Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 14

Topic gezien door 104163 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, za 23 feb 2013 - 10:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

wimbaens

GFS is anders weer het typische spelleke bezig voor deze tijd van het jaar, 4°C of meer kouder geven in de pluim dan dat het echt gaat worden  :P

Marcellang

Citaat van: zwoof op di 05 mrt 2013 - 11:00
Mooie berichten.  Ietsjes kouder nog AUB!! Ik heb het ook wel gehad met de lente nu  8)
Idd, dan gelijk maar goed koud  8)
Nu al gehad met de lente ;D
En zo te zien kan je bij Johann ook al in een korte hose lopen 8)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

theowl999999

Citaat van: albalinda op di 05 mrt 2013 - 11:17
Idd, dan gelijk maar goed koud  8)
Nu al gehad met de lente ;D
En zo te zien kan je bij Johann ook al in een korte hose lopen 8)
+1 +1 +1

Johann

Citaat van: albalinda op di 05 mrt 2013 - 11:17
Idd, dan gelijk maar goed koud  8)
Nu al gehad met de lente ;D
En zo te zien kan je bij Johann ook al in een korte hose lopen 8)

Inderdaad, gisteren hier in het nabijgelegen Sion (Rhonedal) lenteachtige 18 °C ! Overigens ook in de bergen de laatste dagen  prima vertoeven met op 2000 meter temp. lokaal tot 8 graden. Foto afgelopen weekend in de sneeuw op de Fiescheralp, 2600m, goed insmeren was een must (factor 50) met een UV Index van 5 a 6.  8) Overigens sneeuw genoeg nog (200 tot 300cm)



theowl999999

GFS 6z, GEM, GEFS and our chines friend, CMA, all showing the arctic outbreak  ;D

Marcellang

Citaat van: Johann op di 05 mrt 2013 - 11:25
Foto afgelopen weekend in de sneeuw op de Fiescheralp, 2600m, goed insmeren was een must (factor 50) met een UV Index van 5 a 6.  8) Overigens sneeuw genoeg nog (200 tot 300cm)
Zo, goeiendag hee  8) wat een temperaturen ;D
Als ik die foto's zie .........lekker man.....genieten maar dan  :)
And Theo, from now on i call u Artic Theo  ;)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Dennis


Johann

Voor al diegenen die nog geloven in de lente hieronder alvast de "realiteit" van de 15 daagse EC00 ensemebles (50 members). De mediaan op T850 daalt met maar liefst 15 graden naar een graad of -9°C en komt daarmee in het bereik van de onderste extreme grens (onderste blauwe stippellijn) van het  klimatologisch gemiddelde.  ;)   

Jan van Ooijen

Het gaat erom dat men loopt te roeptoeteren over een vorstperiode die er dus totaal niet in zit! We weten allemaal dat je op 240 uur niet kan oordelen of nu ineens wel?
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

theowl999999


theowl999999


Edwin

Godver, winter, sodemieter een eind op :D het weer van vandaag bevalt me veel beter. Eind van de maand jarig en eerste festival dus dan wil ik op z'n minst 22 graden.
Never Stop Exploring

Johann

Citaat van: Jan van Ooijen op di 05 mrt 2013 - 11:53
Het gaat erom dat men loopt te roeptoeteren over een vorstperiode die er dus totaal niet in zit! We weten allemaal dat je op 240 uur niet kan oordelen of nu ineens wel?

Oha...de naam vorstperiode heb ik niet genoemd (winterse ontwikkelingen) !
Maar daarnaast ging mij meer om de onderstaande stelling (reactie van jou ?!

//Haha winters weer ook totaal niet te spreken, ja misschien op 240 uur, maar betrouwbaarheidsfactor is 0//


Pak je de ensembles van het GFS en ook het ECMWF erbij dan zie je reeds vanaf 7 maart een duidelijke neerwaarts trend vwb de temperaturen op alle hoogtes. Op 12 maart (168H) zitten we dan gewoon diep in de polaire luchtmassa's met temperaturen ook overdag nog maar net boven het vriespunt. Eventuele neerslag valt dan gewoon in de vorm van sneeuw.
Gelet op de kaarten, de ensembles etc dus gewoon "winters" en gerelateerd aan de tijd van het jaar best wel extreem te noemen hetgeen ons de atmosfeer voorspiegelt !


Dennis

vorstperiode lijkt me ook iets te mooi - geen stabiele blokkades nog te zien

Ramon Oost

Citaat van: Dennis op di 05 mrt 2013 - 12:56
vorstperiode lijkt me ook iets te mooi - geen stabiele blokkades nog te zien

Die zijn sowieso in maart heel zeldzaam..

Dennis


Ramon Oost

Flinke temperatuur daling te zien aan het einde van de week in de nieuwe pluim,


mauriceb

een echte terugkeer van de winter geloof ik niet zo in, wellicht een wat koudere periode maar dat is normaal. Eerst genieten van dit weer en voorzichtig kruipen we ri. het onweerseizoen :)

Bacci

Wat lees ik nu weer allemaal?  :o Leek het allemaal mee te gaan vallen, nu opeens weer winterse ontwikkelingen. Ik wacht nog rustig af, ik moet zeggen huidige weertype is ook niet verkeerd maar nederland kennende houd dit mooi weer nooit lang aan. Winterse toestanden in Maart is altijd wel leuk om mee te maken :P

Dennis

Sneeuwkansen Staaf-model KNMI 5/3/13 00H


Powered by EzPortal