Stormkansen 25 november 2012

Topic gezien door 24142 bezoekers
Gestart door Dennis, za 24 nov 2012 - 09:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jorentje1997

Langs de Belgische kust zal het allemaal nog wel meevallen toch?

Winden tussen de 90-100 km/uur

Danny

Citaat van: jorentje1997 op za 24 nov 2012 - 17:20
Langs de Belgische kust zal het allemaal nog wel meevallen toch?

Winden tussen de 90-100 km/uur

GFS verwacht rondom 80 km/p.u.

André

Een stormpje morgen en de aankomend winter is ook ver weg volgens GFS dus we zullen weer tevreden zijn met wat we voorgeschoteld krijgen .
Demeulemeester André

Danny

Kaart komt net op twitter van Marc. E. Putto voorbij....... Lijkt mij heel ver gaan maar blijkbaar ziet GFS dit.

Jelte

Zo ziet mijn dag er morgen uit. Bovenaan GFS, daaronder KNMI

ron12

125 kilometer nog net binnen het limiet,hij mag toch niet harder dan 130 kilometer hier in nederland ;D
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

jorentje1997

Citaat van: ron12 op za 24 nov 2012 - 17:48
125 kilometer nog net binnen het limiet,hij mag toch niet harder dan 130 kilometer hier in nederland ;D

Haha moest er even over nadenken maar ik snap 'm ;P

Hier in België zal het bij 120 moeten blijven ;o

Joep

** update op vorige berichtgeving hieronder: de laatste berekeningen van de meso- en globale modellen berekenen de depressiekern morgenmiddag iets meer zuidwaarts waardoor de wind naar boven moet worden gebracht. Ik ga thans uit van een 9 bft over de noordwestelijke kustgebieden van Nederland met tijdelijk rond de middag kans op 10 bfs, zware storm. Rukwinden kunnen tijdelijk oplopen tot 120 km/h of net iets meer, zuid van de depressiekop in de potentieel onstabiele lucht. **

Een nieuwe kleinschalige snel uitdiepende depressie trekt net benoorden de Lage Landen en zal zaterdagnacht en vooral op zondag het windveld sterk doen toenemen, vooral over de kustgebieden. De depressie diept snel uit (RACYC) aan de voorzijde van een snel kantelende kortgolvige hoogtetrog , nu nog west va Portugal, deels in de rechter ingang en linker uitgang van twee jetstreaks. Nabij de kusten komt een zeer krachtige wind te staan en over het noordelijk kustgebied van Nederland spant de wind zondag overdag aan tot stormachtig of tijdelijk storm. Op volle zee gaat het tijdelijk zeer zwaar stormen (10 bft). Over het noordwesten van Nederland kan de luchtmassa voldoende destabiliseren zuid van de occlusiekop met een KO rond 0, en zodoende kunnen we vooral daar verwachten dat de sterke hoogtewind (ca. 32 m/s op 1500m) de grond bereikt als windstoten, met resulterende windpieken rond 100-110 km/h. Rond zondagmiddag wordt de stormkern met een kerndruk nabij 979 hPa op zijn hoogtepunt verwacht.

Severe Weather Outlook




Edit zorba: even link toegevoegd ;)

Edit Ramon Oost: Plaatje toegevoegd  ;)

Koen-IJM

Citaat van: Danny op za 24 nov 2012 - 17:43
Kaart komt net op twitter van Marc. E. Putto voorbij....... Lijkt mij heel ver gaan maar blijkbaar ziet GFS dit.

Dit is wel heel erg extreem. Hele land vrijwel 100 km+. Dat zou een weeralarm kunnen opleveren. Eerst maar eens zien of de komende run nog steeds dit zal aangeven over meerdere modellen.

ron12

noodweer in west frankrijk voor voor de aankomende nacht wind tot 130 kilometer per uur verwacht http://www.meteociel.fr/actu/239/coup_de_vent_ce_sior_et_cette_nuit_en_france_/
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Joep


Dennis

KNMI Guidance Update Uitgifte: 24/11/2012 16.58 uur LT.

Een actief lagedrukgebied, 15 UTC bij de ingang van Het Kanaal, trekt noordoostwaarts over het zuidoosten van Engeland (00 UTC). Vervolgens trekt het zondagochtend over de centrale Noordzee noordnoordoostwaarts. Het warmtefront, 15 UTC boven Belgie trekt noordwaarts. Het wordt in de nacht gevolgd door een inactief koufront in sterke warmte-advectie, de warmste lucht bevindt zich ten zuidwesten van het koufront! De ingedraaide occlusie trekt zondag overdag langs de noordwestkust.

Het windveld kent een sterke isallobarische component Actuele beoordelingen zijn nog niet te maken aangezien het bewuste systeem zich nog niet in een gebied met voldoende waarnemingen bevindt en de ontwikkelingen die leiden tot het voor ons relevante windveld nog moeten plaatsvinden.

Harmonie Uitvoer nog steeds ca 7/10 kt sterker windveld dan Hir12/EC06 Uitvoer. Dwz 10 Bft langs de kust en G60-74 kt langs de W- en NW-kust GlamEps06 Uitvoer laat voor de kuststrook zondag 09-12 25% kans op overschrijding van G120 km/uur zien. Kans op 10 Bft buitengaats is 10-20%

Hirlam 12H


Arend

Citaat van: Danny op za 24 nov 2012 - 17:43
Kaart komt net op twitter van Marc. E. Putto voorbij....... Lijkt mij heel ver gaan maar blijkbaar ziet GFS dit.

De uitvoer van dat kaartje klopt nooit, altijd te extreem. Dennis had eerder al een betere gepost.
http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,3249.msg31004.html#msg31004

Hirlam 12z laat zelfs in Twente de 7 Beaufort aantikken. Het moet niet gekker worden.  :)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

ron12

zelfs het westen duitsland geeft nu waarschuwingen uit tot 100 kilometer per uur,noordduitsland aan de noordzee kust word tot 130 kilometer per uur verwacht voor morgen overdag,je kunt het zelf bekijken om op de regio,s te klikken http://unwetterzentrale.spiegel.de/
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Ramon Oost

Citaat van: Danny op za 24 nov 2012 - 17:43
Kaart komt net op twitter van Marc. E. Putto voorbij....... Lijkt mij heel ver gaan maar blijkbaar ziet GFS dit.

Nee GFS ziet dat niet ;) Niet geloven wat hij zegt. GFS komt met windstoten rond de 120km/h in het noordwesten. Straks kijken wat EC doet.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Citaat van: Danny op za 24 nov 2012 - 17:43
Kaart komt net op twitter van Marc. E. Putto voorbij....... Lijkt mij heel ver gaan maar blijkbaar ziet GFS dit.
dit is een kaartje voor 10 meter hoogte houd er rekening mee staat links onder
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Reutel

Citaat van: Jelte op za 24 nov 2012 - 17:44
Zo ziet mijn dag er morgen uit.

Have fun!  ;D

Vergeet de hond niet te zekeren met een stormband als je hem uitlaat.  ::)

Ik wilde btw gaan strandvissen morgen, maar ik denk dat het een middagbiertje in de kroeg gaat worden. Met die westenwoei vol op kop krijg ik mijn lood niet ver genoeg de zee in...

ron12

Citaat van: Reutel op za 24 nov 2012 - 19:47
Have fun!  ;D

Vergeet de hond niet te zekeren met een stormband als je hem uitlaat.  ::)

Ik wilde btw gaan strandvissen morgen, maar ik denk dat het een middagbiertje in de kroeg gaat worden. Met die westenwoei vol op kop krijg ik mijn lood niet ver genoeg de zee in...
dan landt het lood achter je ;D
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Dennis

NW kust en later de Wadden hebben een 9/10BFT  te pakken -windstoten pieken naar 11/12 (125+)


Powered by EzPortal