Winterverwachting 2013/2014

Topic gezien door 252949 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 23 aug 2013 - 15:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Citaat van: Ijsbloem op ma 18 nov 2013 - 08:50
'Top, voor het midden en oosten van het land ja  ;)

Gaat er maar vanuit dat dit nog wel een paar keer wijzigt
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Voorlopig ziet het er aardig uit voor het midden en het oostelijk deel van het land qua sneeuw, trek het je nog niet al teveel aan want zal nog wel enigszins gewijzigd worden....




Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Zynex


Jan van Ooijen

De nieuwe pluim is echt zo slecht nog niet

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

DSDLimburg

seizoen 2018/2019

Jan van Ooijen

Kans op nachtvorst gaat naar 70-80% in regio midden

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Zynex

Is dit de juiste manier om een pluim te bekijken?


Onzin is wat overdreven :p

mauriceb

dat betrouwbaar mag best maar 2 dagen zijn, dan een dag of 5 belangrijk en de rest is vaak onzin in de zin van niet meer dan een trend aflezen.

DoeEensGek

Citaat van: Zynex op ma 18 nov 2013 - 11:36
Is dit de juiste manier om een pluim te bekijken?

Onzin is wat overdreven :p

Je moet de pluim niet in de lengte lezen! Juist in de hoogte. Staan de lijnen dicht bij elkaar dan is het betrouwbaar, schieten ze alle kanten op dan valt er weinig over te zeggen.
Hoe meer spreiding hoe moeilijker te zeggen wat het gaat worden. Die spreiding kan al vroeg beginnen in de pluim maar ook laat.
Als je nu do28nov pakt op je pluim. Dan zie je aardig wat spreiding maar een groot gedeelte gaat voor rond de 3 graden overdag. Dat zie je ook voor vr29nov, die 2 dagen zullen dus koud zijn. De precieze temperatuur kan je er nog moeilijk uit halen maar de kans is groot op temperatuur van rond de 3 graden overdag. Lees wel dat dit voor regio midden kan is en dat rondom dit gerust wat graden kan schelen. Of je in een woonwijk/platteland of bos staat kan allemaal wat schelen ;). Zelfs voor morgen kan het iets schelen. Het is en blijft puur een indicatie ;).

Bacci

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 18 nov 2013 - 10:02
De nieuwe pluim is echt zo slecht nog niet

Inderdaad, de kans dat we aan de koude kant blijven blijft groot, zelfs de zachtste leden komen niet boven de 8 graden.

vdweste

Citaat van: DoeEensGek op ma 18 nov 2013 - 12:06
Je moet de pluim niet in de lengte lezen! Juist in de hoogte. Staan de lijnen dicht bij elkaar dan is het betrouwbaar, schieten ze alle kanten op dan valt er weinig over te zeggen.
Hoe meer spreiding hoe moeilijker te zeggen wat het gaat worden. Die spreiding kan al vroeg beginnen in de pluim maar ook laat.
Als je nu do28nov pakt op je pluim. Dan zie je aardig wat spreiding maar een groot gedeelte gaat voor rond de 3 graden overdag. Dat zie je ook voor vr29nov, die 2 dagen zullen dus koud zijn. De precieze temperatuur kan je er nog moeilijk uit halen maar de kans is groot op temperatuur van rond de 3 graden overdag. Lees wel dat dit voor regio midden kan is en dat rondom dit gerust wat graden kan schelen. Of je in een woonwijk/platteland of bos staat kan allemaal wat schelen ;). Zelfs voor morgen kan het iets schelen. Het is en blijft puur een indicatie ;).

Goed stukje! Alleen één ding;

hou het eens zelf een keer bij om het te controleren: schrijf de max. en min. temperatuur op voor de laatste vijf dagen van de pluim (volgens het gemiddelde). Controleer vervolgens over twee weken of het een beetje in de buurt zat. Je zult zien dat de kans dat het (op die twee dagen die jij noemt) 3 graden wordt een stuk kleiner is dan elke willekeurige andere temperatuur. 

Erik V

Ik vind de pluim nogal teleurstellend.... Maar ach, kan nog veranderen... :-)

jonkheer

Citaat van: Erik V op ma 18 nov 2013 - 13:31
Ik vind de pluim nogal teleurstellend.... Maar ach, kan nog veranderen... :-)

Voor de tijd van het jaar is dit een uitstekende pluim. Echt winters is de pluim zeker niet, maar de kou komt er aan.

Jan van Ooijen

Zou me benieuwen hoe het nieuwe topic vanavond eruit komt te zien
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Erik V

Citaat van: jonkheer op ma 18 nov 2013 - 13:38
Voor de tijd van het jaar is dit een uitstekende pluim. Echt winters is de pluim zeker niet, maar de kou komt er aan.
Avondpluimpje zal wel beter zijn......

DoeEensGek

Citaat van: vdweste op ma 18 nov 2013 - 13:26
Goed stukje! Alleen één ding;

hou het eens zelf een keer bij om het te controleren: schrijf de max. en min. temperatuur op voor de laatste vijf dagen van de pluim (volgens het gemiddelde). Controleer vervolgens over twee weken of het een beetje in de buurt zat. Je zult zien dat de kans dat het (op die twee dagen die jij noemt) 3 graden wordt een stuk kleiner is dan elke willekeurige andere temperatuur.

Klopt helemaal. Controleren is vorig jaar ook een tijd gebeurt door iemand hier. Plaatste verschillende pluimen onder elkaar.
Daarom gebruik ik ook de worden kans en indicatie ;).
Geldt trouwens niet alleen voor temperatuur maar elke pluim.

DoeEensGek

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 18 nov 2013 - 14:00
Zou me benieuwen hoe het nieuwe topic vanavond eruit komt te zien

Jouw niet alleen denk ik  8).

Edwin

Dit weer is uberhaupt teleurstellend! Het mag dan wel kouder worden maar zolang er weinig te "beleven" is en het al dagenlang 180 tinten grijs buiten is mag het van mij ook 12 graden worden. Kou mag, maar dan wel met sneeuw en daarna iets meer wind zodat het niet zo grijs en mistig is en uiteraard zon :) anders maar geen kou!
Never Stop Exploring

gilleeesss

ik weet niet of het allemaal beter of slechter begint eruit te zien, het midden van de pluim is verslechtert. Einde is beter. Maar einde is nog zover en verandert nog 100x midden maar 50x meer. Word wel leuk de eerste sneeuwfoto's te zien (misschien) op dit forum! ik hoop stiekem dat het nog wat naar het westen opzwaait maar ik vrees er beetje voor.

winter

Modellen schommelen erg de laatste 2 dagen ( gisteren/ en vandaag)
Gisteren GFS toch redelijk stuk warmer dan de afgelopen dagen en op lange termijn helemaal geen winterweer.
Ecmwf nu vooral korte termijn veel warmer dan voorspelt terwijl GFS toch het weer wat kouder aanziet vooral op korte termijn stuk kouder met donderdag en vrijdag maar 2 graden in het zuiden van nederland. Hopen op sneeuw !

Powered by EzPortal