Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 6

Topic gezien door 387376 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 11 jan 2013 - 10:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Weatherman

Zo dat wordt weer super spannend voor dinsdag  :)
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

PatrickM

Ik teken voor, sneeuw voor het grootste deel van NL. ;)

winter

Als het klopt van het neerslag aankomende dinsdag.
Dan ligt er straks in belgie een enorm dikke pak en waarschijnlijk ook nog niet eens perse in de ardennen.
En een Nederland ook een redelijke hoeveelheid.
I'm happy!
Maar voor het Noorden wordt dit wel irritant denk ik.

flyerke

dat zou een heel mooi verjaardagsgeschenk zijn !
Winter is coming

PatrickM

Sneeuw in Brussel op NOS Journaal ;D

Snowfreak

Citaat van: PatrickM op za 12 jan 2013 - 20:05
Sneeuw in Brussel op NOS Journaal ;D

inderdaad :D

even off-topic hoe upload je plaatjes egeinlijk? sorry als dit al werd gevraagd maar ik vind het niet terug

just0408

Fijn. Dinsdag sneeuwdag, zie ik?  :D
Ik ben ook niet van steen.

MamaAs

Ben vooral benieuwd naar die sneeuwbuien boven de wadden a.s. maandag......  ;)

just0408

Citaat van: MamaAs op za 12 jan 2013 - 20:12
Ben vooral benieuwd naar die sneeuwbuien boven de wadden a.s. maandag......  ;)

Dat begrijp ik als je zo dicht bij de Wadden woont EN een sneeuwliefhebber bent, ja.  ;)
Ik ben ook niet van steen.

Weerfreak 1337

Citaat van: just0408 op za 12 jan 2013 - 20:10
Fijn. Dinsdag sneeuwdag, zie ik?  :D

Zou nog niet te hard roepen, zal afhangen van de koers van het laagje, als deze te zuidelijk langstrekt kan de sneeuw uitblijven, als deze te noordelijk langstrekt kan er juist regen/natte sneeuw vallen. Dan zitten we aan de zuidkant van het laag, dus in de zachte aanvoer van het laagje.
Waarschijnlijk zal het laagje niet noordelijk langstrekken, aangezien daar teveel tegendruk van hogedruk is. Te zuidelijk kan er voor zorgen dat er bijvoorbeeld alleen in België sneeuw valt.
Kortom: Afwachten hoe het laagje zich gaat gedragen in de komende runs. Het belangrijkste is op de dag zelf, we hebben wel wat geleerd van 7 december 2012, laagje was vertraagd waardoor de meeste sneeuw in het zuidwesten en westen als natte sneeuw en deels regen viel. Snowcasten dus op dinsdag.

Edit: dit soort kleine lagedrukgebieden zijn dus erg "eigenwijs" en willen niet altijd de weg van de modellen volgen zoals die dat aangeven.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

vossejongk

sneeuw in het noorden of niet maakt nog geen drol uit, open waters ligt nog niks geen ijs op, sneeuw is nu alleen maar goed.

jones

Zal allemaal afhangen van de exacte koers van de kern van het laagje.

In het geval van GFS blijft België en de koude lucht met een ijsdag en amper sneeuw in NL
In het geval van EC krijgen België en Z-NL tijdelijk met een westenwind te maken met temp even 1 ?  2°C en de rest van NL een ijsdag met de meeste sneeuw in zowel NL als BE, maar in BE mogelijk heel tijdelijk overgaand in natte sneeuw

Ramon Oost

Volledige neerslag animatie van ECMWF voor dinsdag online: http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,3454.msg38631.html#msg38631

Citaat van: Snowfreak op za 12 jan 2013 - 20:09
even off-topic hoe upload je plaatjes egeinlijk? sorry als dit al werd gevraagd maar ik vind het niet terug

Onderaan je tekstvak op bijlagen klikken of via een van de onderstaande site's ;)

http://tinypic.com/
http://plaatjesdump.nl/
http://beta.photobucket.com/

Weerfreak 1337

Citaat van: vossejongk op za 12 jan 2013 - 20:15
sneeuw in het noorden of niet maakt nog geen drol uit, open waters ligt nog niks geen ijs op, sneeuw is nu alleen maar goed.

Dinsdag mogelijk wel ijs op de sloten. Waarschijnlijk morgen al. Voor open water zal dat inderdaad wat langer duren.
Ik hou nog een slag om de arm voor de schaatsers. Ikzelf vind de sneeuw niet erg, ik kan toch niet schaatsen :P

Citaat van: jones op za 12 jan 2013 - 20:18
Zal allemaal afhangen van de exacte koers van de kern van het laagje.

In het geval van GFS blijft België en de koude lucht met een ijsdag en amper sneeuw in NL
In het geval van EC krijgen België en Z-NL tijdelijk met een westenwind te maken met temp even 1 ?  2°C en de rest van NL een ijsdag met de meeste sneeuw in zowel NL als BE, maar in BE mogelijk heel tijdelijk overgaand in natte sneeuw

Temperatuur komt niet boven nul uit, alleen in westelijk Zeeland, dauwpunten blijven onder nul, dus alles zal als sneeuw vallen, en het zal dan ook blijven liggen. (mocht dit uitkomen!)

Edit: ik zie inderdaad dat op +72u de temperatuur even boven nul komt in groot deel België en Nederland. Geen probleem, dauwpunten onder nul, dus de sneeuw zal nauwelijks smelten :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

MamaAs

Citaat van: vossejongk op za 12 jan 2013 - 20:15
sneeuw in het noorden of niet maakt nog geen drol uit, open waters ligt nog niks geen ijs op, sneeuw is nu alleen maar goed.

Jep! Maar na dinsdag liever geen sneeuw meer, hahaha. Dan moet het sneeuwvrij blijven, want we kunnen er voorlopig niet op vegen.

franky


JPP78

Dinsdag liggen veel vaarten al dicht, sneeuwval op dinsdag zou lichtelijk dramatisch zijn... Mijn bescheiden mening hoor.
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

Jan van Ooijen

Kijk GEM eens, die heeft zin in een Elfstedentocht!

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

grizzrh

volgens buienradar is er sneeuw te verwachten in limburg.. zie ik net
Doenrade, Limburg

MamaAs

Citaat van: JPP78 op za 12 jan 2013 - 20:29
Dinsdag liggen veel vaarten al dicht, sneeuwval op dinsdag zou lichtelijk dramatisch zijn... Mijn bescheiden mening hoor.

Maar de sneeuw op maandag zou weer heel goed uitkomen voor de afkoeling lijkt mij.

Zijn er hier nog mensen met hovercrafts .... ?  ;D

Hahaha en die GEMkaart, das een fan ;)

Powered by EzPortal