Winterverwachting 2013/2014

Topic gezien door 252896 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 23 aug 2013 - 15:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Citaat van: Serge op di 27 aug 2013 - 07:53
ach ze voorspelden ook een koude zomer, en zie wat daarvan terecht is gekomen,.... we zullen het wel zien :P

Ligt eraan waar je de verwachtingen vandaan haalt en wat de media wil schrijven
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Dennis

EC begint al wat te vertonen....



Weerfreak 1337

Ik zie een winterse opzet qua luchtdrukverdeling, maar het zal niet meer zijn dan een normale herfstdepressie met regen en onweersbuien plus een bak wind en temperaturen tussen 15 en 20 graden. En jongens, come on, tis nog augustus en we gaan nu al wintersettings naar boven halen terwijl sneeuw en vorst in werkelijkheid nu gewoon nog niet mogelijk zijn, pas vanaf half oktober/november kan je rustig aan gaan praten erover, en dan worden deze settings ook interessanter. Eerst nog maar eens een bak zee-onweer, een dikke herfststorm en wat mooi nazomerweer en dan mag de winter weer komen.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marsel

Citaat van: Weerfreak op wo 28 aug 2013 - 00:16
Ik zie een winterse opzet qua luchtdrukverdeling, maar het zal niet meer zijn dan een normale herfstdepressie met regen en onweersbuien plus een bak wind en temperaturen tussen 15 en 20 graden. En jongens, come on, tis nog augustus en we gaan nu al wintersettings naar boven halen terwijl sneeuw en vorst in werkelijkheid nu gewoon nog niet mogelijk zijn, pas vanaf half oktober/november kan je rustig aan gaan praten erover, en dan worden deze settings ook interessanter. Eerst nog maar eens een bak zee-onweer, een dikke herfststorm en wat mooi nazomerweer en dan mag de winter weer komen.
Halleluja!
Ongelooflijk hoe sommigen nu al verzanden in het zoeken naar winterse kou of een winterse setup (nota bene binnen 240-360h!). Het is verdikkeme nog ruim 20 graden en nog niet eens september mensen! Zou een beetje hetzelfde zijn als ik in januari binnen 360h al 20+ en volop zon op de kaarten zou zien staan...

Dat is de rede waarom dit forum in de winter minder mijn aandacht trekt, op die paar dagen dat het serieus intens (winter)weer wordt na dan. Alle strohalmen worden aangepakt alsof het de laatste zijn, er worden kaarten getoond met daaraan conclusies verbonden op termijnen waarvan mijn nekharen overeind gaan staan.
Ach ja, zo gaat dat. Het forum ondergaat door het wisselen van de wacht simpelweg een enorme verandering. De ene groep zomerliefhebbers haakt langzaam af terwijl de wintergroep het forum tot in de donkerste hoekjes overneemt :D.

Dit gezegd hebbende wil ik absoluut niet de zin of onzin van dit topic benadrukken. Ik bekijk de zaak graag vanuit een neutraal oogpunt. Immers, een verzameltopic met zo'n beetje alle long term verwachtingen kan nooit kwaad om lekker over te discussiëren, te bakkeleien en om achteraf eens met z'n allen te kijken waar het goed of wat minder fortuinlijk ging.   

Overigens, Jan.
Wat je zegt is waar. Maar buiten het grove (gis)werk om kunnen we op dit moment nog niets. Daar is de huidige stand van de techniek nog niet naar. Bovendien, zoals Johann terecht opmerkte: er zijn altijd wel elementen die kloppen, zoals bijvoorbeeld een trend of een indicatie voor wanneer anomalieën op gaat treden. Maar de details, eigenlijk het overgrote deel ervan, is zeker voor de Benelux gewoon nutteloos. Wat wil je ook met zo'n plas water voor de deur van een klein landje.
Ik heb de laatste jaren al vele seizoensverwachtingen na afloop van de winter (maar ook de zomer) geverifieerd en moet toch concluderen dat het merendeel geheel of voor een deel de mist in ging, enkele uitzonderingen daar gelaten uiteraard.

zwoof

Citaat van: Marsel op wo 28 aug 2013 - 03:36
Halleluja!
Ongelooflijk hoe sommigen nu al verzanden in het zoeken naar winterse kou of een winterse setup (nota bene binnen 240-360h!). Het is verdikkeme nog ruim 20 graden en nog niet eens september mensen! Zou een beetje hetzelfde zijn als ik in januari binnen 360h al 20+ en volop zon op de kaarten zou zien staan...

Dat is de rede waarom dit forum in de winter minder mijn aandacht trekt, op die paar dagen dat het serieus intens (winter)weer wordt na dan. Alle strohalmen worden aangepakt alsof het de laatste zijn, er worden kaarten getoond met daaraan conclusies verbonden op termijnen waarvan mijn nekharen overeind gaan staan.
Ach ja, zo gaat dat. Het forum ondergaat door het wisselen van de wacht simpelweg een enorme verandering. De ene groep zomerliefhebbers haakt langzaam af terwijl de wintergroep het forum tot in de donkerste hoekjes overneemt :D.

Dit gezegd hebbende wil ik absoluut niet de zin of onzin van dit topic benadrukken. Ik bekijk de zaak graag vanuit een neutraal oogpunt. Immers, een verzameltopic met zo'n beetje alle long term verwachtingen kan nooit kwaad om lekker over te discussiëren, te bakkeleien en om achteraf eens met z'n allen te kijken waar het goed of wat minder fortuinlijk ging.   

Overigens, Jan.
Wat je zegt is waar. Maar buiten het grove (gis)werk om kunnen we op dit moment nog niets. Daar is de huidige stand van de techniek nog niet naar. Bovendien, zoals Johann terecht opmerkte: er zijn altijd wel elementen die kloppen, zoals bijvoorbeeld een trend of een indicatie voor wanneer anomalieën op gaat treden. Maar de details, eigenlijk het overgrote deel ervan, is zeker voor de Benelux gewoon nutteloos. Wat wil je ook met zo'n plas water voor de deur van een klein landje.
Ik heb de laatste jaren al vele seizoensverwachtingen na afloop van de winter (maar ook de zomer) geverifieerd en moet toch concluderen dat het merendeel geheel of voor een deel de mist in ging, enkele uitzonderingen daar gelaten uiteraard.
Idd zover kan men (nog) niet zinvol kijken. Het gevaar van alle elementen benoemen in een seizoen verwachting  is ook dat men zelf gaat geloven dat het een zinvolle bezigheid is.  Kijk maar eens naar 'hij die hier niet genoemd mag worden'. Die is er op die manier zelf heilig van overtuigd dat HIJ al jaren correcte seizoen verwachtingen doet.  Ha ha! ;D

Maar goed, na soms te warm weer afgelopen periode nu nog even genieten van de ideale na-zomertemperaturen. Desondanks verheug ik me erop dat de herfst / winter er weer aankomt!

Romigo

Wel leuk van Jan, dat hij nu al komt met een winterverwachting topic.
Oké, de bovenstaande meningen zijn juist en je kunt ook pas in oktober beginnen met een serieuze wintertopic.
Met het weer dat momenteel heerst, kan ik ook heel goed meeleven, maar ik verlang zeker wel naar diepvrieskou.  :P

dondertje127

Jeutje...Nu al? :-\
Het is nog zomer, en slaan we de herfst over dit jaar?

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op wo 28 aug 2013 - 03:36

Halleluja!

*verhaaltje*


Gelukkig zijn we het met elkaar eens :) Tis nog augustus mensen...

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Aern

*zomermode off* ../.. *wintermode on*

Leuk om allemaal weer te lezen, het gespeculeer kan me niet vroeg genoeg beginnen.

*wintermode off ../.. * zomermode on*

Gauthier

GFS een beetje op drift? tot -17 graden volgende week in de alpen, de nacht erna tot -13 graden :o

grizzrh

Citaat van: Gauthier op vr 06 sep 2013 - 14:58
GFS een beetje op drift? tot -17 graden volgende week in de alpen, de nacht erna tot -13 graden :o

Nice kan niet wachten op de winter :D gaat leuk worden deze winter ;)
Doenrade, Limburg

Ries

Citaat van: dondertje127 op do 29 aug 2013 - 10:52
Jeutje...Nu al? :-\
Het is nog zomer, en slaan we de herfst over dit jaar?
Graag!

Marsel

Citaat van: grizzrh op zo 08 sep 2013 - 00:03
Nice kan niet wachten op de winter :D gaat leuk worden deze winter ;)
Ik hoorde eerder dit jaar wat anders van Jan. Ik kan me nog een zinsnede herinneren over het met moeite sprokkelen van hellmannetjes deze winter.

Hoe zit dat Jan? Aangezien jij je nogal veel met ultra lange termijn bezighoudt, misschien alvast een tipje van de sluier? ;)

Dennis


Tyshane

Wat mij betreft een beetje te vroeg, twee dagen terug was het nog hoogzomer en dan nu ineens een wintertopic lezen valt me wat rauw (kou) op me dak! Moet er echt nog niet aan denken hoor. Wat langetermijnverwachtingen betreft, daar valt weinig eer mee te behalen, dat is wel duidelijk geworden.

Aan de andere kant, is het wel een onderdeel van de meteorologie en als er mensen zijn die het leuk vinden om dat nu al te volgen dan moet daar eigenlijk, met dit topic, wel ruimte voor zijn op ons forum vind ik. Dus ipv 'allemaal' over Jans initiatief betreffende dit topic te vallen, is het wellicht beter dat diegenen die nu nog niet aan de winter moeten denken, gewoon vrolijk naar de andere topics gaan, zodat de mensen die het wel willen volgen, hier vast hun winterse hart kunnen ophalen.

Ikzelf heb nog steeds de zomer in mijn bol en kan maar met moeite afscheid nemen. Hoop dat er nog een zomers toetje komt. Als enorme winterliefhebber zie ik dan wel het liefst eerst nog een heerlijke herfst tussendoor, zodat ik even flink kan uitwaaien alvorens ik met sneeuwballen kan gaan gooien! :) Alles op zijn tijd...

Johann

Citaat van: Dennis op zo 08 sep 2013 - 10:39
Nieuwste AO kaart


Leuk, maar wat zegt dat over het verloop van de winter ??? Wel, helemaal niets (zie ook onderaan) !
Ik vraag me trouwens ook af waarop deze prognose gebaseerd is, evt op het voortborduren van een al langer persisterende trend (meridionaal). Heb je daar informatie over ?

Alles zal zoals altijd gaan afhangen van de positie van de sturende druksystemen. Kiest de atmosfeer voor de koude (retrograde) kant van de Rossbygolf (retrograde blokkade) dan is een winter met  continentale invloeden zeer goed mogelijk (streng). Zal de trend echter zijn dat meest aan de voorzijde van de Rossbgolf vertoeven zeg dan maar dag met je handje tegen alles wat met kou te maken heeft.

//
The correlation between sharply negative Arctic Oscillations and excessive winter cold and snow in regions vulnerable in that way to these negative AOs should not be overstated. It is by no means a simple, one-to-one equivalence. An extreme Arctic Oscillation does not necessarily mean extreme weather will occur. For example, since 1950, eight out of the 10 coldest Januarys in New York did not coincide with the 10 lowest January AO values. And the fourth warmest January there since 1950 coincided with one of those 10 most negative AOs.[9] So, although many climatologists believe that the Arctic Oscillation affects the probability of certain weather events occurring in certain places, the heightened chance of a phenomenon by no means assures it, nor does the lessened likelihood exclude it. Further, the precise value of the AO index only imperfectly reflects the severity of the weather associated with it
//

plaatje AO (neg fase /pos fase)

Dennis

Ah Johann - dat het niet vooruit bepalend kan zijn is duidelijk  :) wil alleen meenemen in dit topic om achteraf te zien wat er daadwerkelijk heeft plaatsgevonden en/of de prognoses van zulke kaartjes wel iets mss zeggen op termijn (bij wijze van onderzoek)


ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Arend

Citaat van: Johann op zo 08 sep 2013 - 13:55
Alles zal zoals altijd gaan afhangen van de positie van de sturende druksystemen. Kiest de atmosfeer voor de koude (retrograde) kant van de Rossbygolf (retrograde blokkade) dan is een winter met  continentale invloeden zeer goed mogelijk (streng). Zal de trend echter zijn dat meest aan de voorzijde van de Rossbgolf vertoeven zeg dan maar dag met je handje tegen alles wat met kou te maken heeft.

Bij een sterk positieve AO krijg je toch geen "bruikbare" Rossby Wave? Dan is het inderdaad de vraag hoe deze komt te liggen. Komende maand (oktober) maar weer de sneeuwval in Eurazië in de gaten houden.



Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Johann

Citaat van: Arend op zo 08 sep 2013 - 23:39
Bij een sterk positieve AO krijg je toch geen "bruikbare" Rossby Wave? Dan is het inderdaad de vraag hoe deze komt te liggen. Komende maand (oktober) maar weer de sneeuwval in Eurazië in de gaten houden.

Precies en uitgaande van een neg. AO neemt hebben we te maken met een toename van de "amplitude" van de Rossby golf en een tegelijkertijd met een afname van de kleinere (amplitude) golven. Wie zien een zgn low-index circulatie ontstaan, een atmosferische stroming welke door een  "kleine zonale index"  wordt gekarakteriseerd. De zonale index is daarbij proportioneel voor het aantal grootschalige golfstoringen verbonden aan het polaire front over het gehele  noordelijk halfrond, oftewel het  "golf aantal"

Bij een low-index situatie zien we in de hoogtestroming slechts 3 tot 4,  zeer lange golven met dus een grote amplitude. Doordat de westwaarts gerichte verplaatsingssnelheid van zeer lange golven tegenover de oostwaarts gerichte zonale grondstroming zeer groot is, bewegen de lange golven zich nauwelijks nog in oostwaarts  richting en kunnen  zich zelfs in westelijke richting gaan verplaatsen (retrograde golven). Tot een typische low-index weer situatie behoort bijvoorbeeld een "blokkade.

Tegenovergesteld van een low-index situatie zien we de zgn high-index circulatie. Het aantal golven is hoger, korter (minder amplitude) en ze bewegen sneller. Een high-index situatie wordt dus gekenmerkt door een sterke zonale hoogtestroming


Powered by EzPortal