Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 2

Topic gezien door 284923 bezoekers
Gestart door Johann, wo 28 nov 2012 - 15:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Roan

eentje die ik nog wel interessant is de maximumtemperatuur van vandaag, want dit betekent ijsdagen in Nieuw-Beerta en Marknesse :)


Chase-Stormer

Citaat van: Jan van Ooijen op do 06 dec 2012 - 11:24
*ploatie*

Dat ziet er heerlijk uit Jan, hopelijk dat ie zo op de kaarten blijft hangen  :D

@ Satelliet foto's: Toch meer sneeuw gevallen dan ik had gedacht, mooi aangezicht !

Marsel

Citaat van: Nopie op do 06 dec 2012 - 15:06

Volgens mij valt het wel mee, GFS bijv. geeft vanaf 13:00 +-1 graad aan voor het westen, om vervolgens rond 19:00 weer heel het land in de min te zetten. Vind ik niet echt hard dooien. Maar we zullen het allemaal wel zien morgen.

Ik zou me daar niet al te veel op vastpinnen. Uiteraard zal het morgen een subtiel spel worden van elementen die gaan bepalen of en hoe hoog de temperturen boven nul komen (ook afhankelijk van het pad van het laagje). Maar dat het tot 'natte' dooi  komt in het westen en zuidwesten lijkt nu wel vrij duidelijk. Die hoge Td's zijn vooral killing voor een sneeuwdek. Helemaal wegdooien zal het uiteraardn niet.
Spannend morgen wordt het in ieder geval.

Erik V

Misschien heb ik iets gemist maar hoe zit het met de dagen na het weekend? Weer kwakkelen of gaan we echt naar de diepvries?

Glennb

Citaat van: Erik V op do 06 dec 2012 - 15:41
Misschien heb ik iets gemist maar hoe zit het met de dagen na het weekend? Weer kwakkelen of gaan we echt naar de diepvries?


KNMI:
donderdag 13 december tot en met donderdag 20 december
Grote kans op overwegend droog weer met temperaturen ruim onder normaal.
Groet,
Glenn

Arend

Citaat van: Roan op do 06 dec 2012 - 15:28
eentje die ik nog wel interessant is de maximumtemperatuur van vandaag, want dit betekent ijsdagen in Nieuw-Beerta en Marknesse :)

Op "die andere" site hield je toch altijd van die mooie overzichtjes bij? Misschien dat je dat hier ook zou willen doen?
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Koen-IJM

Citaat van: Marsel op do 06 dec 2012 - 15:33
Ik zou me daar niet al te veel op vastpinnen. Uiteraard zal het morgen een subtiel spel worden van elementen die gaan bepalen of en hoe hoog de temperturen boven nul komen (ook afhankelijk van het pad van het laagje). Maar dat het tot 'natte' dooi  komt in het westen en zuidwesten lijkt nu wel vrij duidelijk. Die hoge Td's zijn vooral killing voor een sneeuwdek. Helemaal wegdooien zal het uiteraardn niet.
Spannend morgen wordt het in ieder geval.

Wees voorzichtig met uitspraken hierover. Men weet uit het verleden dat de kaarten er vaak genoeg naast zetten. Vaak voorzag men een mengelmoes van regen en (natte) sneeuw voor de kusten en dat verliep dan wel anders! Als ik nu de kaarten bekijk van de verschillende modellen zal het hooguit kortstondig gaan dooien in Zeeland en de westkust van België bij 1-2 graden boven nul i.v.m. de windrichting in de de voormiddag.

Rob1047

Hoelaat komen er nieuwe kaarten voor de sneeuwval van morgen?

Cdtj3

Citaat van: Rob1047 op do 06 dec 2012 - 15:50
Hoelaat komen er nieuwe kaarten voor de sneeuwval van morgen?

Uurtje.
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

just0408

Wij weermaloten zijn dan wel op de hoogte dat het morgen goed gaat sneeuwen; er zijn ook vele onwetenden die verrast zullen zijn. Zo bracht ik het goede nieuws toennet aan vier onwetende kinderen. Ik zeg: 'Morgen als je wakker wordt, kan er nog wel eens 10 cm aan sneeuw liggen.' Ze wisten van niets, en waren al in extase door de wegsmeltende halve centimeter die er momenteel ligt.

Lol! ;D
Ik ben ook niet van steen.

Koen-IJM

Knmi weet het niet meer met de temperatuur?

Weatherboy

Citaat van: Koen-IJM op do 06 dec 2012 - 15:47
Wees voorzichtig met uitspraken hierover. Men weet uit het verleden dat de kaarten er vaak genoeg naast zetten. Vaak voorzag men een mengelmoes van regen en (natte) sneeuw voor de kusten en dat verliep dan wel anders! Als ik nu de kaarten bekijk van de verschillende modellen zal het hooguit kortstondig gaan dooien in Zeeland en de westkust van België bij 1-2 graden boven nul i.v.m. de windrichting in de de voormiddag.

Ik weet niet wie dit bijzonder negatieve verhaaltje heeft gepost maar daar klopt weinig van. Het laagje gaat bij HvH aan land en trekt dan over Zeeland België binnen. Dat betekent, dat alles ten westen daarvan, enige tijd dooi kan krijgen. Afhankelijk van de windkracht en treksnelheid van de occlusie kunnen we pas meten tot hoever de dooi naar het NO gaat komen.

De laatste kaarten geven aan dat de westkust van België en zo alles ten westen van Hvh-Antwerpen enige tijd natte sneeuw, en misschien zelfs regen gaat krijgen. Daar komt de wind een tijd lang uit een meer west component en is de T850- slechts 0 tot -3°C. Dat is te warm voor sneeuw. In de overige delen T850- tussen -4 en -7°C. Ook de dauwpunten lijken over het algemeen rond 0 en -1 te blijven in tijden van sneeuw. Eveneens geldt voor ZW-Benelux dat ook die daar een tijdje stijgt tot 2 graden. Mensen moeten zich dus niet laten misleiden door die hele negatieve berichten, want dat klopt lang niet altijd.

Overigens als dat laagje buiten de kaarten om 50 km noordelijker trekt heeft een groot deel last van regen. En 50 km zuidelijker en iedereen heeft sneeuw.

Jan van Ooijen

Nieuwste hirlam laat het laagje wat westelijker zien, kijken wat het vervolg is
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

xzaz

Citaat van: Koen-IJM op do 06 dec 2012 - 16:13
Knmi weet het niet meer met de temperatuur?
Waarom niet, kan prima toch? Het gaat sneeuwen hoor geen diepfreeze.
De winter is nog niet eens begonnen!

Weatherboy

Citaat van: Jan van Ooijen op do 06 dec 2012 - 16:18
Nieuwste hirlam laat het laagje wat westelijker zien, kijken wat het vervolg is

Kijk de nieuwste kaart van de Duitsers. Beter geworden! Bijna overal koude genoeg voor sneeuw


Roan

Citaat van: Arend op do 06 dec 2012 - 15:44
Op "die andere" site hield je toch altijd van die mooie overzichtjes bij? Misschien dat je dat hier ook zou willen doen?
zal ik dat maar gaan doen dan ;)

studio dewolf

Het sneeuwde vanaf in de ochtend tot middag. Begin bleef de sneeuw op de grond maar daarna verdween het snel en daarna smeltende sneeuw.

Arend

Centimetertje sneeuw voor Twente morgen volgens de 12z NAE. Mag hopen dat de ander modellen straks wat meer te bieden hebben.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Richard

Citaat van: Arend op do 06 dec 2012 - 16:29
Centimetertje sneeuw voor Twente morgen volgens de 12z NAE. Mag hopen dat de ander modellen straks wat meer te bieden hebben.

Hoe serieus moeten we dit kaartje nemen? (ben ook maar een leek)

Bernardo

Citaat van: Arend op do 06 dec 2012 - 16:29
Centimetertje sneeuw voor Twente morgen volgens de 12z NAE. Mag hopen dat de ander modellen straks wat meer te bieden hebben.

Mag hopen dat dit niet uitkomt, zo vies tegenvallen dan!

Powered by EzPortal