Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 15

Topic gezien door 215694 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 06 mrt 2013 - 09:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

winter

Klopt temperaturen zijn lager dan verwacht!
Hopelijk ook voor zuid-Nederland een positief effect.
Lijkt toch een geweldige winterweek te worden met sneeuw en schaatspret.
Ligt natuurlijk aan hoeveel sneeuw er valt en als er überhaupt sneeuw gaat vallen. Want dan koude nachten!
Groningen (noord-Nederland)
http://www.weerplaza.nl/nederland/Groningen/10226
Weerverwachting voor Helmond (zuid Nederland) volgens weerplaza toch duidelijke verschillen
http://www.weerplaza.nl/Nederland/Helmond/10605

Henk1976

Citaat van: winter op vr 08 mrt 2013 - 14:48
Klopt temperaturen zijn lager dan verwacht!
Hopelijk ook voor zuid-Nederland een positief effect.
Lijkt toch een geweldige winterweek te worden met sneeuw en schaatspret.
Ligt natuurlijk aan hoeveel sneeuw er valt en als er überhaupt sneeuw gaat vallen. Want dan koude nachten!
Groningen (noord-Nederland)
http://www.weerplaza.nl/nederland/Groningen/10226
Weerverwachting voor Helmond (zuid Nederland) volgens weerplaza toch duidelijke verschillen
http://www.weerplaza.nl/Nederland/Helmond/10605

Kijk eens naar die wind. Dat gaat forse problemen opleveren in het verkeer mocht dit uit gaan komen! Ben zo blij dat ik de winterbandjes er nog onder heb liggen.

Franky46

Mijn winterbanden zijn er net af en ze blijven er ook af. Hier valt toch niet zo veel oja hier is in Venlo.

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Hier ook GFS, hoop dat Zorba of Ramon NAE even kunnen doen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Remy

Citaat van: Henk1976 op vr 08 mrt 2013 - 15:02
Kijk eens naar die wind. Dat gaat forse problemen opleveren in het verkeer mocht dit uit gaan komen! Ben zo blij dat ik de winterbandjes er nog onder heb liggen.
Nah winterbanden zijn sowieso kansloos in ons klimaat,doe mij maar een setje regen/storm banden of een buitenboordmotor voor als het erg hard regent ;)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

hoffies

Net een rondje hardlopen door de duinen, wat staat er een straffe oosten wind zeg!
Als dan straks de kou mee komt, krijg je enorme negatieve gevoelstemperaturen...  :o

Ik ben benieuwd wat de wind gaat doen..
Twitter: @hoffnar2911

Joep


Remy

Citaat van: hoffies op vr 08 mrt 2013 - 18:45
Net een rondje hardlopen door de duinen, wat staat er een straffe oosten wind zeg!
Als dan straks de kou mee komt, krijg je enorme negatieve gevoelstemperaturen...  :o

Ik ben benieuwd wat de wind gaat doen..
Het waait hier echt hard,windvlagen die naar windkracht acht gaan en het is idd voor het gevoel veel kouder dan de 2,8 graden die mijn betrouwbare thermometer hier aangeeft.
Het ding is zeer nauwkeurig en deze meetwaarde is absoluut zolang de directe omgeving geen invloed heeft.
Zoals nu met veel wind en geen zonnewarmte of neerslag die lokaal invloed geeft ga ik er dus van uit dat ons hele gebied hier in het open veld echt ook deze waarde heeft.
Het valt mij bij zo'n verdringingsgebied telkens weer op hoe hard de wind kan uithalen,soms is het uren stil en soms zijn er uren waarin het aan een stuk door tot zeer zware windvlagen komt,grensweer is met recht onvoorspelbaar.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

hoffies

Citaat van: Remy op vr 08 mrt 2013 - 19:08
Het waait hier echt hard,windvlagen die naar windkracht acht gaan en het is idd voor het gevoel veel kouder dan de 2,8 graden die mijn betrouwbare thermometer hier aangeeft.
Het ding is zeer nauwkeurig en deze meetwaarde is absoluut zolang de directe omgeving geen invloed heeft.
Zoals nu met veel wind en geen zonnewarmte of neerslag die lokaal invloed geeft ga ik er dus van uit dat ons hele gebied hier in het open veld echt ook deze waarde heeft.
Het valt mij bij zo'n verdringingsgebied telkens weer op hoe hard de wind kan uithalen,soms is het uren stil en soms zijn er uren waarin het aan een stuk door tot zeer zware windvlagen komt,grensweer is met recht onvoorspelbaar.

Wat een verschillen die 2 kaarten, dan zie je pas echt wat wind doet, ook de verschillen in Nederland zijn erg bijzonder!

Thanks voor de kaarten..
Twitter: @hoffnar2911

dondertje127

Sneeuw is wel te hopen voor de bloemen die nu zijn opgekomen, ter bescherming van de vorst.

Dennis

KNMI GUIDANCE: Uitgifte: 08/03/2013 17.15 uur LT

NEERSLAG:
De regenzone trekt nu het zuiden van het land binnen en in eerste instantie valt eerst overal regen. NESO van Hirlam laat in het noordoosten morgen tussen 06 en 15 een significant IJZEL signaal zien. De t2m is echter boven nul. Omdat de neerslaghoeveelheden groot zijn kan de onderkoelde neerslag zich wel meteen vasthechten op objecten zonder bodemwarmte: masten, bedradingen, bomen etc. De vraag is echter hoe groot het smeltend vermogen van het grondoppervlak uiteindelijk is als er voortdurend onderkoelde regen op valt. Dit houdt dus de mogelijkheid open dat het ook aan het oppervlak leidt tot IJZEL vorming. De enige onzekerheid is de positie van het laag en de IJZEL zone, als Hirlam ook trekt naar het beeld van EC en Harmonie, dan is het goed mogelijk dat de zone met IJZEL ook noordwaarts verplaatst en de problemen zich buiten de landsgrenzen voltrekken. Als uiteindelijk het laag naar Duitsland trekt zien we de neerslag overgaan in sneeuw door de instroom van koudere bovenlucht. Dit levert in het noordoosten dan zo'n 5-10 cm sneeuw op tot aan zondagochtend, met 5 bft boven land kan dat tevens leiden tot opwaaiing. Elders in het land vallen enkele mm sneeuw, of dat blijft liggen is zeer de vraag door de hogere grondtemperaturen.

martijn

Met andere woorden ze weten het gewoon niet

alaind86

Kans op sneeuw dat daadwerkelijk blijft liggen is nogal klein voor Limburg, grondtempratuur is nogal hoog. En te late instroming koude lucht in het neerslagfront.

Bacci

Ok noorden sneeuw en zuiden regen, maar waar gaat de grens liggen?

KNMI:

Vandaag en morgen: Regen, vooral in de ochtend en middag in het noordoosten kans op IJZEL
Het is zwaar bewolkt en de regen boven het midden en zuiden breidt zich verder noordwaarts uit. In de loop van de nacht koelt het in het noordoosten steeds verder af en daalt de temperatuur naar waarden rond het vriespunt. In het zuiden is het een stuk zachter met 8 graden boven nul. In het noordoosten kan de regen hierdoor aan het einde van de nacht overgaan in IJZEL. Elders blijft het nog regenen. De oost tot noordoostelijke wind is (vrij)krachtig in het noorden tot matig in het zuiden.

Overdag blijft deze tweedeling bestaan. In het noordoosten is in de ochtend en middag IJZEL mogelijk, elders zijn er perioden met regen. In het zuidoosten wordt het nog een graad of 10, in het noorden komt het kwik maar net boven nul uit. De wind is matig tot (vrij) krachtig en waait uit oost tot noordoost. In de avond gaat de neerslag van het noorden uit steeds meer over in sneeuw. In het noordoosten kan in totaal zo'n 5-10 cm vallen, elders blijft het beperkt tot enkele centimeters.

In de nacht naar zondag blijft het nog enige tijd sneeuwen, maar in de ochtend trekt de sneeuw naar het zuidoosten weg, er kunnen dan nog enkele centimeters bijvallen. Minima liggen rond het vriespunt en er staat een zwakke tot matige noord- tot noordoostelijke wind, in het noorden is de wind (vrij) krachtig, 5 a 6 Bft.

Zondag overdag stroomt geleidelijk koudere lucht over het land. Maxima komen niet verder dan rond het vriespunt in het noordoosten tot 2 graden in het zuidwesten. Het is wisselend bewolkt en blijft meest droog, later neemt in het Waddengebied de kans op een sneeuwbui toe. De noordoostenwind is matig, langs de kust (vrij) krachtig 5 a 6 Bft. (Bron: KNMI)

Ries


Dennis


alaind86


winter

Grond is warm maar door regen die nu al valt op sommige plekken daalt temperatuur van de grond denk ik best wel snel.

zorba

GFS, Hirlam en NAE gifjes komen eraan dadelijk.
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Powered by EzPortal