Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 13

Topic gezien door 207028 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 13 feb 2013 - 11:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bernardo

Citaat van: Jasneker op wo 13 feb 2013 - 17:09
Ik voorzie al problemen met het ritje van en naar leeuwarden uit sneek morgenavond... laat staan AAmsterdam, blijf de weerberichten maar volgen voor je op stap gaat, kun je het uitstellen zou ik het doen...

Denk niet dat ze de wedstrijd van Ajax uitstellen voor mij...haha.

Ramon Oost

Nieuwe animatie van NAE (12UTC) betreft de sneeuwval voor morgen.


jeffrey83

Hmmm, Hopen dat het iets beter uitpakt.. zoals het er nu uit ziet krijgt zeeland eerst sneeuw en dan regen...

TimK21

Toch nog opvallend veel verschil in al die modellen zeg. Sommigen laten bijna alles als sneeuw vallen, en sommigen laten het vrij snel overgaan in regen.
Challenge accepted!

zorba

Citaat van: jones op wo 13 feb 2013 - 17:26
De nieuwe van Karim (alhoewel ik het zinnetje dat ik schuin heb gezet niet zo goed begrijp :P) http://severeweatheroutlook.blogspot.be/

Stond ook al in het vorige topic, zie http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,3579.msg50551.html#msg50551

Zet de reactie/quote van jan hier ook maar even neer:

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 13 feb 2013 - 12:12
Al weer lijkt hij er aardig naast te gaan zitten, ik vraag me af waarom hij westen altijd overslaat
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Weatherboy

Citaat van: TimK21 op wo 13 feb 2013 - 17:31
Toch nog opvallend veel verschil in al die modellen zeg. Sommigen laten bijna alles als sneeuw vallen, en sommigen laten het vrij snel overgaan in regen.

Bijna alles lijkt gewoon als sneeuw te gaan vallen. Hirlam moet je met de neerslag soort niet serieus nemen, die neemt de warme luchtbel bovenin veels te sterk op. Waarschijnlijk zelfs niet eens regen daarna omdat de storing in rap tempo uitdunt. Wel dooi uiteraard, maar niet meer dan wat motregen.

Ramon Oost

KNMI Guidance,

Modellen zijn qua neerslagtiming behoorlijk eenduidig geworden. Timingsverschillen betreffen 1 a 2 uur. We gaan uit van het beeld van Hirlam. De detaillering welke in Harmonie gegeven wordt is realistisch. Totale neerslaghoeveelheden tot aan vrijdagochtend zijn 2-5 cm sneeuw, lokaal mogelijk wat meer. Vooral in het noorden en noordoosten zou het lokaal 5-8 cm kunnen worden, ook gezien het stagnerende karakter van de tweede occlusie. Neerslag intensiteiten per uur worden geschat op ca. 1 cm/ uur, lokaal kan het er af en toe boven komen.

Ten aanzien van de neerslag zijn er 3 aandachtspunten. De eerste betreft de sneeuwhoeveelheden. Uitgaande van alle modellen lijkt het erop dat er in totaal zo,n 2-5 cm valt, lokaal meer, met name in het noorden en noordoosten, door het stagnerende karakter. Het tweede aandachtspunt is dat bij aanvang van de sneeuw er zich een smeltlaag bevindt rond 4000 vt, de neerslag kan dan tijdelijk in de vorm van wat IJsregen/evt IJzel zijn. Hirlam is hierin het meest uitgesproken, Harmonie en EC zijn op die niveaus toch wat kouder en geven meest sneeuw. Derde aandachtspunt is wat er gebeurt aan de achterzijde van de frontale zone, in de nacht naar vrijdag op het moment dat de middelbare en hoge bewolking naar het oosten is getrokken. De progtemps laten dan een ondiepe vochtige laag zien met toppen -5 tot -10. Daarbij is er dan ook op enige hoogte opnieuw een smeltlaag terwijl de temperaturen onderin nog rond of onder nul liggen. Dan opnieuw kans op onderkoelde neerslag.

Thunderfreak

Al die berichten over,moet de weg nog op en moet dus daar nog ff heen. Niks moet en je eigen leven is belangrijker dan het uitstapje,doe je het gewoon toch dan is het eigen verantwoordig en eigen schuld als je in de file komt,of een ongeluk krijgt.

Ongelofelijk soms.

Zeker als ze hier op het forum lezen,en als nog de problemen opzoeken,sensatie zoeken en lekker ouwehoeren erna ''goh wat mij overkomen is,kut verkeer. Klote treinen etc etc''

Eerst maar eens naar je zelf kijken,alvorens je gaat klagen. Meeste gevallen is het je iegen schuld.

;) 8)

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

mbouman

Ben toch heel erg benieuwd naar morgen...of een lading sneeuw...of een lading regenwater ??? hier in het zuidwesten heb ik toch lichtelijk mijn twijfels.... volgens andere weer websites wordt er ook gewoon regen berekend morgen en de meeste sneeuw in het oosten... maar goed we zien het allemaal wel..... gewoon wachten op wat er komen gaat....en daarna heel nederland weer chaos...hahahh.... dus morgen gewoon vroeger vertrekken mensen.... dan weet je zeker dat je in de ellende staat met de rest van nederland.... of je hebt geluk en je rijd gewoon normaal door.... beide dus 50% -50% kans....
Maar blijf erg benieuwd...kan eigenlijk niet wachten..... en hoop op een lading sneeuw...

Bernardo

Citaat van: Thunderfreak op wo 13 feb 2013 - 18:12
Al die berichten over,moet de weg nog op en moet dus daar nog ff heen. Niks moet en je eigen leven is belangrijker dan het uitstapje,doe je het gewoon toch dan is het eigen verantwoordig en eigen schuld als je in de file komt,of een ongeluk krijgt.

Ongelofelijk soms.

Zeker als ze hier op het forum lezen,en als nog de problemen opzoeken,sensatie zoeken en lekker ouwehoeren erna ''goh wat mij overkomen is,kut verkeer. Klote treinen etc etc''

Eerst maar eens naar je zelf kijken,alvorens je gaat klagen. Meeste gevallen is het je iegen schuld.

;) 8)

Oh. je hoort mij niet klagen hoor. File is file, maar we zijn er op voorbereid en gaan gewoon dik 2 uur eerder weg.

Ramon Oost

Front mooi te zien boven Groot-Brittannië.


jones

Optimistisch kaartje van WRF-model:

just0408

LOL ... Het gaat gewoon van 09:00 tot 19:00 uur sneeuwen hier volgens die laatste run. Da's niet mis! Laatste verrassing van Koning Winter. :)
Ik ben ook niet van steen.

Bacci

Citaat van: just0408 op wo 13 feb 2013 - 19:38
LOL ... Het gaat gewoon van 09:00 tot 19:00 uur sneeuwen hier volgens die laatste run. Da's niet mis! Laatste verrassing van Koning Winter. :)

Laatste?

Ramon Oost

Neerslag volgens de recente uitdraai van het ECMWF (Europese weermodel) en daarbij ook de T850hPa donderdag om 15UTC (16:00 uur).




Ramon Oost

Komende nacht -8 mogelijk? ECMWF komt met -8 voor uiterste zuiden van Limburg en Overijssel.. of overschat het Europese weermodel de temperaturen.. Actueel is Deelen het koudst met -3,4.


just0408

Citaat van: Bacci op wo 13 feb 2013 - 19:42
Laatste?

Nou ja, inderdaad. Het kan daarna natuurlijk ook nog altijd. Een van de laatste dan.
Ik ben ook niet van steen.

vdweste

Citaat van: just0408 op wo 13 feb 2013 - 19:56
Nou ja, inderdaad. Het kan daarna natuurlijk ook nog altijd. Een van de laatste dan.

Kijk even naar de nieuwe run van EC joh, als die runs zo doorgaan zeker nog niet de laatste!


winter

Citaat van: Ramon Oost op wo 13 feb 2013 - 19:49
Komende nacht -8 mogelijk? ECMWF komt met -8 voor uiterste zuiden van Limburg en Overijssel.. of overschat het Europese weermodel de temperaturen.. Actueel is Deelen het koudst met -3,4.


Denk wel dat het matig gaat vriezen of we - 8 halen op 2 meter hoogte dat weet ik niet aan de grond denk ik kans op strenge vorst!

Bacci

Citaat van: Ramon Oost op wo 13 feb 2013 - 19:44
Neerslag volgens de recente uitdraai van het ECMWF (Europese weermodel) en daarbij ook de T850hPa donderdag om 15UTC (16:00 uur).

Ben ik de enige die jou plaatjes niet kan zien?

Powered by EzPortal