Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 13

Topic gezien door 207743 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 13 feb 2013 - 11:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

snow!

pluimske, sneeuwkansen voor morgen zijn weer toegenomen  ;) !

steffmeister

moet morgen in Apeldoorn werken, gaat nog wat worden dan om terug te komen!
volg me op twitter : Nafets_nl

just0408

Ik ben ook niet van steen.

Brisk

Citaat van: steffmeister op wo 13 feb 2013 - 22:11
moet morgen in Apeldoorn werken, gaat nog wat worden dan om terug te komen!

Volgens mijn glazen-bol wordt dat lastig......

Ligt er aan waar je vandaan komt... ff in je profiel bij "persoonlijke tekst" zetten ;-)

Ik heb mijn vriendin net ook maar even succes gewenst met haar treinritje van morgen: Arnhem - Deventer- Den Haag - Arnhem.
Let is snow, let it snow, let it snow!

steffmeister

Citaat van: Brisk op wo 13 feb 2013 - 22:14
Volgens mijn glazen-bol wordt dat lastig......

ja vooral bij Hoevelaken staat altijd al vast daar, zal alleen maar erger worden als er sneeuw valt
volg me op twitter : Nafets_nl

Dennis

de GFS en EC modellen blijken elkaar totaal niet ondersteunen :Hoe komt dat?

Het heeft met de algehele positie van een Hoog te maken volgende week : over Europa dan komt er geen winter echter als ten Noorden komt te liggen gaan de lucht-stromingen voor aanvoer koude lucht zorgen

Zie GFS model en het EC model (zelfde dag)




Ramon Oost

Citaat van: Dennis op wo 13 feb 2013 - 22:22
AvondUpdate 13/2/13 Overgang naar "diepvries" lucht rond 20 Februari? Zoals eerder geschreven blijven de GFS en EC modellen elkaar totaal niet ondersteunen :Hoe komt dat?

Het heeft met de algehele positie van een Hoog te maken volgende week : over Europa dan komt er geen winter echter als ten Noorden komt te liggen gaan de lucht-stromingen voor aanvoer koude lucht zorgen

Zie GFS model ook

Hmm niet echt een update he...

Dennis


Ramon Oost



Joep

Citaat van: Ramon Oost op wo 13 feb 2013 - 22:30
Een goed samenhangend verhaal...

Vandaag werd weer duidelijk dat deze koude periode er 1 is die serieus genomen dient te worden.
Allereerst kwam het afgelopen nacht op uitgebreidere schaal tot opklaringen en gelijk werd er minimale waarde van -7.6 C gemeten, overdag kwam in veel zon de maximale waarde in het westen uit op +3.5 C, alleen in het uiterste noordoosten een ijsdag.

Maar vandaag werd uit de ontwikkelingen in de Uitvoer ook –weer- duidelijk dat een echte verzachting zeer waarschijnlijk in het oosten geen eens gaat plaatsvinden de komende dagen.
Bovendien zijn de ontwikkelingen voor volgende week duidelijk kouder geworden, daarover later meer.

Eerste kaart laat de aanval van zachte lucht zien die morgen gaat plaatsvinden. Na een nacht met lichte tot matige vorst (-2/-7 C) neemt morgen de bewolking snel toe en rond het  middaguur gaat het in het westen sneeuwen.

Maar zoals de verzachting in totaal de komende dagen veel moeizamer zal verlopen dan eerder ingeschat, zo blijkt dit morgen al.

De fronten vertonen namelijk de neiging om in het noordoosten van ons land al te gaan stagneren. Dit vooral omdat door de persistente en nog in kracht toenemende hogedruk ten noordoosten het lagedrukgebied bij Schotland wordt gedwongen zich noordwaarts te verplaatsen, en de verzachting nog slechts wordt veroorzaakt door een afgesnoerd laag, zie 2e kaart.

Daarom is het vrijdagochtend in het oosten nog koud met temp iets onder nul en valt er nog wat sneeuw, elders kans op wat lichte regen of sneeuw met temp tot +2 C in het westen.
Vrijdagoverdag bewolkt, rustig weer met af en toe nog wat lichte regen of sneeuw in het oosten met maxima tussen +2 C in het oosten tot +5 C aan de kust.

Zaterdag en zondag, 3e en 4e kaart, neemt de invloed van de (noord) oostelijke hogedruk weer toe, draait de stroming weer naar ZO/O en komt het in de nacht en ochtend weer tot lichte vorst, zaterdagochtend alleen in het (noord) oosten, en overdag 2-5 C.

Daarna begin volgende week eerst nog weinig verandering in patroon en weertype/temp, vanaf dinsdag echter snelle opbouw van een nieuwe kern van hogedruk ten noorden/noordoosten.

Met een tijdelijke toename van de kans op winterse neerslag dalen de temp dan de rest van de week naar een vol winters niveau van -2/-6 C in de nacht en ochtend en overdag 0-3 C.

Februari is op dit moment al ruim een graad te koud tov een normaal verloop en dit verschil zal de k
komende periode eerder groter dan kleiner worden.

Mvg, Ronald.


Serge

Morgen ook beste woei waai, nu word het helemaal feest
Waar is mijn cape

Bacci

Citaat van: Joep op wo 13 feb 2013 - 22:41
Mvg, Ronald.

Ziet er goed uit, hopelijk kunnen we in het weekend misschien nog genieten van de sneeuw(resten).

just0408

Citaat van: Serge op wo 13 feb 2013 - 22:42
Morgen ook beste woei waai, nu word het helemaal feest

Ik vind het eigenlijk veel mooier als de sneeuw horizontaal naar beneden vlokt. Dan blijft het tenminste overal liggen.
Ik ben ook niet van steen.

Joep

Schijnt net een meteoriet over NL te zijn getrokken van Zuid naar Noord, iemand gezien?

Jan van Ooijen

Vergeet die regen, zal voornamelijk sneeuw zijn.

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Bacci

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 13 feb 2013 - 22:50
Vergeet die regen, zal voornamelijk sneeuw zijn.


Sneeuw lijkt eerder te komen, maar wat een heerlijke run weer. Gaat KNMI de hoeveelheden nog aanpassen of blijven ze terughoudend?

Marcbb

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 13 feb 2013 - 22:50
Vergeet die regen, zal voornamelijk sneeuw zijn.

Jan hoe moet ik die groene vlekken zien zoals ze bijvoorbeeld boven zuid Limburg te zien zijn? Sneeuw- regen-sneeuw!

Oeps gaat iets fout! ;-)

Jan van Ooijen

Ik vermoed dat alleen het westen te maken krijgt met sneeuw/ijsregen/ijzel/sneeuw en regen
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal