel op vr 25 okt 2013 - 23:24
Erg interessant allemaal. Blijft lastminute werk dit soort events.

Normaalgesproken zou je toch verwachten dat de modellen iets gas terug zouden nemen? Tegendeel lijkt momenteel aan de hand.

Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Marco uit Hangar 5

Ik verheug me gewoon om maandag de kisten maar een paar honderd meter langs ons raam in de kantine te zien dansen als ze met windkracht 8-9 op de "verkeerde" kant van de kaagbaan visueel moeten landen (Baan 24), dat is altijd spektakel.. Ook grote kans dat ze met B747 en misschiens zelfs met de A380 van Emirates die op het hoogtepunt van de storm zo'n beetje arriveert, op de Schiphol Oost baan moeten landen, Baan 22. Dat is echt maar enkele honderden meters naast Hangar 5.. zo gaaf!

Maja het zal ook wel een zware spits worden met die wind, grote kans dat vrachtwagen omwaaien als ze de brug over Kanaal C passeren of Rottepolderplein.. gebeurd eigenlijk altijd wel als het zo hard waait.. In het ergste geval gaan ze de A9 helemaal afsluiten wat ik 1 keer heb meegemaakt, weet niet precies meer wanneer dat was, moet ergens begin jaren 90 zijn geweest, ook tijdens een onverwacht zware storm (dat er storm zou komen was wel verwacht alleen dat deze tot een zware storm zou uitpakken, was niet verwacht, de wind was veel sterker dan verwacht)
Marco Nierop
http://zweef.nl/

alfons

Citaat van: Marco uit Hangar 5 op za 26 okt 2013 - 00:45
Ik verheug me gewoon om maandag de kisten maar een paar honderd meter langs ons raam in de kantine te zien dansen als ze met windkracht 8-9 op de "verkeerde" kant van de kaagbaan visueel moeten landen (Baan 24), dat is altijd spektakel.. Ook grote kans dat ze met B747 en misschiens zelfs met de A380 van Emirates die op het hoogtepunt van de storm zo'n beetje arriveert, op de Schiphol Oost baan moeten landen, Baan 22. Dat is echt maar enkele honderden meters naast Hangar 5.. zo gaaf!

Maja het zal ook wel een zware spits worden met die wind, grote kans dat vrachtwagen omwaaien als ze de brug over Kanaal C passeren of Rottepolderplein.. gebeurd eigenlijk altijd wel als het zo hard waait.. In het ergste geval gaan ze de A9 helemaal afsluiten wat ik 1 keer heb meegemaakt, weet niet precies meer wanneer dat was, moet ergens begin jaren 90 zijn geweest, ook tijdens een onverwacht zware storm (dat er storm zou komen was wel verwacht alleen dat deze tot een zware storm zou uitpakken, was niet verwacht, de wind was veel sterker dan verwacht)
[/quote

Soms wou ik dat ik in het westen van het land woonde. Vooral met deze voorspellingen.

jorentje1997

@Arend verhaaltje van Karim had ik eigenlijk al gepost op vorige pagina, maar 2x zal wel geen kwaad kunnen  ;)

Eigenlijk had ik toen ik enkele dagen geleden de storm op de kaarten zag het gevoel dat het nooit zou uitkomen, het zag er TE goed uit. Maar nu we stilaan de dag naderen lijkt het allemaal nog beter (voor sommigen slechter) te worden. Hopelijk blijft het ook morgen op de kaarten.

Nol de Ruiter


jonkheer

Citaat van: Tjitske op za 26 okt 2013 - 00:06
Ik heb een vraag.. ik woon in Veenhuizen en moet maandag naar groningen met openbaar vervoer en wil graag weten of het veilig is om dat te doen aangezien ik met debus langs een vaart moet....zie er eerlijk gezegd heel erg tegenop omdat ik weet dat die bussen enorme windvangers zijn...kan mij hier een antwoord op geven? Alvast bedankt!

Ik denk dat het beste is het nieuws rond de storm goed te volgen. Mocht er een alarm komen dan is het waarschijnlijk dat het openbare vervoer plat gaat. Hou dus ook de busdienstregeling in de gaten. 

martijn

Kunnen jullie wat zeggen over de wind hier in 't Harde?

Diem

Dat het een harde zal zijn ;D
Hoe hard precies is echt nog even afwachten.

Powered by EzPortal