Winterverwachting 2012/2013

Topic gezien door 257761 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 27 sep 2012 - 16:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wat verwachten jullie van de winter 2012/2013

Warme winter zonder sneeuw of ijs
12 (6.1%)
Kwakkel winter met af en toe sneeuw dat zo weer weg is
24 (12.1%)
Matige winter met af en toe sneeuw en vorst
75 (37.9%)
Strenge winter met een aantal sneeuwdagen
52 (26.3%)
Extreme winter met veel sneeuw en vorst met Elfstedentocht
35 (17.7%)

Totaal aantal stemmen: 1

Weatherboy

Citaat van: Johann op ma 01 okt 2012 - 00:08
Nou voor uit dan maar Jan...
Voor ons weinig spectaculair, N-Amerika mogelijk eerste winterinval.


Wat zijn dat voor kaarten? Ik begrijp hem niet echt namelijk...

Johann

Citaat van: Weatherboy op ma 01 okt 2012 - 00:12
Wat zijn dat voor kaarten? Ik begrijp hem niet echt namelijk...

Dit zijn kaarten (100 hPA ><10 hPA) voor de hogere atmosfeer en in het bijzondere voor de stratosfeer. Zij geven een indruk van hetgeen zich daar afspeelt en dan met name over het gedrag van de Polar Vortex. Zie voor meer info >> http://bit.ly/OxUC4Q.


glenn

Als ik nu af en toe de kaarten bekijk dan heb ik zo een vermoeden en een gevoel dat vanaf 16 Oktober mogelijk koude lucht ons best wel eens zou kunnen gaan berijken.
op het einde van het ensemble zijn de leden het ook redelijk met elkaar eens en is de spreiding niet zo groot meer

maarja tis en blijft een gevoel net zoals een winterverwachting das ook maar een verwachting en je moet weten een verwachting komt nooit voor 100 procent uit

Marsel

Zo, nu het eerste winterverwachting topic is geopend neem ik een klein beetje afscheid. Van de winter moet ik simpelweg niet veel hebben. Sneeuw en échte diepvriezende kou blijven uiteraard intrigerend maar zijn zodanig zeldzaam in ons klimaat dat het voor mij niet als zodanig spannend ervaren kan worden.
Vandaar de komende maanden weinig inbreng van mijn kant. Jan, Johann, en uiteraard alle andere liefhebbers, veel plezier toegewenst de komende maanden! Uiteraard blijf ik wel lekker meelezen, immers wanneer het interessant wordt leven ook bij mij de weerkriebels weer op.
In ieder geval tot over een maandje of 5-6, tot het moment dat de eerste rommels vanuit het zuiden weer hoorbaar zijn :).

Snowman

Citaat van: Marsel op ma 01 okt 2012 - 04:42
Sneeuw en échte diepvriezende kou blijven uiteraard intrigerend maar zijn zodanig zeldzaam in ons klimaat dat het voor mij niet als zodanig spannend ervaren kan worden.

Juist omdat het heel moeilijk te zeggen is maakt het spannend en leuk om het te volgen.
De andere seizoenen zijn altijd wel het zelfde vind ik. Maar de winter blijft toch een Seizoen apart

HEEL ver weg.
Maar zou toch geweldig zijn.


Arend

Citaat van: Johann op ma 01 okt 2012 - 00:18
Dit zijn kaarten (100 hPA ><10 hPA) voor de hogere atmosfeer en in het bijzondere voor de stratosfeer. Zij geven een indruk van hetgeen zich daar afspeelt en dan met name over het gedrag van de Polar Vortex.
De discussie over de stratosfeer op netweather.tv voor het seizoen 2012/2013 is gisteren ook van start gegaan:

http://forum.netweather.tv/topic/74587-stratosphere-temperature-watch-20122013/

Nog een leuk stuk voor de geïnteresseerden:

http://matthugo.wordpress.com/2012/10/01/stratospheric-conditions-winter-weather-analysis-information/
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

mauriceb

Goed stukkie weer. Ik verheug me alweer op de stratosfeer kaarten en praatjes van Johann. Ik zelf volg dat ook een beetje (erg interessant)

Johann

Citaat van: Johann op ma 01 okt 2012 - 00:08
Nou voor uit dan maar Jan...
Voor ons weinig spectaculair, N-Amerika mogelijk eerste winterinval.
EC 100 hPA dag 10

Kijk daar is ie dan ook op de gewone weerkaarten

>>Above norm temps thru mid-week in NE Wisc, then sharp turn to colder weather. Oct 6-10 temp outlook:



Dennis

Extreme kou in oktober

Oktober wordt ook wel de aarzelmaand genoemd, alsof de maand aarzelt tussen twee seizoenen. Vaak kent de maand inderdaad twee gezichten en vooral in de tweede helft van de maand kan het al flink vriezen.
Niet zelden komt het dan al in een aantal nachten op rij tot vorst en soms valt er al sneeuw. De vroegste sneeuw had De Bilt op 13 oktober 1975: vrijwel heel het land werd 's ochtends verrast door enkele centimeters sneeuw en midden op de dag wezen de thermometers 2 ?  3 graden aan. Ook op 18 oktober 1973 en 24 oktober 2003 viel er sneeuw.

Sneeuw is in deze maand echter zeldzaam. In De Bilt was sinds 1901 op negen dagen in oktober sprake van uitgebreide sneeuwval. Gemiddeld telt de maand 1 of 2 vorstdagen. Behalve aan zee waar het relatief warme zeewater de vorst tegengaat. Soms vriest het in oktober landinwaarts op 10 dagen.  In 1912 sloeg de winter al in de eerste helft van de maand toe. Tussen 4 en 13 oktober 1912 kwam het in De Bilt al op 8 dagen tot lichte vorst. Winterswijk noteerde op 7 oktober 1912 met -5,7 graden al matige vorst. De meest opmerkelijke oktoberkou beleefde ons land in de jaren 1919, 1920 en 1922. Oktober 1905 en 1922 zijn met in De Bilt 6,5 graden veruit de koudste zaaimaanden, zoals de maand ook wel wordt genoemd. Normaal (gemiddeld over 1971-2000) is een gemiddelde van 10,3 graden. Tussen 22 en 29 oktober 1922 daalde de temperatuur iedere nacht onder nul en De Bilt had al twee nachten met matige vorst.

Oktober 1920 heeft een nog langere reeks vorstdagen op naam staan. Op 19 oktober begon het te vriezen en tot en met 11 november kwam het kwik vrijwel iedere nacht onder nul. De koudste oktobernacht beleefde ons land echter in 1931 toen het kwik op 28 oktober in Winterswijk tot -8,5 graden zakte. Ook De Bilt had toen met -7,8 graad zijn oktoberrecord. Op 24 oktober 2003 noteerde Twenthe een minimum van –8,4 graden.

Veel vorst in oktober is volgens een aantal volkswijsheden een voorbode van een milde winter. Het is inderdaad een aantal keren voorgekomen dat een winter die al vroeg van zich laat spreken in de kiem wordt gesmoord, maar er zijn ook uitzonderingen.

Bron KNMI

Jan van Ooijen

Nog een mooi stukje tegengekomen

Hoe groot is de kans op een Elfstedentocht de komende winter?
Hoe groot is de kans dat we de komende winter 2012 – 2013 weer eens een ouderwetse Elfstedentocht tegemoet kunnen zien ? De koude winters van de afgelopen jaren zouden best eens een aanwijzing kunnen vormen dat de Tocht der Tochten er aan zit te komen.

Prognoses voor de komende winter.
Mijn verwachtingen voor de komende winter heb ik verwoord in het artikel " Wordt de winter 2012- 2013 streng of wordt het een kwakkelwinter?" In dit artikel zijn op grond van onder andere zogenaamde "koudegetallen", zonnecyclus en zeestromingen de verwachtingen voor de komende winter geanalyseerd. Met name de zonnecyclus, oftewel de activiteit van de zon in grafieken vastgelegd, biedt hoop voor winterliefhebbers. Maar liefst 11 van de 15 Elfstedentochten tot nu toe zijn gehouden op momenten dat er sprake was van relatief weinig activiteit van de zon. En ook nu is er, ondanks een aantal felle uitbarstingen afgelopen voorjaar, sprake van een historisch onnatuurlijke grafiek, welke het aantal zonnevlekken weergeeft. Waar rond 2012 – 2013 sprake zou moeten zijn van een duidelijke top in de grafiek, is die weliswaar zichtbaar, maar in volume slechts half zo groot als normaal. Tot na 2017 zien we normaal gesproken alleen nog maar een afname van de waarden.



Er zijn dan ook hypotheses dat we een langere periode, mogelijk decennia, met weinig zonactiviteit tegemoet kunnen zien. In dit licht bezien doet zich onmiddellijk de vergelijking gelden met de periode tussen ca. 1645 en 1715,ook wel de "kleine ijstijd" genoemd, waarin de zon gedurende tientallen jaren nagenoeg geen activiteit liet zien. In deze periode daalde de gemiddelde temperatuur wereldwijd significant. Afgezien van het weer zijn er overigens nog een aantal factoren, die er wellicht toe bijdragen dat een Elfstedentocht in de toekomst – en wellicht komende winter- tot de mogelijkheden behoort.

Overige factoren
Waar vroeger puur vrieskou moest zorgen voor voldoende ijsdikte om de tienduizenden schaatsers een veilige tocht te kunnen garanderen, zijn er tegenwoordig technieken om knelpunten van een voldoende dikke ijslaag te voorzien; bijvoorbeeld onder bruggen is de ijsdikte vaak een probleem. Om knelpunten in de vorm van open stukken water en wakken te behandelen kan men gebruik maken van zgn. "ïjstransplantatie". Hierbij worden dikke brokken ijs van elders in het water gebracht, waardoor het water afkoelt en de basis is gevormd voor snelle ijsaangroei.

Maar er zijn meer mogelijkheden om plaatselijk snel een voldoende dikke ijsvloer te realiseren. De meest in het oog springende manier om dit te verwezenlijken is met behulp van "droogijs" , een vaste vorm van CO2, ook wel koolzuursneeuw genoemd. Deze stof zorgt voor een zeer snelle afkoeling tot wel 50 graden onder nul; op onvoldoende dik ijs gestrooid zorgt het droogijs ervoor dat het ijs aan de onderkant snel aangroeit – in een uur wel 2 cm.



Een andere factor die – uiteraard bij voldoende vorst – kan zorgen voor een zo snel mogelijke Elfstedentocht is het via provincie en waterschappen zo gauw mogelijk invoeren van een vaarverbod en het stilleggen van bemalingen, sluizen en stuwen, waardoor het waterpeil zo constant mogelijk blijft en stromingen beperkt blijven. Vorig jaar al zagen we de resultaten van dergelijke gecoördineerde acties, waaronder we ook kunnen rekenen het in een later stadium waar nodig met groot materieel en veel manschappen sneeuwvrij maken van het ijs. Zelfs kunnen in het uiterste geval onbetrouwbare gedeelten in de route vervangen worden door alternatieve routegedeelten. Ook de afgelopen winter kwam een dergelijke noodoplossing nog ter sprake.

Conclusie
Gezien de trend van de winters de afgelopen jaren, zulks mogelijk veroorzaakt door de geringe activiteit van de zon, lijkt een Elfstedentocht de komende winter heel wel mogelijk, mede gelet op de mogelijkheden om knelpunten in de route te behandelen.

Plazilla
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

bliksems

" De meest in het oog springende manier om dit te verwezenlijken is met behulp van "droogijs" , een vaste vorm van CO2, ook wel koolzuursneeuw genoemd. Deze stof zorgt voor een zeer snelle afkoeling tot wel 50 graden onder nul; op onvoldoende dik ijs gestrooid zorgt het droogijs ervoor dat het ijs aan de onderkant snel aangroeit – in een uur wel 2 cm."

waarom hebben ze dat dan afgelopen februari niet gedaan dan??
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Impreza

En steeds komt bij mij de spreuk: "Drie keer is scheepsrecht" naar boven als ik dit topic volg...
De afgelopen 2 winters hadden we veel sneeuw en behoorlijke vorst in ons landje. Maar net niet genoeg voor de bekende 11-steden tocht. Twee 'echte' winters met ploegen door de sneeuw die lange tijd bleef liggen en in de avond/nacht werdt aangevuld. Twee 'echte' winters dat de schaatsen van de zolders opgediept werden en van het vet ontdaan werden terwijl men naarstig zocht naar de slee voor de kinderen.
Misschien wordt het deze winter de 3e keer, scheepsrecht.

Maar de winter is nog ver weg. Eerst de herfst stormen zien te overleven ;)

PatrickM

Citaat van: bliksems op ma 01 okt 2012 - 14:15
" De meest in het oog springende manier om dit te verwezenlijken is met behulp van "droogijs" , een vaste vorm van CO2, ook wel koolzuursneeuw genoemd. Deze stof zorgt voor een zeer snelle afkoeling tot wel 50 graden onder nul; op onvoldoende dik ijs gestrooid zorgt het droogijs ervoor dat het ijs aan de onderkant snel aangroeit – in een uur wel 2 cm."

waarom hebben ze dat dan afgelopen februari niet gedaan dan??


Wilden ze niet.

Citeer'We kunnen de natuur een handje helpen, zoals met ijstransplantaties. Maar CO2 gaat wel wat verder dan dat', aldus de Vereniging De Friesche Elf Steden

Bron : de volkskrant

Weatherboy

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 01 okt 2012 - 13:11
Nog een mooi stukje tegengekomen

Plazilla

Zeker een goed stukje. Volgens mij is dat nog best reëel. Die zogenoemde 'zonnevlekken' zitten nu weer in een stijging van het aantal zonnevlekken, dat betekent dat er kouder weer mogelijk is.  Vooral dit is erg aannemelijk:

1907, 1908 ,1909         1939,1940,1941, 1942      1953, 1954, 1955, 1956      1962, 1963, 1964, 1965 ,1966       en     2009, 2010, 2011, 2012  ( 2012 heeft een koudegetal van 88,4 ).
Met slechte één blok van vijf opeenvolgende koude winters (1962 t/m 1966 ) in 100 jaar zou het statistisch gezien zeer opmerkelijk zijn dat de komende winter weer bovengemiddeld koud wordt.


Een blok met gemiddeld 4 winters achter elkaar kou en vorstig. In 2009 was alleen vanaf half december erg koud, dus die telt niet echt mee eigenlijk.

Het biedt zeker hoop! Overigens heb ik gister op kwakkelwinter gestemd omdat het voor de hand liggend is dat het huidige patroon zich voorlopig nog even zal doorzetten. Langdurige NW tot NO stroming. Veel winterse buien met vrij gematigd weer met 5°C. En later meer NO waardoor er meer sneeuw valt met lichte tot matige vorst.

Het zou me verbazen als we een 'Hogen' winter krijgen met langdurige droge kou.

Muisje1988

K ga winsterslaap houden hahaha wil lente :P Nee grapje, elk seizoen heeft wel wat moois !

Duitje

Krijgen we dit jaar in NH ook weer sneeuw?  :)

(sorry, ik wilde dit winterseizoen de eerste zijn met deze vraag :P )
@Kees_Zwaan

Snowman

CFS laat de kou steeds eerder komen.

Eerst was het 13 nov toen 6 nov nu 27 okt
Natuurlijk is 27 oktober ook nog met korreltje zout te nemen maar het komt wel steeds dichterbij


Roan

Citaat van: Weatherboy op di 02 okt 2012 - 00:13

1907, 1908 ,1909         1939,1940,1941, 1942      1953, 1954, 1955, 1956      1962, 1963, 1964, 1965 ,1966       en     2009, 2010, 2011, 2012  ( 2012 heeft een koudegetal van 88,4 ).
Met slechte één blok van vijf opeenvolgende koude winters (1962 t/m 1966 ) in 100 jaar zou het statistisch gezien zeer opmerkelijk zijn dat de komende winter weer bovengemiddeld koud wordt.


Hoe kom je aan deze info? 2009,2010,2011 en 2012 zijn helemaal niet bovengemiddeld koud geweest hoor.
Zie onderstaande hellmann getallen
2009: 56.5
2010: 94.7
2011: 80.6
2012: 88.4

Zij krijgen allemaal de titel normale winter, een hellmann van >100 wordt bestempeld als koude winter, >160 zeer koud en meer dan 300 is streng.

Ook heel vreemd is dat het blok van 1985 t/m 1987 niet word vermeld met alleen maar koudegetallen van boven de 100..

Jan van Ooijen

Johann en ik kunnen niet wachten om te schrijven, kennis is er voldoende aanwezig om jullie goed te informeren. Zie winterverwachtingen voorbij komen die zomaar van andere sites afkomen (met dank aan meteo-service). We zullen hier een gezellige, maar vooral een leerzame boel van maken en de bezems blijven in de kast. In de winter zijn heksen gevlogen ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Roan

even terugkomend op mijn vorige reactie, ik heb inmiddels het artikel gelezen waar weatherboy naar refereerde van plazilla.

Nog een stukje wat ik vrij discutabel vind is:

Ondanks de scepsis van veel wetenschappers en weerkundigen met betrekking tot het verband tussen het weer en de zonnecyclus, kun je natuurlijk niet om het feit heen dat praktisch alle Elfstedentochten vanaf 1909 plaats vonden in jaren dat er sprake was van een geringe zonne- activiteit.

tsja praktisch alle elfstedentochten, laten we het houden op de helft ;)
we hebben deze discussie vorig jaar, op een ander niet nader genoemd forum, ook al gevoerd (heb um voor de goede orde nog even weer nagelezen).. Ik ben niet overtuigd van de theorie, want bijvoorbeeld de winter van 78/79 was echt heel erg koud (hellmann 200+) en viel in een zonnemaximum (bron Jan v Ooijen :) )
oh ja in 2007 was het absolute zonneminimum en ook toen waren er weinig zonnevlekken, en 1913 waren er 311 spotless days (dus dagen zonder een sunspot) toen hadden we een hellmann getal van 17.9..

Dus tja al met al een niet echt sterk onderbouwde theorie

PS. ik heb voor de middenweg gekozen voor komende winter: Matige winter met af en toe sneeuw en vorst

Powered by EzPortal