Winterverwachting 2013/2014

Topic gezien door 253054 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 23 aug 2013 - 15:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Edwin

Ik heb vooralsnog alleen maar winterse speldenprikken op de kaarten en de pluim gezien en ik noem het zeker geen winterweer. +3 of +4 met buien bestaande uit regen, sneeuw of hagel noem ik geen winterweer. Als het vervolgens gaat sneeuwen en er 2cm zou komen te liggen met temperaturen nauwelijks onder en het de dag erna weer weg is noem ik dat eigenlijk nog steeds geen winterweer ;) speldenprik, meer niet. De winter komt vanzelf wel :) ik heb altijd een hekel aan dat getwijfel en overgangsweer :P winter of herfst en geen combinatie van...doe dan maar winter: overdag rond de -2 en s'nachts matige/strenge vorst met enige regelmaat sneeuw en zon...goed, het blijft nederland dus die kans is altijd klein
Never Stop Exploring

Ramon Oost

Citaat van: Erik V op ma 18 nov 2013 - 13:31
Ik vind de pluim nogal teleurstellend.... Maar ach, kan nog veranderen... :-)

Let er op dat de gemiddelde temperatuur voor deze tijd van het jaar rond de 8 graden ligt. Dat we deze week op slechts 3 tot 6 graden uitkomen is toch al mooi? Verwacht je dan een vorstperiode?

grizzrh

We moeten gewoon even geduldig wachten, er komt vast wel sneeuw en vorst. Eerst eens kijken wat de 20e en 21ste ons gaan geven en die pluim ziet er niet echt slecht uit vind ik.
Doenrade, Limburg

Jan van Ooijen

Citaat van: grizzrh op ma 18 nov 2013 - 14:51
We moeten gewoon even geduldig wachten, er komt vast wel sneeuw en vorst. Eerst eens kijken wat de 20e en 21ste ons gaan geven en die pluim ziet er niet echt slecht uit vind ik.

Inderdaad en alles wat we nu krijgen/meemaken is allemaal mooi megenomen
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

wimbaens

Citaat van: Ramon Oost op ma 18 nov 2013 - 14:44
Let er op dat de gemiddelde temperatuur voor deze tijd van het jaar rond de 8 graden ligt. Dat we deze week op slechts 3 tot 6 graden uitkomen is toch al mooi? Verwacht je dan een vorstperiode?
8°C? Voor België is het 6,8°C gemiddeld voor heel november, dan zou het deze periode nog iets kouder moeten zijn. Voor Nederland is het normaal dan nog iets kouder dan het voor België is.

Ramon Oost

Citaat van: wimbaens op ma 18 nov 2013 - 15:02
8°C? Voor België is het 6,9°C gemiddeld voor heel november, dan zou het deze periode nog iets kouder moeten zijn. Voor Nederland is hier normaal dan nog iets kouder dan het voor België is.

Hier zie je een overzichtje van de Langjarige gemiddelden, tijdvak 1981-2010. Daar zie je dat de temperatuur gemiddeld een graad of 8 is.

Ramon Oost

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 18 nov 2013 - 14:00
Zou me benieuwen hoe het nieuwe topic vanavond eruit komt te zien

Haha mij ook!  :P

Vanavond een nieuw topic op basis van de laatste berekeningen van het ECMWF en GFS. ;)

wimbaens

Citaat van: Ramon Oost op ma 18 nov 2013 - 15:06
Hier zie je een overzichtje van de Langjarige gemiddelden, tijdvak 1981-2010. Daar zie je dat de temperatuur gemiddeld een graad of 8 is.
Heb je het nu over de gemiddelde maximumtemperatuur of het echte gemiddelde? Ik denk dat we daar ergens elkaar verkeerd begrijpen  :P

Ramon Oost

Citaat van: wimbaens op ma 18 nov 2013 - 15:13
Heb je het nu over de gemiddelde maximumtemperatuur of het echte gemiddelde? Ik denk dat we daar ergens elkaar verkeerd begrijpen  :P

De gemiddelde maximum temperatuur voor de periode 11-20 november ligt op 9,3 graden (genomen over de jaren 1981 - 2010). Voor de periode 21-eind november op 6,8.

theowl999999

Citaat van: Ramon Oost op ma 18 nov 2013 - 15:09

Vanavond een nieuw topic op basis van de laatste berekeningen van het ECMWF en GFS. ;)

I'm curious as well. If i see ECMWF stability at medium range, winter has just began  ;D

Jan van Ooijen

Alle sneeuwkansen EPS voor Nederland, alleen zichtbaar voor leden

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Dennis

gewoon een winters topic mannen :)

Hansle

Gfs ziet split in de polar vortex ook zitten

Zynex

Dat winter vroeg begint is toch juist voordelig? Met de afkoeling van de zee etc?

Ijsbloem

Zynex,
In negen van de tien gevallen volgt er op
winterweer van betekenis in november geen
koude winter.
Uitzonderingen zijn 1985 en in mindere mate 2009.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Remy

Citaat van: Ijsbloem op ma 18 nov 2013 - 16:17
...
Uitzonderingen zijn 1985 en in mindere mate 2009.
Het zijn juist de uitzonderingen die het weer zo spannend maken.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Bacci

Situatie van woensdag doet me weer een beetje denken aan 25 november 2005, toen was de verwachting dat het zou gaan regenen maar pas op het laatste moment werd duidelijk dat de regen in het oosten overging in sneeuw.

Jan van Ooijen

Citaat van: Bacci op ma 18 nov 2013 - 16:50
Situatie van woensdag doet me weer een beetje denken aan 25 november 2005, toen was de verwachting dat het zou gaan regenen maar pas op het laatste moment werd duidelijk dat de regen in het oosten overging in sneeuw.

Dat twitterde ik vorige week ook al ;) 8 jaar na dato "Chaotische vrijdag (25 november) in De Bilt donkerste dag ooit"
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

vdweste

CiteerSituatie van woensdag doet me weer een beetje denken aan 25 november 2005, toen was de verwachting dat het zou gaan regenen maar pas op het laatste moment werd duidelijk dat de regen in het oosten overging in sneeuw.

CiteerDat twitterde ik vorige week ook al ;) 8 jaar na dato "Chaotische vrijdag (25 november) in De Bilt donkerste dag ooit"

Wat laat jullie denken dat hetzelfde (of iets in die trant) wellicht weer zal gebeuren?



Marco_Goes

Citaat van: vdweste op ma 18 nov 2013 - 17:22
Wat laat jullie denken dat hetzelfde (of iets in die trant) wellicht weer zal gebeuren?

Iets zegt me dat Ramon ons dat vanavond uit gaat leggen :)

Powered by EzPortal