Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 6

Topic gezien door 386824 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 11 jan 2013 - 10:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Bernardo

Citaat van: Bacci op di 15 jan 2013 - 21:52
Hoezo had je verwacht? is het niet meer mogelijk dan? als ik naar de pluim kijk wordt de kans erop alleen maar groter, wacht maar hoe hard het gaat vriezen door de sneeuw.

Alleen ligt er in Friesland geen sneeuw. ;)

MamaAs

Citaat van: pietjelol op di 15 jan 2013 - 21:49
niet om je af te kraken maar had je echt verwacht dat we dit jaar een Elfstedentocht zouden rijden?

Nou een Elfstedentocht zou een kerst op de taart zijn. Maar ik vind het zelf ook heel erg leuk om te schaatsen op natuurijs.
En dan vooral door het dorp en eventueel een plaatselijk tochtje.
Zo zonde van het mooie ijs dat er nu ligt.

matroesjka-world

Citaat van: pietjelol op di 15 jan 2013 - 21:49
niet om je af te kraken maar had je echt verwacht dat we dit jaar een Elfstedentocht zouden rijden?


Waarom niet?  ???
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

GHkstra

Citaat van: Bernardo op di 15 jan 2013 - 21:53
Alleen ligt er in Friesland geen sneeuw. ;)
Nog niet maar dat gaat snel veranderen ben ik bang.

pietjelol

de vorige keer (vorig jaar) lukte het al niet met 2 weken pittig vorst laat staan met een beetje en soms matige vorst. Het kan maar die kans is toch echt niet zo groot. Schaatsen kan natuurlijk altijd als het goed vriest dan zou die sneeuw voor jullie in der daad jammer zijn

Brisk

Citaat van: Bernardo op di 15 jan 2013 - 21:53
Alleen ligt er in Friesland geen sneeuw. ;)

Maar kijk eens naar de temps:



Citaat van: pietjelol op di 15 jan 2013 - 21:56
de vorige keer (vorig jaar) lukte het al niet met 2 weken pittig vorst laat staan met een beetje en soms matige vorst. Het kan maar die kans is toch echt niet zo groot. Schaatsen kan natuurlijk altijd als het goed vriest dan zou die sneeuw voor jullie in der daad jammer zijn

En mag je er dan niet op hopen? De kans dat je de loterij wint is ook niet groot, maar kijk eens hoeveel mensen een lot kopen ;)
Let is snow, let it snow, let it snow!

Joep

 Actualisatie 15-1: bijna landelijk sneeuwdek, dus verdere verscherping vorst.

De laatste 24 uur, 4e dag van deze kouperiode, is de winter nóg nadrukkelijker ingetreden. Door het ten zuiden langs trekkende lagedrukgebied is er bijna in het hele land sneeuw gevallen.
Alleen het noorden van Noord-Holland en geheel Friesland en Groningen zijn in het algemeen nog zonder noemenswaardig sneeuwdek. In de rest van het land liggen meestal 1-5 cm, in het westen soms 15-20 cm.
De meeste sneeuw is gisteravond en afgelopen nacht gevallen, maar ook op dit moment sneeuw het nog regionaal. De minima lagen vanmorgen tussen -1.4 C in het zuidwesten tot -8 C in het oosten, overdag alleen in het uiterste zuidwesten +1.5 C, verder algemeen onder nul tot -3.7 C in het oosten.
Verder was er deze periode sprake van een bijzondere weergebeurtenis, gisteravond/afgelopen nacht is er in Zeeland door combinatie van harde wind en hevige sneeuwval sprake geweest van een sneeuwjacht (zie uitgebreider www.weer.nl)
Vorming van een algemeen sneeuwdek vind ik 1 van de vereisten voor een duurzame vorstperiode, tijdens opklaringen kan het hierdoor nog sterker afkoelen in de nacht en ochtend.
En opklaringen zijn er op dit moment al in het noorden, en deze trekken komende avond en nacht langzaam zuidwaarts. Vooral het zuidoosten blijft echter zwaar bewolkt met geregeld nog sneeuwval mogelijk. Complicatie voor het weerbeeld is de mate waarin sneeuwbuien die zich boven de Noordzee vormen zich het komend etmaal over het land kunnen uitbreiden, grootste kans lijkt er te zijn voor het noordwesten.
De minima liggen tussen -4/-9 C, bij langdurige opklaringen boven sneeuwdek tot onder de -10 C.
Eerste kaart toont situatie van morgen, lagedruk is dan inmiddels boven het zuiden van Europa aangekomen en hogedrukopbouw boven Scandinavië legt een brug zuidwestwaarts tot over de UK.
Gevolg is een N/O aanvoer van droge en koude lucht met ondanks zonnige perioden morgen geen hogere maxima dan 0/-5 C.

Kaarten 2 en 3 laten voor donderdag en vrijdag weinig verandering zien, al wordt de stroming de laatste dag meer O/ZO op nadering van oceanische lagedruk.
In de nacht en ochtend vriest het matig tot streng, overdag meest lichte vorst.

Vierde kaart laat zien dat zaterdag dié lagedruk inmiddels dermate ver oostwaarts is opgedrongen, dat in het zuiden van het land de kans op sneeuw gaat toenemen.
Minima worden door de bewolking minder koud, nog meest matig in de nacht en overdag lichte vorst, in het zuiden tot rond het vriespunt mogelijk.

Indicatie voor nog verder vooruit: opdringende lagedruk van zaterdag vormt de voorbode van een periode waarin het naar uit gaat zien dat hogedruk ten noorden en noordoosten aanwezig blijft maar niet kan tegenhouden dat oceanische lagedruk het continent opkomt, maar dit dan vooral met een zuidelijke koers.
Kans op sneeuw neemt weer toe met zich handhavende kou.

Mvg, Ronald de Wildt


Jan van Ooijen

Pluim voor het noorden, alleen te zien voor leden

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

MamaAs

We gaan richting de -7! Koelt heel snel af momenteel.
Ben benieuwd wat dat voor de rest van de nacht etekend.

Sebas81

Ben geen weerman maar als ik op de kaarten van een aantal modellen kijk dan zie ik voor middel en lange termijn dat we een zuidelijke straalstroom hebben.
Effe gegoogled en heb gelezen dat als we in de winter een zuidelijke straalstroom hebben het over het algemeen kouder en beter winterweer is.         

Correct me if i am wrong

Brisk

Citaat van: Jan van Ooijen op di 15 jan 2013 - 22:00
Pluim voor het noorden, alleen te zien voor leden



Dat is een nette pluim voor het Noorden. Koud en weinig tot geen neerslag ;)
Let is snow, let it snow, let it snow!

Simon Deurdorpe

Citaat van: winter op di 15 jan 2013 - 21:42
Zie net op weerplaza dat het in het gebied van de elfstedentocht -6,7 graden vriest en windstil is windkracht 0/1
Hoe hard groeit het ijs ongeveer in zo'n nacht?

Ik weet niet hoe het elders zit, maar de sloten hier weigeren te bevriezen. 4 dagen onder nul, nauwelijks wind/stroming en toch nog geen spoortje ijsvorming te bekennen.

Ik zal d'r morgen wat ijsklontjes ingooien, misschien dat dat helpt  ;D

vdweste

Citaat van: Sebas81 op di 15 jan 2013 - 22:03
Ben geen weerman maar als ik op de kaarten van een aantal modellen kijk dan zie ik voor middel en lange termijn dat we een zuidelijke straalstroom hebben.
Effe gegoogled en heb gelezen dat als we in de winter een zuidelijke straalstroom hebben het over het algemeen kouder en beter winterweer is.         

Correct me if i am wrong

Helemaal juist! De depressies die ontstaan op de oceaan trekken dan namelijk onder ons door waardoor we een oostelijke aanvoer (en dus kou) krijgen! :)

gilleeesss

Ik denk een tijdelijke dooi voor westelijke gebieden. Dus waarschijnlijk kans dat sneeuw weggaat zijn, maar dat de winter blijft in het uiterste oosten. midden enzo af en toe ook boven 0 enzo. En vanaf donderdag weer de diepvries in?;D hhopelijk met sneeuwkansen, want is zo mooi als je het zo ziet ;)

Erik V

Het blijft gewoon nog een weekie winter.......

zwoof

Citaat van: Brisk op di 15 jan 2013 - 21:57
Maar kijk eens naar de temps:

En mag je er dan niet op hopen? De kans dat je de loterij wint is ook niet groot, maar kijk eens hoeveel mensen een lot kopen ;)

Als ik zoveel kans op de hoofdprijs in de staat had als op een elfstedentocht, dan kocht ik elke maand voor al mijn geld staatsloten  ;D

Eigenlijk moet ie gewoon weer een keer doorgaan, al is het alleen maar om het ongelijk van "hij die niet genoemd mag worden" aan het daglicht te brengen.  ;)

Chase-Stormer

Citaat van: gilleeesss op di 15 jan 2013 - 22:05
Ik denk een tijdelijke dooi voor westelijke gebieden. Dus waarschijnlijk kans dat sneeuw weggaat zijn, maar dat de winter blijft in het uiterste oosten. midden enzo af en toe ook boven 0 enzo. En vanaf donderdag weer de diepvries in?;D hhopelijk met sneeuwkansen, want is zo mooi als je het zo ziet ;)

Met een beetje geluk word de dooi-aanval die nu op de kaarten staat nog voor een poos uitgesteld, it happened before

Erik V

Citaat van: zwoof op di 15 jan 2013 - 22:07
Als ik zoveel kans op de hoofdprijs in de staat had als op een elfstedentocht, dan kocht ik elke maand voor al mijn geld staatsloten  ;D

Eigenlijk moet ie gewoon weer een keer doorgaan, al is het alleen maar om het ongelijk van "hij die niet genoemd mag worden" aan het daglicht te brengen.  ;)
En wie is dat dan? Voldemort of Meneer Prutto?

jorentje1997

Ik weet dat het nog afwachten is maar wat denken jullie over de neerslag voor vrijdag-zaterdag?

Peter Spit

Citaat van: pietjelol op di 15 jan 2013 - 21:56
de vorige keer (vorig jaar) lukte het al niet met 2 weken pittig vorst laat staan met een beetje en soms matige vorst. Het kan maar die kans is toch echt niet zo groot. Schaatsen kan natuurlijk altijd als het goed vriest dan zou die sneeuw voor jullie in der daad jammer zijn

Maar sinds vorig jaar is de grootste bottleneck volgens mij aangepakt. Minder instromend water door middel van schuiven om instromende sloten af te sluiten. We zullen zien! Kans niet groot, maar zou leuk zijn als het weer eens zo ver is

Powered by EzPortal