Berichtgeving 2013-05-20 (Maandag): Tornado Moore

Topic gezien door 25759 bezoekers
Gestart door Vortex, za 18 mei 2013 - 09:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

zorba

Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0


zorba

Het mirakel van Moo Alle patiënten ongedeerd uit door tornado verwoest ziekenhuis

Het grootste drama van de voorbije week was de krachtige tornado, die in Oklahama aan zeker 24 mensen het leven heeft gekost. Maar er ging gelukkig niet alleen leven verloren. Het ziekenhuis van Moore veranderde in een ruïne en toch kwamen de ongeveer 300 patiënten levend uit het gebouw. Meer nog, een vrouw schonk er nieuw leven, terwijl de muren van het ziekenhuis de rukwinden trotseerden. Een reporter van The Telegraph keerde terug naar de ruïne van Moore. Het ziekenhuis van het ernstig getroffen stadje heeft de tornado ook niet overleefd, maar de 300 patiënten en het verplegend personeel zijn allemaal ongedeerd. En dat mag best een mirakel genoemd worden wanneer we de beelden zien van wat rest van het ziekenhuis.



Men kan zelfs stellen dat tijdens de doortocht van de tornado een leven gewonnen werd, want een jonge vrouw beviel van een zoontje. Vier verpleegsters bogen zich als een menselijk schild over de vrouw, terwijl de muren rond hen heen letterlijk weggerukt werden. Shayla Taylor en haar echtgenoot Jerome gaven hun zoon enkele minuten later de naam Braedon Immanuel, die laatste betekent "God is bij ons" in het Hebreeuws. Niet alle moeders hadden maandag evenveel geluk. Haast symbolisch speelde zich recht tegenover het ziekenhuis een tragedie af. Megan Futrell ging er schuilen toen de tornado overtrok. In een hopeloze poging om de vier maanden oude Case te redden, kroop ze in een diepvriezer. De vrouw werd echter dood teruggevonden met haar eveneens overleden zoontje in haar armen. Case was de jongste van de dodelijke slachtoffers.

Hoewel het lijkt alsof een bom het ziekenhuis getroffen heeft, zouden Futrell en haar zoon het misschien wel overleefd hebben als ze hier onderdak hadden gezocht. De getuigenissen van de overlevenden maken het verhaal van het ziekenhuis van Moore nog opmerkelijker. Patiënten strompelden al schreeuwend door de gangen, auto's werden tegen de muren van het ziekenhuis gesmeten, allerlei voorwerpen veranderden in gevaarlijk rondvliegende projectielen en er hing een dichte, verstikkende rook van stof. Toch liepen de slachtoffers niet meer dan enkele snijwonden en builen op. Dat is een combinatie van een goed noodplan en snel denkwerk. Al zullen ze het in het extreem gelovige Moore, in het midden van de 'Bible Belt', eerder aan God toeschrijven.

Code zwart
Dokter Barnhart volgde het nieuws over de tornado. Voor de inwoners van Oklahoma is de waarschuwing te vergelijken met een kans op een lokale onweersbui in ons weerbericht. "Ik dacht dat we er met een onweer vanaf zouden komen", zegt Barnhart. "Plots kreeg ik het alarm via mijn bieper binnen. Het was een code zwart en, hoewel ik daar nog nooit van gehoord had, besefte ik dat dit een kanjer zou worden." Even later hoorde Barnhart dat het ziekenhuis zich recht in het pad van de tornado bevond. Ze begonnen met de evacuatie van de patiënten naar een veilige zone op de begane grond.



De stroom viel uit en de patiënten en verpleegkundigen moesten in het donker wachten tot het monster voorbijgetrokken was. "Het lawaai was oorverdovend. Er vloog vanalles door de lucht", zegt Barnhart. De deuren werden weggeblazen door de tornado en buiten zagen ze zelfs een auto voorbij vliegen. "En toen was het plots gedaan. Het was doodstil, ik keek rond en zag dat iedereen ongedeerd was. Ik besefte nog niet hoe ernstig het was tot ik de deur opende." De omgeving was in een oorlogszone veranderd. Op andere plaatsen hadden ze minder geluk. Zeker 24 mensen kwamen om het leven. In een school stierven zeven kinderen. Het voorbije weekend werden veel slachtoffers begraven. Vanavond wordt president Barack Obama verwacht voor een herdenkingsplechtigheid. Toevallig is het morgen Memorial Day, de dag waarop de Amerikanen hun oorlogsdoden herdenken. Waarschijnlijk zal er dit jaar wel een plekje voorzien worden voor de slachtoffers van Oklahoma.

Bron: HLN
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Powered by EzPortal