Bizarre wolk veroorzaakt geruchtenstroom

Topic gezien door 2553 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 12 jul 2013 - 10:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Bizarre wolk veroorzaakt geruchtenstroom




Is het een UFO of is hier een bijzonder natuurverschijnsel gefilmd? Die vraag houdt veel internetters bezig. Er doen verschillende theorieƫn de ronde over de beelden waarop een dansende wolk te zien is. Veel kijkers vermoeden dat het hier gaat om een UFO. Een meer wetenschappelijke verklaring is dat het spektakel wordt veroorzaakt door de weerkaatsing van licht door ijskristallen in de wolk.
Het filmpje, dat deze week opdook op een videosite, is al meer dan 350.000 keer bekeken.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

zorba

Niet gewoon iemand die loopt te spelen met een lampje, gefilmt achter glas? Ik zeg hoax.
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Marsel

Ik heb dit verschijnsel vaker gezien op internet. Altijd vindt dit plaats nabij sterke updrafts van onweersbuien in de pileuskappen die over de groeiende torens heen liggen.
Wat me er van bijstaat is dat het inderdaad de rangschikking van ijskristallen is die er voor zorgt dat je het weerkaatste zonlicht ziet. Die rangschikking schijnt in beroering gebracht te kunnen worden door ontladingen waardoor het gereflecteerde licht in de pileuskap een nogal 'flitsend' karakter kan hebben.
De fysica achter dit proces is mij overigens geheel onbekend.
Neemt niet weg dat het een wonderschoon schouwspel moet zijn om live mee te maken.

Tyshane

Ik heb dit ook wel vaker op filmpjes voorbij zien komen. Hoe het precies werkt geen idee, maar ik denk niet dat het een hoax is. Erg mooi om te zien en ik kan me wel voorstellen dat mensen denken dat het 'gecreerd' is, doch denk ik echt aan een natuurverschijnsel.

zorba

Ik zou het toch echt met eigen ogen moeten zien voor ik het geloof :P
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Tam

Film komt uit 2011 en is nogmaals geĆ¼pload.
E.e.a wordt hier uitgelegd ook uit 2011: http://blogs.discovermagazine.com/badastronomy/2011/10/25/amazing-video-of-a-bizarre-twisting-dancing-cloud#.Ud_cKoNuutA

Btw had verwacht dat men hier dat al eens had gehoord cq gelezen.. ;D

Tyshane

Citaat van: zorba op vr 12 jul 2013 - 12:15
Ik zou het toch echt met eigen ogen moeten zien voor ik het geloof :P

Ja dat snap ik! ;) Zal toch wel een bijzondere gewaarwording zijn!

Powered by EzPortal