Zware uitbarsting op de Zon

Topic gezien door 49108 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 05 mrt 2012 - 08:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vortex

De satelliet die gebruikt wordt om de zonneuitbarstingen te volgen heeft zich zelf uitgeschakeld afeglopen woensdag. Er zijn kennelijk foutieve commando's gestuurd waardoor de satelliet in een mode gekomen is waarbij hij alle normale functies uitschakeld.

Er wordt gewerkt aan een oplossing, de verwachting is dat de data in de loop van de avond weer terug is. Er zijn momenteel geen erg actieve vlekken dus waarschijnlijk missen we niks.
We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been. Spiral out, keep going...
http


Nickname

De CME van afgelopen nacht kwam wederom van 1429, deze is nu aan de andere kant van de zon nog steeds lekker bezig. Ondertussen zien we nu 1431 opnieuw indraaien en heeft nu 1445 als nummer meegekregen. Deze 1445 bezorgde ons gistermiddag al een M1 en een C9 vanochtend. Ik ben heel benieuwd hoe deze zonnevlek zich de komende dagen gaat ontwikkelen.

Vortex

Zware uitbarsting van 1429 weer, over een dag of twee draait deze weer naar de aarde. Ben benieuwd of we een tweede ronde aardgercihte CME's krijgen van deze groep.
We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been. Spiral out, keep going...
http

Nickname

Vanochtend weer de eerste zonnevlam van 1429, een C7.7, mooi te zien op EVE.



Nickname

De opnieuw indraaiende zonnevlek 1442/1443 produceert momenteel een M1.7


Nickname

Mooie platen, op de 1e de uitbarsting uitvergroot, van Solarham.com



Roan

Citaat van: 4seasons op vr 27 apr 2012 - 11:23
De zon heeft "stuiptrekkingen"   :-\
Jaa heel vet om te zien!

Citaat van: 4seasons op vr 27 apr 2012 - 11:23

Weet iemand wat dit plaatje laat zien, is dit een enorm gat of zoiets?
noemen ze dat niet gewoon een coronal hole? Dat is een kouder gedeelte op de zon..


Nickname

Citaat van: 4seasons op vr 27 apr 2012 - 11:23
De zon heeft "stuiptrekkingen"   :-\

Op 26 april diverse malen achter elkaar uitbarstingen NAAR de aarde gericht.

De uitbarstingen waren niet naar de aarde gericht, maar kwamen van het zuidwestelijke deel van de zon. Misschien een schampschot maar meer niet. Citaat van SWPC;

Three consecutive CMEs appeared on LASCO/C2 imagery at 26/0924Z, 26/1148Z, and 26/1638Z.  All three
were around the west limb and are not expected to be geoeffective.

Gifje van SDO/Spaceweather.com


Jelte

Afgelopen week al zwak (grotendeels fotografisch) poollicht waargenomen op Terschelling. Even in de gaten houden dus maar.

4seasons

Op Koninginnedag hier in Ned. een mooi zonnetje geweest, maar ook in de ruimte.

De uitschieter, welke begint om ca. 07.48 uur, is volgens mij WEL naar de aarde gericht.
http://sohowww.nascom.nasa.gov/data/LATEST/current_c2.mpg







Erwin Kats

kan niet wachten tot het effectievere seizoen, binnenkort komt me nieuwe zonnetelescoop binnen.
we zullen dan ook weer live beeld gaan uitzenden trouwens !
Canon eos:         Canon EF:
1DmkIIN              17-40 f4 L 1DmkIII               24-105 f4 L IS   

Roan

Citaat van: Erwin Kats op wo 02 mei 2012 - 21:19
kan niet wachten tot het effectievere seizoen
moet je me toch even uitleggen wat je bedoeld met effectievere seizoen?

4seasons

Zware uitbarsting > naar de aarde gericht.

http://solarimg.org/wp-content/uploads/2012/05/latest4.jpg


Spaceweather
RADIATION STORM UNDERWAY:
Energetic solar protons are swirling around Earth following an M5-class solar flare from departing sunspot 1476.
The sunspot erupted on May 17th around 0130 UT.
This radiation storm ranks S2 on NOAA storm scales, which means it is a moderate event capable of confusing spacecraft imaging systems and causing 'single event upsets' in orbiting electronics.


Solarham
STRONG SOLAR FLARE ALERT:
A strong solar flare reaching M5.1 took place at 01:47 UTC Thursday morning.
The flare was centered around Sunspot 1476 near the northwest limb
http://solarham.com/





Erwin Kats

Citaat van: Roan op vr 04 mei 2012 - 12:06
moet je me toch even uitleggen wat je bedoeld met effectievere seizoen?

De activiteit van de zon is nog steeds waardeloos ten opzichte van het vorige maximum.
En dat bedoelde ik ;)
Canon eos:         Canon EF:
1DmkIIN              17-40 f4 L 1DmkIII               24-105 f4 L IS   

Roan

Citaat van: Erwin Kats op do 17 mei 2012 - 18:14
De activiteit van de zon is nog steeds waardeloos ten opzichte van het vorige maximum.
En dat bedoelde ik ;)
Ik had laatst met een collega een discussie over een zonnemaximum en minimum. Dat ging dus ook over activiteit op de zon, want een zonnemaximum word bepaald aan de hand van het aantal zonnevlekken, echter kan de zon wel gepeperd zijn met vele zonnevlekken maar activiteit kan heel rustig zijn als er alleen maar alpha en beta magnetische zonnevlekken zijn, echter kan er ook maar 1 zonnevlekgroep een beta gamma delta magnetisme hebben en die kan voor X en M flares zorgen, dus weinig zonnevlekken maar veel activiteit.
Ik vraag me dus ook een beetje af of ze ook het aantal X en dikke M flares mee hebben genomen met een zonne maximum.

Maar van mij mag de situatie in dit plaatje van de zon zeker te weten terugkomen met 3 beta gamma delta sunspots :)

Erwin Kats

Het zonne minimum en maximum vind ik zowiezo al een omstreden cyclus.
Dit aangezien onze G2V ster ( de zon ) al kleine 5.2 miljard jaar oud is, en de cyclussen worden pas paar honderd jaar geregistreerd.
Een zonnevlek aan de achterkant van de zon, die nog niet op aarde te zien is, heeft ook nog geen sunspot nummer, dus het is allemaal beetje tegenstrijdig vind ik :P

ik zal zo eens in soho archief gaan kijken voor een leuk gifje van de zon ;)
Canon eos:         Canon EF:
1DmkIIN              17-40 f4 L 1DmkIII               24-105 f4 L IS   

Powered by EzPortal