Aanstaand weekend gaat wintertijd weer in!

Topic gezien door 2161 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 25 okt 2012 - 09:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wintertijd onzin of niet?

Ja, wintertijd is grote onzin
5 (18.5%)
Nee, wintertijd is geen onzin
21 (77.8%)
Geen mening
1 (3.7%)

Totaal aantal stemmen: 0

Jan van Ooijen

Aanstaand weekend gaat wintertijd weer in!

Eindelijk gaat aanstaand weekend de wintertijd weer in. Persoonlijk vind ik het niet erg, de weerkaarten komen tenminste een uurtje eerder binnen. Voor andere een drama vanwege te weinig daglicht. Bij dit stukje staat ook een poll, over wintertijd onzin of niet. Wat vinden jullie ervan?


RNW

In de nacht van zaterdag op zondag om drie uur worden de klokken weer een uur teruggezet en maakt de zomertijd plaats voor de wintertijd. De "wintertijd" is eigenlijk de gewone tijd en duurt vijf maanden. Binnen de Europese Unie geldt een richtlijn van de Europese commissie die bepaalt dat de zomertijd begint in het laatste weekeinde van maart en eindigt in het laatste weekeinde van oktober.

Tot het begin van de 20e eeuw had vrijwel elke plaats in ons land zijn eigen tijd, omdat voor het bepalen van de tijd werd uitgegaan van de hoogste stand van de zon. Omdat de zon in het oosten opkomt en in het westen ondergaat werd de hoogste zonnestand in het oosten van ons land een kwartier eerder bereikt dan in het westen van het land.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Duitje

Een avondje langer stappen is best leuk, maar de komende 5 maanden zijn erg vervelend omdat het steeds onwijs laat licht wordt, dus dat is wel balen. Maar goed, dat is dan jammer.

Wat wel onwijs irritant is dat je nu weer verder moet gaan rekenen met tijdzones. De tijdverschillen met Zuid-Amerika, Afrika en Oceänië gaan in ene 2 uur anders worden, wat toch aardig wat ergernissen en irritaties gaat meebrengen. Wie heeft ooit dit concept bedacht, het is toch onwijs onhandig twee keer per jaar?
@Kees_Zwaan

Jur

Jeuj, extragratis uurtje langer weekend.  8)

frankaloe

ik heb gestemd voor geen onzin,ondanks ik met de overschakeling in het voorjaar vooral even van de wap af ben.
ik kan er dus niet snel aan wennen. 
met het terugzetten van de klok in oktober ben ik een aantal dagen erg vroeg wakker (lijkt het dan).
en je merkt het ook aan de eetmomenten..je maag gaat knorren op het moment waarop die eerder eten aangeboden kreeg  ;D
ondanks die paar ongemakjes heb je tijdens de zomertijd lekker lange lichte avonden
http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=303 webcam
niets zo veranderlijk als het weer

Marlieke

Geen onzin vind ik. Al was het alleen al omdat het dan midden in de winter 'al' om 8.00 uur licht is en niet 'pas' om 9.00 uur. Ben een ochtendmens dus dat vind ik erg prettig... Bovendien meen ik me te herinneren dat wintertijd de oorspronkelijke tijd is. De zomertijd is aangesteld door de mens...
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

Wertha

Iedere andere tijd dan de eeuwigheid is aangesteld door de mens, Marlieke. ;)

Ik vind de wintertijd vervelend. Het mag van mij 's ochtends tot 10 uur donker zijn, als het daarna maar tot zo laat mogelijk licht blijft. Maar ja.. ondanks de verandering kom je op een bepaald moment toch op het punt dat je 's ochtends in het donker naar je werk gaat en 's avonds in het donker weer naar huis gaat. :(
Aantal onweersdagen 2024: 3 | 2023: 17 | 2022: 21

TaL

Ach ja, zelfs met het winteruur blijft het 's ochtends in de 6 donkere weken lang genoeg donker dus op dat vlak hoeft er geen verandering. Maar als we dan naar de avond kijken is het ook al houden we het zomeruur, ook vroeg donker in die weken dus dat maakt ook weer geen verschil, het is nu niet dat we direct terrasjes of bbq's gaan doen in hartje winter, ook al is het een uurtje langer klaar :p Dus nee mij stoort het niet, en het is vakantie dus , een uurtje langer hé :D

TaL
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Powered by EzPortal