Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 5

Topic gezien door 267249 bezoekers
Gestart door Johann, vr 04 jan 2013 - 12:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Dennis

Winter in opmars - met nog 5dgn te gaan tot kantelpunt 10 januari zit een start van winterweer er wel aardig in - tuurlijk wordt er snel gedacht aan schaatsen en hoe lang het winter blijft : dit zal gewoon per dag bekeken moeten worden (maar dat doen we hier ook) :voor iedereen alvast GENIETEN van de mooie kaarten




Jan van Ooijen

Pluim van het Amerikaans weermodel

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Erik V

Mooie kaarten! Maar pluim is niet overtuigend toch? Waar hecht je meer waarde aan Jan? Ik kijk alleen naar een pluim met de weinig kennis die ik heb.

MarcS

Ik kijk meestal naar de pluim, maar de onderbuiken van Bastardi, Johann en Jan heb ik meer vertrouwen in. Ik weet het is geen onderbuiken, maar ik snap niets van de achterliggende berekeningen waardoor ik het lekker onderbuiken blijf noemen.

Jan van Ooijen

Citaat van: Erik V op za 05 jan 2013 - 09:38
Mooie kaarten! Maar pluim is niet overtuigend toch? Waar hecht je meer waarde aan Jan? Ik kijk alleen naar een pluim met de weinig kennis die ik heb.

Ik kijk meer naar het geheel, wat zegt EC, wat zegt GFS enz enz. Meestal alle modellen bij elkaar en pak daar de tussenweg in
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weerfreak 1337

Prachtige pluim, veel minder leden voor zeer zacht weer en steeds meer neigend richting 0 of eronder. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Erik V

Deze pluim ziet er zeker mooi uit! Eensgezind een dalende lijn en aan het einde meer spreiding, wat logisch is maar niet meer die hoge temps! Heerlijk.
Ik ga mijn winterjas uit de kast halen haha

Reutel

Citaat van: MichaelvdPoel op vr 04 jan 2013 - 20:57
@Mooi artikel Johann. Complimenten daarvoor! Flink wat werk en tijd ingestoken denk ik ;)

Tav de LT progs .......
....geblazen wordt.

Schaatsen uit het vet? Van mij mag het maar of er echt natuurijs komt op termijn is op basis van deze 12Z runs uitermate dubieus :o

We blijven de modellen met veel enthousiasme volgen ;D

Gr, Michael

Goede samenvatting, maar nu is mijn vraag: Wat denk je er eigenlijk zelf van? Gooi er, net als Johann, eens een mooie lange termijn verwachting tegen aan! Dat mag best hier hoor, daarom is het ook een forum.  ;)

Jan van Ooijen

Winter in aantocht

Nederland lijkt komende week al direct in 2013 de winterkou in te duiken. Onder de impulsen van toenemende hogedruk die zich van Groenland naar de Noorse Zee uitbreidt, komt er eind volgende week een noordoostcirculatie op gang waarmee vrieslucht uit Noordoost-Europa ons kan bereiken. De koude-oplossingen in de weermodellen van vanmorgen sturen alsmaar duidelijker aan op een interessanter winterpatroon. De eerste dagen is het nog zacht weer met een zuidwestenwind en 6-10 graden. Na woensdag kantelt de stroming en worden de kansen op echt winterweer serieuzer met vorst tegen het weekeinde. In het noorden en oosten van Europa koelt het komende week extreem af en duiken de temperaturen tot 10-15 graden onder nul op klaarlichte dag.

Telegraaf
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Fren

Beste wensen voor iedereen, nog geen kans voor gehad :@

Anyway, laat die winter nu maar komen :)
The question is not IF disasters happen but WHEN they happen!
He, who controls the world, faces the

Kevinwinter


Harry de Hond

Pluimen EC en Gfs laten toch duidelijk een daling zien van een flink aantal graden. Gemiddeld 5 graden schat ik in. Daarna gaat het gemiddelde bij EC wel weer iets naar boven, maar dat mag niet echt een naam hebben. Kan met langjarig gemiddelde te maken hebben? En bovendien is dat over ruim een week. Kan nog zo veel gebeuren. Misschien gieren ze weer richting het huidige "warme" weertype als de setting net ongunstig valt. Toch is het wel logisch als er nu een echte winter komt binnenvallen. Het is er de tijd voor. Lekker. Ik ga hout halen voor de openhaard, heerlijk. Wellicht niet zo milieubewust, maar de gedachte dat er meteen weer nieuwe boompjes zijn neergezet trekt mij over de streep.  ::)
Juist.

Johann

Gisteren heb ik dit topic al geopend met een korte beschouwing op de stratosferische ontwikkelingen en de (mogelijke) gevolgen voor evt. markant kouder weer (overgang naar meridionaal patroon). Pakken we vandaag de kaarten erbij dan zien we dat dit ook vandaag weer versterkt door de weermodellen wordt opgepakt en dat we (nog even de bekende slag om de arm houdend) langzaam maar zeker op een winterse fase gaan afstevenen.

Op termijn is de "aangeslagen" PV  ook lager stratosferisch dan wel hoger troposferisch mooi op de kaarten teug te zien met drie belangrijke kernen. Een kern bevindt zich boven west Siberië, eentje in de omgeving van Kamtsjatka en één boven Nunavut (noordoost Canada (ten westen van Baffin) We hebben te maken met een zgn golf- 2 patroon fase (verhoogde amplitude NH planetaire golf, dus toenemend meridionaal).

PV 100hPa 


Voor ons weer wordt vooral het samenspel van de koudepool boven Kamtsjatka en die boven het noordoosten van Canada van belang.  Een eerste hoogterug zal boven de oostelijk Pacific (Grote Oceaan)  worden opgeworpen waarbij de hoogtetrog zich aan de oostkant van de Rocky-Mountains tot ver naar het zuiden toe zal uitbreiden, een tweede hoogterug wordt vervolgens boven de oostelijke Atlantische Oceaan opgeworpen waarbij deze hoogtetrog via Scandinavië en west Rusland naar West en Centraal Europa zal worden afgebogen (retrograde blokkade) 

250hPA


Tot zover de ontwikkeling wat hoger in de troposfeer, let wel, we praten nog steeds over het 200-tot 300 hPA niveau (12km hoogte) dus daar waar ook de polaire jet zich ophoudt !. Kijken we naar de "response" lager in de troposfeer (500hPa-5km hoogte) dan zien we dat het geheel wordt "meegetrokken".  Voor onze contreien zal dit, uitgaande dat dit scenario gaat plaatsvinden (en waarom niet) een overgang gaan inluiden naar markant kouder winterweer met temperaturen die ook overdag niet of nauwelijks meer boven het vriespunt gaan uitkomen. Of het tot een heuse koudegolf (artic-outbreak) zal gaan leiden (ook goed mogelijk) gaat afhangen van de precieze uitstroom van de koude arctische luchtmassa's vanaf de Noordpool. Kleine faseverschuivingen van hoogteas en hoogterug op 500hPA kunnen daarin bepalend gaan worden.

ECMWF-ensemble oplossingen (50 members) 2 meter temperatuur prikpunt noord Nederland, opvallend ook het merendeel wat de "koudere kant" van de mediaan (zwarte lijn) opzoekt !


 
en tja die schaatsen...gewoon uit het vet gaan halen hoor  ;)


 

Jan van Ooijen

GFS lange termijn is weer terug bij af ;)

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

maarten89

Moet je eens zien hoe zuidelijk die lagedrukgebieden trekken! Nicee, begin er ook steeds meer in te geloven dat geen speldenprikje is. Maar langdurige winterse periode. Misschien niet super koud, maar wel stabiel koud weer. Met kust net boven 0 overdag. Maar midden en oosten er net onder, s'nachts matige tot strenge vorst! Word leuke periode.
Hoop alleen dat we niet veel sneeuwdagen krijgen.
Bedankt Jan en Johan voor de mooie uiteenzetting!

Weerfreak 1337

Citaat van: maarten89 op za 05 jan 2013 - 12:20
Moet je eens zien hoe zuidelijk die lagedrukgebieden trekken! Nicee, begin er ook steeds meer in te geloven dat geen speldenprikje is. Maar langdurige winterse periode. Misschien niet super koud, maar wel stabiel koud weer. Met kust net boven 0 overdag. Maar midden en oosten er net onder, s'nachts matige tot strenge vorst! Word leuke periode.
Hoop alleen dat we niet veel sneeuwdagen krijgen.
Bedankt Jan en Johan voor de mooie uiteenzetting!

Liefst afwisselend, dagen van prachtig zonnig vriesweer afwisselend met sneeuwdagen voor het compleet winterse plaatje :D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

gilleeesss

Citaat van: Jan van Ooijen op za 05 jan 2013 - 12:15
GFS lange termijn is weer terug bij af ;)



Die zin is me al paar keer voor gekomen.. Maar wat bedoel je precies met GFS lange termijn is 'weer terug bij af'..

Bdankt
En mooie kaartjes allemaal. Nu hopen dat het mooi voorzet, en het niet voor max 3dagen is

Joep

Citaat van: gilleeesss op za 05 jan 2013 - 12:41
Die zin is me al paar keer voor gekomen.. Maar wat bedoel je precies met GFS lange termijn is 'weer terug bij af'..

Bdankt
En mooie kaartjes allemaal. Nu hopen dat het mooi voorzet, en het niet voor max 3dagen is

Terug naar westcirculatie denk ik?

Powered by EzPortal